Er drikkesekk forbudt i Master Cup terreng?
|
Er drikkesekk forbudt i Master Cup terreng?
04/06/2016 15:52
|
brede
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Kjørte Master klassen Vestmarkrittet i dag med drikkevest under trøya og ble oppsøkt av NCFs representant etter rittet med oppfordring til å sjekke om det var lov eller ikke - hun var usikker.
Jeg har sett litt i reglene og klarer ikke å finne spor av noe forbud.
I "Master Cup Terreng - Regler 2016" står det: 8. MC rittene kjøres etter NCF's kapprittsreglement ...
Under "lover og regler" på NCFs sider finner jeg kun kapprittsreglement for landevei og bane og ingen av dem har relevant informasjon når jeg søker med ordene, drikke, sekk eller camel.
Videre prøvde jeg meg på UCI MTB reglement på NCF's sider og der finnes ordet "drikke" en gang i paragraf 4.2.035 med følgende innhold: Inntak av mat og drikke er kun tillatt i områder som er utpekt til dette formålet. Det står riktignok at det er oversatt så dette kan jo være feil, men i min verden er det enten håpløst at ikke NCF leser igjennom oversettelsene de legger ut på sidene sine eller så er det håpløst om UCI virkelig begrenser når i et ritt en utøver skal ta til seg næring.
Med dette kaoset på NCFs sider må jeg si at jeg stusser litt på meldingen fra NCFs representant om at det er mitt ansvar å vite hva som er lov og ikke. Kanskje jeg skulle slutte å sykle og studere juss istedenfor så det var mulig å tolke regelverket?
Når sykkelparken har høyere verdi enn bilparken er prioriteringene i vater.
|
|
|
Re: Er drikkesekk forbudt i Master Cup terreng?
[Re: brede]
04/06/2016 16:06
|
EgilS
More than words
|
More than words
Det er forbudt å lange mat og drikke utenfor langesone, men når du først hat fått en flaske eller bar er det fritt frem å innta det overalt på runden. Aldri hørt om noe forbud mot drikkesekk.
|
|
|
04/06/2016 16:08
|
oyvin
Ivrig
|
Ivrig
Må være over trøya, har jeg fått vite tidligere. Drikkesekk går altså, men ikke vest under trøya.
Mulig den relevante regelen er noe rundt å endre kroppsformen med klær?
Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken. Instant person - just add coffee
|
|
|
[Re: oyvin]
04/06/2016 18:16
|
kao
Ivrig
|
Ivrig
Dette var det en tråd om tidligere som jeg ikke finner igjen nå, etter en episode på Birken. Men konklusjonen etter oppklaring med NCF/UCI for sikkerhets skyld er at dette er noe som kun gjelder tempo på landeveien. Men Birken har en egen regel om at sekk ikke skal være på innsiden av trøyen.
Men ellers er det fritt fram.
|
|
|
[Re: EgilS]
04/06/2016 18:23
|
magnusc
Ivrig
|
Ivrig
Det er forbudt å lange mat og drikke utenfor langesone, men når du først hat fått en flaske eller bar er det fritt frem å innta det overalt på runden. Aldri hørt om noe forbud mot drikkesekk. Sikker på at dette ikke er i UCI-ritt? Hvor isåfall var de lovlige langesonene under Vestmarkrittet?
|
|
|
04/06/2016 18:44
|
oyvin
Ivrig
|
Ivrig
Det er mer avslappet med langing i turritt. I aktive ritt/klasser er det strengere. Takk og lov, ellers hadde det vært mye texas.
Jeg mener å huske en runde der eliten fikk trøbbel i et ritt fordi kommissær hadde pukket på regelen om ikke racebak e.l. De var uforbedredt på det og mange hadde dermed problemre med drikke. Kan det ha vært i 2012 eller noe?
|
|
|
04/06/2016 19:48
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg mener å huske en runde der eliten fikk trøbbel i et ritt fordi kommissær hadde pukket på regelen om ikke racebak e.l. De var uforbedredt på det og mange hadde dermed problemre med drikke. Kan det ha vært i 2012 eller noe?
