Ettersom jeg syklet Bergen - Voss i helgen, så har jeg blitt sugen på flere turer rundt den distansen. Ulempen er at jeg blir sliten i både rygg og stjerten.
Sykle mer.
Akkurat som at man blir sliten her og der når man løper og går på ski blir man også sliten flere steder enn i lårene når man sykler.
Rygg og rumpe har muskler som brukes i større eller mindre grad på sykkel. Disse blir også slitne, spesielt når de belastes hardere enn de er trent for/til .
Med det sagt så kan ryggvondt gjerne komme av for høyt sete. Heller det enn nødvendigvis for langt fremspring. Sjekk også at setet står i vater slik at du sitter på det, snarere enn at du ligger over det med tyngden på bløtdelene mellom rumpe og skrotum, den såkalte skrukken...
Har man ikke syklet veldig langt, veldig mye er det helt naturlig å bli sliten både i rygg, nakke og rumpemuskulatur på et langt turritt.
Jeg sykler smertefritt på trening, for det meste, men i lange ritt på raceren får jeg ofte vondt i hoftene og mellom skuldrene. Dette sikkert fordi den generelle belastningen i ritt er en del høyere enn på tilsvarende lange treningsturer.
Trening av kjernemuskler og generelt flere timer på sykkelen er beste medisin, men det er selvfølgelig lurt først å få avkreftet at sittestillingen er helt på jordet.