Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Watt i hhv terreng og landeveisritt

Watt i hhv terreng og landeveisritt #2212936 05/06/2016 19:27
Registrert: Oct 2005
Innlegg: 5,155
HeavyDude Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Registrert: Oct 2005
Innlegg: 5,155
Jeg er ny i år på å bruke watt i trening og på ritt. Jeg har nå syklet to ritt med wattmåler, ett landeveisritt og ett terrengritt. På landeveisrittet målte jeg snittwatt på 243 ( og snittpuls på 75%), på et terreng/grusritt målte jeg snittwatt på 185 ( og snittpuls på 83%). Jeg følte meg minst sliten etter terrengrittet.

Hva er erfaringen dere som er vant til å bruke wattmåling : ligger det på omtrent samme snittwatt på landevei og på grusritt ?


You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Watt i hhv terreng og landeveisritt [Re: HeavyDude] #2212937 05/06/2016 19:29
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 2,011
O
oyvin Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
O
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 2,011
Det er veldig mange små pauser i terrenget, så snittwatt der blir lav. På grus kan man holde mer jevn watt.


Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Re: Watt i hhv terreng og landeveisritt [Re: HeavyDude] #2212938 05/06/2016 19:37
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Hva var NP på de to nevnte rittene? Ofte er snittwatten høyere på landevei, mens normalized power gjerne er høyere i terreng.

Redigert av Hoaas; 05/06/2016 19:38.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Watt i hhv terreng og landeveisritt [Re: HeavyDude] #2212939 05/06/2016 19:41
Registrert: Oct 2005
Innlegg: 5,155
HeavyDude Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Registrert: Oct 2005
Innlegg: 5,155
NP - hva er det ?

Redigert av HeavyDude; 05/06/2016 19:41.

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Watt i hhv terreng og landeveisritt [Re: HeavyDude] #2212940 05/06/2016 19:41
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
olechr Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
Terreng stiller litt andre krav, der kreves det at man tåler svingningene bedre. Så selv om snittwatten kan være lavere er man mer sliten.


Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Watt i hhv terreng og landeveisritt [Re: HeavyDude] #2212956 05/06/2016 20:28
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
NP = Normalized power. Eller som det heter på Strava: Weighted average power

http://home.trainingpeaks.com/blog/article/what-is-normalized-power

Og her er en liten forklaring på hvorfor man ofte har lavere snittwatt i terreng i forhold til på landeveien:
http://www.bikeradar.com/gear/article/power-output-road-bike-vs-mountain-bike-19691/

Redigert av Hoaas; 05/06/2016 20:31.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Watt i hhv terreng og landeveisritt [Re: HeavyDude] #2213042 06/06/2016 08:15
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 3,885
jan erik Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 3,885
Annbefaler å slå av gjennomsnittswatt som inkluderer null målinger. Blir merkelige resultater av slik!

Re: Watt i hhv terreng og landeveisritt [Re: HeavyDude] #2213084 06/06/2016 09:40
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053
sveinaa Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053
Jeg kan ikke forstå at forskjellen skal være så stor mellom grusritt og landevei (Så fremt man ikke har masse terrengpartier i grusrittet.).

Jeg opplever heller ikke landeveii felt som spesielt jevnt. Av rittid på 2.24 (Snittfart 38 km/t) så er sone fordelingen sånn: Z1:42%, Z2:10%, Z3:8%, Z4:8%, Z5:8%, Z6:12% og Z7:12%. Mener dere tempo og/eller solokjøring når dere mener at landevei er jevnt?


Redigert av sveinaa; 06/06/2016 09:44.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Watt i hhv terreng og landeveisritt [Re: jan erik] #2213099 06/06/2016 10:32
Registrert: Jun 2010
Innlegg: 858
Frank H Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Jun 2010
Innlegg: 858
Sitat: jan erik
Annbefaler å slå av gjennomsnittswatt som inkluderer null målinger. Blir merkelige resultater av slik!


Hvor slår man av dette da?

Re: Watt i hhv terreng og landeveisritt [Re: HeavyDude] #2213102 06/06/2016 10:38
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 2,978
T
traktoregg Offline
Besatt
Offline
Besatt
T
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 2,978
På intervalldrag eller feks tempodrag der jamn watt er et mål er snittwatt greit å følge med på, men for en hel tur eller et ritt gir normalisert watt et bedre bilde av intensiteten.

Re: Watt i hhv terreng og landeveisritt [Re: Frank H] #2213116 06/06/2016 10:56
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 192
S
Simons1 Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
S
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 192
Sitat: Frank H
Hvor slår man av dette da?


Kommer ann på hvilken dings eller applikasjon du benytter. For Garmin Edge 810 er det under System - Dataregistrering - Datagjennomsnitt.

Re: Watt i hhv terreng og landeveisritt [Re: Hoaas] #2213211 06/06/2016 13:32
Registrert: Oct 2005
Innlegg: 5,155
HeavyDude Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Registrert: Oct 2005
Innlegg: 5,155
NP var 210 watt for grusrittet ( som kanskje har større andel terreng enn vanlige grusritt , hvorav mye er fartsfylt nedover), og 260 for landeveisrittet.
Tror konklusjonen må være at jeg kunne tatt ut mer på grusrittet ?

