Re: Oslos mest undervurderte stier/ bortgjemte perler
[Re: erta]
08/06/2016 07:44
|
lmo
Entusiast
|
Entusiast
Fin idé. På Mtbmap.no er fine stier merket med gul glød (Stien til Rottungen har dette, men ikke den til Fløyta). Tagging av stiene gjøres i openstreetmap. Les tråden "Vil du være med å lage turkart?", så får du store deler av historien bak mtbmap.no. Jo flere som bidrar til openstreetmap, desto bedre kart får vi.
|
|
|
08/06/2016 20:25
|
Framogtilbake
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
TLC/Hadelandsveien i Lillomarka. Herlig sti som trenger å bli brukt litt mer: http://mtbmap.no/#16/60.0112/10.8551Best fra nord til sør.
|
|
|
[Re: Framogtilbake]
08/06/2016 20:48
|
KarlBilt
Entusiast
|
Entusiast
Har siklet litt på Fuglemyrhøgda øst for Helgern. Noen som har førstehåndsinformasjon om forholdene der? Merket "blå" på mtbmap, men uten glow. Er den en "ukjent, glemt perle"?
Redigert av KarlBilt; 08/06/2016 20:49. Rediger grunn: en -e for mye
-Gaute-
|
|
|
[Re: KarlBilt]
08/06/2016 22:07
|
MariusB
former marcopolo
|
former marcopolo
Har siklet litt på Fuglemyrhøgda øst for Helgern. Noen som har førstehåndsinformasjon om forholdene der? Merket "blå" på mtbmap, men uten glow. Er den en "ukjent, glemt perle"? Den er OK og riktig merket. Fortjener ikke glow. Lite brukt og kan kanskje bli bedre med litt mer bruk. Kjørte den på slutten av en lang tur og husker den som litt knotete, men det var kanskje bare slitne bein. https://www.strava.com/segments/7430187
|
|
|
[Re: MariusB]
09/06/2016 06:17
|
lmo
Entusiast
|
Entusiast
Har siklet litt på Fuglemyrhøgda øst for Helgern. Noen som har førstehåndsinformasjon om forholdene der? Merket "blå" på mtbmap, men uten glow. Er den en "ukjent, glemt perle"? Den er OK og riktig merket. Fortjener ikke glow. Lite brukt og kan kanskje bli bedre med litt mer bruk. Kjørte den på slutten av en lang tur og husker den som litt knotete, men det var kanskje bare slitne bein. https://www.strava.com/segments/7430187 Har bare syklet den nordover (i pøsregn). Det var flere fine flytpartier nedover. Enig i at den bør sykles mer, men det blir jo fort en ganske lang tur.
|
|
|
09/06/2016 11:37
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
MTBmap er suverent til å få oppdatert seg på stier som er fine- og ikke minst et argument for å sykle minst 1 tur i uka på NYE stier og bidra til at andre også finner nytt gull.
Selv prøver jeg å søke utelukkende de som ikke er tagget, fordi det er gøy å se stier som "ingen" andre har notert seg verdt å sykle på. (Og legge de inn i OSM etter endt tur, med mange opplevelser av typen "Åja, var det DER jeg var..."
I sommer skal jeg forsøke å få oppdatert meg på det meste av det som ligger mellom Lommedalen/Åmotkollene og inn mot Heggelivann, Trehørningen++ og retning mot Løvlia. Her er må det jo være mange flere stier enn kartet gir inntrykk av, og sikkert også flere som er bra for sykkel.
Redigert av Anders A-R; 09/06/2016 11:37.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
10/06/2016 14:35
|
Altabjorn
Ivrig
|
Ivrig
Veldig god spirit, Anders! Det som er kjipt med å ha den er alle de gangene de perkte linjene i horisonten og på kartet bare er en konspirasjon ute etter å ta deg.
|
|
|
[Re: Anders A-R]
11/06/2016 17:20
|
yoeddy
Veteran
|
Veteran
MTBmap er suverent til å få oppdatert seg på stier som er fine- og ikke minst et argument for å sykle minst 1 tur i uka på NYE stier og bidra til at andre også finner nytt gull.
Selv prøver jeg å søke utelukkende de som ikke er tagget, fordi det er gøy å se stier som "ingen" andre har notert seg verdt å sykle på. (Og legge de inn i OSM etter endt tur, med mange opplevelser av typen "Åja, var det DER jeg var..."
I sommer skal jeg forsøke å få oppdatert meg på det meste av det som ligger mellom Lommedalen/Åmotkollene og inn mot Heggelivann, Trehørningen++ og retning mot Løvlia. Her er må det jo være mange flere stier enn kartet gir inntrykk av, og sikkert også flere som er bra for sykkel. Jeg har vært litt innover ved Heggelivann, Oppkuven og Sørkedalen. Det er generelt ganske mye myr og røtter i området. Tror det er langt mellom godbitene. Det er nok noe bra stier nedenfor Kampen, Vensåsseter og det området. Der har jeg hatt fine stiturer for mange år siden. Fra Løvlia og ned mot Lommedalen er jeg ikke så kjent. Øst for Heggelivannen har jeg vanskelig for å se for meg at det er bra.
