Tips til kajakk
|
Tips til kajakk
04/06/2016 05:52
|
Morten DMR
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Her er det jo masse kunskap, så jeg prøver her. Jeg skal ha en kajakk jeg skal bruke til jakt og fiske. Må være stabil, kort? Tåle røff behandling, oppbevaringsrom etc. Trenger ikke gå fort. Tror det koker ned på plasthavkajakk med ror. Har ikke lyst til å blakke meg helt. Noen som kan fortelle meg hva jeg skal ha?
Stisykling har høyere oppløsning enn dataspill.
|
|
|
Re: Tips til kajakk
[Re: Morten DMR]
04/06/2016 08:52
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jag vet inte vad kraven på kajak för jakt och fiske är men jag är skeptisk till sit-on-top i Norge. I en kajak blir det varmt och koseligt i många minusgrader om man har en padlejakke och trekk. På en sit-on-top måste man väl ha på sig tjock våtdrakt när det börjar bli lite kallt.
Jag skulle tro att en havkajak i plast skulle passa ditt behov. Problemet med dem är att de är väldigt tunga vilket kan vara ett problem om man ska lasta av och på bilen alena.
|
|
|
04/06/2016 09:00
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Fornuftig det fredriks sier. Velger du en litt kortere hav/tur-kajakk klarer du deg på mellom 20-25 kilo som er håndterbar når man er alene. Og plutselig har du lyst på en litt lengre tur og da er det digg å ha bagasjerom og mulighten for trekk. Sjekk også ut : http://www.kajakk.net/nor/frontpage
|
|
|
04/06/2016 09:18
|
DeepFu
Ringrev
|
Ringrev
Padlet en sesong i våtdrakt, og det var pyton. Har de siste årene brukt tørrdrakt, og skulle jeg styre med fiskestang eller hagle i en kajakk ville jeg hatt tørrdrakt uansett om det er sit-in, eller sit-on. Forskjellige kajakker til forskjellig bruk. Havkajakk i glassfiber hvis man skal padle tur i delvis åpent farvann, og Sit-on-top i PE hvis man skal jakte og fiske i mer beskyttede farvann. Såkalte "Angler" kajakker har ofte stangholder og fiskebrønn, i tillegg kan du legge børsa mellom beina i en åpen kajakk. I en vanlig kajakk kan man ikke bare legge våpenet på dekk mens man forflytter seg.
|
|
|
04/06/2016 18:34
|
Morten DMR
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Takk for alle tips. Tror jeg har lyst på en jeg sitter nedi. Stang og haglefeste skal jeg nok klare å mekke til sjæl. (Gøy med ot byggetråder) Titta på kajakk.net på Expedition Åfjord. Noen synspunkter på den? Tenker det er greit at den ikke er så diger?
|
|
|
05/06/2016 08:10
|
B.B.
Entusiast
|
Entusiast
Børge
|
|
|
05/06/2016 12:23
|
Boas
Fiseufin
|
Fiseufin
Tror nok det er lurt med en standard havkajakk med god primærstabilitet som kanskje er litt kortere og med litt buet kjøllinje for bedre manøvrerbarhet. Ror er tingen, og helt sikkert også noe utrigger-mekk for det bruket du skisserer.
|
|
|
08/06/2016 06:46
|
Bjartulf
Fersking
|
Fersking
Oi, endelig en tråd der jeg faktisk vet litt hva jeg snakker om. Jeg har padlet siden jeg var guttunge, fisket endel fra kajakk og i studietiden solgt kajakker.
Å velge kajakk kan være veldig vanskelig (derfor jeg har ett n+1 forhold til dem) Jeg tror det er viktig å klarlegge hvor langt du skal padle for å jakte, en kort kajakk med dertil kort kjøl er svært ineffektiv å drive framover, den vil prøve å skjære ut til siden ved enhver anledning du gir den. Skal du litt mer enn bare noen meter nedover elva for å ta sjøfugl ville jeg klart gått for en 5 meter havkajakk med senkeror og litt spring. da snur du fortsatt greit men kan og komme deg greit framover. Du kan til og med benytte samme kajakk til lengre turer når du oppdager at det er ganske snadder å padle, selv uten jakt/fiskeplaner.
Seabird design har gode produkter til ekstremt gode priser, kan være litt hit og miss i forhold til kvalitet tidvis, men de er gode på reklamasjoner ihvertfall. jeg hadde ikke kvidd meg for å handle av dem, in fact, jeg har to kajakker med måke på selv. Viktigste er at du prøver før du handler, akkurat som med sykkel. det er også ofte kupp å finne på finn.no, men desverre ikke i så stor grad på denne delen av året.