Redigert av HeavyDude; 06/06/2016 13:33.

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Watt i hhv terreng og landeveisritt [Re: HeavyDude] #2213214 06/06/2016 13:37
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 2,978
T
traktoregg Offline
Besatt
Offline
Besatt
T
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 2,978
Varte de like lenge da?

Re: Watt i hhv terreng og landeveisritt [Re: HeavyDude] #2213215 06/06/2016 13:40
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Om det var en teknisk løype kan det vel være at du ikke fikk brukt trøkken du har, om du ikke er spesielt teknisk av deg. Ikke godt å si. Føler du at du ga full pupp på begge rittene?

Siden terrengsykling ofte aktiverer hele kroppen, er det naturlig at pulsen er en del høyere på samme watt som på veien. Spesielt om man ikke henger med teknisk, da må man jobbe steinhardt i stedet for å finne flyten.


You are what you eat...mmm nuts
Re: Watt i hhv terreng og landeveisritt [Re: traktoregg] #2213279 06/06/2016 17:03
Registrert: Oct 2005
Innlegg: 5,155
HeavyDude Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Registrert: Oct 2005
Innlegg: 5,155
Terrengrittet var ca 40 min kortere


You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Watt i hhv terreng og landeveisritt [Re: HeavyDude] #2213291 06/06/2016 17:35
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 2,978
T
traktoregg Offline
Besatt
Offline
Besatt
T
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 2,978
Samme wattmåler?

Re: Watt i hhv terreng og landeveisritt [Re: traktoregg] #2213334 06/06/2016 20:10
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 155
G
Gynter Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
G
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 155
Det er nok ganske normalt å ha betydelig lavere snittwatt på ett teknisk ritt enn på ett grusbanker ritt hvor du har muligheten til å kjøre jevnt hele veien. Jeg ser at i fjor på 2 svært ulike ritt har jeg følgende verdier:
Teknisk ritt 2 timer: snittwatt 251w, tid under 240w=40% av ritt tiden, snittpuls er 160. (weighted avg=276watt)
Grus ritt 1t 50min: snittwatt 325w, tid under 240w=16% av ritt tiden, snittpuls er 157. (weighted avg=330watt)
Og det tekniske rittet oppfattet jeg som betydelig hardere. På det tenkniske rittet blir det mye 500w+ for å komme over hindre, opp kneiker, akselerasjon + partier man ikke tråkker da farten allerede er stor nok. Mens på grusrittet kan man ligge å gnu rundt terskel hele tiden.

Re: Watt i hhv terreng og landeveisritt [Re: traktoregg] #2213410 07/06/2016 06:00
Registrert: Oct 2005
Innlegg: 5,155
HeavyDude Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Registrert: Oct 2005
Innlegg: 5,155
Nei, separate Stagesarmer for hhv terrengsykkelen og landevei, men de skal ha avvik på kun +\- 2% etter hva Stages sier .


You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Watt i hhv terreng og landeveisritt [Re: HeavyDude] #2213521 07/06/2016 10:15
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 245
E
EveSteve Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
E
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 245
Disse avviksprosentene tror jeg heller går på avvik den separate måleren har for seg selv, gjennom ulike turer, temperaturer etc...
Hadde disse prosentene vært for avvik fra måler til måler, ville jo alle wattmålere vise ca det samme, og det er jo ikke tilfellet...

Jeg ville ikke tatt sammenligningen mellom 2 wattmålere særlig seriøst, da sjansen for at den ene er snillere enn den andre er stor. Selv om begge er stages ICON_WINK

Redigert av EveSteve; 07/06/2016 10:18.
Re: Watt i hhv terreng og landeveisritt [Re: HeavyDude] #2213527 07/06/2016 10:27
Registrert: Jan 2014
Innlegg: 179
V
vux Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
V
Registrert: Jan 2014
Innlegg: 179
Ikke unormalt det du måler tror jeg.

https://fascatcoaching.com/tips/mountain-bike-power/


2014 Canyon Ultimate CF SLX Ultegra di2 (Powertap P1)
2015 Big Bob 7.0
2014 Whaoo Kickr
Re: Watt i hhv terreng og landeveisritt [Re: HeavyDude] #2213623 07/06/2016 13:30
Registrert: Oct 2005
Innlegg: 5,155
HeavyDude Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Registrert: Oct 2005
Innlegg: 5,155
Den type trening som det vises til her, har jeg funnet opp selv , kalt "drag i draget": på lange S3-drag har jeg peaket innimellom opp i S4. Men ser at jeg nok har vært vel ambisiøs mht lengden på peakene.


You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Watt i hhv terreng og landeveisritt [Re: HeavyDude] #2214104 08/06/2016 19:04
Registrert: Aug 2013
Innlegg: 146
F
Framogtilbake Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
F
Registrert: Aug 2013
Innlegg: 146
Nok en måling som bekrefter innspillene over; wattmåling av landevei vs. mtb over en times økt.
https://www.youtube.com/watch?v=uBs5_Yf2hrg


Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå