|
|
UCK Karusellen og disk
|
Re: UCK Karusellen og disk
[Re: TaNielsen]
10/06/2016 07:51
|
kjasmas
Ivrig
|
Ivrig
Hvor er fokuset fra arrangørene? Jeg må innrømme at jeg ikke sykler så mange ritt i løpet av sesongen, men av de jeg har syklet er det kun Grenserittet jeg har opplevd at det har vært skikkelig fokus på det her (ifm. starten). Med fokus mener jeg noe mer enn en generell henvisning til at trafikkreglene skal følges i rittreglementet.
|
|
|
[Re: Oystein L]
10/06/2016 08:01
|
bcbc
Avhengig
|
Avhengig
Vil det da si at trafikkreglene er opphevet...
Nei, men det gis ved en del tilfeller tillatelser til sperring av veier, det koster flesk i form av politivakter. På Birken er det f. eks bilfritt på fjellveiene og ned mot Lillehammer (hva som er gjort/gjøres før Skramstad kjenner jeg ikke til, men jeg har vel opplevd mindre farlig der i løpet av snart 20 år enn på ett enkelt landeveisturritt) Ja, enig med deg, men prøver å sette det på spissen. Jeg har sykla på flere tidspunkter de siste årene der, og jeg har alltid møtt bil på vei i mot hvor jeg ligger helt til venstre og bilen står godt ut i veiskulderen. Selvfølgelig mindre farlig da det går oppover. Arrangører burde sluppet å betale for politivakt som regulerer trafikken, slik at lokale ritt kan arrangeres uten de følgene som er omtalt i denne tråden!
|
|
|
[Re: Torshov-Simen]
10/06/2016 08:06
|
Liol
Ringrev
|
Ringrev
"BIL" - feltet prøver å legge seg inn, men det er ikke nok plass med velt som resultatet De fleste av variantene innebærer farligere situasjoner enn om feltet hadde vært i samme bredde og holdt seg til sin del av veibanen kontinuerlig.
Akkurat den varianten har jeg vært utsatt for selv. Stort felt i Femsjøen Rundt som enda ikke var sluppet av master-bilen og bil i mot som gjorde at han på utsiden av meg la seg såpass langt inn at vi hektet og begge veltet. Det kostet meg et par skrubbsår og ett stykk karbonramme. Jeg la meg ikke ned for å grine av den grunn eller skylte på det teite sykkelfeltet som ikke hadde overholdt trafikkreglene ved å holde seg på sin halvdel av veien. Risikoen for at noe slikt skjer igjen når jeg stiller opp i ritt er noe jeg aksepterer. Jeg forsøker å minimere risikoen ved å plassere meg smartere i feltet, men totalt uten risiko blir det aldri når du stiller opp i et ritt. Noen synes dette høres forferdelig ut, mens andre har bare akseptert at slik er det. Ønskes det en endring på dette så må det mer til enn å begynne å diske hele startfelt som tar for stor plass på smale veier ute på landsbygda.
|
|
|
[Re: Torshov-Simen]
10/06/2016 08:07
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Har du syklet ritt på landevei? Det som skjer ved møtende bil er at noen foran roper "BIL!" og så legger hele feltet seg inn til høyre for å slippe bilen fram. Ser du hele videoen så ser du jo nettopp dette skje i praksis.