Så mange stier og så kort liv...
|
|
|
[Re: lmo]
12/06/2016 05:55
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Har siklet litt på Fuglemyrhøgda øst for Helgern. Noen som har førstehåndsinformasjon om forholdene der? Merket "blå" på mtbmap, men uten glow. Er den en "ukjent, glemt perle"? Den er OK og riktig merket. Fortjener ikke glow. Lite brukt og kan kanskje bli bedre med litt mer bruk. Kjørte den på slutten av en lang tur og husker den som litt knotete, men det var kanskje bare slitne bein. https://www.strava.com/segments/7430187 Har bare syklet den nordover (i pøsregn). Det var flere fine flytpartier nedover. Enig i at den bør sykles mer, men det blir jo fort en ganske lang tur. Det er skiløype (scooterkjørt) her om vinteren, så den er kanskje litt som skiløyper flest på sykkel?  Det er vel ca. tre kvarter inn hit fra Hammeren i rolig tempo for de som vil prøve, så veldig lang tur må det ikke bli hvis man aksepterer grus fram dit når det finnes stier.
|
|
|
[Re: lmo]
12/06/2016 16:07
|
KarlBilt
Entusiast
|
Entusiast
Har siklet litt på Fuglemyrhøgda øst for Helgern. Noen som har førstehåndsinformasjon om forholdene der? Merket "blå" på mtbmap, men uten glow. Er den en "ukjent, glemt perle"? Den er OK og riktig merket. Fortjener ikke glow. Lite brukt og kan kanskje bli bedre med litt mer bruk. Kjørte den på slutten av en lang tur og husker den som litt knotete, men det var kanskje bare slitne bein. https://www.strava.com/segments/7430187 Har bare syklet den nordover (i pøsregn). Det var flere fine flytpartier nedover. Enig i at den bør sykles mer, men det blir jo fort en ganske lang tur. Er den best nordover eller sørover?
-Gaute-
|
|
|
[Re: yoeddy]
12/06/2016 18:21
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har vært litt innover ved Heggelivann, Oppkuven og Sørkedalen. Det er generelt ganske mye myr og røtter i området. Tror det er langt mellom godbitene. Det er nok noe bra stier nedenfor Kampen, Vensåsseter og det området. Der har jeg hatt fine stiturer for mange år siden. Fra Løvlia og ned mot Lommedalen er jeg ikke så kjent. Øst for Heggelivannen har jeg vanskelig for å se for meg at det er bra.
Nå må ikke du komme her og realitetsorientere oss! Jeg vil leve i troen om at det er bra frem til jeg får tatt turen selv ;-)
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
12/06/2016 20:37
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Dere må godsnakke bronx. Det finnes vel knapt noen som har syklet større deler av stinettverket i Oslo-området enn han. Hans favorittstier for øyeblikket finner du på https://www.strava.com/activities/605929976 Makan finnes antagelig ikke i Oslo og omegn.
|
|
|
13/06/2016 07:48
|
lmo
Entusiast
|
Entusiast
Har siklet litt på Fuglemyrhøgda øst for Helgern. Noen som har førstehåndsinformasjon om forholdene der? Merket "blå" på mtbmap, men uten glow. Er den en "ukjent, glemt perle"? Den er OK og riktig merket. Fortjener ikke glow. Lite brukt og kan kanskje bli bedre med litt mer bruk. Kjørte den på slutten av en lang tur og husker den som litt knotete, men det var kanskje bare slitne bein. https://www.strava.com/segments/7430187 Har bare syklet den nordover (i pøsregn). Det var flere fine flytpartier nedover. Enig i at den bør sykles mer, men det blir jo fort en ganske lang tur. Er den best nordover eller sørover? Tror den er best nordover, men har som sagt bare syklet den den veien.
|
|
|
[Re: runermm]
13/06/2016 07:50
|
lmo
Entusiast
|
Entusiast
Dere må godsnakke bronx. Det finnes vel knapt noen som har syklet større deler av stinettverket i Oslo-området enn han. Hans favorittstier for øyeblikket finner du på https://www.strava.com/activities/605929976 Makan finnes antagelig ikke i Oslo og omegn. Området mellom Åsa, Damtjern og Ringkollen har jeg hørt mye bra om. Det står på programmet i sommer.
|
|
|
13/06/2016 07:57
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har vært litt innover ved Heggelivann, Oppkuven og Sørkedalen. Det er generelt ganske mye myr og røtter i området. Tror det er langt mellom godbitene. Det er nok noe bra stier nedenfor Kampen, Vensåsseter og det området. Der har jeg hatt fine stiturer for mange år siden. Fra Løvlia og ned mot Lommedalen er jeg ikke så kjent. Øst for Heggelivannen har jeg vanskelig for å se for meg at det er bra.
