Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Terskelpuls

Terskelpuls #2210714 30/05/2016 10:37
erijon Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Har aldri målt terskelpuls eller makspuls. Makspuls har jeg hentet fra den høyeste registrerte pulsen jeg har målt under ritt (185), og lagt til 5 slag. Terskelpulsen har jeg fått etter ftp test i trainerroad. Under en av de første ftp testene mine kom trainerroad frem til at terskelpulsen min var 162. Dette har ikke forandret seg siden, selv om jeg har kjørt flere hardøkter og ftp tester i TR.

Etter terrengsykkelrittet la jeg merke til at trainingpeaks har vurdert terskelpulsen til 170. I tillegg fikk jeg ny maksscore på puls, dvs 188. Burde jeg da øke makspulsen min til 193? Og hvor nøyaktig er terskelpuls målingene til TR og TP? Har planer om å ta laktattest i løpet av sommeren men inntil da, går jeg utifra at terskelpulsen ligger på 170 eller 162 som før?

Kan nevnes at jeg lenge har følt at 162 er litt lavt, har ofte ligget godt over dette uten problemer så 170 høres mer riktig ut. I tillegg, 162 ble satt innendørs og 170 ute. Har dette noe å si? Vet at ftp ofte er forskjellig ute og inne, gjelder dette også for pulsen?

Jeg har visst begynt å trene igjen...

Er på utkikk etter:
Spinergy hjul
Coda sykkeldeler
Re: Terskelpuls [Re: erijon] #2210730 30/05/2016 10:53
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
I ritt har man ofte en del adrenalin som er med på å trekke pulsen opp. F.eks hadde jeg 178 i snittpuls i 1t 13min på et ritt i fjor. Det er 3 slag over målt terskelpuls. Så igjen kan jo pulsen variere med noen slag etter dagsform, koffein osv osv.

Jeg brukte TR sin estimerte terskel i to år før jeg fikk målt laktat. TR sin varierte da mellom 171 og 173. Målt terskel er 175, så helt på bærtur er den ikke. Ikke for min del i alle fall.

Men, vi har kanskje litt ulik terskelpuls i terreng, enn på rulla/landevei..du må jobbe mye mer med hele kroppen i terrenget, enn fastmontert på rulle eller etter veien. Så du får aktivert en hel del flere muskler = høyere terskelpuls.
Jeg har forholdt meg til 175, selv om jeg har klart en del mer i over en time i terrenget.

Du kan oppnå en ganske mye høyere puls på en dedikert makspulstest enn du vil gjør i et ritt. Men viktigst er jo at du har en terskelverdi å forholde deg til for å legge opp treninga.
F.eks har jeg maksmålinger fra korte 30-40min ritt på 188. Makspulsen min er 205.

Utfra det du skriver kan man jo anta at terskelpulsen din i terrenget ligger mellom 165 og 170.
Husk at en allergisk reaksjon også kan gi deg unaturlig høy puls, tenker da på målingene fra TSR.

Redigert av Hoaas; 30/05/2016 10:56.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Terskelpuls [Re: Hoaas] #2210914 30/05/2016 19:16
erijon Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Mellom 165-170 høres nok mer riktig ut enn 162 ja. Er nok nødt til å få ut fingeren og testet dette skikkelig. Kanskje også skaffe en wattmåler til utesykkelen mtp at jeg har trent så mye wattbasert tidligere i vinter.

Sitat: Hoaas
igjen kan jo pulsen variere med noen slag etter dagsform, koffein osv osv.

Her sier du noe interessant. Under TSR prøvde jeg en ny sportsdrikk fra Nutrixxion. Har god erfaring med Nutrixxion sine produkter. Dette er det eneste jeg har prøvd til nå som ikke gir meg dårlig mage og har brukt denne på treningsturer i år for å teste dette. Men uka før TSR ble jeg anbefalt å prøve denne. Fikk kun testet den under en vispeøkt før TSR for å se om magen tålte det og bestemte meg i siste liten til å prøve på rittet.

Begge drikkene er forholdsvis lik men den siste inneholder koffein (230mg/100g). Vet ikke om dette er mye eller lite men lurer jo litt på om dette kan være en grunn (sammen med allergier) til at jeg ikke klarte å kontrollere pulsen under TSR.

Redigert av erijon; 30/05/2016 19:18.