Jeg har syklet en god del landeveisritt ja, og har registrert ulike varianter av det du sier; "BIL" - feltet legger seg inn uten problemer "BIL" - feltet legger seg delvis inn, bilen er halveis ute i grøfta "BIL" - feltet rekker ikke å legge seg inn, bilen er stillestående utenfor veien eller innpakket i en klynge av svært sakterullende sykler "BIL" - feltet prøver å legge seg inn, men det er ikke nok plass med velt som resultatet De fleste av variantene innebærer farligere situasjoner enn om feltet hadde vært i samme bredde og holdt seg til sin del av veibanen kontinuerlig. Jeg har syklet mer terreng enn landevei. Allikevel har jeg vel opplevd bortimot alle med unntak av velt pga. møtende bil. Samme problematikken har man i mange maraton ritt der man er ute på vei også. Raumerrittet, Sandefjordrittet og Grenserittet er tre ritt jeg kommer på med passelig drøye starter. Men tilbake til landeveien. Hvorfor må absolutt alle frem når farten i front går ned. Kan man ikke bare forsøke å holde plassen sin. Skal man frem for å sitte front osv. sa er det jo greit å kjøre seg opp, men jeg har mindre sansen for de som bare skal frem og legger seg ut i bredden fordi de ikke gidder å bruke bremsen når tyngdekraften kan hjelpe dem frem. Dette er direkte livsfarlig når det kanskje går i over 60 km/t i lett nedover terreng (Typisk deler av Eikerrittet, Vestfold rundt osv.). Med en gang det er sving eller farten går ned så klumper det seg på sekunder og da blir det farlig (En del legger seg jo bare inn..). Finn din plass i feltet og hold den Vil og trekke frem kjøringen til enkelte i Askerrittet. På vei ned mot Asker sentrum (den bakken med et par rundkjøringer.). Et lite felt kjører sammen med trafikken. Bilene bremser og da roper en tulling: Kjør forbi (samme tulling som absolutt måtte kjøre på feil side i krysset man fikk streng beskjed om å holde trafikkreglene tidligere i rittet.). Resultat av at en tulling skriker kjør forbi er jo at bilene får litt panikk når det plutselig er ryttere på begge sider av bilen. Selv ble jeg presset til full stopp mellom en bil og en moped av en rytter som kjørte forbi mellom meg og bilen. Heldigvis var det tørt... For egen del er jeg ikke i tvil. Jeg vil heller kjøre aktive-ritt med større sikkerhet. Jeg driter og litt i de klubbløse rytterne som sykler 1 eller 2 ritt i året og om det er et godt tilbud til dem. For når det gjelder sikkerhet så er jeg ego. Jeg hadde til og med vært villig til å betale mer for ritt jeg vet sikkerheten var større.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
[Re: bcbc]
10/06/2016 08:13
|
olechr
More than words
|
More than words
Nei, det er ikke greit, men arrangøren frasier seg alt ansvar og skyver alt over på ryttere. Samme reaksjon har skjedd før, men arrangør har ikke gjort noen forandring! Men ja, ritt kan ikke arrangeres på denne måten, om arrangørene ikke har kapasitet med bedre sikkerhet og oppfølging underveis!
Kan du fortelle meg hva arrangør kunne ha gjort? Sikkert en del arrangører som følger tråden her. Det er kun sperring av vei som gjør at dette i filmen skjer. Når det er ritt så gir folk faen, hvordan skal arrangører hindre det? Når det er sagt så syntes jeg de fleste turritt på landvei er helt vanvidd. Jeg personlig skjønner ikke at det er lov å arrangere i hele tatt uten at veien er stengt.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: Liol]
10/06/2016 08:18
|
sveinaa
More than words
|
More than words
"BIL" - feltet prøver å legge seg inn, men det er ikke nok plass med velt som resultatet De fleste av variantene innebærer farligere situasjoner enn om feltet hadde vært i samme bredde og holdt seg til sin del av veibanen kontinuerlig.
Akkurat den varianten har jeg vært utsatt for selv. Stort felt i Femsjøen Rundt som enda ikke var sluppet av master-bilen og bil i mot som gjorde at han på utsiden av meg la seg såpass langt inn at vi hektet og begge veltet. Det kostet meg et par skrubbsår og ett stykk karbonramme. Jeg la meg ikke ned for å grine av den grunn eller skylte på det teite sykkelfeltet som ikke hadde overholdt trafikkreglene ved å holde seg på sin halvdel av veien. Risikoen for at noe slikt skjer igjen når jeg stiller opp i ritt er noe jeg aksepterer. Jeg forsøker å minimere risikoen ved å plassere meg smartere i feltet, men totalt uten risiko blir det aldri når du stiller opp i et ritt. Noen synes dette høres forferdelig ut, mens andre har bare akseptert at slik er det. Ønskes det en endring på dette så må det mer til enn å begynne å diske hele startfelt som tar for stor plass på smale veier ute på landsbygda. Liker "proff" innstillingen din. Greia er bare at de du ønsker å være/sammenligne deg med hadde gått av sykkelen og satt seg ned om de måtte sykle under samme forhold. Heldigvis trenger ikke jeg legge lista like lavt som deg hva gjelder sikkerhet...
|
|
|
10/06/2016 08:28
|
Liol
Ringrev
|
Ringrev
Legger jeg lista lavt ved å akseptere at det aldri blir risikofritt å sykle ritt?