Dette var også oppe på styrenivå, hovedargumentet for å være pragmatiske var at soloryttere uten stort støtteapparat og "proffene" skulle kunne på nogenlunde like vilkår.
|
|
|
04/06/2016 20:59
|
brede
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Jeg mener å huske en runde der eliten fikk trøbbel i et ritt fordi kommissær hadde pukket på regelen om ikke racebak e.l. De var uforbedredt på det og mange hadde dermed problemre med drikke. Kan det ha vært i 2012 eller noe? Så det er altså en regel mot raceback og har du i tilfelle en link til dokumentet? Dette var også oppe på styrenivå, hovedargumentet for å være pragmatiske var at soloryttere uten stort støtteapparat og "proffene" skulle kunne på nogenlunde like vilkår.
At NCF velger å være pragmatiske på dette er et minimum - de burde aktivt gå inn for å fjerne et eventuelt forbud for det er det største idiotiet jeg har hørt. Har ikke juristene som eventuelt har rablet ned dette i grisefylla fått med seg at moderne FS sykler ofte ikke har plass nok i ramma til flasker til flere timer langt sykkelritt? Er de ukjent med det faktum at det medfører betydelig større risiko å drikke fra en flaske enn en raceback i terrengsykling? Jeg klarer ikke med min beste velvilje å finne gode grunner til at det skal være forbudt med et drikkesystem på ryggen i et terrengritt - uavhengig om det er utenpå eller under sykkeltrøya. For et opplegg! Hva med et regelverk som inviterer til deltagelse isteden for ubegripelig tøv som bare er provoserende?
|
|
|
04/06/2016 21:13
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Helt enig, men UCI-regler er ikke lett å fjerne, da er det enklere å (i første omgang) be kommisærer se mellom fingrene. Har Spark i M selv, så jeg behøver ingen forklaring...
|
|
|
04/06/2016 22:37
|
oyvin
Ivrig
|
Ivrig
Jeg mener å huske en runde der eliten fikk trøbbel i et ritt fordi kommissær hadde pukket på regelen om ikke racebak e.l. De var uforbedredt på det og mange hadde dermed problemre med drikke. Kan det ha vært i 2012 eller noe? Så det er altså en regel mot raceback og har du i tilfelle en link til dokumentet? Du, det er ganske lett å lese av det jeg skrev først og ikke minst teksten du siterer at jeg ikke husker detaljer og ikke er sikker. Sykler heller ikke elite selv, og har aldri gjort det, så det hadde ikke direkte betydning. Hvis diu må ha det på det nivået, foreslår jeg å sende et spørsmål til forbundet. Et raskt søk får det til å virke som ankepunktet dengang hadde vært at drikkesekk hadde for stor makskapasitet. Nei, jeg gidder ikke ettergå dette.
|
|
|
05/06/2016 05:33
|
brede
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Du, det er ganske lett å lese av det jeg skrev først og ikke minst teksten du siterer at jeg ikke husker detaljer og ikke er sikker. Sykler heller ikke elite selv, og har aldri gjort det, så det hadde ikke direkte betydning. Hvis diu må ha det på det nivået, foreslår jeg å sende et spørsmål til forbundet.
Et raskt søk får det til å virke som ankepunktet dengang hadde vært at drikkesekk hadde for stor makskapasitet. Nei, jeg gidder ikke ettergå dette.
Sorry!! Jeg skjønner at du oppfattet at jeg krevde at du skulle harke opp dokumentasjon her - og det var ikke intensjonen. Jeg lurte bare på om du kunne poste en link om du hadde info :-) Og ja jeg skal kontakte NCF angående dette.
|
|
|
05/06/2016 06:08
|
oyvin
Ivrig
|
Ivrig
Den er god! 
|
|
|
05/06/2016 20:07
|
kaiost
Ivrig
|
Ivrig
Vi har diskutert dette før...bakgrunnen min for å delta var at kona hadde drikkevest på siste lange etappen på TransØsterdalen fra Koppang til Engerdal (2012-13?). Skikkelig varmt og ikke noe støtteapparat så derfor vest. Hun stilte i K-elite. Kommisær var Gunnar Elvsveen som kom bort og sa at det ikke var tillatt med vest. Mener å huske at forbudet ikke gjelder turklassen,..og det var det jeg jeg kom på i farten..
|
|
|
06/06/2016 11:55
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Da har jeg hatt kommunikasjon med leder i NCF's teknisk komite, og kan bekrefte at det ikke er noe forbud mot drikkesekk på Maraton, dette er kun misforståelser og/eller usikre kommisærer. Dette vil bli presisert i memo til kommisærene slik at ryttere slipper unødvendig gruff.
