|
|
UCK Karusellen og disk
|
Re: UCK Karusellen og disk
[Re: TaNielsen]
10/06/2016 12:32
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Jeg synes og den er interessant. Blir artig å se om faren for disk gjør at folk tenker seg litt om.
Litt off topic. Hvem har skylden når han foran deg i feltet reiser seg opp og med bakgrunn i det skyver sykkelen tilbake med den følgen at du kjører inn i bakgiret hans?
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
[Re: Paragonia]
10/06/2016 12:38
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Poenget er at det ligger et regelverk til grunn. Det blir jo helt feil om det er opp til hver enkelt å bestemme hva en synes er rimelig eller ikke. Jeg ville sannsynligvis ikke meldt meg på et ritt om jeg viste at flere i pulja åpenlyst hadde holdninger som feks: trafikkreglene de driter jeg i.
Jeg ville ikke sagt det på den måten. Man driter ikke i reglene. Poenget mitt er at man må tilpasse. Jeg opplever som oftes at de jeg starter sammen med har samme kultur og holdninger som meg selv. Det vil si ta hensyn, unngå risiko for uhell. Noen regler brytes. Fartsgrenser er en av dem. Krav til refleks er feks en annen. Men det er mange ritt som likevel fungerer helt fint med enkelte trafikkregelbrudd. Situasjoner som oppstår er ikke annerledes enn de som oppstår på en vanlig treningstur. Der følges reglene stort sett. For meg er det en grense å krysse den gule streken. Men er det ikke noe strek så kan man følge instinktet. Jeg tenker at det nesten må være slik. Om ikke må man kutte alle de vanlige turrittene. Eller tenke nytt. For min del gir det ikke mening å stille opp i fellesstart der jeg skal bremse i 30 soner eller følge absolutt alle trafikkregler. Jeg mener fortsatt at billister må oppdras til å akseptere at ritt skjer. Og til å oppføre seg på en god måte. Folk som blir hissige av å kjøre bil bør velge buss. Jeg er helt enig med deg i det siste du skriver. Men når det gjelder vei uten midtstrek er jeg ikke enig. Kan bli ganske fatalt om man kjører blinde venstre svinger i optimalt spor. Utfordringen er jo at det er trafikk på veien, og skal man unngå farlige situasjoner må man tilpasse seg trafikkreglene. 30 sone bruker man ofte fordi det er et behov for det. Jeg vil tro det er ganske kjipt å kjøre ned noen i 60 km/t med sykkel. Ordene; Det var jo ritt, blir ganske fattige da.
|
|
|
10/06/2016 12:45
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Hadde jo vært ganske surrealistisk om bilsportforbundet eller motorsykkelforbundet hadde dratt i gang turløp på vei og trafikkreglene rett og slett ble satt til side fordi de hadde ødelagt "racing" opplevelsen for deltagerene 
|
|
|
[Re: sveinaa]
10/06/2016 12:59
|
Paragonia
Entusiast
|
Entusiast
Jeg ville aldri kjørt på venstre side i en sving. Poenget mitt er at man skal selvfølgelig følge reglene, men man er i et ritt helt nøtt til å bøye reglene på mange punkter, og likevel ta hensyn til andre. Prinsippet om å ikke ta unødige sjanser er vi alle enige i. Se på forsidebilde til Øyern der mange er over gulestreken. Jeg tenker at det i enkelte tilfeller er uungåelig. http://www.oyerenrundt.no/
Redigert av Paragonia; 10/06/2016 13:01.
"
|
|
|
10/06/2016 13:04
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Jeg ville aldri kjørt på venstre side i en sving. Poenget mitt er at man skal selvfølgelig følge reglene, men man er i et ritt helt nøtt til å bøye reglene på mange punkter, og likevel ta hensyn til andre. Prinsippet om å ikke ta unødige sjanser er vi alle enige i. Se på forsidebilde til Øyern der mange er over gulestreken. Jeg tenker at det i enkelte tilfeller er uungåelig. http://www.oyerenrundt.no/ Da er vi jo mer enige enn vi trodde. Jeg tror man må akseptere reglene også vet alle at det skjer ting når man konkurrerer. Jeg synes bare at man må akseptere at man og kan bli disket eller møte andre sanksjoner. Er jo ikke sånn at der er umulig å følge trafikkreglene om man ønsker det.
|
|
|
10/06/2016 13:05
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Det blir uungåelig når noen absolutt må frem når master-bilen holder feltet 
Redigert av sveinaa; 10/06/2016 13:05.
|
|
|
10/06/2016 13:07
|
aug11x
Besatt
|
Besatt
Litt off topic. Hvem har skylden når han foran deg i feltet reiser seg opp og med bakgrunn i det skyver sykkelen tilbake med den følgen at du kjører inn i bakgiret hans?