På nesten 40 ritt har jeg vært i bakken en gang. Det har vært nære på flere andre ganger, men kan ikke komme på at noen av disse har kommet pga konflikt med biler, bortsett fra den ene gangen det gikk galt for meg.
|
|
|
10/06/2016 08:35
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Legger jeg lista lavt ved å akseptere at det aldri blir risikofritt å sykle ritt?
På nesten 40 ritt har jeg vært i bakken en gang. Det har vært nære på flere andre ganger, men kan ikke komme på at noen av disse har kommet pga konflikt med biler, bortsett fra den ene gangen det gikk galt for meg. Ja det vil jeg si. Du så og si fronter at det er greit å drite i trafikkreglene når man sykler ritt. Litt satt på spissen; Med de holdningene du har så kan man jo ikke arrangere turritt da forutsetningen for avvikling ikke lenger er tilstede. Er jo og en del bilister som nekter å sette ned farten selv om det kommer felt i mot. Opplevde det på VR i år. Til tross for at det kjørte motorsykkel på gulstripa foran feltet som aktiv ba bilistene om å ta det rolig. Det samme skjer jo og på forbikjøringer. Noen bilister må hevde sin rett til å kjøre der de vil uavhengig om det er et felt med syklister der. Hva med å sette krav til høyere sikkerhet isteden? Kanskje fellesstart med et felt og aktiv status uten møtende trafikk hadde vært tingen?
Redigert av sveinaa; 10/06/2016 08:41.
|
|
|
10/06/2016 08:41
|
Idart
Medlem
|
Medlem
Liol: Husk at du skal konkurrere i felt med andre som kanskje ikke har samme risikovurdering som deg.
Å sykle er aldri risikofritt, men å følge trafikkregler i turritt reduserer risikoen betydelig.
Det er kun et spørsmål om holdning.
|
|
|
10/06/2016 08:46
|
Liol
Ringrev
|
Ringrev
Vil vel ikke akkurat si at jeg fronter at det er greit å drite i regler. Jeg er derimot realist nok til å kunne så at hvis du sender et sykkelfelt i sakte fart inn på en smal vei uten veimerking på midten så er det som å tro på julenissen og påskeharen at alle disse syklistene kommer til å holde seg innenfor sin halvdel av veien.
|
|
|
10/06/2016 08:51
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Kan hende jeg tolket deg feil. Beklager det. Poenget mitt er mer det at jeg kan akseptere risikoen ved å sykle sammen med andre. Jeg er mer betenkt når man må akseptere at det sykles på samme måte som om veien skulle vært stengt for motgående. Det mister litt sjarm å sykle ritt om man opplever nær døden situasjoner med bakgrunn i at trafikkreglene ikke overholdes av syklister og bilister.
|
|
|
10/06/2016 08:53
|
Liol
Ringrev
|
Ringrev
Det er kun et spørsmål om holdninger? Jøss, nå får dere det jo nesten til å høres ut som om jeg er verdens største cowboy under ritt ved å ha "dårlige holdninger". Så vidt jeg vet så har ingen av dere ligget på bakhjulet mitt under ritt og sett hvordan jeg kjører og har dermed lite grunnlag for å snakke om hvilke holdninger jeg har bortsett fra når det kommer til smale veier.
|
|
|
[Re: olechr]
10/06/2016 08:55
|
bcbc
Avhengig
|
Avhengig
Nei, det er ikke greit, men arrangøren frasier seg alt ansvar og skyver alt over på ryttere. Samme reaksjon har skjedd før, men arrangør har ikke gjort noen forandring! Men ja, ritt kan ikke arrangeres på denne måten, om arrangørene ikke har kapasitet med bedre sikkerhet og oppfølging underveis!
Kan du fortelle meg hva arrangør kunne ha gjort? Sikkert en del arrangører som følger tråden her. Det er kun sperring av vei som gjør at dette i filmen skjer. Når det er ritt så gir folk faen, hvordan skal arrangører hindre det? Når det er sagt så syntes jeg de fleste turritt på landvei er helt vanvidd. Jeg personlig skjønner ikke at det er lov å arrangere i hele tatt uten at veien er stengt. Det arrangøren her bør gjøre er å erkjenne at de ikke kan arrangere ritt med nok sikkerhet, og avlyse hele karusellen frem til politiet kan gå inn å regulere/hjelpe til med avviklingen.
