Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Crankbrothers pedaler - har de blitt bedre?

Crankbrothers pedaler - har de blitt bedre? #2209638 27/05/2016 07:22
Lapavoni Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
På slutten av 00-tallet blåste jeg igjennom mange par med Crankbrothers pedaler. De fungerte helt utmerket i starten, men ved ublidt møte med stein ble de alltid ødelagt. Jeg hadde også noen tilfeller hvor kulelager, pakninger og akslinger røk. Til slutt ga jeg opp og gikk tilbake til Shimano og videre til plattformpedaler.

Men innklikket og flyten i Crankbrothers er suverent så jeg har lyst til å gi dem en "second chance". Er det noen som har erfaring med soliditeten til de nyeste pedalene fra Crankbrothers?

Re: Crankbrothers pedaler - har de blitt bedre? [Re: Lapavoni] #2209651 27/05/2016 07:45
frogstar Offline
Avhengig
Avhengig
Billig-eggbeater fra XXL holdt i rundt 28 dager på commuter. Ordentlig Eggbeater3 fra "internett" funker strålende på helårscommuter. Ett år uten at jeg har rørt dem nå...

move 'zig'
Re: Crankbrothers pedaler - har de blitt bedre? [Re: Lapavoni] #2209668 27/05/2016 08:06
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Mallet og Mallet E skal være i en helt annen liga enn Eggbeaters i alle fall.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Crankbrothers pedaler - har de blitt bedre? [Re: RazeFaze] #2209727 27/05/2016 09:01
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: RazeFaze
Synd f.eks. Mallet E koster det hvite ut av øyet, da.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Crankbrothers pedaler - har de blitt bedre? [Re: Lapavoni] #2209759 27/05/2016 09:52
MaximoBongo Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg kjører Crankbrothers på CX, MTBer, Fatbike og bysykkel og har gjort det de siste ti årene.

Bruker mest eggbeaters (I, II, III), men også candy og mallet.

Jeg har knust et par pedaler i kollisjon med stein i terrenget, men utover dette ikke hatt noen som har sviktet. På de pedalene som blir mye brukt får de en runde fett når pedalen treger det. Når pedalen snurrer fritt på spindelen trenger den påfyll av fett. I ny og ne bytter jeg lager/foring/o-ringer. Dette er svært enkelt og service kit som inneholder foringer/lager og ny "ytterskrue" koster i overkant av hundrelappen.

På de laveste variantene har den sist omtalte ytterskruen vært produsert i plast med spor for flatt skruehode. Denne er vanskelig å få ut og ødelegges ofte når man skrur den ut noe som gjør at man trenger rebuildkit for å komplettere. Dette er svært irriterende. På de siste årsmodellene er denne skruen laget for umbrako, men er usikker på om dette gjelder også for de rimeligste versjonene. For nivå 3 og opp er denne av alu, og da er problemet mindre. Vær likevel nøye med ikke å bruke et for lite flatt skrujern.

Smaken er som baken, men jeg elsker CB-pedalene for sin enkelhet, float, vekt og evne til sikre konsistent klikk inn og ut i i gjørme, snø og is.
Vil du ha noe som er vedlikeholdsfritt er nok shimano fortsatt et bedre valg. Selv om de er stygge som fy fungerer de jo utmerket. Litt som Toyota...

Re: Crankbrothers pedaler - har de blitt bedre? [Re: baronKanon] #2209786 27/05/2016 10:41
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: baronKanon
Sitat: RazeFaze
Synd f.eks. Mallet E koster det hvite ut av øyet, da.

Fikk mine i 40-årsgave!
Veil er 1899 tror jeg.

Men bikeshop har dem til en mye mer ok pris.
https://bikeshop.no/sykkel/komponenter/pedaler/klosser/terreng/crankbrothers/crankbrothers-mallet-enduro-pedaler-blå-479-gram-for-dh-racing-cb15991-p0000081933

Er godt fornøyd med dem, men value for Money er Shimano XT trail ja.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Crankbrothers pedaler - har de blitt bedre? [Re: MaximoBongo] #2209787 27/05/2016 10:43
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: MaximoBongo
Jeg kjører Crankbrothers på CX, MTBer, Fatbike og bysykkel og har gjort det de siste ti årene.

