Kurs i Microsoft Access?
|
Kurs i Microsoft Access?
31/05/2016 08:18
|
erikskon
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Jeg har kommet dit at jeg har behov for å behandle data litt mer ryddig/komplisert enn det jeg klarer med excel - føler at jeg har kommet så langt som jeg kan med enkle if- og lookup funksjoner samt pivottabeller. Nå lurer jeg på om forumet har erfaring med de som tilbyr kurs i for eksempel access. Og så lurer jeg vel på om det er andre programmer jeg også burde vurdere. Kort presentasjon av behovet: Jeg jobber en del med databaser/regneark med data for norske fiskefartøy. Jeg har behov for å koble sammen data for hvert fartøy fra ulike databaser. Ganske rett frem databasebehandling vil jeg si. Jeg har forsøkt å få hjelp av kolleger, men problemet er at de er for flinke og løser alt slikt med grunnleggende programmering. C++. python og gudene vet hva. Jeg har ikke tid/vilje/behov for å ta det spranget. Her er kurs tilbydere som popper opp med google: www.kursguiden.no/kurs/Access-kurs/
|
|
|
Re: Kurs i Microsoft Access?
[Re: erikskon]
31/05/2016 08:53
|
Loki
Besatt
|
Besatt
Access? Prøv heller med MySQL og Python. Du klarer det fint og kommer ikke til å angre.
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
|
|
|
[Re: Loki]
31/05/2016 09:52
|
erikskon
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Uff... Hvem tilbyr MySQL kurs da?
|
|
|
31/05/2016 10:53
|
hilmer
Ivrig
|
Ivrig
Python/MySQL høres helt feil ut imho - heller access da. Jeg ville ha sett I retningen av et BI verktøy - det er tross alt det du er ute etter. Har ikke brukt rimelige versjoner selv, men ta en titt på de nedenfor. https://opensource.com/business/14/6/three-open-source-business-toolsAccess er omtrent så ukult du klarer å få det nå, men det er en rask måte å få til 80% løsninger for enkeltpersoner og små grupper.
|
|
|
31/05/2016 11:40
|
eryx
Entusiast
|
Entusiast
Her har du beginner for Python iaf
https://mva.microsoft.com/search/SearchResults.aspx#!q=python&lang=1033
|
|
|
[Re: eryx]
31/05/2016 11:45
|
EgilS
More than words
|
More than words
Jeg har brukt mye Access tidligere, og det fungerer suverent og enkelt til det som det høres ut som du behøver det til.
Du jobber veldig visuelt, og behøver ikke lære deg programmering. Samtidig er det enkelt å klippe og lime inn Excel, eller bare hent inn tabeller direkte.
Unødvendig å begynne å lære seg SQL/Python/annen type koding for slike enkle oppgaver.
Jeg ville ha sett på Youtube, og brukt Google for å se etter eksakt det du har behov for. Ellers så finnes det bøker av typen Dummies som tar for seg slik basic saker
Uansett løsning så er det viktigste at du har grunnleggende kunnskap om hvordan databaser henger sammen.
|
|
|
[Re: EgilS]
31/05/2016 12:27
|
erikskon
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Jeg har brukt mye Access tidligere, og det fungerer suverent og enkelt til det som det høres ut som du behøver det til. Ja, må huske at jeg er bare et lite steg unna det som excel mestrer - eller det jeg mestrer i excel. Jeg er omringet av datakunstnere/nerder, men når jeg nevner access blir det litt som om noen kommer inn her og argumenterer for at en biltema sykkel egentlig er godt nok...
|
|
|
31/05/2016 12:37
|
hilmer
Ivrig
|
Ivrig
I tidligere tider ble Access brukt til større ting: f.eks. engineering av olje-platformer, så helt ubrukelig er det ikke. Selve databasen er ikke egnet for flere samtidige brukere, og distribusjon kan være et herk...men bortsett fra det er det en rask og helt ok måte å lage en applikasjon raskt på. Var aldri noen stor access fan selv - jeg lagde stort sett koblingen til mer avanserte ting via C++ (for generering av 3d tegninger m.m). Husk at 90% av det teknikkere sier er ren religion ;-) - ihvertfall når det er snakk om konkurrende teknologi. Til mine personlige prosjekt bruker jeg forøvrig MySQL eller mongo-db....eller fil-basert lagring: laster stort sett alt inn I minnet og bearbeider det der (domene: maskinlæring)
|
|
|
31/05/2016 12:43
|
EgilS
More than words
|
More than words
Jeg har brukt mye Access tidligere, og det fungerer suverent og enkelt til det som det høres ut som du behøver det til. Ja, må huske at jeg er bare et lite steg unna det som excel mestrer - eller det jeg mestrer i excel. Jeg er omringet av datakunstnere/nerder, men når jeg nevner access blir det litt som om noen kommer inn her og argumenterer for at en biltema sykkel egentlig er godt nok... Ligner mer på at noen mener du bør skaffe deg PC og printer for å notere noe du som du like gjerne kan få gjort med en gul lapp og penn. 
|
|
|
31/05/2016 18:10
|
Flex
Veteran
|
Veteran
[...]Jeg er omringet av datakunstnere/nerder, men når jeg nevner access blir det litt som om noen kommer inn her og argumenterer for at en biltema sykkel egentlig er godt nok... ...noe den strengt tatt er, dersom du bare skal bruke den til og fra butikken. Før jeg tok utdannelse innenfor systemutvikling, jobbet neg en del med Access (selvlært). Den store fordelen med Access er at det er veldig enkelt å komme i gang, og enkelt med prototyping og å implementere endringer underveis. Men det er ingen tvil om at Access har sine begrensinger og kan være knotete og lite strømlinjeformet sammenlignet med større systemer med klarere skille mellom database og GUI. Det kommer an på hva man skal bruke det til.
|
|
|
31/05/2016 18:58
|
Loki
Besatt
|
Besatt
Access kan brukes til onkels frimerkesamling, gjør man noe man får penger for bruker man noe annet.
Seriøst, du vil ikke angre dersom du lærer deg SQL og Python. Alle ingeniører klarer vel å lære seg det sjøl ved hjelp av en enkel bok eller utallige "introductions to ..." på nettet? Hvis ikke er det noe galt med ingeniørutdanningene vil jeg nesten påstå.
|
|
|
31/05/2016 19:00
|
rockphotog
Besatt
|
Besatt
Det er så fint med ingeniører som kommer opp med teknologi og verktøy uten å kjenne til use case og behov.
Access kan godt være helt perfekt.
"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil
|
|
|
[Re: rockphotog]
31/05/2016 19:05
|
Loki
Besatt
|
Besatt
Access kan godt være helt perfekt. Access kan helt sikkert fungere helt fint som en overgang fra Excel, men hvorfor ikke gjøre det skikkelig når man først skal bytte og få en løsning for framtida? MySQL kan brukes for helt enkle ting (frimerkesamling), men skalerer til Facebook/Google nivå ved behov. Alt som skrives her blir for eksempel lagret i en MySQL database.
|
|
|
31/05/2016 19:59
|
Flex
Veteran
|
Veteran
Access kan helt sikkert fungere helt fint som en overgang fra Excel, men hvorfor ikke gjøre det skikkelig når man først skal bytte og få en løsning for framtida? MySQL kan brukes for helt enkle ting (frimerkesamling), men skalerer til Facebook/Google nivå ved behov.
Alt som skrives her blir for eksempel lagret i en MySQL database. Om jeg vil grave et lite hull i hagen, finner jeg fram spaden. Jeg tar ikke gravemaskinførerkurs og leier meg en gravemaskin, selv om det er det som gjøres på alle store byggeprosjekter. Ingen tvil om at MySQL eller andre "ordentlige" databasesystemer er en bedre løsning i mange tilfeller, men dersom trådstarter er nødt til å lære seg mange nye verktøy for å få jobben gjort, blir resultatet fort at prosjektet aldri blir fullført...
|
|
|
31/05/2016 20:55
|
RoyK
Besatt
|
Besatt
mysql suger - prøv postgresql - den skalerer godt og er faktisk en databaseløsning, ikke bare et nettverksregneark, som mysql
|
|
|
31/05/2016 21:25
|
jag
Ringrev
|
Ringrev
Bør du ikke benytte produkter som dere allerede har i firmaet? Viker som det er brukbart med kompetanse også... Har dere allerede SQL basert database? Greit å bruke noe som andre i firmaet kjenner, og kan hjelp deg i gang med. Python er nevnt, og med feks Django, så får du laget web-gui uten å lære deg alt for mye. Du finner opplæringer på nett. feks. https://www.djangoproject.com/Jan
Redigert av jag; 31/05/2016 21:33.
"I never understood wind" - Donald Trump
|
|
|
[Re: jag]
01/06/2016 06:54
|
erikskon
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Bør du ikke benytte produkter som dere allerede har i firmaet? Viker som det er brukbart med kompetanse også... Joda, her er det kompetanse. Firmaet er SINTEF så jeg kan jo sette i gang hele institutter  Men vi er jo sånn inni h** dyre at jeg er jo redd for å spørre kollegene, da eter de seg inn på budsjettet mitt som sultne ulver  Neida, bare jeg er klar for å lære noe ordentlig så er det masse flinke og greie folk som vil lære meg. Det er bare jeg som ser etter en rask/enkel løsning akkurat nå. Jeg har nok tilgang til det som måtte være av programmer, også access. Jeg er langt på vei enig i at jeg burde ta støyten og lære meg for eksempel Mysql, men til tross for at jeg jobber i høyteknolgiens høyborg her så er det veldig enkle ting jeg skal gjøre. Analogiene med gul lapp vs. PC og printer og spade vs. gravemaskin (med sertifikat) er gode og dekkende. Det er også bare nå og da at jeg har behov for mer enn det excel klarer.
|
|
|
[Re: RoyK]
01/06/2016 07:04
|
Loki
Besatt
|
Besatt
mysql suger - prøv postgresql - den skalerer godt og er faktisk en databaseløsning, ikke bare et nettverksregneark, som mysql Utsagnet virker lite troverdig, kan du vennligst begrunne dette, takk!