Redigert av bcbc; 10/06/2016 08:55.
|
|
|
10/06/2016 08:56
|
Idart
Medlem
|
Medlem
Liol: Nettopp derfor trengs det en holdningsendring. Dette skal være et lavterskel karusellritt for amatører, en aktivitet som er morsom og bedrer helsa. Det er fullt ut mulig å få dette til med gjeldende trafikkregler.
Det går ikke an å si at "alle andre" gjør det, så er det jo greit for meg også, dersom diskusjonen gjaldt epo, ville du sagt det samme?
Har du forøvrig lest kommentarfeltet til VGTV på facebook om denne saken? I konflikten mellom bilist og syklist er ikke dette en bra sak for oss. Igjen er det et spørsmål om holdninger.
Redigert av Idart; 10/06/2016 09:19.
|
|
|
10/06/2016 10:45
|
anonym
Besatt
|
Besatt
Det er kun et spørsmål om holdninger? Jøss, nå får dere det jo nesten til å høres ut som om jeg er verdens største cowboy under ritt ved å ha "dårlige holdninger". Så vidt jeg vet så har ingen av dere ligget på bakhjulet mitt under ritt og sett hvordan jeg kjører og har dermed lite grunnlag for å snakke om hvilke holdninger jeg har bortsett fra når det kommer til smale veier. Nei jeg har ikke ligget på ditt bakhjul i felt, men det trenger jeg heller ikke da du klart og tydelig har skrevet at det er bare tull å overholde trafikkreglene i ritt, siden alle bryter de og ikke skjønner du hvorfor arrangøren nå skal begynne å diske ryttere som en følge av å bryte trafikkreglene. Det er nå slikt jeg tolker dine innlegg og jeg må si at med slike holdninger, så tvinger det seg frem en forandring i hvordan ritt arrangeres her i landet. At den forandringen medfører arrangering av turritt på lukkede veier, det tror jeg ikke blir konsekvensen. Da er det lettere for arrangørene å diske ryttere som ikke følger trafikkreglene.
|
|
|
[Re: Idart]
10/06/2016 10:55
|
Paragonia
Entusiast
|
Entusiast
Holdningsendringen som må til bør gjelde billistene, mener nå jeg. Det er altfor mange hissige førere. Jeg så her om dagen en bil som forsøkte å kjøre ned en gammel mann som syklet over i gangfeltet. Bilen satte opp farten. Det er helt klart noe feil med mange når de kjører bil. Jeg er enig i at mange syklister er litt for hissige i trafikken, men normalt utgjør ikke de noen fare. Bilene derimot.
Jeg tenker resultatet av debatten, altså konsekvensen av denne filmen, blir at svært få får arrangere ritt og at det kommer betydelige krav til stenging eller sikring av vei. Det er en overreaksjon men blir sikkert tvunget frem av hissige folk. Trist, men sant.
"
|
|
|
[Re: anonym]
10/06/2016 10:57
|
Paragonia
Entusiast
|
Entusiast
Men mener du da at alle reglene skal følges. Refleks og ringeklokke og slikt. Fartsgrenser skal overholdes. osv Vil ikke alle ritt slite da.
"
|
|
|
[Re: Paragonia]
10/06/2016 11:02
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Holdningsendringen som må til bør gjelde billistene, mener nå jeg. Det er altfor mange hissige førere. Jeg så her om dagen en bil som forsøkte å kjøre ned en gammel mann som syklet over i gangfeltet. Bilen satte opp farten. Det er helt klart noe feil med mange når de kjører bil. Jeg er enig i at mange syklister er litt for hissige i trafikken, men normalt utgjør ikke de noen fare. Bilene derimot.
Jeg tenker resultatet av debatten, altså konsekvensen av denne filmen, blir at svært få får arrangere ritt og at det kommer betydelige krav til stenging eller sikring av vei. Det er en overreaksjon men blir sikkert tvunget frem av hissige folk. Trist, men sant. Dette forstår jeg ingen ting av. Helt håpløst å melde. Tenkt situasjon: Hva om du kommer på min venstre side og jeg rett og slett plasserer meg sånn at du ikke kommer inn? Med andre ord sperrer eller bruker skulder for å holde min posisjon. Da er det ikke like fett. Om alle med posisjon i feltet hadde gjort det samme så hadde jo de som kjører på utsiden hatt 2 valg 1) kjøre inn i feltet med renna fart eller 2) gått rett i fronten på en bil.
|
|
|
[Re: sveinaa]
10/06/2016 11:08
|
Paragonia
Entusiast
|
Entusiast
Jeg tenker resultatet av debatten, altså konsekvensen av denne filmen, blir at svært få får arrangere ritt og at det kommer betydelige krav til stenging eller sikring av vei. Det er en overreaksjon men blir sikkert tvunget frem av hissige folk. Trist, men sant. Dette forstår jeg ingen ting av. Helt håpløst å melde. Tenkt situasjon: Hva om du kommer på min venstre side og jeg rett og slett plasserer meg sånn at du ikke kommer inn? Med andre ord sperrer eller bruker skulder for å holde min posisjon. Da er det ikke like fett. Om alle med posisjon i feltet hadde gjort det samme så hadde jo de som kjører på utsiden hatt 2 valg 1) kjøre inn i feltet med renna fart eller 2) gått rett i fronten på en bil. Vet ikke helt hva du tenker på konkret her, og det er vel ikke direkte relevant ift mitt innlegg. Men ok. Denne situasjonen oppleves fra tid til annen. Men jeg har aldri opplevd store problemer med det. Vi ligger kanskje, eller veldig ofte 4-5 i bredden. (Se bort ifra når vi kjører lag feks LO og TO) De gangene jeg legger meg ut til venstre er det for å kjøre forbi. Da kjører jeg forbi. Jeg har egentlig aldri opplevd problem med å komme inn i feltet. Folk i gruppen er høflige. Stort sett.
"
|
|
|
10/06/2016 11:10
|
Idart
Medlem
|
Medlem
Jeg er ganske sikker på at dersom man overholder paragraf 3 i vegtrafikkloven, så er man godt innenfor det meste
"Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret."
Denne paragrafen er styrende for trafikkreglene. Dette gjelder både bilister og syklister. Refleks og ringeklokke er en liten avsporing av debatten.
|
|
|
10/06/2016 11:16
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Vet ikke helt hva du tenker på konkret her, og det er vel ikke direkte relevant ift mitt innlegg. Men ok.
Denne situasjonen oppleves fra tid til annen. Men jeg har aldri opplevd store problemer med det. Vi ligger kanskje, eller veldig ofte 4-5 i bredden. (Se bort ifra når vi kjører lag feks LO og TO) De gangene jeg legger meg ut til venstre er det for å kjøre forbi. Da kjører jeg forbi. Jeg har egentlig aldri opplevd problem med å komme inn i feltet. Folk i gruppen er høflige. Stort sett.
Du skrever det jo selv; de aller fleste blir sluppet inn fordi folk er høflige. Hva om det ikke var sånn, og folk tenkte; ikke faen om du skal ta min posisjon. De aller fleste sykler jo f... meg ikke for en plassering en gang. Turritt kan på en måte ikke bli så viktige at alt er lov så lenge man kommer fortere til mål!
Redigert av sveinaa; 10/06/2016 11:23.
|
|
|
10/06/2016 11:27
|
Paragonia
Entusiast
|
Entusiast
? Hvis det ikke hadde vært slik så måtte man se på løsninger. Som sagt så har jeg aldri opplevd at noen ikke vil slippe inn.
Jeg tenker ikke at alt er lov. Men jeg mener man må gjøre et skjønn her, og akseptere enkelte regelbrudd. Tilpasning er nødvendig. Ellers er det farvel til turritt. Det er 40 og 50 fartsgrenser overalt, og det blir et problem
Redigert av Paragonia; 10/06/2016 11:29.
