Når jeg ser på sykkelparken din får jeg følelsen av at du selv vet best hva du trenger
Men for å få tråden i gang:
Som helårssyklist (uten bil!) i Oslo har jeg stått overfor de samme valgene og prøvd ut de fleste aktuelle sykkeltyper og dekkbredder, med unntak av fat.
Har endt opp med å unne meg den luksus å bruke to sykler vinterstid. Forstår at du tenker i samme baner.
1. Helstiv 29er med Schwalbe Ice Spiker Pro Evo 2.25". Sykkelen er en Air M020 med komplett XT-drivlinje på høstsalg hos Gresvig med Niner-gaffel på tilbud fra gamle Cyclecomponents. Perfekt under forholdene som du beskriver. Ypperlig grep både oppover og nedover på is og grov snø. F.eks. umåket Måltrostvei en tidlig morgen. Har forresten satt på heldekkende skjermer SKS Bluemels 65mm som, avhengig av ramme, kan takle ISP

Ellers på året er den en morsom og lynrask urban sykkel med Schwalbe Big One 2.35".
2. CX satt opp med 45nrth Xerxes, som med sine 30mm og rundt 450 gram er det letteste og raskeste piggdekket jeg vet om. Perfekt under enkle forhold vinterstid. Det eneste dekket som har gitt meg landeveisfølelsen midtvinters. Sykkelen er en Vipera CX5 kjøpt pent brukt av en sponset rittsyklist. Lei av de mekanisk Avid BB7-bremsene og har et par semihydrauliske TRP Hy/Rd liggende for snarlig montering. Hel-hydrauliske er selvsagt å foretrekke.
Har tidligere brukt mest 29er om vinteren fordi jeg er glad i å sykle omveier på umåkede veier og nettopp ta turer i høyden. Men med Oslos nye (forferdelige?) mål om svart asfalt vinterstid er ISP ofte overkill og cx'n blitt mest brukt.
Kjøpe ferdig oppsatt helstiv 29er? Gjerne det, men det er lite på markedet (Gekko, Bros, Gavia (?), evt mer eksotiske merker) og sjelden tilbud. Rimeligste løsning er gjerne Diamant Range. Synes enklere å finne en lett halvdemper på tilbud eller pent brukt og oppgradere til helstiv. Du har sikkert utmerket oversikt selv.
Fatbike? Sikkert et ypperlig valg om man også sykler på sti eller i den frie natur vinterstid. Kan meget godt være at jeg ender opp med det. Men inntil videre har jeg valgt 29er til bruken du beskriver både pga ISPs kombinasjon av ypperlig grep og lav vekt, og - ærlig talt - fordi jeg har til gode å møte noen på fatbike som jeg ikke suser forbi med 29er eller CX. Uansett årstid. Vet at det siste poenget er anekdotisk og ikke betyr noe som helst

Lekte lenge med tanken om monster-cross eller en beach racer som Kona Beach som morsom helårssykkel, men det er foreløpig blitt med tanken