Selvfølgelig han bak.
|
|
|
[Re: aug11x]
10/06/2016 13:09
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Selvfølgelig han bak. Den bak får jo ikke gjort noe? Når en del reiser seg er det jo bråstopp.
|
|
|
10/06/2016 13:12
|
aug11x
Besatt
|
Besatt
Kan jo evt. legge inn et forbud mot å stå og tråkke da?
|
|
|
10/06/2016 13:18
|
OlaA
Avhengig
|
Avhengig
Vi snakker altså om så fryktelig seriøse ting som turritt for litt halvslappe mosjonister her? Og der er det altså nesten umulig å holde seg til trafikkreglene for at det er så viktig å holde posisjon i feltet? WTF?!
|
|
|
10/06/2016 13:18
|
sveinaa
More than words
|
More than words
|
|
|
10/06/2016 13:23
|
aug11x
Besatt
|
Besatt
Det var en spøk fra min side. Det sier seg vel selv at hvis du kjører i noen bakfra, så er det din egen feil... Ikke alltid unngåelig selvfølgelig, men det er en del av det å ligge i felt i sykkelritt.
|
|
|
10/06/2016 13:40
|
Liol
Ringrev
|
Ringrev
Tja, skal vi følge linja som flere her inne har lagt seg på så burde jo han bak bli disket siden han har ligget for nær han foran.
|
|
|
10/06/2016 13:41
|
gare
More than words
|
More than words
Det var en spøk fra min side. Det sier seg vel selv at hvis du kjører i noen bakfra, så er det din egen feil... Ikke alltid unngåelig selvfølgelig, men det er en del av det å ligge i felt i sykkelritt. Reiser du deg opp på dødpunkt i tråkket og "skyver" sykkelen din en halvmeter bakover må du ta din del av skylden for at noen dunker borti deg bakfra.
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
10/06/2016 18:01
|
Paragonia
Entusiast
|
Entusiast
Denne var ikke lett. Når jeg sykler så forventer jeg at andre følger opplagte sykkelregler. Vi blir jo som regel seedet så jeg vet at de rundt meg ligger på samme nivå som meg. Du tar hensyn til andre. Det betyr at du ikke uten videre endrer fart. Og hvis du av forskjellige årsaker skal finne på noe som bryter med det pågående mønsteret i gruppa så skal det signaliseres. Så jeg mener han foran har skylden.
"
|
|
|
[Re: bcbc]
10/06/2016 18:33
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Nei, det er ikke greit, men arrangøren frasier seg alt ansvar og skyver alt over på ryttere. Samme reaksjon har skjedd før, men arrangør har ikke gjort noen forandring! Men ja, ritt kan ikke arrangeres på denne måten, om arrangørene ikke har kapasitet med bedre sikkerhet og oppfølging underveis!
Kan du fortelle meg hva arrangør kunne ha gjort? Sikkert en del arrangører som følger tråden her. Det er kun sperring av vei som gjør at dette i filmen skjer. Når det er ritt så gir folk faen, hvordan skal arrangører hindre det? Når det er sagt så syntes jeg de fleste turritt på landvei er helt vanvidd. Jeg personlig skjønner ikke at det er lov å arrangere i hele tatt uten at veien er stengt. Det arrangøren her bør gjøre er å erkjenne at de ikke kan arrangere ritt med nok sikkerhet, og avlyse hele karusellen frem til politiet kan gå inn å regulere/hjelpe til med avviklingen. Mener du at arrangøren skal bekoste politi og sperrete veier i et karusellritt? Da trenger de hvertfall ikke bekymre seg for store felt, for rittkontigenten blir så dyr at ingen gidder å sykle
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
10/06/2016 21:09
|
bcbc
Avhengig
|
Avhengig
Dersom du leser gjennom, så ser du sammenhengen i meningen. Dersom arrangøren ikke kan arrangere et ritt og garantere for oppfølging og sikkerhet, så nei, da kan de ikke arrangere ritt uten det nødvendige av overvåkning som tilfredsstiller vegtrafikkloven. Blir for dumt når det kun appelleres til sunn fornuft - sjelden det virker uansett situasjon. Hvem mener du skal garantere for din sikkerhet? De du sykler sammen med?
|
|
|
11/06/2016 06:26
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Hvem mener du skal garantere for din sikkerhet? De du sykler sammen med? Niks. Den eneste som kan garantere for min egen sikkerhet er meg selv.
