Heisann. Eg fikk henda mine på ein Cannondale Caad 4 idag. Eg er litt usikker på modell, årsnummer osv. Men den såg veldig fin ut. Begge dekka må skiftast, då dei var sprekte og tomme for luft. Det var noken rustne skrua rundt om kring, så den har vel kansje stått nokon år. Ellers så er mitt førsteinntrykk av girsystem og bremsesystemet bra. Girsystemet var Tiagra.
Kan noken gi meg en kjapp innføring i kva som burde gjerast for å få den på veien igjen? Eg har aldri hatt landeveissykkel før, så dette er på ein måte min introduksjonssykkel. Derfor vil eg holde det så billig som mulig. Har noken prøvd noken av billigdekka som dei kan anbefale?
Fått satt på nye dekk, og smørt opp litt, kjøpt kjede og satt på. Idag skulle eg justere gir, men merka noke rart.
Bak er det ein 8-delt kassett, men på gir hendlane framme står det tiagra 9 speed. Bakgiren gira fint opp frå 1-8, så det virka ikkje som om det var noke problem.
Noken som har ein ide om ka som har skjedd? Må eg foreta meg noke?
Har du en 8 delt kassett så blir det vanskelig å finne den niende skiva selv om girethendelen påstår at du har det Du kan jo sette på en 9 delt kassett og få full uttelling eventuelt
Grunnen til at eg spør var fordi eg synes det var vanskelig med girjustering framme og bak, og tenkte at vist tidligere eiger har byttet kassett om dette ville gjøre det vanskelig/umulig å justere gir slik at det ikkje "klirrer og klarrer",
Er det noke spesiell grunn til at tidligere eiger har bytta kassett? Gir det noke fordelar med 8 delt kassett vs 9 delt?
Har hatt problem med å få til girjusteringa, og han på sykkelbutikken sa at eg ikkje ville få til å justere giren med 8delt kasset på 9 delt girskifter. Derfor lurer eg på, er det enkelt å skifte kasset, og hvilken trenger eg evt?
Kjedepisk og kasett avdrager verktøy. Begge deler får du faktisk på Biltema. (Kvalitet god nok for småting som dette) total kost ca 100kr + ny kasett da.
Dette er super enkelt, enkelt YouTube søk så kan du det etter 5-15 min Og den du trenger er 9 delt shimano kasett for landevei
Kjøp den første kassetten (1125). Kassett nr. to har mykje større spenn i utvekslinga, og det er ikkje sikkert at giret ditt taklar dei største tannhjula.
Du kan ta en kikk på bakgiret og se om du finner modellkoden. Bør være RD-4000 serie. 4400 4500 eller eldre kanskje?
Ser du "SS" så har du "short cage" bakgir. Det vil si at maksstørrelsen på kassett pleier å være 30-32 tenner. Har du "GS" så har du medium size, og da kan du sette på større kassett med lettere utveksling Var litt vanskelig å se ut i fra bildet ditt siden giret ligger bort fra kamera, men jeg synes det ligner på medium cage.
Eg ser ikkje noko tall eller nr dessverre. Legger med eit bilde til, kansje du ser kva modell det er?
Synes det er vanskelig å vite kor mykje eg skal gjere med en sykkel som det her, og kor mykje penger eg skal legge i den. Har kjøpt dekk og slanger til 800 alt, og med ny kassett, verktøy for å skifte, og ny kjede, ny girwire til frem-girskifter så har eg komt meg opp på 1200 - 1300.
Ikke gjør mer enn det du har tenkt på her. Det holder i massevis. Du kan med fordel sause inn alle bevegelige deler med WD-40 før en skikkelig skrubb, og nye deler settes på. Ser av bildet at du bør bytte girvaier på bakgiret også.
Bakgiret er forresten Tiagra RD-4400 modellen. Hvis giret er originalt er det etter all sannsynlighet en short cage. Det vil si at du kan ha maks 27T på største tannhjul bak uten å justere på annet enn B skruen
Isåfall vil CS-HG50 kassetten med 12-27 spenn passe bra. Så lenge du har grei utveksling foran så kommer du opp det meste av bakker uten å ødelegge knærne
Ikke gjør mer enn det du har tenkt på her. Det holder i massevis. Du kan med fordel sause inn alle bevegelige deler med WD-40 før en skikkelig skrubb, og nye deler settes på. Ser av bildet at du bør bytte girvaier på bakgiret også.
Bakgiret er forresten Tiagra RD-4400 modellen. Hvis giret er originalt er det etter all sannsynlighet en short cage. Det vil si at du kan ha maks 27T på største tannhjul bak uten å justere på annet enn B skruen
Isåfall vil CS-HG50 kassetten med 12-27 spenn passe bra. Så lenge du har grei utveksling foran så kommer du opp det meste av bakker uten å ødelegge knærne
Ja, girwire blei også bestilt ilag med kassett
Eg tenker at i værste fall, så har eg lært en del sykkelmekking. Synes det er litt kjekkere å kjøpe ting brukt, istadenfor å alltid kjøpe nytt. Får eg den bra til så har eg fått en kul trening og pendlesykkel.
Eg har smørt inn det meste. Men en ting eg ikkje har fått til det er å ta opp rattstammen. Tenker at styre runne vært litt høgere for min del. Er det noko triks her?
Det er mange gode ressurser på nett og dette forumet er ett av dem. Men det er også mange intruksjoner rundt omkring. Avdøde Sheldon Brown er en av de store skikkelsene som har lagt ut mye info på nett. Verktøyprodusenten Park Tools har også mye bra på sine sider.
Hvis du vil justere høyden på styret bør du kunne litt om styrelager (EN; headsets). I hovedsak er det to typer: de med gjenger og de uten gjenger. Din sykkel har typen uten gjenger og vanligvis kan du ikke justere veldig mye på disse. Hvis du løsner styrestemmet inne ved styrerøret så vil du se hva jeg mener. Husk at styrestemmet i hovedsak alltid skal være helt tredd ned på styrerøret. Lær deg mer her: http://www.sheldonbrown.com/headsets.html
På bildet i første posten ser det ut som styrestemmet peker oppover og du allerede har maks antall spacere under det. Dermed vil du ikke kunne få dette høyere.
For å få styret enda lengre opp kan du f.eks kjøpe ett nytt stem med høyere vinkel og peke det oppover.
No har ny kassett og nytt kjede komt på og eg fikk min første tur skikkelige tur. Det var veldig gøy og sykkelen triller veldig godt.
Girjusteringa er ikkje heilt topp enda. Det er utfordrende syns eg. Nesten alle gir på det høgaste "tannhjulet" går fint, men når eg skulle igang med klatring o.l på lavere gir så ville kjeden "slippe". Noken som veit kvifor det var sånn?
Dessuten, er det noken som ser om denne 8-delte kjeden er utslitt og kan gå i søppelet, eller om det er noke å ta vare på? [img:center]http://bildelagring.no/index.php/view/xsa1t[/img]
Den 8 delte der kan du med fordel søple, eller vaske og sette på hylla som en souvenir. Samtlige tenner burde se ut som de gjør på det minste tannhjulet på kassetten, og ikke som haifinner som de gjør på de andre større tannhjulene.
Hvis kjedet slipper, og drevet foran er like slitt som den kassetten ville jeg nok anta at den lille kjederingen foran er synderen.