Er på utkikk etter:
Spinergy hjul
Coda sykkeldeler
Re: Terskelpuls [Re: erijon] #2210920 30/05/2016 19:34
L
Lookatme Offline
Entusiast
Entusiast
L
Jeg har ganske forskjellig terskelpuls i ritt og trening. Jeg har hatt 168 i puls en time i ritt, men om jeg bruker den til intervalltrening, dævver jeg. Nå bruker jeg watt, men om jeg skulle hatt en intervall økt på puls ville jeg brukt 158 som terskel. Dette er kun basert på egne erfaringer.

Re: Terskelpuls [Re: erijon] #2210926 30/05/2016 19:51
sveinaa Offline
More than words
More than words
Jeg har målt alt fra 168 til 172 på lab (Når jeg er i god form tåler jeg mer puls virker det som.).

Hvordan har dere egentlig konkludert med at det er allergi? Eller for den saks skyld koffein som er skylden? Leste litt i en annen tråd og der kom det frem at du hadde TSS på 600 2 uker før rittet. Jeg vil nesten tro at det er mer sannsynlig at du ikke har restituert godt nok. 2 uker er ikke lang tid spesielt ikke om man fortsetter å trene.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Terskelpuls [Re: erijon] #2210935 30/05/2016 20:05
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sliter man med restitusjon sliter man gjerne også med å få pulsen opp, er nå min erfaring.

Jeg har ikke konkludert med noe, men det er nå det jeg tenker kan være grunnen til skyhøy puls som er vanskelig å kontrollere. Vet flere som sliter med det samme når det er stor pollenspredning.

600tss 2 uker før et ritt alene sier ikke så vedig mye, jeg hadde 900tss for 2 uker siden, og trente fint intervaller forrige uke (foruten to rolige dager med dårlig mage) og syklet klubbkonkurranse i dag, med gode bein. Spørsmålet er jo hva han har ligget på gjennom vinteren. Har han ligget jevnt på dette +/- så betyr det ikke at han er i kjelleren. Jeg må ha 560tss bare for å gå i balanse..noe som viser seg å være ganske vanskelig med høy intensitet og mindre mengde. Men det er visst helt normalt at det ser ut som man taper form, i følge de hos TP.

Re: Terskelpuls [Re: erijon] #2210938 30/05/2016 20:09
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: erijon
Mellom 165-170 høres nok mer riktig ut enn 162 ja. Er nok nødt til å få ut fingeren og testet dette skikkelig. Kanskje også skaffe en wattmåler til utesykkelen mtp at jeg har trent så mye wattbasert tidligere i vinter.

igjen kan jo pulsen variere med noen slag etter dagsform, koffein osv osv.

Her sier du noe interessant. Under TSR prøvde jeg en ny sportsdrikk fra Nutrixxion. Har god erfaring med Nutrixxion sine produkter. Dette er det eneste jeg har prøvd til nå som ikke gir meg dårlig mage og har brukt denne på treningsturer i år for å teste dette. Men uka før TSR ble jeg anbefalt å prøve denne. Fikk kun testet den under en vispeøkt før TSR for å se om magen tålte det og bestemte meg i siste liten til å prøve på rittet.

Begge drikkene er forholdsvis lik men den siste inneholder koffein (230mg/100g). Vet ikke om dette er mye eller lite men lurer jo litt på om dette kan være en grunn (sammen med allergier) til at jeg ikke klarte å kontrollere pulsen under TSR.

Har ved noen anledninger prøvd boostere før rittstart, med en solid dose koffein, sukker osv. Da har jeg fått skyhøy puls hele veien..men samtidig funka kroppen bra da.
230mg pr 100g, er det pr dl drikke, eller pr 100g tørrstoff?

Re: Terskelpuls [Re: erijon] #2210953 30/05/2016 20:32
erijon Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Ingen som har konkludert enda Sveinaa. At jeg hadde nesten 600 TSS 3 uker før TSR og det samme 2 uker før er helt riktig og det er det første jeg tenkte på var grunnen til at ting gikk galt. For det er det jeg prøver å finne ut av slik at jeg ikke går på samme smell igjen. Derfor synes jeg det er fint med tilbakemeldinger fra folk som har mer trenings og ritterfaring enn meg.

For meg er 600 TSS skyhøyt. Jeg begynte å trene målrettet i begynnelsen av februar. Før dette har det kun vært koseturer i mange år. Har økt TSS jevnt fra februar til nå og det blir mye prøving og feiling. Allergier har jeg slitt med lenge og er alltid redusert på våren, selv om antihistaminer holder de verse symptomene i sjakk. Inntak av koffein under TSR er også første gang jeg gjør så her er det mye jeg kan jobbe med videre.