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
[Re: stosu]
11/06/2016 07:24
|
bcbc
Avhengig
|
Avhengig
Hvem mener du skal garantere for din sikkerhet? De du sykler sammen med? Niks. Den eneste som kan garantere for min egen sikkerhet er meg selv. Ja, da er vi ulike. Jeg vil ta det som en selvfølge at det ikke kommer en bil i mot når jeg kommer i 60 ned en vei og rundt en sving i et ritt. Dette har skjedd meg både på landevei og i terreng, men her deltar jeg ikke en gang til. Stilles det ikke krav til arrangør, kan i hvertfall jeg gjøre det.
|
|
|
11/06/2016 07:40
|
TaNielsen
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Bra det diskuteres rundt dette, da kan vi alle lære og bli bedre.. Samme dag som landets mest omtalte sykkelritt i 2016 fant sted i Ullensaker, avga transportkomiteen innstilling til Stortinget om ny §7b. Den ble vedtatt av Stortinget i går. Dette er vel gode nyheter for både arrangører og de som skal passe på, er vel ikke akkurat ventet at politiets ressurser skal øke med tida, så da må man jo se på gode løsninger for at det skal være liv laga for sykkelritt på åpne eller delvis åpne veier. https://www.stortinget.no/no/Saker-og-pu...tak-201516-108/Så det er jo håp :-)
|
|
|
11/06/2016 11:19
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Hvem mener du skal garantere for din sikkerhet? De du sykler sammen med? Niks. Den eneste som kan garantere for min egen sikkerhet er meg selv. Ja, da er vi ulike. Jeg vil ta det som en selvfølge at det ikke kommer en bil i mot når jeg kommer i 60 ned en vei og rundt en sving i et ritt. Dette har skjedd meg både på landevei og i terreng, men her deltar jeg ikke en gang til. Stilles det ikke krav til arrangør, kan i hvertfall jeg gjøre det. Så du meldte deg altså på et ritt som gikk på åpen vei og regnet med at arrangøren skulle holde bilene unna?
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
[Re: Torshov-Simen]
11/06/2016 13:12
|
bcbc
Avhengig
|
Avhengig
Hvem mener du skal garantere for din sikkerhet? De du sykler sammen med? Niks. Den eneste som kan garantere for min egen sikkerhet er meg selv. Ja, da er vi ulike. Jeg vil ta det som en selvfølge at det ikke kommer en bil i mot når jeg kommer i 60 ned en vei og rundt en sving i et ritt. Dette har skjedd meg både på landevei og i terreng, men her deltar jeg ikke en gang til. Stilles det ikke krav til arrangør, kan i hvertfall jeg gjøre det. Så du meldte deg altså på et ritt som gikk på åpen vei og regnet med at arrangøren skulle holde bilene unna? Om du leser for å få med innholdet, så vet du svaret. Tenker du at det er greit å møte en bil når du kommer rundt en sving på Elgrittet, Kongerittet, etc på grus? Regner med at svaret gir seg selv....
|
|
|
11/06/2016 16:15
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Om du leser for å få med innholdet, så vet du svaret. Tenker du at det er greit å møte en bil når du kommer rundt en sving på Elgrittet, Kongerittet, etc på grus? Regner med at svaret gir seg selv....
Kjørte Vestmarkrittet for en uke siden, i gruskjøringen ned mot Vestmarksetra kan man risikere å møte biler. Det samme kan man en hvilken som helst dag på grusveiene i marka og sånn er det bare, verden stopper ikke selv om vi gamliser skal trene eller sykle ritt. Derfor kunne det ikke falle meg inn baklengs å kutte blinde svinger hverken med eller uten startnummer, så lenge man kjører nogenlunde fornuftig er det ikke noe problem å møte biler
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
11/06/2016 20:25
|
bcbc
Avhengig
|
Avhengig
Om du leser for å få med innholdet, så vet du svaret. Tenker du at det er greit å møte en bil når du kommer rundt en sving på Elgrittet, Kongerittet, etc på grus? Regner med at svaret gir seg selv....