- Ja, det har tidligere vært en begrensning på 0,5l. Dette ble "arvet" fra tempo hvor utviklingen gikk i retning av store haifinneformede drikkesekker. Ikke for å få nok væske, kun av aerodynamiske årsaker.
- Om sekken er utenpå eller innafor (eller er en vest med reservoir) skal ikke ha noen betydning, ei heller størrelsen på reservoir. Misforståelsen her stammer sikkert fra Birken, som har særkrav (sekken skal være utenpå for å muliggjøre kontroll).
|
|
|
[Re: Oystein L]
06/06/2016 13:06
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Misforståelsen her stammer sikkert fra Birken, som har særkrav (sekken skal være utenpå for å muliggjøre kontroll). Det er vel også begrunnet med at det du har i sekken skal være tilgjengelig når du trenger det, uten at du må kle av deg. Når vi først er inne på NCF-kommisærers regel-rytteri... Under Terrengsykkelrittet klarte jeg ikke å unngå og legge merke til at vinneren av 15-16 års-klassen, som syklet på en langbeint stisykkel, i vide benklær, og med løstsittende, helt nøytral trøye, fikk sin prestasjon noe forringet av Frøys egen kommisær, da denne stoppet den unge seierherren på målstreken for å irettesette antrekket. Gutten ble fortalt at han egentlig skulle ha blitt nektet start eller blitt bøtelagt pga manglende klubbtrøye. Argumentet til kommisæren, som jeg ellers kjenner som en flott fyr, var at 15-16-klassen er aktiv klasse og dermed krever klubbdrakt. Betyr dette at det ikke finnes noen klasse for unge klubbløse syklister, eller blandet kommisæren kortene med junior-klassen? Hvis kommisæren hadde rett i sin kritikk av den blide vinneren mener jeg at noe i reglementet bør endres. Det må da finnes rom for rekruttering av klubbløs ungdom til terrengsykkelsporten? Dette er noe av grunntanken bak Terrengsykkelrittet også, at stisyklister som ikke tiltrekkes av klubbenes rittfokus også skal ha et ritt de kan delta i og ha det moro i. Litt synd hvis moroa skal belønnes med kjeft på grunn av at den unge håpefulle ikke har gått til innkjøp av en lokal sykkelklubbs lycratrøye til en del hundrelapper. Hvis ikke ungdomsklassene skal slippe til gutter og jenter i t-skjorte er det noe som er galt et sted.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
06/06/2016 13:16
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Selvfølgelig - det du har i sekken skal også være tilgjengelig når du trenger det, uten at du må kle av deg. En nødvendig presisering
Hva angår ungdomsklasser er disse i prinsippet aktive og underlagt MTB-reglementet, men jeg håper da virkelig ingen kommissærer henger seg opp i om "uorganisert" ungdom sykler med klubbnøytralt antrekk. Tror jeg spiller denne ballen over til GU
|
|
|
06/06/2016 22:01
|
Cyload
Entusiast
|
Entusiast
Nå er ikke jeg veldig inne i alle disse reglene, men om man ikke er medlem av en klubb så er det vel ikke krav om klubbdrakt? Det er vel bare om man er medlem av en klubb? De fleste kommisærer er vel ikke så nøye på dette når det kommer til ungdomsklassene uansett.
Redigert av Cyload; 06/06/2016 22:02.
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
07/06/2016 06:44
|
TFN
Entusiast
|
Entusiast
Argumentet til kommisæren, som jeg ellers kjenner som en flott fyr, var at 15-16-klassen er aktiv klasse og dermed krever klubbdrakt. Betyr dette at det ikke finnes noen klasse for unge klubbløse syklister, eller blandet kommisæren kortene med junior-klassen? NCF selger jo engangslisenser til 200 kroner stykket for at også de som ikke har aktiv lisens (ingen klubbløse har aktiv lisens) skal kunne delta i ritt. Man må bare ikke vinne, da, og pådra seg kommisærens oppmerksomhet, kan dette eksempelet tyde på.
