Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Oppsigelse - nedbemanning

Oppsigelse - nedbemanning #2213149 06/06/2016 11:49
A
Alexis Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
A
Firmaet vårt har hatt massive oppsigelser og vi er nå rundt 50% igjen.

Tiden min er i ferd med å renne ut og jeg ser at jeg ikke er aktuell for de små nødprosjektene vi får inn. Har fått ny prosjektleder som sier rett ut at han ikke tåler trynet mitt og at jeg ikke er aktuell på hans prosjekter.

De som har gått før meg har i perioder "jobbet hjemmfra" før de får ett endelig tilbud der de får arbeidsfri i oppsigelses perioden på tre måneder.

Vil dere anbefale at jeg sitter stille på kontoret og lar tiden gå og bare håper på det beste?
Konfronterer nærmeste overordnede og spør om han har noe nytt å fortelle ?
Konfronterer nærmeste overordnede og spør om han har ett tilbud jeg ikke kan si nei til ?
Spør rett ut om når neste oppsigelsesrunde er og bare si at vi kan spare oss for mye støy hvis jeg jobber hjemmfra frem til neste oppsigelsesrunde ?

Andre tanker ?

Re: Oppsigelse - nedbemanning [Re: Alexis] #2213156 06/06/2016 12:03
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Alexis

Tiden min er i ferd med å renne ut og jeg ser at jeg ikke er aktuell for de små nødprosjektene vi får inn. Har fått ny prosjektleder som sier rett ut at han ikke tåler trynet mitt og at jeg ikke er aktuell på hans prosjekter.

Dette høres jo ikke greit ut. Men hvis målet er å beholde jobben, går det jo an å svelge noen kameler og ta en prat med prosjektlederen:

"Jeg har forstått det slik at jeg ikke er aktuell for dine prosjekter, fordi du ikke har noe godt inntrykk av meg. Jeg hadde satt stor pris på om du kunne utdype litt, slik at jeg kan jobbe med svakhetene mine. Målet mitt er å gjøre en god jobb for firmaet, spesielt med tanke på den vanskelige situasjonen vi er inne i. Hvis det betyr at jeg må endre atferd, innsats eller arbeidsmetoder, er jeg motivert for å gjøre den ekstrainnsatsen som kreves."

Re: Oppsigelse - nedbemanning [Re: Alexis] #2213197 06/06/2016 12:58
Totte Offline
Unionstøysekopp
Unionstøysekopp
Bruk tiden på å søke ny jobb? La det være opp til dine overordnede å la øksen falle, og dermed gi deg 3mnd oppsigelse fra det tidspunklet. Og hvis du får ny jobb og dermed kommer dem i forkjøpet, så desto bedre for alle parter.

- Dette er en situasjon som jeg er ansvarlig for, og det beklager jeg.
(Byggmester Harald Langemyhr)
Re: Oppsigelse - nedbemanning [Re: Alexis] #2213212 06/06/2016 13:35
stosu Offline
Besatt
Besatt
enig med Totte. Begynn å søke nye jobber i det stille. Hvis du får et tilbud kjapt, så er det knall. Og hvis det tar litt tid før du får en ny jobb, så kjøper du deg mye tid ved å ikke la nåværende arbeidsgiver vite at du søker nye jobber.

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: Oppsigelse - nedbemanning [Re: Alexis] #2213224 06/06/2016 14:04
T
Tommy D. Offline
Ringrev
Ringrev
T
Ikke veldig konstruktivt svar, men vil bare melde at dette høres ut som en veldig hyggelig prosjektleder...

Er det en noenlunde størrelse på organisasjonen, så er vel dette HR-mat.
For øvrig er jobbsøking et meget godt alternativ.

T.

Re: Oppsigelse - nedbemanning [Re: Tommy D.] #2213315 06/06/2016 18:43
EgilS Offline
More than words
More than words
Og du kan nok ikke forvente å få noe forhåndsvarsel om "neste runde" med oppsigelser. Slike ting holdes vanligvis tett om til det offentliggjøres.

Re: Oppsigelse - nedbemanning [Re: EgilS] #2213331 06/06/2016 19:48
A
Alexis Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
A
Sitat: EgilS
Og du kan nok ikke forvente å få noe forhåndsvarsel om "neste runde" med oppsigelser. Slike ting holdes vanligvis tett om til det offentliggjøres.

Neste runde med oppsigelser kommer nok rett etter fellesferien, de er i ferd med
å avslutte forrige runde nå. Tviler på at de rekker en ny runde føre ferien.

Re: Oppsigelse - nedbemanning [Re: Alexis] #2213557 07/06/2016 11:27
T
Tommas Offline
Avhengig
Avhengig
T
Jeg hadde gjort jobben til du eventuelt blir sagt opp, men jobbsøking høres ut som en god ide. Arbeidsfri i oppsigelsesperioden kan du jo evt diskutere om du skulle bli overflødig.

Det er jo en vei å gå å koble inn HR om du føler at prosjektleder er over streken, men spørs jo om det er en fight du ønsker/orker å ta.

Moderator  support