|
NCF og velodrom! Hva driver de med?
|
NCF og velodrom! Hva driver de med?
09/06/2016 10:44
|
grr
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Sola Arena er allerede flere år forsinket, og ordfører Ole Ueland frykter for hele prosjektet hvis det ikke kommer flere statlige millioner.
- La meg først og fremst si at jeg er evig optimist og jobber hardt for å få dette til. Vi skal i møte med sykkelforbundet om halvannen uke, og jeg håper vi får noen flere svar da. For til høsten kommer vi til et punkt hvor vi må avgjøre om det er mulig å bygge velodromen. Vi er allerede et par år forsinket, sier Sola-ordføreren til Aftenbladet.
Det var opprinnelig satt byggestart i 2016 for Sola Arena, med ferdigstillelse i 2018. Det er nå urealistisk.
Sist uke innstilte styret i Norges Idrettsforbund på at Norges Cykleforbund (NCF) skal få 10 av de 20 millionene som kulturdepartementet bevilget til anleggsutbygging. Så har NCF et tingvedtak på at Sola Arena og velodromprosjektet i Asker skal sidestilles. I så fall blir det "bare" fem millioner til Sola, som har et totalbehov på 55 millioner fra staten, av totalsummen på 257 millioner kroner. Av de 55 millionene skal tippemidler utgjøre en stor andel.
- Fordelingen av pengene er blant temaene vi skal diskutere med Sola kommune og Folkehallene når vi kommer til Sola 20. juni. Så får vi se hva vi ender opp med, sier visepresident i sykkelforbundet, Hans Petter Gulbrandsen til Aftenbladet. Hadde håpet på mer
Sykkelfolket i Rogaland uttrykte sin skuffelse over at sykkeltinget ikke ville gå inn for ett velodromprosjekt. Dette fordi Sola Arena er kommet så mye lenger enn prosjektet i Asker. Men tinget ville ikke lytte til det, og ga ikke sin tilslutning til å prioritere Sola Arena.
- Vi hadde håpet å få 15 av de 20 millionene Idrettsforbundet nå fordelte til Sola Arena alene. Hvordan sykkelforbundet ønsker å fordele de 10 millionene må de nå svare for. Og jeg håper vi kan få en avklaring på møtet 20. juni. Vi har sagt at vi skal ta halvdelen av utgiftene til Sola Arena gjennom et interkommunalt samarbeid, men trenger fortsatt halve beløpet fra staten, sier Ole Ueland. Fra Stavanger Aftenblad. Slik jeg forstår det så er Sola Arena er gjennomplanlagt anlegg, hvor alt er på stell utenom den statlige finansieringen. Det er en full-size bane i et område av landet med veldig høy tetthet av gode syklister og unge lovende, i tillegg er det rett ved siden av en stor flyplass i norsk skala, noen hundrelapper i kassa til Norwegian og 45 minutter i fra østlandet. Nå to år på overtid så roter fortsatt NCF med alternativer, og er i ferd med å slå beina under det eneste godt planlagte fullverdige anlegget i landet for et treningsanlegg i Asker som ikke engang har en enighet med kommunen? http://www.budstikka.no/asker-cykleklubb...l/s/5-55-269113Hvorfor ikke bare gå ALL IN for Sola Arena NÅ, og så ta Asker og alle andre NESTE år. Eller om to år. Når det er klart? Hvorfor ødelegge for det ene anlegget som er byggeklart med å overføre fokus til et treningsanlegg hvor grunnleggende formaliteter ikke er i orden? Skal vi fortsette å ha NM i Polen?
|
|
|
Re: NCF og velodrom! Hva driver de med?
[Re: grr]
09/06/2016 11:16
|
gare
More than words
|
More than words
Dette er et eksempel på et forbund som, etter min mening, ikke klarer å finne sin egen ræv i et god opplyst rom selv om de får bruke begge hender!
"Planen" om å bygge en baby-velodrom i Asker som også skal huse forbundet er snodig, rar og latterlig. Skulle likt å sett svømmeforbundet gå inn for et 12.5 meters basseng som nasjonalt anlegg.
Det naturlige tyngdepunktet for sykkel ligger i Stavangerområdet(ok, jeg er ørlite forutinntatt her)og man må selvsagt bygge en velodrom i full størrelse når man først setter i gang.