Kjørte Vestmarkrittet for en uke siden, i gruskjøringen ned mot Vestmarksetra kan man risikere å møte biler. Det samme kan man en hvilken som helst dag på grusveiene i marka og sånn er det bare, verden stopper ikke selv om vi gamliser skal trene eller sykle ritt. Derfor kunne det ikke falle meg inn baklengs å kutte blinde svinger hverken med eller uten startnummer, så lenge man kjører nogenlunde fornuftig er det ikke noe problem å møte biler Gammel eller ung så er det ikke bra med biler i mot på grusritt. Kom ikke og fortell meg at du aldri har vært i en større gruppe som tar hele veien og kutter svinger i stor så mye at det er farlig å møte en bil! Det er ikke dette det dreier seg om, men hvem som har ansvaret for sikkerheten under rittet. Og dersom du mener arrangøren kun skal besørge tid og sende ut vakter med vester uten noe myndighet, ja, da er vi dypt uenig uansett alder på deltakere. I de fleste ritta jeg sykler er det med ryttere med internasjonale og nasjonal ambisjoner. Spiller ingen rolle om en er mosjonist!
|
|
|
11/06/2016 21:14
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Gammel eller ung så er det ikke bra med biler i mot på grusritt. Kom ikke og fortell meg at du aldri har vært i en større gruppe som tar hele veien og kutter svinger i stor så mye at det er farlig å møte en bil! Det er ikke dette det dreier seg om, men hvem som har ansvaret for sikkerheten under rittet. Og dersom du mener arrangøren kun skal besørge tid og sende ut vakter med vester uten noe myndighet, ja, da er vi dypt uenig uansett alder på deltakere. I de fleste ritta jeg sykler er det med ryttere med internasjonale og nasjonal ambisjoner. Spiller ingen rolle om en er mosjonist!
For meg handler dette om å se realiteten i øynene; det kommer ikke til å skje at alt det som i dag er turritt på åpne veier går over til å bli aktivritt - det blir for dyrt og/eller for mye jobb for de mindre arrangørene (eventuelt for dyr deltakeravgift til at noen er interessert) og politiet kommer til å si nei til veldig mange. Så det eneste valget vi har er å ta ansvar for oss selv ved å følge trafikkreglene også under konkurranser eller få et drastisk dårligere ritt-tilbud.
|
|
|
11/06/2016 22:20
|
bcbc
Avhengig
|
Avhengig
Tror tvert i mot at det må stilles krav til arrangør. Mange jeg kjenner styrer unna landeveisritt med dårlig sikkerhet, og Raumerrittet har mistet mange pga asfaltpartiet mot Ås gård.....
|
|
|
11/06/2016 22:38
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Tror tvert i mot at det må stilles krav til arrangør. Mange jeg kjenner styrer unna landeveisritt med dårlig sikkerhet, og Raumerrittet har mistet mange pga asfaltpartiet mot Ås gård..... Personlig synes jeg det er en veldig egoistisk tanke å kreve turritt for massene avskaffet for at vi skal kunne leve videre på en TdF-illusjon og slippe å forholde oss til trafikkreglene
|
|
|
12/06/2016 06:24
|
bcbc
Avhengig
|
Avhengig
Tror tvert i mot at det må stilles krav til arrangør. Mange jeg kjenner styrer unna landeveisritt med dårlig sikkerhet, og Raumerrittet har mistet mange pga asfaltpartiet mot Ås gård..... Personlig synes jeg det er en veldig egoistisk tanke å kreve turritt for massene avskaffet for at vi skal kunne leve videre på en TdF-illusjon og slippe å forholde oss til trafikkreglene Hahaha, du er god på legge gale ord i munnen på andre for å holde en diskusjon gående på dine premisser. Utgangspunkt: Disk pga brudd på trafikkregler baser på en video som viser det som skjer i alle ritt. Har skjedd to ganger med samme høvding ved roret, som ikke lærer eller tar på seg ansvar ovenfor deltakeren. Det er ikke å vise ansvar å diske andre - det er fraskrivelse! Begrunnelse: Alle bryter vegtrafikkloven hver gang de sykler ritt gjennom alt fra tegn, antall i bredden, motgående kjøreretning, hvordan sykkelen er rigget, etc. Syklister som gruppe kommer aldri til å bli tatt alvorlig før sikkerheten og reglene følges, og det er selvfølgelig et rytteransvar, men like mye arrangørens ansvar. Er det egoistisk, ja, da lærte jeg noe nytt. Fremtidens sykkelritt: Ta tiden selv(strava), skaff deg kart selv (Garmin + strava), kun to og to i bredden, ikke store grupper, sykkel må være forskriftsmessig, resultatliste (strava). Dette kan jeg arrangere, og det blir ikke dyrt!
