Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Bakke/Vinterpendler - Tips?

Bakke/Vinterpendler - Tips? #2209926 27/05/2016 14:42
M
mshoydal Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
M
Er sånn helt passe fornøyd etter kjøp av hus i de litt høyere drag denne uken ICON_WINK Planen er selvfølgelig å pendle, og for det meste vil det gå med go'sykkelen, med og uten piggdekk.

Men når det bøtter ned med snø og det er skikkelig isete er ikke bukkestyre ideelt ned bratte, svingete veier med brøytekanter og trafikk.

Foreløpig lener jeg mot å finne en fint brukt 29er med stiv gaffel og type SLX nivå gir. Jeg har også sett på cyclocross ramme med flatt styre, men tror jeg kommer for langt frempå på løs snø.

Fatbike har også blitt vurdert, da de er ganske overlegne på det verste føret. Men tungt?

Tenker bruke bruktmarkedet flittig, og ser på pris rundt 5-6000 +/-
Har brukt billig hybrid før, og det funket fint på flat mark, men når klatringen er såpass lang og nedoverbakkene bratte, vil jeg ha noe litt ordentlig.

Kriterier:
- Feite dekk (fat?)
- Hydraulisk skivebrems
- Stiv gaffel
- "lett"

Noen tips til sykkelvalg?

On-One Pickenflick Ti Hydr
Re: Bakke/Vinterpendler - Tips? [Re: mshoydal] #2210123 28/05/2016 12:48
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Når jeg ser på sykkelparken din får jeg følelsen av at du selv vet best hva du trenger yes

Men for å få tråden i gang:

Som helårssyklist (uten bil!) i Oslo har jeg stått overfor de samme valgene og prøvd ut de fleste aktuelle sykkeltyper og dekkbredder, med unntak av fat.

Har endt opp med å unne meg den luksus å bruke to sykler vinterstid. Forstår at du tenker i samme baner.

1. Helstiv 29er med Schwalbe Ice Spiker Pro Evo 2.25". Sykkelen er en Air M020 med komplett XT-drivlinje på høstsalg hos Gresvig med Niner-gaffel på tilbud fra gamle Cyclecomponents. Perfekt under forholdene som du beskriver. Ypperlig grep både oppover og nedover på is og grov snø. F.eks. umåket Måltrostvei en tidlig morgen. Har forresten satt på heldekkende skjermer SKS Bluemels 65mm som, avhengig av ramme, kan takle ISP ICON_SMILE

Ellers på året er den en morsom og lynrask urban sykkel med Schwalbe Big One 2.35".

2. CX satt opp med 45nrth Xerxes, som med sine 30mm og rundt 450 gram er det letteste og raskeste piggdekket jeg vet om. Perfekt under enkle forhold vinterstid. Det eneste dekket som har gitt meg landeveisfølelsen midtvinters. Sykkelen er en Vipera CX5 kjøpt pent brukt av en sponset rittsyklist. Lei av de mekanisk Avid BB7-bremsene og har et par semihydrauliske TRP Hy/Rd liggende for snarlig montering. Hel-hydrauliske er selvsagt å foretrekke.

Har tidligere brukt mest 29er om vinteren fordi jeg er glad i å sykle omveier på umåkede veier og nettopp ta turer i høyden. Men med Oslos nye (forferdelige?) mål om svart asfalt vinterstid er ISP ofte overkill og cx'n blitt mest brukt.

Kjøpe ferdig oppsatt helstiv 29er? Gjerne det, men det er lite på markedet (Gekko, Bros, Gavia (?), evt mer eksotiske merker) og sjelden tilbud. Rimeligste løsning er gjerne Diamant Range. Synes enklere å finne en lett halvdemper på tilbud eller pent brukt og oppgradere til helstiv. Du har sikkert utmerket oversikt selv.

Fatbike? Sikkert et ypperlig valg om man også sykler på sti eller i den frie natur vinterstid. Kan meget godt være at jeg ender opp med det. Men inntil videre har jeg valgt 29er til bruken du beskriver både pga ISPs kombinasjon av ypperlig grep og lav vekt, og - ærlig talt - fordi jeg har til gode å møte noen på fatbike som jeg ikke suser forbi med 29er eller CX. Uansett årstid. Vet at det siste poenget er anekdotisk og ikke betyr noe som helst ICON_WINK

Lekte lenge med tanken om monster-cross eller en beach racer som Kona Beach som morsom helårssykkel, men det er foreløpig blitt med tanken ICON_SMILE

Re: Bakke/Vinterpendler - Tips? [Re: mshoydal] #2210345 29/05/2016 10:17
M
mshoydal Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
M
Da skal vi opp de samme bakkene ICON_SMILE

Heller veldig mot helstiv 29er, og ser at løsningen blir nok å kjøpe stiv gaffel og en brukt halvdempet.

