Rullemotstanden blir ikke mindre jo smalere dekket er

Mønster og gummiblanding er det som primært avgjør hvor lett dekket ruller. Og om andre faktorer er like, ruller bredere dekk faktisk bedre enn smale. Eksempelvis ruller referansedekket Conti GP 4000S II bedre i 28mm enn 23mm, som bekreftet av Continental selv og målt av
Bicycle Rolling Resistance. Bredere dekk gir også en mer behagelig opplevelse, noe din kone gjerne vil sette pris på.
Du kan trygt bruke landeveisdekk på en felg med 22mm ytre bredde. Landeveisfelger produseres forresten stadig bredere ettersom dekkbredden øker.
Blant lettrullende, slitesterke og brede landeveidekk vil jeg anbefale det nevnte Conti GP 4000S II i 28mm (målt til 31mm i testen jeg linket til) eller det enda mer punkteringssikre Conti GP 4-Season i 28mm eller 32mm.
Sistnevnte dekk i 32mm har jeg ikke sett i Norge ennå, men kan fås bl.a. på
tyske Bike24. Ellers har både Bikeshop og Sykkelkomponenter som regel dekkene inne i øvrige bredder.
Om du vil fordype deg i rulle- og punkteringsmotstand, har du en god oversikt over
landeveisdekk her og
mer solide hybrid- og touringdekk her.
Så kan det jo være andre forhold som gjør at din kone opplever hybriden som treg - geometri, oppsett/sittestilling, hjulsett osv. Kanskje hun hadde trivdes bedre på en rask og lett landeveissykkel eller cyclocross?
Uansett - lykke til!