(ok, litt harde ord her, men dette er en sak som provoserer meg aldri så lite)
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
09/06/2016 11:36
|
mroek
Ivrig
|
Ivrig
Hovedproblemet for forbundet er vel at det godt planlagte anlegget ikke er lagt til det sentrale østland, og da går de heller inn for å ødelegge. Snakke meg om idioti.
|
|
|
[Re: mroek]
09/06/2016 11:45
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hovedproblemet for forbundet er vel at det godt planlagte anlegget ikke er lagt til det sentrale østland, og da går de heller inn for å ødelegge. Snakke meg om idioti. Konspirasjonsteorier har det dessverre vært nok av i denne prosessen  Journalister elsker å beskrive splid, også der det hersker enighet, fagfolk og kjendiser biter på som fluer og uttaler seg uten å kjenne tilstrekkelig til saken. NIF har vært på banen som rådgiver hele veien, og faktum er at det ikke er noe automatikk i at det kommer mer statlige penger til Folkehallene om Asker-prosjektet skrinlegges eller utsettes. Dette er to adskilte prosjekter, med hver sin finansieringsplan, som skal dekke to helt ulike behov.
|
|
|
09/06/2016 11:47
|
olechr
More than words
|
More than words
Kan ikke så mye om det. Topp med 2 anlegg, men alle kreftene bør jobb for et anlegg først. Når det er ferdig jobber man for bane 2, 3 osv
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: olechr]
09/06/2016 11:48
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Kan ikke så mye om det. Topp med 2 anlegg, men alle kreftene bør jobb for et anlegg først. Når det er ferdig jobber man for bane 2, 3 osv Enig. Hadde man klart å skape bred enighet for et anlegg om gangen så hadde dette løst seg. Utfordringen kommer når det blir for mye politikk...
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
[Re: sveinaa]
09/06/2016 12:11
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hadde man klart å skape bred enighet for et anlegg om gangen så hadde dette løst seg. Utfordringen kommer når det blir for mye politikk... Bred enighet er vel en umulighet i seg selv, og politikken kommer enten du vil eller ikke. Disse Velodromene skal bygges på lokalt initiativ, av lokake krefter med lokale penger og statlig støtte. NCF bidrar med støtte, søknader, kompetanse, manpower etc, ikke cash. Statlige midler tildeles etter søknad og faste regler (det blir f. eks. ikke mer $$ til Sola om Asker, Stjørdal og Levanger legger inn årene), og der er hver mulige stein snudd. Sola skal være nasjonalanlegget, punktum. Kunne vært artig å høre facts om hvilken støtte NCF kunne gitt som Sola-anlegget IKKE har fått...
|
|
|
[Re: Oystein L]
09/06/2016 12:20
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Hadde man klart å skape bred enighet for et anlegg om gangen så hadde dette løst seg. Utfordringen kommer når det blir for mye politikk... Bred enighet er vel en umulighet i seg selv, og politikken kommer enten du vil eller ikke. Disse Velodromene skal bygges på lokalt initiativ, av lokake krefter med lokale penger og statlig støtte. NCF bidrar med støtte, søknader, kompetanse etc, ikke cash. Statlige midler tildeles etter søknad og faste regler (det blir f. eks. ikke mer $$ til Sola om Asker, Stjørdal og Levanger legger inn årene), og der er hver mulige stein snudd. Sola skal være nasjonalanlegget, punktum. Kunne vært artig å høre facts om hvilken støtte NCF kunne gitt som Sola-anlegget IKKE har fått... Det er mye man kan gjøre politisk. Noe av det enkleste er å fronte noe på en måte som ikke kan tolkes på flere måter, og med bakgrunn i det hadde det sannsynligvis vært klokt om forbundstinget (forbundet) hadde bestemt at vi jobber med ett anlegg av gangen. Dette hadde vært helt uproblematisk i og med at det er lokale krefter som gjør jobben/finansierer. Forsåvidt greit å ri to hester. Utfordringen er bare at alle som ikke kjenner NCF fra innsiden ser på deres måte å håndtere dette på som vaklende og tafatt. Ole Brum og ja takk begge deler er sjelden beste fremgangsmåte om man vil raskt fra A til B...
|
|
|
09/06/2016 12:30
|
grr
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Hadde man klart å skape bred enighet for et anlegg om gangen så hadde dette løst seg. Utfordringen kommer når det blir for mye politikk... Bred enighet er vel en umulighet i seg selv, og politikken kommer enten du vil eller ikke. Disse Velodromene skal bygges på lokalt initiativ, av lokake krefter med lokale penger og statlig støtte. NCF bidrar med støtte, søknader, kompetanse etc, ikke cash. Statlige midler tildeles etter søknad og faste regler (det blir f. eks. ikke mer $$ til Sola om Asker, Stjørdal og Levanger legger inn årene), og der er hver mulige stein snudd. Sola skal være nasjonalanlegget, punktum. Kunne vært artig å høre facts om hvilken støtte NCF kunne gitt som Sola-anlegget IKKE har fått... Hva med de ti millionene som er vedtatt tildelt fra Idrettsforbundet til anleggsutbygging? Stemmer det ikke? Hvis en ikke bruker fem av disse på Asker eller whatnot, hvor går de pengene da? Hvis dette er en grunnleggende feil i artikkelen vil jeg sterkt anbefale at du kontakter Aftenbladet og får det rettet opp i, for NCF blir ikke akkurat populære av dette. Du skriver også lenger oppe at Asker og Sola er to helt separate prosjekter, men NCF har jo gjort tingvedtak på å sidestille disse, noe som igjen tyder på at de ikke er separate? Bare dette vedtaket her skaper uro i miljøene rundt, og om det heter Sola eller Asker eller hva det måtte være så skaper det også urolige bølger for de som skal være med å supportere dette. Som du selv sier er NCF kun en liten fisk i det store her, men skaper allikevel mest uro. NCF kunne i stedet sørget for å berolige stat, kommuner, investorer og så videre om at DETTE, det går vi for! Om en så jobber med anlegg 2 i bakgrunnen, så kan en vente til endelig signatur er satt for anlegg 1. Et miljø må etableres og det vil gi grobunn videre, noe som igjen gjør det lettere å få penger og support.
|
|
|
09/06/2016 12:37
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Noe av det enkleste er å fronte noe på en måte som ikke kan tolkes på flere måter, og med bakgrunn i det hadde det sannsynligvis vært klokt om forbundstinget (forbundet) hadde bestemt at vi jobber med ett anlegg av gangen. Dette hadde vært helt uproblematisk i og med at det er lokale krefter som gjør jobben/finansierer.
Tror nok bevilgende myndigheter tolker det "riktig", journalister og andre forståsegpåere tolker det slik de vil og prediker det som sin sannhet. Lokale myndigheter er også politikere, og vi vet jo alle hvordan de vrir og tolker alt til sin fordel og fokuserer på andres svakheter. Her er det valgkamp hver dag, og jeg tror vi gjør klokt i å lese utspill fra den ene eller andre leiren som vi leser politikeres argumentasjon (og media lar seg villig bruke i kampen).... Det legges allerede "fullt trykk" på Sola, men det å konsentrere alt om et anlegg ville i dette tilfellet ikke gitt mer $$ til den ene, i tillegg ville det hatt noen bivirkninger; - Primæranlegget er heller ikke fullfinansiert. Mye kan fortsatt strande, og da er verdifull tid tapt. - Ved å holde de øvrige prosessene i gang muliggjør vi at sykkelnorge får flere velodromer innenfor overskuelig fremtid, legger vi lokk på Asker og Levanger ryker den muligheten
|
|
|
09/06/2016 12:42
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Noe av det enkleste er å fronte noe på en måte som ikke kan tolkes på flere måter, og med bakgrunn i det hadde det sannsynligvis vært klokt om forbundstinget (forbundet) hadde bestemt at vi jobber med ett anlegg av gangen. Dette hadde vært helt uproblematisk i og med at det er lokale krefter som gjør jobben/finansierer.