Bruker mest eggbeaters (I, II, III), men også candy og mallet.

Jeg har knust et par pedaler i kollisjon med stein i terrenget, men utover dette ikke hatt noen som har sviktet. På de pedalene som blir mye brukt får de en runde fett når pedalen treger det. Når pedalen snurrer fritt på spindelen trenger den påfyll av fett. I ny og ne bytter jeg lager/foring/o-ringer. Dette er svært enkelt og service kit som inneholder foringer/lager og ny "ytterskrue" koster i overkant av hundrelappen.

På de laveste variantene har den sist omtalte ytterskruen vært produsert i plast med spor for flatt skruehode. Denne er vanskelig å få ut og ødelegges ofte når man skrur den ut noe som gjør at man trenger rebuildkit for å komplettere. Dette er svært irriterende. På de siste årsmodellene er denne skruen laget for umbrako, men er usikker på om dette gjelder også for de rimeligste versjonene. For nivå 3 og opp er denne av alu, og da er problemet mindre. Vær likevel nøye med ikke å bruke et for lite flatt skrujern.

Smaken er som baken, men jeg elsker CB-pedalene for sin enkelhet, float, vekt og evne til sikre konsistent klikk inn og ut i i gjørme, snø og is.
Vil du ha noe som er vedlikeholdsfritt er nok shimano fortsatt et bedre valg. Selv om de er stygge som fy fungerer de jo utmerket. Litt som Toyota...

Jeg har aldri tatt en eneste service på Shimano-pedaler, sånn sammenlignet.
Fra 520 til XT pedaler med og uten Trail.
Deore 530 gikk tre sesonger på sti uten noe som helst kos, har nå overlevd en høst og vinter uten annet enn å få noe rust på seg, funker ennå.

Jeg er spent på Mallet E, hvordan den holder seg i lengden.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Crankbrothers pedaler - har de blitt bedre? [Re: Lapavoni] #2209793 27/05/2016 10:49
V
vehe Offline
Besatt
Besatt
V
Har hatt mine EB11 i 3 år nå uten å ha gjort et pip med de utover å sykle og bytte fett en gang i året.

Re: Crankbrothers pedaler - har de blitt bedre? [Re: Lapavoni] #2209874 27/05/2016 12:46
lubb1 Offline
Entusiast
Entusiast
Mallet E skal jo ha 5 års garanti, men er litt usikker på hva den innebærer. Noen som har peiling?

-----------------------------
lubbduro
www.ibiscyclesnorge.no
Ibis <3
-----------------------------
Re: Crankbrothers pedaler - har de blitt bedre? [Re: lubb1] #2210079 28/05/2016 09:02
Lapavoni Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Sitat: lubb1
Mallet E skal jo ha 5 års garanti, men er litt usikker på hva den innebærer. Noen som har peiling?

https://www.crankbrothers.com/data/media/original/Pedal%20Warranty.pdf

Pedal Warranty Explained

Relevant to all current models
What are the warranty periods on your pedals?
Depends on the product level. All level 1 pedals have a 2 year manufacturer's warranty. 2, 3 and 11 versions all carry a 5 year manufacturer's warranty. Warranty periods begin from the date of original purchase.

How do I make a warranty or service claim?
For Product purchased in the USA, create an RA#. You can create an RA# on our website, www.Crankbrothers.com
For all other countries, please contact your original place of purchase or contact Info@crankbrothers.com

What does Crankbrothers do if my pedals fail?
All pedals sent to Crankbrothers will be repaired or replaced at Crankbrothers discretion in a timely manner. Crankbrothers may not be able to repair or replace the items with the same color ( like springs or endcaps), but will always use parts of equal or greater value. Always send
in both pedals even if only one pedal is broken. This will allow us to offer matching repair part colors or check for any issues that may
pop-up in the near future. No refunds are offered by Crankbrothers