Jeg ville gått for plastkajakk til ditt bruk, tåler uendelig med deng, repareres med loddepenn og du kvir deg ikke for å sette baugen på grunn for å ligge i ro for å skyte.
I forhold til våpen på dekk er det mange løsninger på det, jeg ville ikke basert meg på å ha børse nede med beina under dekk, du vil knote mye med å få den fram, den vil bli minst like eksponert for sjøvann og du vil flere ganger peke den sinte enden mot kroppsdeler du trenger. Jeg var med å lage til ett pvc rør som vi festet på fordekket for en kunde, med en strikk utstyrt med karabinkrok for avtrekkerbøylen.
Så det var nevnt våtdrakt/tørrdrakt.. ikke tenk på våtdrakt engang, du ender opp med en løsning som hemmer bevegelse og produserer gnagsår av uante dimensjoner. jeg bruker ull/tights når jeg trener, og tørrdrakt når jeg padler lengre turer i havkajakk. om du skal jakte litt på vår/høst/vinter (aner ikke når det er innafor å skyte jeg) ville jeg prøvd meg på tørrdrakt, IR immersion, Kokatat og yak lager gode drakter. men vær obs på at Kokatat (som jeg mener er det beste) koster omtrent en arm og ett bein.
siste tips/formaning. husk snor mellom åra og dekk på kajakken, du vil ikke måtte padle med hendene mer enn nødvendig. ask me how i know
|
|
|
08/06/2016 09:17
|
WizVaz
Entusiast
|
Entusiast
Seabird funker og de har utsalg på Outlet`en i Vestby. http://seabirddesigns.com/kayaks/discovery Denne fikk jeg i 40-års gave, og vil tippe den passer godt til ditt bruk. Den er ikke superrask, men lett håndterlig både på vannet og til å bære/ løfte på tak osv. Og så er den meget stabil - jeg fisker meg rundt vann mye fra denne, og det er ikke noe problem med balanse i kasteøyeblikket eller når du lener deg ved napp og landing av fisk. Oppakking til helgetur går fint, har som regel med meg liggeunderlag, sovepose, stormkjøkken, primus, mat, hengekøye, tarp, (får plass til telt hvis nødvendig) og en sekk med klær til skift. Alt lagt i skottene. I dagluka legger jeg tlf og litt mat/ drikke. I tillegg har jeg en dekksbag med, (supplerer Bjartulfs tips til sikkerhet) årepose og pumpe lett tilgjengelig. Den har plass til sluker, tang, kniv og div utstyr. Håven fester jeg i nett bak ryggen. Gode hansker er kjekt å ha Mye kajakk for pengene vil jeg påstå!
|
|
|
08/06/2016 09:38
|
Paragonia
Entusiast
|
Entusiast
Tror jeg ville vurdert en havkajak til den bruken. Du ønsker at den skal være stabil , som igjen kan bety at den må ha noe vekt ift vanlig. Lengden er kanskje ikke direkte avgjørende så lenge den funker til behovet, men kortest mulig vil alltid være en fordel pga vekten. Sit-on er ikke lurt da det begrenser bruken veldig. Padleårene er klart det viktigste med en kajak, så de bør være lette og tilpasset dine armer, Jeg må legge til at jeg aldri har hatt en kajak, men jeg har lest om dem i et reklameblad en gang.
"
|
|
|
[Re: Bjartulf]
08/06/2016 09:45
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
siste tips/formaning. husk snor mellom åra og dekk på kajakken, du vil ikke måtte padle med hendene mer enn nødvendig. ask me how i know Han får bruke børsa som åre da 
|
|
|
08/06/2016 14:11
|
Morten DMR
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Takk for tips så langt. Nå blir det nok i første omgang n=1, men om det fenger kan det jo fort bli n+1. Dog har tidsklemma et klamt ballegrep rundt meg. Tenkte å ta turen til vestby snart for å titte litt. Tror åfjord fra seabird kan være en grei start hvis jeg får ræva nedi. Tenkte å titte litt på krykkeholdere fra enklere liv til hagleholder, noe skal jeg nok få til.
|
|
|
08/06/2016 14:22
|
Morten DMR
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Kanskje lurt med reserveåre og. Men en dyr åre koster jo mer enn børsa, så det blir en vurderingsak..
|
|
|
09/06/2016 06:35
|
Bjartulf
Fersking
|
Fersking
Reserveåre er ikke det jeg hadde valgt å prioritere, jeg hadde heller valgt å bruke åresnor og heller brukt reserveårebudsjettet på litt ulltøy å padle i. en padlespesifikk flytevest kan også være ett stort pluss, da de ikke hemmer bevegelsene på samme måte som andre vester. Å padle med klassisk redningsvest er litt som å sykle med klogger. det går jo, men det er ikke særlig behagelig.