Tror nok bevilgende myndigheter tolker det "riktig", journalister og andre forståsegpåere tolker det slik de vil og prediker det som sin sannhet. Lokale myndigheter er også politikere, og vi vet jo alle hvordan de vrir og tolker alt til sin fordel og fokuserer på andres svakheter. Her er det valgkamp hver dag, og jeg tror vi gjør klokt i å lese utspill fra den ene eller andre leiren som vi leser politikeres argumentasjon (og media lar seg villig bruke i kampen).... Det legges allerede "fullt trykk" på Sola, men det å konsentrere alt om et anlegg ville i dette tilfellet ikke gitt mer $$ til den ene, i tillegg ville det hatt noen bivirkninger; - Primæranlegget er heller ikke fullfinansiert. Mye kan fortsatt strande, og da er verdifull tid tapt. - Ved å holde de øvrige prosessene i gang muliggjør vi at sykkelnorge får flere velodromer innenfor overskuelig fremtid, legger vi lokk på Asker og Levanger ryker den muligheten Med andre ord er det viktigere med flere velodromer enn å få frem Sola raskest mulig. NCF kan jo kalle en spade en spade de og. Østlandet og Trøndelag hadde ikke gått med på noe annet på tinget 
|
|
|
09/06/2016 13:01
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Med andre ord er det viktigere med flere velodromer enn å få frem Sola raskest mulig. NCF kan jo kalle en spade en spade de og. Østlandet og Trøndelag hadde ikke gått med på noe annet på tinget Den tolkningen får du stå for selv. Bak tingbeslutningen (som også ble fremlagt og forklart til inviterte politikere og initiativtakere for folkehallene på orienteringsmøte i forkant) ligger det faktum at de politiske beslutningene om statlige tilskudd til Sola IKKE forsinkes eller berøres av om prosessene i de andre prosjektene dunker og går videre. Tror du ærlig talt saken om flere baller i lufta ville blitt fremlagt (og ikke minst besluttet) om det ville være ensbetydende med utsettelse i Sola? Og Gare; jeg velger å tro at NCF består av tillitsvalgte fra det ganske land som ikke sliter med "å finne sin egen ræv i et god opplyst rom selv om de får bruke begge hender"...
Redigert av Oystein L; 09/06/2016 13:07. Rediger grunn: en liten tilføyelse
|
|
|
09/06/2016 13:43
|
gare
More than words
|
More than words
Og Gare; jeg velger å tro at NCF består av tillitsvalgte fra det ganske land som ikke sliter med "å finne sin egen ræv i et god opplyst rom selv om de får bruke begge hender"...
Uff, jeg var spissformulert, og håper det også skinner et visst element av humor(hvor dårlig den enn måtte være)i dette, men jeg synes det er ekstremt tøysete av NCF å vurdere å bygge en velodrom som ikke har fulle mål i Asker, og DET er underlig i n`te potens i min verden. Jada, jeg er noe farget av snodige valg/snodig opptreden av forbundet gjennom årene. Jeg synes mye som er gjort har vært veldig bra, de har fått på plass en relativt robust økonomi etter et fullstendig havari økonomisk etter 93, og jada, det er stort sett bare kjeft å få. jeg modererer meg en smule og spissformuleringen min går IKKE primært på tillitsvalgte land og strand rundt som gjør en strålende jobb på lokalplanet.
|
|
|
[Re: gare]
09/06/2016 13:55
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Og Gare; jeg velger å tro at NCF består av tillitsvalgte fra det ganske land som ikke sliter med "å finne sin egen ræv i et god opplyst rom selv om de får bruke begge hender"...
Uff, jeg var spissformulert, og håper det også skinner et visst element av humor(hvor dårlig den enn måtte være)i dette, men jeg synes det er ekstremt tøysete av NCF å vurdere å bygge en velodrom som ikke har fulle mål i Asker, og DET er underlig i n`te potens i min verden. Jada, jeg er noe farget av snodige valg/snodig opptreden av forbundet gjennom årene. Jeg synes mye som er gjort har vært veldig bra, de har fått på plass en relativt robust økonomi etter et fullstendig havari økonomisk etter 93, og jada, det er stort sett bare kjeft å få. jeg modererer meg en smule og spissformuleringen min går IKKE primært på tillitsvalgte land og strand rundt som gjør en strålende jobb på lokalplanet. Bane med internasjonale mål i Asker vil være en umulighet, både av arealmessige og økonomiske årsaker, denne skal dekke et annet (men ikke mindre) behov for treningsarena. Når vi snakker konkurranseanlegg/nasjonalanlegg er det 100% fokus på Sola, der er målet bane med internasjonale mål og ditto tribuneanlegg (FYI: de nasjonale og regionale styrer består også av tillitsvalgte ildsjeler med hjerte for NORSK sykkelsport. NCF Adm. beslutter ikke, de utfører det de tillitsvalgte bestemmer)
|
|
|
09/06/2016 14:07
|
gare
More than words
|
More than words
Bane med internasjonale mål i Asker vil være en umulighet, både av arealmessige og økonomiske årsaker, denne skal dekke et annet (men ikke mindre) behov for treningsarena. Når vi snakker konkurranseanlegg/nasjonalanlegg er det 100% fokus på Sola, der er målet bane med internasjonale mål og ditto tribuneanlegg
(FYI: de nasjonale og regionale styrer består også av tillitsvalgte ildsjeler med hjerte for NORSK sykkelsport. NCF Adm. beslutter ikke, de utfører det de tillitsvalgte bestemmer)
Helt ryddig og grei klargjøring av noe som i media da blir fremstilt på en litt annen måte ... Jeg tar til meg korreksen Øystein!