Nå må ikke du komme her og realitetsorientere oss! Jeg vil leve i troen om at det er bra frem til jeg får tatt turen selv ;-) Har gått en del til fots på stiene mellom Heggelivann, Oppkuven og Sørkedalen og tror nok jeg må si meg enig. Problemet er at disse stiene nesten ikke blir brukt.
|
|
|
13/06/2016 08:48
|
yoeddy
Veteran
|
Veteran
Nå må ikke du komme her og realitetsorientere oss! Jeg vil leve i troen om at det er bra frem til jeg får tatt turen selv ;-) Ønsker ikke å drepe ditt pågangsmot. Jeg vil bare at du fokuserer på områder som kan gi deg gode opplevelser. Det er ingen ting jeg heller vil enn å at det blir oppdaget nye stier langt innover i Nordmarka som er egnet å sykle på. Opplever at alt for mange stisyklister klumper seg sammen rundt Songsvann og Lillomarka. Området rundt Heggelivann er jeg veldig skeptisk til, Otertjernsåsen er bare å glemme, det er bare myr. Rund Oppkuven er det veldig mye myr. Nord for Heggelivann kan man nok finne spennende stier, ser det blir nevnt over her. Lenger syd i Sørkedalen rundt Lysadammene har jeg syklet på morsomme stier.
Så mange stier og så kort liv...
|
|
|
13/06/2016 11:46
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Dere må godsnakke bronx. Det finnes vel knapt noen som har syklet større deler av stinettverket i Oslo-området enn han. Hans favorittstier for øyeblikket finner du på https://www.strava.com/activities/605929976 Makan finnes antagelig ikke i Oslo og omegn. Skjønner ikke helt deres hallelujakor om stiene der. Har fulgt bronx' forslag i Åsa, og det ble veldig mye knot/gjørmehull/mygghull og asfalt før man fant noen korte perler med flyt. Ikke verdt å ta turen fra Oslo, synes jeg.
|
|
|
[Re: baronKanon]
13/06/2016 16:04
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Dere må godsnakke bronx. Det finnes vel knapt noen som har syklet større deler av stinettverket i Oslo-området enn han. Hans favorittstier for øyeblikket finner du på https://www.strava.com/activities/605929976 Makan finnes antagelig ikke i Oslo og omegn. Skjønner ikke helt deres hallelujakor om stiene der. Har fulgt bronx' forslag i Åsa, og det ble veldig mye knot/gjørmehull/mygghull og asfalt før man fant noen korte perler med flyt. Ikke verdt å ta turen fra Oslo, synes jeg. Mulig videoen til Vidar ikke gav et godt bilde, men det såg jo ut som noe over fire minutter med hygge. Sikker på at du fant riktig sti?
Lillo-Connoisseur Terje ™ Lostjenesten - Lillomarka
|
|
|
[Re: yoeddy]
13/06/2016 16:09
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Opplever at alt for mange stisyklister klumper seg sammen rundt Songsvann og Lillomarka. Flere fine stier hvis man bare drar litt lengre inn. Eksempelvis bak Sørskogen og ned mot Nittedal. Fra finneplassen Burås nord om Sinober og ned mot Rotnes, eventuelt fra grusen ved Sinober og ned i samme retning mot Rotnes.
Lillo-Connoisseur Terje ™ Lostjenesten - Lillomarka
|
|
|
[Re: tmork]
13/06/2016 18:40
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Dere må godsnakke bronx. Det finnes vel knapt noen som har syklet større deler av stinettverket i Oslo-området enn han. Hans favorittstier for øyeblikket finner du på https://www.strava.com/activities/605929976 Makan finnes antagelig ikke i Oslo og omegn. Skjønner ikke helt deres hallelujakor om stiene der. Har fulgt bronx' forslag i Åsa, og det ble veldig mye knot/gjørmehull/mygghull og asfalt før man fant noen korte perler med flyt. Ikke verdt å ta turen fra Oslo, synes jeg. Mulig videoen til Vidar ikke gav et godt bilde, men det såg jo ut som noe over fire minutter med hygge. Sikker på at du fant riktig sti? Du må ha bomma, var evigvarende flyt. Var bare så vidt jeg klarte å stå på beina etterpå. Veldig uvant med slike nedkjøringer for Østmarkaslitere.
|
|
|
13/06/2016 21:30
|
KarlBilt
Entusiast
|
Entusiast
Dere må godsnakke bronx. Det finnes vel knapt noen som har syklet større deler av stinettverket i Oslo-området enn han. Hans favorittstier for øyeblikket finner du på https://www.strava.com/activities/605929976 Makan finnes antagelig ikke i Oslo og omegn. Skjønner ikke helt deres hallelujakor om stiene der. Har fulgt bronx' forslag i Åsa, og det ble veldig mye knot/gjørmehull/mygghull og asfalt før man fant noen korte perler med flyt. Ikke verdt å ta turen fra Oslo, synes jeg. Mulig videoen til Vidar ikke gav et godt bilde, men det såg jo ut som noe over fire minutter med hygge. Sikker på at du fant riktig sti? Du må ha bomma, var evigvarende flyt. Var bare så vidt jeg klarte å stå på beina etterpå. Veldig uvant med slike nedkjøringer for Østmarkaslitere. Må man være premium-bruker for å få frem den videoen?
-Gaute-
|
|
|
14/06/2016 06:06
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Dere må godsnakke bronx. Det finnes vel knapt noen som har syklet større deler av stinettverket i Oslo-området enn han. Hans favorittstier for øyeblikket finner du på https://www.strava.com/activities/605929976 Makan finnes antagelig ikke i Oslo og omegn. Skjønner ikke helt deres hallelujakor om stiene der. Har fulgt bronx' forslag i Åsa, og det ble veldig mye knot/gjørmehull/mygghull og asfalt før man fant noen korte perler med flyt. Ikke verdt å ta turen fra Oslo, synes jeg. Mulig videoen til Vidar ikke gav et godt bilde, men det såg jo ut som noe over fire minutter med hygge. Sikker på at du fant riktig sti? Du må ha bomma, var evigvarende flyt. Var bare så vidt jeg klarte å stå på beina etterpå. Veldig uvant med slike nedkjøringer for Østmarkaslitere. Fulgte en GPX fra bronx, så bør nok ikke ha bomma. Var ikke sånn at det ikke var bra, men det var så liten andel av bra at jeg ikke ser verdien i å reise dit for å sykle der.
|
|
|
[Re: baronKanon]
14/06/2016 10:57
|
tais
Ringrev
|
Ringrev
[quote=baronKanon][quote=runermm]Dere må godsnakke bronx. Det finnes vel knapt noen som har syklet større deler av stinettverket i Oslo-området enn han. Hans favorittstier for øyeblikket finner du på https://www.strava.com/activities/605929976 Makan finnes antagelig ikke i Oslo og omegn. Skjønner ikke helt deres hallelujakor om stiene der. Har fulgt bronx' forslag i Åsa, og det ble veldig mye knot/gjørmehull/mygghull og asfalt før man fant noen korte perler med flyt. Ikke verdt å ta turen fra Oslo, synes jeg. Men lille venn, det var jo ikke der vi var! Du og kart ass... Vi var her
|
[Re: tais]
14/06/2016 11:20
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
[quote=baronKanon][quote=runermm]Dere må godsnakke bronx. Det finnes vel knapt noen som har syklet større deler av stinettverket i Oslo-området enn han. Hans favorittstier for øyeblikket finner du på https://www.strava.com/activities/605929976 Makan finnes antagelig ikke i Oslo og omegn. Skjønner ikke helt deres hallelujakor om stiene der. Har fulgt bronx' forslag i Åsa, og det ble veldig mye knot/gjørmehull/mygghull og asfalt før man fant noen korte perler med flyt. Ikke verdt å ta turen fra Oslo, synes jeg. Men lille venn, det var jo ikke der vi var! Du og kart ass... Vi var her Derfor jeg har deg 
|
|
|
14/06/2016 12:46
|
bronx
Veteran
|
Veteran
Sharing data is the first step toward community.
|
|
|
[Re: tais]
14/06/2016 12:46
|
langen
Besatt
|
Besatt
Men lille venn, det var jo ikke der vi var! Du og kart ass... Vi var her Haha, priceless 
-Magnus
|
|
|
[Re: tmork]
14/06/2016 12:48
|
bronx
Veteran
|
Veteran
Mulig videoen til Vidar ikke gav et godt bilde, men det såg jo ut som noe over fire minutter med hygge. Sikker på at du fant riktig sti? Han var ikke der nei, og de fire minuttene er bare et utdrag.
|
|
|
14/06/2016 19:43
|
JB.
Ivrig
|
Ivrig
Lyst til å prøve denne. Hvilken GPX-fil er den riktige? Mulig å legge ut lenke til video utenfor face? Får ikke tilgang, jeg.
I was just riding along...
|
|
|
[Re: JB.]
14/06/2016 21:20
|
bronx
Veteran
|
Veteran
Nå da?! (Måtte selvfølgelig dele posten med mer enn bare venner.) Sjekk lenka runermm delte.
|
|
|
|
|