Who and What is covered under warranty?
Crankbrothers offers a manufacturer's warranty to the original retail purchaser. This warranty covers specifically:
Who: Crankbrothers manufacturer's warranty is valid only to the original owner of Crankbrothers pedals purchased from an authorized
Crankbrothers dealer. It is honored for the specified period as long as the original purchaser retains ownership of the pedals and proof of
purchase is provided. This manufacturer's warranty is not transferable.
What: Crankbrothers pedals to be free of material and or workmanship defects for the specified pedal level period. This covers product
failure due to faulty factory assembly (not to be confused with installation), construction and/or production of Crankbrothers products. This
does not include wear and tear parts like bushings, bearings. seals or o-rings.

Are there any limitations or exclusions on the pedal warranties?
In reference to pedals Crankbrothers warranties do not cover:
Pedals that have been subjected to misuse, damage due to impact, shipping damage, improper installation, abnormal operation or
handling, and fire or chemical intrusion. Premature wear of bearings, bushings, seals or O-rings due to lack of proper maintenance (see
service schedule) or neglect.

Pedals that have been damaged due to repair, alteration or modification by anyone other than an authorized Crankbrothers Service Center.
Pedals returned without valid proof of purchase or sales receipt showing original purchase date and product description.
Pedals purchased used, second hand, or from any non-authorized Crankbrothers retailer or distributor
Labor charges for service performed by a source other than an authorized Crankbrothers Service Center

What is a warranty upgrade?
There may be occasions when pedals fail out of the warranty period. Regardless of cause, Crankbrothers offers replacement product of the
most current version pedals at a discounted price. This program is limited to Crankbrothers USA. Please contact info@crankbrothers.com
for more information.

Re: Crankbrothers pedaler - har de blitt bedre? [Re: vehe] #2442864 05/10/2017 08:55
J
jos Offline
Entusiast
Entusiast
J
Jeg ble tvunget til å bytte aksling på mine kjære velbrukte EB11 etter brudd i årets SwissEpic.

Kjøpte meg CB sitt refresh kit og satte igang med totalservice. Pedalene sitter på sykkelen som brukles til alt bortsettfra jobbsykling og ungår således saltlaken på vintern. Men den brukes ellers i alt slags vær med noen spradiske barfrost og vinterturer (men ikke mange). Jeg har tatt opp og fettet disse pedalene ca.2 ganger per sesong. Noen år mer andre mindre. De har gått uten knirk eller klaging i 4 sesonger etter at jeg kjøpte de brukt her på forumet.

Jeg har aldri byttet verken pakninger eller lager på disse. Når jeg nå åpnet og plukket de fra hverandre så er både det indre nålelageret og det ytre maskinlageret i prima stand. Som om de skulle være nye.

Likevel ser jeg at CB inn mot 2016-modellene har gått bort fra nålelager og erstatter det med en polymer foring av type Igus LL-glide (Ref. artikkel i CX Magazine Sept.2015). Det er denne foringen som følger med i de nye refresh kittene til CB som skal kunne brukes til alle EB modellene.

Jeg banket ut nålelageret og erstattet det med nevnte foring i den ene pedalen med det resultatet at den gamle (med nålelager) glir nydelig rundt, mens den nye (med Igus foring) har bemerkelsesverdig mye friksjon!

Er dette en forbedring eller nødvendig kostnadskutt hos CB med billigere foring som erstatter dyrere nålelager?
Vil friksjonen forsvinne under belastning tilsvarende som for enkelte nye CK kranklagre?
Vil Igus foringen forbedre lastfordelingen på akslingen og/eller vil friksjonen mot foringen skape slitasje og tidligere nytt akslingsbrudd?

Jeg har klokketro på foringer der bevegelsen er liten, som for Turner sin bruk av foringer i demperoppheng der bevegelsen går frem-og-tilbake over kun en begrenset sektor. Men for pedaler med sirkulær bevegelse over lang tid er jeg ikke like overbevist.

Ellers er jo nålelagrene fortsatt tilgjengelig over ebay (nesten gratis) så det er jo en mulighet, men føler meg da ganske så bakstreversk og endringsUVILLIG - en gammal grinebiter som mener alt var bedre før...

