Svaret du søker kan gjøres enkelt, men og veldig vanskelig.
Ekstra vekt inne i bilen merkes knapt på forbruket. Ekstra energi regeneres tilbake til batteripakken med ca 85% eller brukes til bevegelse som gir spart energi til fremdrift.
Taklasten som vil spille inn, samt hastigheten. Sommer eller vinterluft spiller og inn, varm luft er tynnere, og kald luft tettere, merker sommer og vinterluft. Kupeoppvarming på lange turer er ikke mye heller, mest på korte turer. Taklasten din vil spille inn, samt hastigheten selvfølgelig.
Inntil 40mil går fint, 200wkm. I disse dager ligger man på 160wkm uten noe på taket. I -16 ligger man på 220wkm.
Regner du 250wkm med sykler så er du nok på worstcase på 34mil. Du har superladere, så der er ingen problem å navigere mellom disse selv med sykler på taket, og norge er teppebombet med type2/chademo ladere på kiwier og stikkontakter om det skulle være ekstra behov.
Rekkevidde blir og avhengig av batteripakke du valgt. (Kapasitetstall er S60 har 60kw til disp, 75 har 75kw, 85 har 81kw, 90 har 86kw). 24kw leaf har 21kw til disp. Jeg vil si at alle pakkene funker veldig bra. Du kjører europa rundt med alle.
Du får også hengerfeste på Model S. Jeg ville valg det, men terrengsykkel og takmøkk går jo det og.
Tesla superlader du jo, så rekkevidden er jo uendelig! Jeg kjørte 6800km på en uke.
Kjørte 2200km på 24timer. Kjørte 4400km på 3 dager, med en fridag på ski. Lese mer om det her:
https://www.teslamotors.com/no_NO/customer-stories/weekend-trip-alps-norway-france/