Kos deg med padlingen, bare å ta kontakt om det er noe du lurer på.
|
|
|
09/06/2016 06:54
|
gare
More than words
|
More than words
Trenger du padlespesifikk vest og kanskje en padlejakke og noe annet har jeg noe liggende jeg antagelig aldri får bruk for igjen  selges relativt rimelig!
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
09/06/2016 06:57
|
keo
Ringrev
|
Ringrev
Vingeårer får du billig fra Kina. Som mye annet fra Kina er det kopier av andre årer. De tre jeg har hatt fra Kina har vært veldig gode å padle med. Jeg kjente ikke forskjell på Kinaåara og den mange ganger dyrere orginalen til broderen. Får sikkert andre årer også, uten at jeg har sjekket.
keo
|
|
|
[Re: keo]
09/06/2016 07:04
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
En vingeåre låter både onödigt och fel för hans bruk.
Nu är jag inte insatt i vad folk använder för årer för tiden men min erfaring är att väldigt få motionspadlare i havkajaker och liknande använder sig av en teknik som ger en vingeåre någon som helst fördel.
|
|
|
09/06/2016 07:23
|
Furu
/Stig
|
/Stig
Ser ut til at trådstarter har fått gode tips og råd til jaktkajakk, så jeg drar tråden litt vekk fra topic da trådnavnet er ganske generelt.
Jeg har hytte ved Tyrifjorden og har et ønske om kajakk til trening og kos. Er helt nybegynner, men som med mye annet morsomt så vokser jeg raskt fra typisk nybegynnerutstyr.....
Hva bør jeg kjøpe for å komme igang og for å kunne ha glede av en god stund?
Instinktet sier meg at det er helt på trynet å ha barn som passasjer i kajakken. Tenker da på min vesle datter på 2,5 år. Har jeg rett?
Stig
|
|
|
09/06/2016 07:30
|
Furu
/Stig
|
/Stig
Se her ja...: Når barna er små lønner det seg å gjennomføre de første kajakkturene med barnet sittende mellom mor eller fars bein, i lasteluka eller i en av sittebrønnene på en toerkajakk (K-2). Det går greit å ha et lite barn sittende på fanget til en voksen, men det er veldig viktig at kajakken har en såpass stor sittebrønn at begge lett kommer seg ut ved velt. Dette må du forsikre deg om på forhånd, før du legger ut på tur. En sikrere løsning for de minste er å sitte i lasterommet med lukene oppe, men kun ved stille sjø.
Den aller beste løsningen for en kajakkpadlende småbarnsfamilie er å la mor eller far padle en enmannskajakk, mens den andre voksne og en eller to barn sitter i en K2. De fleste havkajakkprodusentene lager brede og stabile turtoere, og disse kan greit brukes med voksen sammen med et barn i sittebrønnen og et annet i det midtre bagasjerommet (mellom sittebrønnene).
Stig
|
|
|
09/06/2016 07:42
|
parob
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg så en familie på tur i fjor sommer. Mor og far i hver sin kajakk, mens far trakk på en liten gummibåt med ungene sittende i.
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
|
|
|
[Re: Furu]
09/06/2016 08:10
|
gare
More than words
|
More than words
Ser ut til at trådstarter har fått gode tips og råd til jaktkajakk, så jeg drar tråden litt vekk fra topic da trådnavnet er ganske generelt.
Jeg har hytte ved Tyrifjorden og har et ønske om kajakk til trening og kos. Er helt nybegynner, men som med mye annet morsomt så vokser jeg raskt fra typisk nybegynnerutstyr.....
Hva bør jeg kjøpe for å komme igang og for å kunne ha glede av en god stund?
Instinktet sier meg at det er helt på trynet å ha barn som passasjer i kajakken. Tenker da på min vesle datter på 2,5 år. Har jeg rett? Det var det da ... kos og familien(ungen(e))med? Da ville jeg sett litt mot havkajakk-segmentet rett og slett fordi de er sjukt stabile og du nesten må ville velte med dem for å få det til. Ulempen? Tja, de rimelige modellene er tunge, men har du ultrakort vei til vannet og ikke skal laste den opp og ned på en høy bil spiller det liten rolle(det er ikke bare enkelt å få 24 kg kajakk opp på det ekstra forhøyede taket på en Lada Niva). Raskere kajakker vil være morsommere med tanke på trening og fart(selv om den tunge, robuste havkajakken gir mer treningseffekt  )men du må ta betalt i noe mindre stabilitet, særlig da primærstabiliteten. Racerkajakk bør du vente med til du har trent litt, nesten ingen primærstabilitet men morsomme å padle fort med da 
|
|
|
09/06/2016 19:26
|
Eplemosten
Entusiast
|
Entusiast
Da jeg var i kajakmodus, uten å ende opp med å kjøpe likevel fikk jeg meget god veiledning hos www.utinaturen.noDe koster noe mer enn seabird sine men, er vel gjerne som med sykler at kvalitet koster, annenhåndsverdi osv.
|
|
|
09/06/2016 21:34
|
Furu
/Stig
|
/Stig
Stig
|
|
|
[Re: Furu]
10/06/2016 05:26
|
gare
More than words
|
More than words
Den må da være et gunstig kjøp? Den veier jo sine kilo, men det er jo ikke noe større problem på vannet.
|
|
|
10/06/2016 06:41
|
Bjartulf
Fersking
|
Fersking
Den er nok ikke det dummeste valget, ihvertfall ikke til den prisen om du bare vil "prøve deg på padling" den er drøye fem meter så du får mye retningsstabilitet gratis. (beklager at jeg terper på dette med lengde og retningsstabilitet, jeg har sett litt for ofte at folk enten oppgraderer veldig raskt, eller kuttet ut padling fordi den "korte nette båten" bare drar ut til siden) Jeg har ikke personlig erfaring med winner/west systems, men jeg vil på generelt grunnlag anbefale å prøve båten selv, og fokusere på hvor lettjustert og solid sparkebrett/pedaler og sete er.
Skal man ha med barn i kajakken er stor cockpitåpning vesentlig, jeg vil nesten tro at en "sit on top" eller surfskiløsning er det beste. plusset er jo at å padle surfski er drittfett.
|
|
|
[Re: fredriks]
10/06/2016 09:27
|
keo
Ringrev
|
Ringrev
En vingeåre låter både onödigt och fel för hans bruk.
Nu är jag inte insatt i vad folk använder för årer för tiden men min erfaring är att väldigt få motionspadlare i havkajaker och liknande använder sig av en teknik som ger en vingeåre någon som helst fördel. Helt enig at en vingåre blir feil. Det jeg mente er at det finnes mange bra billige årer fra Kina.
keo
|
|
|
19/06/2016 11:39
|
Morten DMR
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Da har jeg kjøpt. Et eller annet expedition 485 rød havkajakk på Alna til ca 6k. Så hvis noen så en litt smånervøs tulling på Burudvann i dag, så var det altså meg. Ungikk å snurre rundt, og hadde det skikkelig moro. Anbefales! Nå er det bare å begynne å modifisere...
|
|
|
30/09/2016 13:19
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Har siden noen måneder min første kajakk med ror (Point 65). Har ellers padlet rorløs, stortsett konkurransekajakk (gammel fra 80-tallet)
Har vært lite padling de siste månedene pga. ribbeina, men tok en tur idag og funderte på at jeg synes at roret ikke fungerer som jeg forventer. Det kjennes upresist og treigt i styringa.
Det kan hende det er fortsatt en tilvennngssak, men jeg lurer på om jeg skal gjøre noe med wirene som styrer roret. De virker stive (strekkfaste) når jeg kjenner etter med hendene, men når jeg tråkker på pedalene synes jeg det virker til å være en del strekk. I tillegg synes jeg at det virker som om det er mye friksjon underveis.
Så, i første omgang lurer jeg på om noen har erfaring med smøring av wirene. Jeg tenker selv på noe ala stearin/white lightning/voks. Og så lurer jeg på hva folk bruker ellers når de skal bytte ut wirene. Kjøper man en rulle kevlar, eller er det noen som har god erfaring med f.eks. stålwirer (girwire til sykkel med liner kanskje?).
|
|
|
|
|