|
|
|
01/06/2016 07:06
|
Frode M
Veteran
|
Veteran
|
|
|
01/06/2016 10:01
|
hilmer
Ivrig
|
Ivrig
mysql suger - prøv postgresql - den skalerer godt og er faktisk en databaseløsning, ikke bare et nettverksregneark, som mysql Utsagnet virker lite troverdig, kan du vennligst begrunne dette, takk! Utsagnet var jo helt klart en spøk! Alle vet jo at sql er såååå ut, og at nosql-baser med json er det som gjelder.
|
|
|
01/06/2016 10:13
|
hilmer
Ivrig
|
Ivrig
Access kan godt være helt perfekt. Access kan helt sikkert fungere helt fint som en overgang fra Excel, men hvorfor ikke gjøre det skikkelig når man først skal bytte og få en løsning for framtida? MySQL kan brukes for helt enkle ting (frimerkesamling), men skalerer til Facebook/Google nivå ved behov. Alt som skrives her blir for eksempel lagret i en MySQL database. Access er ikke så ut. Selv om det er få som gjør det, er det ikke noe problem å skille database og gui i access. Man kan også bruke Access med mysql. Senest i går hørte jeg om en kommersiell access løsning for oljebransjen: 120 000 kr per sete. Man kan også bruke et annet gui på en access base. Det som tar tid med utvikling er stort sett å forstå konseptene, selve utviklingen går kjapt. Her ville jeg ha gått minste motstands veg. Dersom løsningen viser seg å være nyttig for flere, så kan access-løsningen benyttes som en funksjonell kravspekk til noen som kan utvikling. Man blir ikke en god utvikler av å kunne verktøy... Dersom du finner ut at du trenger mer støtte for databehandling enn det Visual Basic (som ligger i Access) kan tilby, kan du alltids knytte python eller R mot access basen. Siden du kan excel, kunne du jo også knytte excel mot mysql...
|
|
|
[Re: hilmer]
01/06/2016 10:59
|
Loki
Besatt
|
Besatt
mysql suger - prøv postgresql - den skalerer godt og er faktisk en databaseløsning, ikke bare et nettverksregneark, som mysql Utsagnet virker lite troverdig, kan du vennligst begrunne dette, takk! Utsagnet var jo helt klart en spøk! Alle vet jo at sql er såååå ut, og at nosql-baser med json er det som gjelder. MySQL støtter NoSQL og JSON også :-) https://dev.mysql.com/doc/refman/5.7/en/document-store.html
|
|
|
01/06/2016 11:16
|
hilmer
Ivrig
|
Ivrig
mysql suger - prøv postgresql - den skalerer godt og er faktisk en databaseløsning, ikke bare et nettverksregneark, som mysql Utsagnet virker lite troverdig, kan du vennligst begrunne dette, takk! Utsagnet var jo helt klart en spøk! Alle vet jo at sql er såååå ut, og at nosql-baser med json er det som gjelder. MySQL støtter NoSQL og JSON også :-) https://dev.mysql.com/doc/refman/5.7/en/document-store.html Det gjør oracle også (som vel også eier mysql) - like "ut" for det. Har litt sansen for relasjonsdatabaser selv - selv om det er noen utfordringer med tidserier (som det finnes alternativ for) og representasjon av komplekse objekter. Heldigvis er det noen utfordringer med nosql også - så man blir ikke arbeidsledig med det første.
|
|
|
[Re: hilmer]
01/06/2016 12:36
|
Loki
Besatt
|
Besatt
Har litt sansen for relasjonsdatabaser selv - så man blir ikke arbeidsledig med det første.
Enig, SQL er forsvinner ikke med første, det er også et argument for OP, erfaring med SQL fra dette prosjektet vil komme til nytte ved en senere anledning.
|
|
|
01/06/2016 13:28
|
jørgm
Ringrev
|
Ringrev
Hva er det egentlig som driver deg i retning av en database? Hvis det primært er linking av datakilder og evt analyse/visualisering som er målet, så kanskje du ikke trenger en database i det hele tatt?
|
|
|
01/06/2016 17:38
|
jens fredrik
Besatt
|
Besatt
Det høres ut som du trenger noe som Stata eller SPSS. Førstnevnte har jeg brukt mye og har gode kommandoer for å koble sammen datasett, rydde i strenger osv. Du kan velge mellom å bruke script eller menyer, så terskelen er langt lavere enn Python etc.
|
|
|
01/06/2016 17:49
|
perbl
More than words
|
More than words
SPSS brukes mye av forskere for helsedata hos oss hvertfall.
Å lære seg programmering, relasjonsdatabaser etc etc for et enkeltproblem er kanskje litt overkill?
Har du vurdert å se om du kan sette deg inn i Access eller lignende ved å f.eks bruke en kurstjeneste som Lynda.com?
Redigert av perbl; 01/06/2016 17:50.
Per B.
|
|
|
01/06/2016 21:52
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
|
|