|
|
|
12/06/2016 10:18
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Hahaha, du er god på legge gale ord i munnen på andre for å holde en diskusjon gående på dine premisser. Utgangspunkt: Disk pga brudd på trafikkregler baser på en video som viser det som skjer i alle ritt. Har skjedd to ganger med samme høvding ved roret, som ikke lærer eller tar på seg ansvar ovenfor deltakeren. Det er ikke å vise ansvar å diske andre - det er fraskrivelse! Begrunnelse: Alle bryter vegtrafikkloven hver gang de sykler ritt gjennom alt fra tegn, antall i bredden, motgående kjøreretning, hvordan sykkelen er rigget, etc. Syklister som gruppe kommer aldri til å bli tatt alvorlig før sikkerheten og reglene følges, og det er selvfølgelig et rytteransvar, men like mye arrangørens ansvar. Er det egoistisk, ja, da lærte jeg noe nytt.
Ja, jeg legger ord i munnen på deg - det later ikke til at du ser konsekvensene av holdningene dine og derfor prøver jeg å synliggjøre dem for deg. Når du melder på et turritt så sier du ja til å følge disse reglene https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2011-04-07-396Når arrangøren har innhentet tillatelse fra politiet og presisert at det er NCF reglement for turritt som gjelder så er deres eneste gjenværende ansvar å sørge for at reglementet følges samt å gi sanksjoner for dem som bryter reglene. Når dette gjøres konsekvent vil det gjennom individuell og allmenprevantiv effekt sørge for at reglene følges i fremtiden, hvis man ikke tror på den effekten så må man samtidig si at hele strafferettssystemet må avskaffes, for det er det prinsippet det bygger på. Da blir det fullstendig tullete å henge ut de arrangørene som faktisk tar ansvar for å etterleve regelverket. At politiet har et pragmatisk forhold til forskrifter om refleks på hjulene, tegngiving i kryss etc. så lenge de viktigst grunnreglene følges (som foreksempel "ikke over i motgående kjørefelt" som er nevnt spesifikt) er fornuftig også ut fra et sikkerhetsperspektiv (farlig om alle i et felt skal slippe styret og gi tegn hele tiden). Fremtidens sykkelritt: Ta tiden selv(strava), skaff deg kart selv (Garmin + strava), kun to og to i bredden, ikke store grupper, sykkel må være forskriftsmessig, resultatliste (strava). Dette kan jeg arrangere, og det blir ikke dyrt!
Hvem sjekker at sykkelen er forskriftsmessig den dagen det kjøres? Hvem kontrollerer størrelsen på gruppene? Det er jo bare for to stravabrukere å få med seg 30 opptrekker som kjører uten GPS så har du en stor gruppe som på papiret ser liten ut. Strava har allerede blitt anklaget for å være skyld i flere ulykker fordi folk sykler som idioter i forsøket på å ta en KOM - hvorfor skal et slikt ukontrollert arrangement gi mer ansvarlig sykling enn et hvor det er mulighet for sanksjoner ved uvettig kjøring? Hvem kontrollerer at det ikke jukses eller kommer inn feilregistreringer i konkurransen? De fleste jeg kjenner bruker nå Strava bare som treningsdagbok ettersom KOM-listene i stor grad er meningsløse. [/quote]
|
|
|
12/06/2016 11:56
|
bcbc
Avhengig
|
Avhengig
Hahaha, du er god på legge gale ord i munnen på andre for å holde en diskusjon gående på dine premisser. Utgangspunkt: Disk pga brudd på trafikkregler baser på en video som viser det som skjer i alle ritt. Har skjedd to ganger med samme høvding ved roret, som ikke lærer eller tar på seg ansvar ovenfor deltakeren. Det er ikke å vise ansvar å diske andre - det er fraskrivelse! Begrunnelse: Alle bryter vegtrafikkloven hver gang de sykler ritt gjennom alt fra tegn, antall i bredden, motgående kjøreretning, hvordan sykkelen er rigget, etc. Syklister som gruppe kommer aldri til å bli tatt alvorlig før sikkerheten og reglene følges, og det er selvfølgelig et rytteransvar, men like mye arrangørens ansvar. Er det egoistisk, ja, da lærte jeg noe nytt.
