|
Male granpanel, erfaringer med bruk av sperregrunn
|
Male granpanel, erfaringer med bruk av sperregrunn
08/06/2016 20:29
|
maple
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Har overtatt eit hus med enormt mange kvadratmeter trekvitt panel. Første rom ute i fornyingsprosjektet hadde luta furupanel på vegg medan himling besto av muligens ubehandla furu. Kjørte på med to lag Jotun kvist- og sperregrunning over det heile, deretter to strøk vannbasert maling på vegg og eitt strøk vanntynnbar oljemaling i himling. Rommet vart ferdig for 6 veker sidan og eg kan ikkje sjå at kvistane er misfarga. Kort sagt veldig fornøgd med resultatet. Neste rom har granpanel i vegg og himling, kor veggen var ubehadla og taket var påført noko som likna tynn lasyr eller panelakk. la også her to lag sperregrunning først, deretter to strøk Gjøco oljemaling på veggen og eitt strøk vanntynnbar oljemaling i himlingen. Her er kvistane tydelig misfarga etter bare tre veker, men bare på veggen. I alle rom er det brukt nyansar av kvitt i toppstrøket, så kvist burde være like synlig overalt.
Neste rom som står for tur har ubehandla gran på vegg og himling, så eg prøver å finne ut av kva eg bør gjere anleis for å unngå samme problem med kvistane her også. - har nokon erfaring med samanlikning av ulike sperregrunn/kvistlakkprodukt: kan det ha noko føre seg å kjøpe eit anna produkt, eller er alle like bra/dårlige? - kan det vere malingstypen eg brukte på den aktuelle veggen som er problemet? - vil det gå til h** unsett, siden det er gran?
Tips, velmente råd, erfaringer og moralsk støtte mottas med takk
|
|
|
Re: Male granpanel, erfaringer med bruk av sperregrunn
[Re: maple]
08/06/2016 20:38
|
quattro
Ringrev
|
Ringrev
Har dårlig erfaring med Gjøco-maling, så mulig det er derfor. Jeg har en del listverk som jeg malte for ti år siden, når vi flyttet inn. Det er furu-lister. Disse kan man nå ane kvistene i, men jeg hverken grunnet eller brukte kvistlakk på kvistene, kun to strøk med Lady Interiør. Mulig det var vanlig oljemaling den gang.
Lars Olav
|
|
|
08/06/2016 21:28
|
Lid
Veteran
|
Veteran
Jeg har fått høre av fler som har vært veldig fornøyd med Opus(Monter) sin sperregrunn. De mente denne var bedre en jotun sin. Det er Gjøco som lager denne. Men har solgt Jotun produkter i alle år og føler man kan stole veldig bra på deres produkter. Men noen ganger kan man faktisk få ett dårlig resultat av å blande produkter fra forskjellige produsenter. Vanskelig å si hva som har skjedd her. Men mulig lasuren fra før har nøytralisert sperregrunnen på en eller annen måte.
|
|
|
09/06/2016 07:57
|
Storfe
Entusiast
|
Entusiast
Har brukt sperregrunn 2 på furudører med påfølgende hvit maling 3 strøk, etter 2-3 år skinner kvisten gjennom helt tydelig. Leverandør har nå endret tekst på malingsspann, og sier nå at det skal brukes 2 strøk sperregrunn for å få sperrefunksjon mot kvist. Rent personlig har jeg ikke noe tro på dette, og har brukt egen kvistlakk på kvist før vi måtte male på nytt.
|
|
|
09/06/2016 10:32
|
grr
Ivrig
|
Ivrig
Enkelt og greit, to strøk med kvistlakk først! Går veldig fort og tørker med en gang. Så gjerne er strøk med sperregrunn og to strøk toppmaling.
Selv der det ikke er synlig nå etter noen uker kan det være synlig om et år eller to.
|
|
|
13/06/2016 10:55
|
maple
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
var framme med malerkosten i helga for å legge nytt strøk over kvistene, og ved litt meir inngåande studie viste det seg at det ikkje er kvistane som vises. Det er faktisk klumper i malinga som festa seg på rulla og satte små avtrykk av farge rundt om på veggen. Dei var tilsynelatande ikkje synlige under malingaprosessen og heller ikkje etter at malinga tørka, men dei har blitt meir og meir synlige i løpet av herdeprosessen. Konklusjonen er derfor at det (enn så lenge) ikkje er noko feil med Jotun sin kvist- og sperregrunning, men malinga til Gjøco har fått nokre ekstra minus i margen. Mulig det var gammel base eg fekk, eller at den har vore feil oppbevart hos malingsforhandleren?
|
|
|
13/06/2016 17:25
|
laurids
Entusiast
|
Entusiast
Ser du har frikjent Jotuns Kvist- og sperregrunning, men vil slenge på at jeg har utelukkende gode erfaringer med denne, da i hovedsak ved maling av hobbyplater, men også i mindre grad lister og panel..
I won't drink and dial anymore.
|
|
|
[Re: laurids]
14/06/2016 09:58
|
cvrokka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ser du har frikjent Jotuns Kvist- og sperregrunning, men vil slenge på at jeg har utelukkende gode erfaringer med denne, da i hovedsak ved maling av hobbyplater, men også i mindre grad lister og panel.. +1, har brukt mye sperregrunn på panel, tapet, lister og teglstein aldri fått gjennomslag, og jeg har aldri hatt mer enn ett strøk.
Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
|
|
|
|
|