Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Trene med ribbeinsbrist og bli bra igjen raskt?

Trene med ribbeinsbrist og bli bra igjen raskt? #2210597 30/05/2016 07:15
vids Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Fikk en ribbeinsbrist for to uker siden og lurer på følgende:

Om jeg sykler innenfor smertegrensen, utsetter jeg likevel tiden innen ribbeina er blitt stabile eller spiller det ingen rolle?

Min erfaring fra forrige uke var at jeg følte meg ikke mye verre etter en grustur, men hadde litt mer vondt et par dager etter en (veldig lett og forsiktig) stitur. Ut i fra det skulle man jo tro jeg burde holde meg unna sti forsåvidt.

Men, er det bare smerte, eller er det heling som stopper? Ribbeina beveger seg uansett hele tiden når jeg puster, gjør det noe om jeg puster mer, eller bruker armene?

Trenger å være i best mulig form til fredag, da skal jeg sykle i Åre, vondt eller ei. Men skulle jo gjerne syklet før det også...

..Megatower v2..
::Vidar::
Re: Trene med ribbeinsbrist og bli bra igjen raskt? [Re: vids] #2210605 30/05/2016 07:37
M
magnusc Offline
Ivrig
Ivrig
M
Jeg har brukket ribben 5+ ganger, og det beste tipset jeg kan gi deg er å gjøre alt du kan for å ikke slå opp skaden! Så om det er stisykling du driver med så hadde jeg droppet dette i hvertfall 1-2 måneder til jeg var helt sikker på at det var grodd skikkelig.

Mine ribben er blitt skikkelig skralle og tåler lite, og det gjør vondere og vondere for hver gang, og det tar lengere og lengere tid å komme tilbake for hver gang. Forrige gang tok det en mnd før jeg kunne sove på siden.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Trene med ribbeinsbrist og bli bra igjen raskt? [Re: magnusc] #2210612 30/05/2016 08:01
vids Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Au da! Høres ille ut! Dette er forsåvidt min 4. brist også, de første 3 på omtrent samme sted, og jeg er også øm der ved kun moderat press sånn til vanlig. Denne siste er på et helt nytt sted, lengre opp. Virker mye mer stabilt enn tidligere. Men husker ikke helt fra de andre gangene hvor lang tid jeg måtte vente med belastning.

Har lest at det tar 6 uker å gro sammen, så det er vel omtrent da det er blitt sterkt igjen. Dog, jeg kan ikke se at jeg skal klare å vente 6 uker med stisykling...

..Megatower v2..
Re: Trene med ribbeinsbrist og bli bra igjen raskt? [Re: vids] #2211539 01/06/2016 07:37
HNK Offline
Besatt
Besatt
Vanskelig å holde seg inne eller bare på landeveien, skjønner jo det.
Jeg valgte å kun holde meg til spinning mens bruddet leget. Gud bedre så kjedelig. Men å slå opp skaden eller forlenge helingsperioden gjør for vondt til at det i mine øyne er verdt det.

Man er jo mer utsatt for fall på sti også og steiner og røtter er mer egnet til å slå i stykker i ribbein enn linoleumsbelegg i spinningsalen eller asfalt.

Re: Trene med ribbeinsbrist og bli bra igjen raskt? [Re: vids] #2211601 01/06/2016 09:34
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Jeg hadde to ribbeinsbrudd i fjor høst. Gjorde vondt som pokker, men valgte å dra på tre dagers enduro-tur i Pyreneene likevel. Lite skade man kan gjøre, så smerten setter begrensninger nok.

Klarer du å stisykle uten at det blir farlig er det bare å kjøre på.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Trene med ribbeinsbrist og bli bra igjen raskt? [Re: vids] #2211626 01/06/2016 10:02
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Jeg knakk et ribbein på skitur i januar. Fikk beskjed om at det var smerten som satte grensene. Jeg ble "tatt" av livet (sykdom i familien) og måtte prioritere bort trening et par måneder så jeg fikk vel ufrivillig den hvilen jeg trengte for å bli bra. Men jeg kjente ribbeinet helt frem til for en måned siden.

Søndag for 2 uker siden var jeg ute og syklet på våt trebrygge. Landa på siden og fikk slått opp skaden igjen. Denne gangen er det ikke fullt så ille men nok til at styrketrening og andre treningsformer med mye bevegelse krysser min smertegrense. Passer egentlig veldig dårlig nå som jeg er to uker på Fat Camp/treningsleir.

Fordelen er at sykling ikke gjør vondt så jeg får lov til å sykle i stedet for det oppsatte programmet. Det som er mest irriterende er at jeg ikke får lekt i den militære hinderløypa her på Helgelandsmoen.

Re: Trene med ribbeinsbrist og bli bra igjen raskt? [Re: vids] #2211722 01/06/2016 13:24
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Litt av hengig av bruddstedet er det ikke helt uten risiko, selv om den er minimal.

http://www.aast.org/rib-fractures

Ville vurdert å teipe området. Og siden det er noen dager igjen til du har tenkt å dra på tur har du gode mulighter til å prøve deg på litt forskjellige måter å teipe på.

Ikke ta for stor risiko, ellers er det vel smertene som begrenser hva du orker.

Re: Trene med ribbeinsbrist og bli bra igjen raskt? [Re: vids] #2211829 01/06/2016 20:20
vids Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Takker for tips! Tar på meg brystbeskyttelsen/rustningen min, så får jeg se hva jeg får til på fredag. Over to uker siden bristen nå og er ikke vondt annet enn ved spesielle bevegelser og hosting. Har i alle fall fått syklet litt grus uten smerte enn så lenge.

..Megatower v2..

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå