Hei. Som tittelen sier så sliter jeg å få stabile bilder når jeg bruker chesty sammen med goproen. Det slår aldri feil at videoen blir utydelig i det man kommer inn på steinete segmenter, eller en med mye røtter i. Har prøvd de typiske tipsene som å stramme reimene til det strammeste uten at det har hjulpet nevneverdig og har selvfølgelig kameraet opp ned i j-festet. Noen som har gode tips?
Re: Hvordan få GoPro chestmount stabil?
[Re: TMAB]
#221148001/06/201606:22
Ellers er andre tips å bruke stabiliseringsplugin til videoredigeringsprogrammet. Det blir i praksis slik at videoen blir noe mindre enn vanlig, slik at fokuset flytter seg litt i bildet.
Her ser man kameraet uten ekstra festeanordninger. Det grønne tapet ser bare ut til å holde mikrofonkabelen.
Spør du meg, så er det klippet du henviser til et supert eksempel på hvorfor man må ha gyrostabilisering/gimball, på både chest og head mount. Akkurat like dårlig som det klippet der blir min chest cam-video. Jeg tviler på at det er brukt noe som helst software-stabilisering. Er i hvert fall 100% sikkert at det ikke er noe stabilisering fra hjelmkameraet, ellers ville bremmen ha flagra over alt, men det gjør den ikke.
Jeg syns det er rart og trist at ikke RedBull kan påkoste seg en gimball når Claude har sin preview av utforløypene i UCI.
Stroppene blir stramma så langt det lar seg gjøre. Er den opp-og-ned hoppingen som gjør at videoen blir bare irriterende å se på. En slik gimbal blir jo uaktuelt i tilfelle krasj, neppe at den tåler noe sånt. Ingen som driver aktivt med slik filming som har supertips til det?
#221186201/06/201621:59
Jeg har prøvd en og annen gimbal og det er faktisk en revolusjon (ok da, evolusjon) av hvordan "mann-i-gata" kan produsere dugandes video uten å gå helt Spielberg.
Det er såklart litt mer mikk enn å klaske GoPro'en på hjelm/bryst, foreløpig er de ikke vanntette og ja de vil ryke om du kræsjer oppå den. Jeg har brukt mine tre i over ett år og har røket en foreløpig, men mulig jeg klarer å få liv i den bare jeg finner en pc for å oppdatere software. (FeiYu tech støtter foreløpig ikke mac)
Jeg samarbeider med noen kinesere (FeiYu Tech) og også Response Distribution AS (GoPro) som nå har fått agenturet på disse i Norden. De er på vei ut i markedet for de som foretrekker å handle av kjente norske leverandører for sikkerhet på service, garanti osv.
Jeg har også laget to kjappe introduksjonsvideoer og den ene er forsåvidt klar mens den andre mangler litt finpuss og kommer i slutten av uka.
Nr. 1
Video nr to har et par sammenligningssekvenser og da vil du se tydelig fordelene med gimbal kontra uten.
Insta VIMEO 2023 Forestal Siryon lett eMTB Ibis Ripley AF Ibis Ripmo Ibis Oso
#221221602/06/201619:53
Noen som har peiling på hvordan det er sånn sikkerhetsmessig å kjøre med chest mount? Virker som en litt kjip plass å ha en hard dings dersom man er uheldig og krasjer, det er jo en del småvesentlige organer i den regionen.
Noen som har peiling på hvordan det er sånn sikkerhetsmessig å kjøre med chest mount? Virker som en litt kjip plass å ha en hard dings dersom man er uheldig og krasjer, det er jo en del småvesentlige organer i den regionen.
Mageflesk? Du henger jo kameraet opp-ned fra mounten.
Ingen tvil om at gimbal funker, og min erfaring er at Feiyu-tech og Zhiyun-tech stabiliserer akkurat like bra. Studer heller funksjonaliteten med tanke på ulike modus ol. om du sliter med å bestemme deg for en av de to produsentene. Begge har masse forskjellige modeller.
Selv har jeg en håndholdt Feiyu G4, og det er kanskje den morsomste kameragadgeten jeg har. Her er to eksempler jeg gjorde med G4 i fjor sommer:
Håndholdt gimbal kan også monteres på chesty - slik gjorde jeg det (men en Feiyu WG eller Zhiyun Rider M er jo å foretrekke på chesty og på hjelmen):
#221252203/06/201616:08
Er bare å si seg enig i Nils Arne og Tron, gimbal ER veien å gå om man ønsker å lage video. Punktum!
Nå er video nr 2 ferdig og den kan du se her :
Tar gjerne imot kommentarer, den er akkurat ferdig og har godt av litt konstruktiv kritikk (som jeg forbeholder meg retten til å lytte til eller ikke ;o)
#221252603/06/201616:49
Helt enig! Det er natt og dag i forskjell! Men Tallaksrud, kanke du tipse RedBull, og Claudio Caluori om Feiyutech gimbals? Hadde ikke du en halv fot innafor hos de, eller drømmer jeg nå?
Hadde jo vært ti ganger bedre og sett løypene med litt stabilisering.
Det skulle tatt seg ut om promovideoer viser seg at må trenge ekstra hjelp for å bli bra nok. Claudios videoer har akkurat nok rist i seg. Ellers er trikset Sony ActionCam på hjelmen
Greia er at videoene til proffgutta er relativt stabile i forhold til tempoet og underlaget de har. Men når jeg filmer så ser man ikke om jeg sitter på sykkelen eller spretter nedover stien på hodet. Bruker alternativt å feste kameraet på styret og da blir det mye mer stabilt, men syns perspektivet er mindre "kult" da.
#221260203/06/201623:25
Som med alt annet i livet er trikset å vise måtehold. Du skal sykle en rimelig feit sti eller være på Atherton nivå for at et helt run ser bra ut med bare èn vinkel. (Nei, du er ikke på Atherton-nivå...)
Selvom det blir mer behagelig å se materiale når man filmer med gimbal vil det fortsatt være kjedelig å se 3-4-5 eller flere minutter med gimbal på brystet eller hjelmen. Det er fint for å vise fram din favorittsti til spesielt interesserte men jeg foretrekker å ha folk i bildet enten foran eller bakover og heller bruke kortere sekvenser og blande inn flere vinkler.
#221261604/06/201606:42