Ja, jeg legger ord i munnen på deg - det later ikke til at du ser konsekvensene av holdningene dine og derfor prøver jeg å synliggjøre dem for deg. Når du melder på et turritt så sier du ja til å følge disse reglene https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2011-04-07-396Når arrangøren har innhentet tillatelse fra politiet og presisert at det er NCF reglement for turritt som gjelder så er deres eneste gjenværende ansvar å sørge for at reglementet følges samt å gi sanksjoner for dem som bryter reglene. Når dette gjøres konsekvent vil det gjennom individuell og allmenprevantiv effekt sørge for at reglene følges i fremtiden, hvis man ikke tror på den effekten så må man samtidig si at hele strafferettssystemet må avskaffes, for det er det prinsippet det bygger på. Da blir det fullstendig tullete å henge ut de arrangørene som faktisk tar ansvar for å etterleve regelverket. At politiet har et pragmatisk forhold til forskrifter om refleks på hjulene, tegngiving i kryss etc. så lenge de viktigst grunnreglene følges (som foreksempel "ikke over i motgående kjørefelt" som er nevnt spesifikt) er fornuftig også ut fra et sikkerhetsperspektiv (farlig om alle i et felt skal slippe styret og gi tegn hele tiden). Fremtidens sykkelritt: Ta tiden selv(strava), skaff deg kart selv (Garmin + strava), kun to og to i bredden, ikke store grupper, sykkel må være forskriftsmessig, resultatliste (strava). Dette kan jeg arrangere, og det blir ikke dyrt!
Hvem sjekker at sykkelen er forskriftsmessig den dagen det kjøres? Hvem kontrollerer størrelsen på gruppene? Det er jo bare for to stravabrukere å få med seg 30 opptrekker som kjører uten GPS så har du en stor gruppe som på papiret ser liten ut. Strava har allerede blitt anklaget for å være skyld i flere ulykker fordi folk sykler som idioter i forsøket på å ta en KOM - hvorfor skal et slikt ukontrollert arrangement gi mer ansvarlig sykling enn et hvor det er mulighet for sanksjoner ved uvettig kjøring? Hvem kontrollerer at det ikke jukses eller kommer inn feilregistreringer i konkurransen? De fleste jeg kjenner bruker nå Strava bare som treningsdagbok ettersom KOM-listene i stor grad er meningsløse. [/quote] Tror du sliter med å lese. Arrangører har ikke politi tilstede, med noe særdeles få unntak. Har aldri ment at en ikke skal følge regler, og at du forstår det slik, vitner enten om en kverulant eller en som ikke gidder å prøve å sette seg inn i andre meninger enn sine egne. Alle ritt bryter regler! At du mener noen regler henger høyere enn andre får så være, men dersom du tror det bare er å fortsette å arrangere ritt og tror at formaninger om to og to i bredden, etc, ellers så blir det disk er veien å gå, ja, da tror jeg du er naiv. Tror du Strava får frem andre egenskaper hos en rytter enn ved et ritt? Stravaeksemplet var ment som en kontrast til hvilket ansvar arrangørene bør ha. Om det er den lokale arrangøren som skal ta denne fighten, får en vurdere, men det ser ut som om Stortinget er enig med meg at det skal gis arrangører større myndighet nettopp pga sikkerhet og ansvar, og dersom de i tillegg pålegger politiet å dirigere gratis ved alle arrangementer, vil det bli en klar bedring og lettere for arrangører å gripe inn ovenfor de som ikke følger reglene, samt at politiet kan sperre for trafikk i mot, som er livsfarlig i alle ritt på landevei.
|
|
|
|
|