Re: Crankbrothers pedaler - har de blitt bedre? [Re: Lapavoni] #2443729 10/10/2017 09:12
lmo Offline
Entusiast
Entusiast
Har som flere over hatt mye trøbbel med lagrene på Eggbeater de siste årene.
Ifjor byttet jeg ut fettet i pedalene med Super Web Rock'n'Roll og opplevde at de var mye mindre utsatt for vanninntrengning enn tidligere. I vår bygget jeg om pedalene med "upgrade"-kittet. Intensjonen bak å bytte ut nålelageret med en plastforing tror jeg skyldes at nålelageret lett rustet bort heller enn det å spare penger. Jeg synes ikke plastforingen lager mye ekstra friksjon, men vil tro at den slites fortrere enn nålelageret (har ikke sjekket). Idéelt sett burde man kunne kjøpe kun den lille gummipakningen som sitter på innsiden av pedalen for å "upgrade" gamle pedaler. Det er ihvertfall en oppgradering.

Re: Crankbrothers pedaler - har de blitt bedre? [Re: Lapavoni] #2443732 10/10/2017 09:18
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Har ikke hatt fnugg av problemer med mine mallet og mallet e.

Re: Crankbrothers pedaler - har de blitt bedre? [Re: Lapavoni] #2443886 10/10/2017 18:11
thomah25 Offline
Entusiast
Entusiast
Har knerta 3 par med Candy 3 og 2 på tre år. Har nå bestilt candy 7 som i følge tester og lovnader skal være mer holdbare. Ryker de på en sesong blir det Toyota neste gang. Men foretrekker CB til sti. Krysser fingrene! Er forøvrig på salg hos vpg.no

Sesong? Er jo alltid sesong!

Thomas
Re: Crankbrothers pedaler - har de blitt bedre? [Re: Lapavoni] #2444754 15/10/2017 10:56
B
Burning Daylight Offline
Fersking
Fersking
B
Eggbeater 3 holder ikke mer enn en sesong for meg, dette er tredje høsten med pedalhavari. Nå skal det sies at jeg har noen elvekryssinger så de blir duppet i vann innimellom. De er dårlig forseglet. Vann kommer inn i de innerste lagrene. Så nå har jeg byttet fett der ganske ofte så de er bra men da havarerte det ytterste maskinlageret som har skikkelige tetninger.

En annen ting er at dersom man bytter lagre så blir selve låsemekanismen (eggevisperne) også slitte like etter at lagrene tar kvelden og da får man slark i skoen og det fungerer ikke, nye kleats hjelper en ukes tid, sliper man en mm av bunnen av kleats så er det i boks igjen.

Jeg sykler vel 3000km i året.

Jeg drar ut min første tur med Xtr pedaler nå, fingers crossed &#128536;

Man skal ikke plage andre men være grei og snill og forøvrig kan man gjøre som man vil.
Re: Crankbrothers pedaler - har de blitt bedre? [Re: Lapavoni] #2444756 15/10/2017 11:06
Loki Offline
Besatt
Besatt
Hva er egentlig så bra med Crankbrothers pedaler?

He took the road less travelled, but somehow won out in the end
Re: Crankbrothers pedaler - har de blitt bedre? [Re: Loki] #2444778 15/10/2017 14:32
V
vehe Offline
Besatt
Besatt
V
Sitat: Loki
Hva er egentlig så bra med Crankbrothers pedaler?

For min del, mer float, lavere vekt og de rister løs det som er av jord og gjørme når man klikker inn i pedalen.

Re: Crankbrothers pedaler - har de blitt bedre? [Re: Lapavoni] #2444993 16/10/2017 14:22
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
eggbeaterene skal smøres regelmessig for at kulelagerene ikke skal ryke med en gang, skru ut endeskruen og fyll på med fett en gang annenhver uke så holder lagrene lenge.

eggbeaterene tillater litt mer rotasjon av foten og er snillere mot knærne

Syklister er også guds utvalgte folk

Moderator  support