Lillehammer - Oslo er om 3 uker. Frem til da blir denne uken rolig og neste uke opp mot 500 TSS men hvor jeg slipper opp litt tidligere enn sist. Uken før blir det samme opplegg som før TSR med 5x3 min på tirsdag, visp på onsdag, fri på torsdag og visp på fredag. Allergiene får jeg ikke gjort noe med. Koffeindrikken kommer jeg til å kutte ut og erstatte med den vanlige sportsdrikken. Så får vi se om dette gir en bedre opplevelse.

Er på utkikk etter:
Spinergy hjul
Coda sykkeldeler
Re: Terskelpuls [Re: Hoaas] #2210956 30/05/2016 20:34
erijon Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig

Har ved noen anledninger prøvd boostere før rittstart, med en solid dose koffein, sukker osv. Da har jeg fått skyhøy puls hele veien..men samtidig funka kroppen bra da.
230mg pr 100g, er det pr dl drikke, eller pr 100g tørrstoff?

Tror det er pr 100g tørrstoff.

Er på utkikk etter:
Spinergy hjul
Coda sykkeldeler
Re: Terskelpuls [Re: erijon] #2210971 30/05/2016 20:58
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Folk som har vært i gamet en stund her oppe sier man bør telle 10 dager fra du skal være i form..eller i alle fall ha overskudd. Så er det 18. juni du skal sykle Lillehammer Oslo, bør du begynne å slippe litt opp 8. juni. Da skal du ha god tid på deg til å komme deg.

Angående mengden koffein, så kan du tenke deg at en kopp kaffe inneholder 90-150mg koffein pr kopp. Nå vet jeg ikke hvor mange gram tørrstoff du blander pr halvliter av den drikka di, men det høres ikke avskrekkende mye ut.

Bruk TP, se hva du hadde i ATL, TSB osv i dagene før TSR. Til neste ritt får du prøve å ha litt høyere TSB f.eks. Det varierer veldig fra person til person hva de må ha slags verdier for å føle seg bra. Men det trenger ikke å være noe galt med måten du lada opp på..jeg tror fortsatt det er allergi og en dårlig dag, elendig trøkk og skyhøy puls er akkurat det samme som andre sliter med når de får skikkelig pollenallergi. Men det blir jo bare spekulasjoner, du kjenner din kropp best ICON_SMILE

Re: Terskelpuls [Re: erijon] #2211095 31/05/2016 07:54
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: erijon

Hvorfor skal du kontrollere pulsen?
I en rittsituasjon vil pulsen være notorisk upålitelig som belastningsmåler da du gjerne er nervøs, gira, stressa osv.
Samtidig er det selvfølgelig et poeng å ikke åpne i et hardere tempo enn du tåler. Her er det nok lurest å kjenne godt etter, snarere enn å se på hva pulsklokka sier.

Jeg husker at jeg i Birken i 2003, en tid da jeg hadde ca 173-175 i terskelpuls, lå med puls over 180 hele veien opp til Skramstad, samtidig som det føltes kurant. Ja, jeg datt av tetfeltet før Skramstad, men jeg kom likevel inn på en av mine beste tider - 2.55 eller noe slikt
Tror ikke jeg gikk på en smell, slik åpningspulsen egentlig burde antyde, selv om det ikke akkurat plystret av beina opp Rosinbakken.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Terskelpuls [Re: erijon] #2211125 31/05/2016 08:36
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O
Jeg har lik erfaring med at puls kan gå høyt i ritt. Snitt 8-10 slag over terskel i en time og et kvarter. Jeg tror det var fordi jeg var litt overtent til det rittet.

Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Re: Terskelpuls [Re: erijon] #2211167 31/05/2016 09:24
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Er vel "knapt vits" å fundere så mye på pulsen i ritt?
Husker et ritt for mange år siden, jeg hadde høy sone 4 i en og en halv time. Hadde dødd lenge før det om jeg hadde prøvd sånt på trening.

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Terskelpuls [Re: erijon] #2211297 31/05/2016 13:13
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Pulsen kan sikkert være for upålitelig for mange, men for min del har den stemt temmelig bra, ligger mellom 82 og 85% i alle ritt, med målt terskel ( for noen år siden dog ..) på 85%.
Bare en gang har jeg blitt skikkelig lurt av pulsen, på Lillehammer - Oslo for noen år siden. Perset solid, kom inn på 10. plass i klassen, med 76% i snittpuls, mye krefter igjen...og skjønte jeg kunne ha vunnet klassen med å stole mer på følelsen i beina enn pulsmåleren.

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day

Moderator  support