- Tom Medlem i NOTS - Norsk Organisasjon for Terrengsykling - www.nots.no
|
|
|
[Re: TFN]
07/06/2016 07:02
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Argumentet til kommisæren, som jeg ellers kjenner som en flott fyr, var at 15-16-klassen er aktiv klasse og dermed krever klubbdrakt. Betyr dette at det ikke finnes noen klasse for unge klubbløse syklister, eller blandet kommisæren kortene med junior-klassen? NCF selger jo engangslisenser til 200 kroner stykket for at også de som ikke har aktiv lisens (ingen klubbløse har aktiv lisens) skal kunne delta i ritt. Man må bare ikke vinne, da, og pådra seg kommisærens oppmerksomhet, kan dette eksempelet tyde på. Her refererer du til turritt, mens vi snakker om aktive ungdomsklasser (men prinsippsaken er uansett tatt tak i)
|
|
|
07/06/2016 07:38
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Rent sånn prinsipielt. Har man valgt å melde seg inn i en klubb så skjønner ikke jeg hvorfor man ikke kan sykle i drakten til klubben når man sykler konkurranse? Reglene er jo ikke uklare med tanke på drakt?
Jeg håper NCF klarer å etablere aktive-ritt som eneste "reelle" alternativ for de som er medlem i klubb og har løst lisens.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
07/06/2016 08:53
|
TFN
Entusiast
|
Entusiast
Her refererer du til turritt, mens vi snakker om aktive ungdomsklasser (men prinsippsaken er uansett tatt tak i) OK. Ikke for å kverulere - ønsker bare å forstå bedre: Jeg har oppfattet at det i TSR bare var Aktive/Elite-klasser for Jr og Sr. 15/16 er oppført under "Sport/Mosjon og ungdomsklasser" ( http://www.terrengsykkelrittet.no/Praktisk-info/Klasser). Betyr det at ungdomsklassene er aktive selv om de er gruppert sammen med Sport/Mosjon på TSR sin informasjonsside?
|
|
|
[Re: TFN]
07/06/2016 09:15
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ja, det finnes i realiteten kun aktive ungdomsklasser (og her bør fleksibiliteten være stor...). Turritt / turklasser (eller "cycling for all" som er UCI-terminologien) er fra 17år.
|
|
|
07/06/2016 09:22
|
TFN
Entusiast
|
Entusiast
Ja, det finnes i realiteten kun aktive ungdomsklasser (og her bør fleksibiliteten være stor...). Turritt / turklasser (eller "cycling for all" som er UCI-terminologien) er fra 17år. Ahh, det var oppklarende. Takk!
|
|
|
07/06/2016 09:29
|
EgilS
More than words
|
More than words
Ja, det finnes i realiteten kun aktive ungdomsklasser (og her bør fleksibiliteten være stor...). Den bør være veldig stor. Jeg har selv fått høre fra oppgitte foreldre om at ungen har fått påpakning fra dommer for mangel på klubbdrakt. Det er ikke slik det skal være for en som starter i sine første ritt på lokalt nivå. Da mister man fort en potensiell syklist.
|
|
|
[Re: sveinaa]
27/06/2016 10:26
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Rent sånn prinsipielt. Har man valgt å melde seg inn i en klubb så skjønner ikke jeg hvorfor man ikke kan sykle i drakten til klubben når man sykler konkurranse? Reglene er jo ikke uklare med tanke på drakt?
Kan jo være flere grunner til det. - Drakter finnes ikke for kjøp før om X mnd - Finnes ikke i størrelse som passer - Digger ikke å sykle i trangt sykkeltøy, foretrekker litt mer baggy (og det er ikke akkurat mange klubber som tilbyr det i kolleksjonen) ..osv. Jeg syntes heller det er kjipt med alle som sykler i klubbdrakt og ikke er medlem av noen klubb. Det burde være forbudt 
|
|
|
[Re: knutspeed]
27/06/2016 10:33
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Kan jo være flere grunner til det. - Drakter finnes ikke for kjøp før om X mnd - Finnes ikke i størrelse som passer - Digger ikke å sykle i trangt sykkeltøy, foretrekker litt mer baggy (og det er ikke akkurat mange klubber som tilbyr det i kolleksjonen) ..osv. Jeg syntes heller det er kjipt med alle som sykler i klubbdrakt og ikke er medlem av noen klubb. Det burde være forbudt Om man midlertidig ikke får tak i drak får man sikkert disp. Er det virkelig mange som sykler i klubbdrakt uten å være medlem i klubb?
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
|
|