|
Aerodynamisk hjelm?
|
Aerodynamisk hjelm?
31/05/2016 20:54
|
Girona
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Prøver meg på en tråd her på tempo, aerodynamikk og triatlon.  Jeg skal delta på noen triatlonkonkurranser i år, og trenger/ønsker meg en (mer) aerodynamisk hjelm (enn den jeg har i dag). Jeg har kikket både på landeveishjelmer, som Met Manta, og mer tri-/tempospesifikke hjelmer som Lazer Wasp Air. Synes det er vanskelig å sammenlikne disse. Lazer hevder at Wasp Air kan spare deg for inntil 10 watt i en hastighet på 45 km/t, sammenliknet med andre tempohjelmer: http://lazersport.com/waspair#dataMet på sin side hevder at Manta kan spare inntil 10 watt i en hastighet på 50 km/t, sammenliknet med andre (aerodynamiske) landeveishjelmer: https://www.youtube.com/watch?v=TPZ_Uhv8sDk (sist i videoen). Men hva sier dette om hvordan Wasp Air presterer i forhold til Manta? Det er ikke så lett å regne seg fram til. (Dessuten spiller vel individuelle forhold som sittestilling, etc inn, men la oss gjerne holde det utenfor til å begynne med.) Hvis jeg skal gjette, så tror jeg jo at Wasp Air er raskere. Men hvor mye dårligere er i så fall Manta, som jo er mye mer anvendelig, og betydelig lettere? Jeg tar neppe på meg Wasp-en på søndagsturen til Son, men en Manta kan brukes til hva det måtte være. Fyr løs med betraktninger! 
|
|
|
Re: Aerodynamisk hjelm?
[Re: Girona]
31/05/2016 21:22
|
Girona
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Ja, har lest den, og sett videoen de publiserte samtidig. Det er en interessant sammenlikning av landeveishjelmer. Men skulle gjerne sett forskjellen på disse og en eller flere tri-hjelmer. Wasp Air virker å være et godt og mindre ekstremt alternativ (sammenliknet med tempohjelmer med lang hale).
|
|
|
31/05/2016 21:30
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
"The results are clear, a time trial helmet is more aerodynamic than a standard road helmet. However, if you cannot hold your position for the duration of a time trial, in particular if you have the propensity to look down or move your head frequently, any benefits you may have made by wearing the time time trial helmet are offset by the drag created by the tail of the helmet acting like a sail. If you are one such rider, an alternative to a full on time trial helmet could be a road aero helmet." http://www.cyclingweekly.co.uk/videos/cycling-tech/time-trial-helmet-vs-road-helmetDette er vel sammenlignet mot en standard landeveishjelm. Jeg tror forskjellen på tempohjelm og en aero landeveishjelm er mindre. Klarte ikke finne så mye tester av ren tempohjelm mot aero landeveishjelm på et raskt googlesøk, men det finnes sikkert.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
31/05/2016 21:36
|
Girona
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Takk, det sitatet er interessant. Og det er jo nettopp denne problemstillingen Wasp Air addresser, ved å ha en mye kortere hale enn en tradisjonell tempohjelm.
|
|
|
01/06/2016 06:58
|
hrukin
Besatt
|
Besatt
Må vel bare dra opp denne igjen da, tror denne er en vinner fra Dag Otto på tur hvor de tester triathlon med bla aerohjelm. https://www.youtube.com/watch?v=VUeJKgm8nLY
Squadra Amarone Ciclismo e Vini
|
|
|
01/06/2016 07:18
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jau, det stemmer. Den største forskjellen på Wasp Air og en aero landeveishjelm er nok luftinga.
Er tanken å kun bruke denne til tempo/triatlon, så ville jeg garantert gått for en mer typisk TT hjelm, typ Wasp Air, enn en aero landeveishjelm. Men skal du ha èn hjelm som du bruker til både landeveissykling og tempo ville jeg nok vurdert den mest aero landeveishjelmen.
En tradisjonell TT hjelm, selv om det er forskjeller også her, sparer deg for ca 1min på 40km sammenlignet med en standard landeveishjelm. En god aero landeveishjelm ser ut til å spare deg for halvparten, men vil til gjengjeld kunne brukes på hver eneste sykkeltur.
Drag i gram omregnet til spart tid på en 40km TT, viser at det skiller 8 sek mellom Giro Air Attack og Bontrager Ballista.
|
|
|
08/06/2016 08:50
|
ole-m
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Det ligger endel tester av aero-hjelmer på nettet. Jeg er nok litt skeptisk til produsentenes egne påstander av hvor mye man sparer. Uavhengige tester er litt mer interessant. Et annet, utrolig viktig poeng, er at hjelmer gir ulikt resultat på forskjellige ryttere. Vurder først og fremst sittestillingen din, om du sitter høyt eller lavt, og ikke minst om hjelmen er lett å få av og på, samt komfort. Jeg ville uansett gått for en ren tempohjelm (når det ikke er altfor varmt). En aero landeveishjelm vil alltid bli et kompromiss, men hvis ikke resultatet målt i sekunder og minutter er alt for viktig så er kanskje ikke hjelmvalget heller det absolutt viktigste. Giro sine tempo-modeller tester for eksempel alltid bra og er sjelden et dårlig valg. Bell Javelin er forøvrig på salg hos Bikeshop og da får du en meget rask hjelm og komfortabel hjelm til god penge. Jeg leste forøvrig denne testen for en tid tilbake http://www.220triathlon.com/gear/gear-guides/10-of-the-best-tt-bike-helmets/9031-3.html
|
|
|
08/06/2016 10:27
|
Panda
Besatt
|
Besatt
Hei. Har kjøpt meg aero hjelm i år. Ble en Bontrager Ballista, da denne scorer best i alle test. Men du godeste så varmt det blir i oppover bakkene. Blir sånn at jeg bare bruker den på ritt nå, ikke på trening.
Samboer lo av meg første gang jeg tok den på, pent er det ikke...
|
|
|
08/06/2016 14:00
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ballista får trekk for å være grusomt varm ja..skal du bruke hjelmen til hverdags, også i bakker, ville jeg kanskje valgt en annen hjelm, selv om den scorer godt på aerodynamikk.
|
|
|
24/06/2016 07:45
|
BeefCake
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har denne "klassiske" fra Spuik Spuik TT Helmet Og du merker veldig drag om du rører mye på hodet. Nå har jeg lagt opp drikkesystem og alt slik at jeg skal kunne ligge i bøyla i hele IM Haugesund, og da funker den utmerket. Tester viste også at den uten visir var mer aero og bedre med briller enn den som hadde visir (finner ikke testene nå), men husker det var en stor "snakkis". Synes ikke det er veldig vanskelig å bevege minimalt på hodet i 2-3 t, så ser ikke helt problemet med en lang tempo hjelm 
- Mvh BeefCake - - - - - - - - - - - - - - - I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
|
|
|
|
|