"
|
|
|
[Re: anonym]
10/06/2016 11:38
|
Liol
Ringrev
|
Ringrev
Nei jeg har ikke ligget på ditt bakhjul i felt, men det trenger jeg heller ikke da du klart og tydelig har skrevet at det er bare tull å overholde trafikkreglene i ritt, siden alle bryter de og ikke skjønner du hvorfor arrangøren nå skal begynne å diske ryttere som en følge av å bryte trafikkreglene. Hvor har jeg skrevet det? Kanskje du burde ta deg tid til å lese det jeg faktisk skriver. Det eneste jeg påpeker er at å forvente en annen oppførsel enn det vi så i den videoen blir særs vanskelig og at jeg personlig ikke synes det var noe å henge seg opp i. Hadde det vært en stor, bred vei av typen riksvei eller fylkesvei derimot så hadde jeg vært helt enig i diskingen. Poenget er at skal vi kunne ha den typen ritt som vi har i dag så kan det ikke være helt svart/hvit.
|
|
|
10/06/2016 11:40
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Poenget er at det ligger et regelverk til grunn. Det blir jo helt feil om det er opp til hver enkelt å bestemme hva en synes er rimelig eller ikke. Jeg ville sannsynligvis ikke meldt meg på et ritt om jeg viste at flere i pulja åpenlyst hadde holdninger som feks: trafikkreglene de driter jeg i.
|
|
|
10/06/2016 11:43
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Regner med at alle bryter fartsgrensa på slike ritt også, så da skulle vel alle egentlig vært disket.
|
|
|
[Re: Øyvind V]
10/06/2016 11:50
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Det skjer nok det og. Sansynligvis burde det sanksjoneres mot det; hvor strengt vet jeg ikke. Når jeg sykler selv kribler det ofte litt i magen med bakgrunn i det som skjer rundt. Man trenger ikke lure på hvilken tragedie man får den dagen det går galt med møtende trafikk.
Redigert av sveinaa; 10/06/2016 11:54.
|
|
|
10/06/2016 11:55
|
anonym
Besatt
|
Besatt
Men mener du da at alle reglene skal følges. Refleks og ringeklokke og slikt. Fartsgrenser skal overholdes. osv Vil ikke alle ritt slite da. Mener at det ikke er noen unntak fra trafikkreglene, bare fordi det er ritt. Til det ville aldri arrangørene fått lovt til å arrangere ritt.
|
|
|
10/06/2016 12:02
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Dette er en interessant diskusjon, og jeg har i det siste blitt langt mer obs på hva som skjer (og kan skje) i feltet når jeg sykler ritt på landeveien. Noen folk har rett og slett ingenting i et felt å gjøre, og utgjør en så stor risiko for seg selv og andre at de burde fått buksevann.
På hvert ritt står arrangøren og sier at trafikkreglene gjelder, men dette virker det som bare er en formalitet man må gjennom for å ha sitt på det tørre. Når startskuddet går er alle slike formaninger glemt, og mange synes å ha glemt at man er like sårbar og dødelig selv om klokka går og startnummeret henger på ryggen.
|
|
|
[Re: Øyvind V]
10/06/2016 12:27
|
EgilS
More than words
|
More than words
|
|
|
10/06/2016 12:31
|
Paragonia
Entusiast
|
Entusiast
Poenget er at det ligger et regelverk til grunn. Det blir jo helt feil om det er opp til hver enkelt å bestemme hva en synes er rimelig eller ikke. Jeg ville sannsynligvis ikke meldt meg på et ritt om jeg viste at flere i pulja åpenlyst hadde holdninger som feks: trafikkreglene de driter jeg i.
Jeg ville ikke sagt det på den måten. Man driter ikke i reglene. Poenget mitt er at man må tilpasse. Jeg opplever som oftes at de jeg starter sammen med har samme kultur og holdninger som meg selv. Det vil si ta hensyn, unngå risiko for uhell. Noen regler brytes. Fartsgrenser er en av dem. Krav til refleks er feks en annen. Men det er mange ritt som likevel fungerer helt fint med enkelte trafikkregelbrudd. Situasjoner som oppstår er ikke annerledes enn de som oppstår på en vanlig treningstur. Der følges reglene stort sett. For meg er det en grense å krysse den gule streken. Men er det ikke noe strek så kan man følge instinktet. Jeg tenker at det nesten må være slik. Om ikke må man kutte alle de vanlige turrittene. Eller tenke nytt. For min del gir det ikke mening å stille opp i fellesstart der jeg skal bremse i 30 soner eller følge absolutt alle trafikkregler. Jeg mener fortsatt at billister må oppdras til å akseptere at ritt skjer. Og til å oppføre seg på en god måte. Folk som blir hissige av å kjøre bil bør velge buss.
"
|
|
|
|
|