|
|
|
09/06/2016 15:51
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Med andre ord er det viktigere med flere velodromer enn å få frem Sola raskest mulig. NCF kan jo kalle en spade en spade de og. Østlandet og Trøndelag hadde ikke gått med på noe annet på tinget Den tolkningen får du stå for selv. Bak tingbeslutningen (som også ble fremlagt og forklart til inviterte politikere og initiativtakere for folkehallene på orienteringsmøte i forkant) ligger det faktum at de politiske beslutningene om statlige tilskudd til Sola IKKE forsinkes eller berøres av om prosessene i de andre prosjektene dunker og går videre. Tror du ærlig talt saken om flere baller i lufta ville blitt fremlagt (og ikke minst besluttet) om det ville være ensbetydende med utsettelse i Sola? Og Gare; jeg velger å tro at NCF består av tillitsvalgte fra det ganske land som ikke sliter med "å finne sin egen ræv i et god opplyst rom selv om de får bruke begge hender"... Ja, jeg er klar over at det ikke er dine ord. Poenget mitt er at ingen ting ville vært annerledes dersom man frontet en velodrom av gangen. Det kan jo og hende administrasjonen er for "lett" for å få igjennom tunge politiske saker (noe jeg ikke tror). Ofte går det dessverre på vilje. NCF har trumfet igjennom 2 VM på kort tid og jeg er sikker på at en velodrom kunne vært trumfet gjennom den og.
|
|
|
09/06/2016 16:42
|
EgilS
More than words
|
More than words
Nå er det vel ikke NCF som hverken skal bygge velodrom, eller som står som VM-arrangør?
|
|
|
[Re: EgilS]
09/06/2016 16:50
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Nå er det vel ikke NCF som hverken skal bygge velodrom, eller som står som VM-arrangør? Om du skal frem til at dette er noe som skjer helt uten NCF sin medvirkning så tror jeg ikke på deg....
|
|
|
09/06/2016 19:00
|
EgilS
More than words
|
More than words
Nå er det vel ikke NCF som hverken skal bygge velodrom, eller som står som VM-arrangør? Om du skal frem til at dette er noe som skjer helt uten NCF sin medvirkning så tror jeg ikke på deg.... Nei. Øystein kan sikkert si noe mer om det, men NCF er vel mer inne for å støtte ved å si at de stiller seg bak prosjektene, og drive type lobbyvirksomhet, enn at de er faktisk inne i selve prosjektene? Eller? Ut over det er det lenge siden jeg sluttet å undre meg over at folk som står utenfor det som skjer, enten det er politikk, prosjekter, laguttak, rettssaker eller whatever, mener de har bedre greie på hvordan ting skal gjøres enn de som jobber med det og nok har atskillig mer informasjon om saken. Sofaen er nok alltid beste sted å drive virksomhet fra. 
|
|
|
[Re: EgilS]
09/06/2016 19:56
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Nå er det vel ikke NCF som hverken skal bygge velodrom, eller som står som VM-arrangør? Om du skal frem til at dette er noe som skjer helt uten NCF sin medvirkning så tror jeg ikke på deg.... Nei. Øystein kan sikkert si noe mer om det, men NCF er vel mer inne for å støtte ved å si at de stiller seg bak prosjektene, og drive type lobbyvirksomhet, enn at de er faktisk inne i selve prosjektene? Eller? Ut over det er det lenge siden jeg sluttet å undre meg over at folk som står utenfor det som skjer, enten det er politikk, prosjekter, laguttak, rettssaker eller whatever, mener de har bedre greie på hvordan ting skal gjøres enn de som jobber med det og nok har atskillig mer informasjon om saken. Sofaen er nok alltid beste sted å drive virksomhet fra. Mye mulig. Vi kan jo bare vente i spenning mens vi tvinner tommler. Jeg tror et offensivt forbund og president som snakket opp Sola hver gang de kom til orde ville satt fart på prosessen. Litt pinlig med Pedersen og manglende lisens penger. Er litt ullent.
|
|
|
|
|