Re: Bakke/Vinterpendler - Tips? [Re: mshoydal] #2210895 30/05/2016 18:22
M
mshoydal Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
M
Kanskje jeg skal se til On-One igjen og kjøpe en stålramme med stiv gaffel yes

Så kan jeg slakte en brukt 29er for deler..

Re: Bakke/Vinterpendler - Tips? [Re: mshoydal] #2211293 31/05/2016 13:07
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: mshoydal
Kanskje jeg skal se til On-One igjen og kjøpe en stålramme med stiv gaffel yes

Så kan jeg slakte en brukt 29er for deler..
Hadde selv mye glede av en helstiv On-One Inbred som pendler. Satt opp med heldekkende skjermer og bagga funket den til alt av hengertrekking, jobbsykling hele året og sånne ting.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Bakke/Vinterpendler - Tips? [Re: mshoydal] #2332161 09/08/2016 21:39
M
mshoydal Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
M
Ble en brukt Cube GTC Pro 26 for en veldig fin penge. Nytt bakhjul er bestilt, singledrev foran og zee skifter samt ISP kjøpt brukt for 600 kr. Nå kan snøen komme!

Re: Bakke/Vinterpendler - Tips? [Re: mshoydal] #2332177 10/08/2016 03:47
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Nå kan snøen komme!

NEI!

Re: Bakke/Vinterpendler - Tips? [Re: mshoydal] #2332178 10/08/2016 04:31
M
mshoydal Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
M
Ok da, nå er jeg ihvertfall forberedt på at snøen kan komme. Greit om den venter litt.

Re: Bakke/Vinterpendler - Tips? [Re: mshoydal] #2332179 10/08/2016 04:48
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Gratulerer med ny vintersykkel!

Den vil garantert fungere utmerket de røffeste vinterdagene. ISP er topp, spesielt på is.

Håper du vil finne deg til rette med singledrev.

Re: Bakke/Vinterpendler - Tips? [Re: mshoydal] #2332191 10/08/2016 06:44
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ok da, nå er jeg ihvertfall forberedt på at snøen kan komme. Greit om den venter litt.

Eneste problemet nå er at vi skriver 10 august, og det er såpass lenge igjen til snøen kommer at du rekekr å bytte vintersykkel to ganger til :-D

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Bakke/Vinterpendler - Tips? [Re: Knirkekne] #2332202 10/08/2016 07:13
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sitat: Knirkekne

Eneste problemet nå er at vi skriver 10 august, og det er såpass lenge igjen til snøen kommer at du rekekr å bytte vintersykkel to ganger til :-D

Sikker? 6 grader og pøsende regn på vei til jobb (i elbil) i dag. Ikke mange gradene til før vannet får fast form. ICON_WINK Og dette er på sentralt østland.

Re: Bakke/Vinterpendler - Tips? [Re: Raskall] #2332223 10/08/2016 07:58
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Raskall
Sitat: Knirkekne

Sikker? 6 grader og pøsende regn på vei til jobb (i elbil) i dag. Ikke mange gradene til før vannet får fast form. ICON_WINK Og dette er på sentralt østland.

Sånn så det ut på Oppdal i dag tidlig (Instagrambilde fra vpg.no)

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Bakke/Vinterpendler - Tips? [Re: mshoydal] #2332248 10/08/2016 08:45
M
mshoydal Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
M
Litt kulde er bra for reinsjakten, ikke så bra når jeg endevendte huset for å finne de forbanna løse bena før jeg skulle på jobb idag!
Ulempen med sånt vær om dagen er at det fortsatt er mildt på ettermiddagen, så kan ikke kle seg helt opp heller.

Vintersykkelen står pent inne i boden og venter på litt deler, så den blir offer for kosemekking utover høsten, cx'en kommer til å gå i mange måneder til, evt skodd med et par Xerxes når frosten kommer.

Re: Bakke/Vinterpendler - Tips? [Re: mshoydal] #2332875 11/08/2016 18:34
RoyK Offline
Besatt
Besatt
Heldigvis har ikke Oppdal og Oslo samme klima…

Moderator  support