Nedgang i rittdeltagelser
|
Re: Nedgang i rittdeltagelser
[Re: Tjuvtrener]
26/05/2016 15:45
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Flere arrangører sliter om dagen og må avlyse samt sterkt reduserte deltagerantall, mens noen få opplever oppgang. Synses om flukt til mer opplevelsesrike alternativer både i organisert og uorganisert form.
Hva tenker folket, er sykkelepoken over?
Ja, sykkelepoken som vi kjenner den i Norge, med hovedfokus på grusritt er over toppen. Hva som kommer etter er spørsmålet. Vil det flate ut etterhvert, vil rekruteringen mot mer terreng forsette. eller blir det bare en økning av bamsemumsfolka, sikkert flere muligheter og.
|
|
|
26/05/2016 16:36
|
Gew88
Veteran
|
Veteran
Er enig med flere her. Dropper selv flere ritt pga pris. Feks vurderte jeg Helgøya 3 uker før rittet, men så at prisen var på 600(eller 650). Uaktuelt for meg, og uforståelig da det sjelden er mange som sykler der. Et flott ritt, men det er beinhardt og kanskje for de spesielt interesserte. Nå blei det avlyst pga møkkavær.
En fornuftig pris i utgangspunktet, og et etteranmeldingsgebyr de siste 3-6 dagene er for meg akseptabelt. Ritt som øker prisen 3-4 ganger gjennom året forstår jeg at blir valgt bort.
Helgøya er kun et eksempel; og de har et bra ritt med veldig flott terreng, men å øke prisen 4 uker før rittet når de har knapt 60 påmeldte blir for meg utrolig dumt. Og mange ritt er i samme bås.
3-500kr i utgangspunktet, + 150-200kr i etteranmelding siste par dagene er for meg fornuftig.
|
|
|
[Re: Tange]
26/05/2016 16:48
|
Tjuvtrener
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Flere arrangører sliter om dagen og må avlyse samt sterkt reduserte deltagerantall, mens noen få opplever oppgang. Synses om flukt til mer opplevelsesrike alternativer både i organisert og uorganisert form.
Hva tenker folket, er sykkelepoken over?
Ja, sykkelepoken som vi kjenner den i Norge, med hovedfokus på grusritt er over toppen. Hva som kommer etter er spørsmålet. Vil det flate ut etterhvert, vil rekruteringen mot mer terreng forsette. eller blir det bare en økning av bamsemumsfolka, sikkert flere muligheter og. Ja, enig det. Type ting som Trysil Bike Park, Canvas osv kommer nok til å ha et fint tilsig samt andre mer opplevelsesrike arrangement.
|
|
|
26/05/2016 17:16
|
thomah25
Entusiast
|
Entusiast
Noen venner spurte om jeg ville være med på et lag som sykle Lillehammer-Oslo. Ja, tenkte jeg, det kan jo være artig teste ut. Gikk på nett og oppdaget at de skulle ha 1450,- (før ev lisens) I tillegg kommer jo logistikkutgiftene/problemene med slike A-B ritt. Hvordan de kan ha høye deltakertall er uforståelig. Blir en gratis langtur i Folloland i stedet for å si det sånn.
Tror også teorien med andre arrangementer er riktig. Satt i ihvertfall langt inne å droppe Utflukt i år til fordel for ritt samme helg
Sesong? Er jo alltid sesong!
Thomas
|
|
|
[Re: Gew88]
26/05/2016 19:35
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
... En fornuftig pris i utgangspunktet, og et etteranmeldingsgebyr de siste 3-6 dagene er for meg akseptabelt. Ritt som øker prisen 3-4 ganger gjennom året forstår jeg at blir valgt bort. ... 3-500kr i utgangspunktet, + 150-200kr i etteranmelding siste par dagene er for meg fornuftig.
Veldig enig, men arrangørerfaringen min tilsier 5-6 dager (du må kunne se gjennom, estimere og dimensjonere på mandag før helgens ritt. Det er mye som skal på plass, og ting tar tid...). Sett gjerne strek søndag kveld, og la påmeldinger i rittuka få etteranmeldingsgebyr.
|
|
|
[Re: Oystein L]
26/05/2016 20:36
|
Gew88
Veteran
|
Veteran
... En fornuftig pris i utgangspunktet, og et etteranmeldingsgebyr de siste 3-6 dagene er for meg akseptabelt. Ritt som øker prisen 3-4 ganger gjennom året forstår jeg at blir valgt bort. ... 3-500kr i utgangspunktet, + 150-200kr i etteranmelding siste par dagene er for meg fornuftig.
Veldig enig, men arrangørerfaringen min tilsier 5-6 dager (du må kunne se gjennom, estimere og dimensjonere på mandag før helgens ritt. Det er mye som skal på plass, og ting tar tid...). Sett gjerne strek søndag kveld, og la påmeldinger i rittuka få etteranmeldingsgebyr. Det kan jeg fint akseptere. Det skal sies at vi er prisgitt folk som gidder å arrangere, og at enkelte kanskje har mer utgifter enn andre mtp lokasjon, leie av diverse ting(hall, politi, ekstern dugnadshjelp, etc). Så at det vil være en prisforskjell på noen ritt kan man akseptere. Men dumt, både for deltagere og for de som arrangerer at prisen er høy, for at de ønsker mest penger, og så kommer det lite folk.
|
|
|
[Re: Gew88]
26/05/2016 21:12
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
...og i år gjør jeg min innsats for å motvirke denne nedgangen ved å stille på flere ritt enn jeg har gjort de siste fem årene til sammen.... Som Knutspeed sier vil jeg ha kalenderen klar i god tid, så alle disse påmeldingene er unnagjort og trukket på konto, men jeg har et par "vente og se an form - ritt" i tillegg (jada, jeg har hatt noen år med startnummerallergi, så noe av hensikten med tidlige påmeldinger er å legge litt press på meg selv, det funker for en sta jævel)
|
|
|
27/05/2016 08:17
|
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Først og fremst: takk til de som arrangerer ritt!
Jeg er ikke så opptatt av rittsykling lenger etter å ha syklet mange av rittene på Østlandet, inkl 3x UB. Årsaken? Stisykling er morsommere, jeg har fått større fokus på å holde meg i form i stedenfor å trene til noe, samt at jeg synes det er kjipt og begrensende å "måtte" ta en langtur eller intervall akkurat den dagen fordi treningsplanen sier det. Dessuten ble mitt lokale favoritt-ritt, Drammensrittet, lagt ned (men Montebello består). Og så har jeg aldri fått matchet resultatene med mitt eget inntrykk av hvor jeg "burde" ligge på resultatlisten, noe som selvsagt alltid er litt deprimerende. Dette gjelder sikkert for flere som ikke kan forsvare å bruke enda mer tid på trening. Jeg deltar fremdeles i et par ritt i året, men kun for morro skyld uten noe fokus på plassering. Dessuten passer jeg nok ikke helt inn i standard rittprofilen med overvekt av grus. Vet det er mange gode ritt med mye sti, men det blir for langt unna.
KOM-jaging har overtatt mye av den plassen ritt hadde for meg. Det er på en måte "instant gratification" når jeg trenger litt matching, men siden det er så mange forskjellige blir det ikke ensformig eller tidkrevende. Det er heller ikke nødvendig å dra ut på en tre-fire timers tur for å få dette til. Dvs. mye enklere å få til en stitur med litt KOM-jag enn å delta i et ritt som tar en dag eller to borte fra familien.
Kostnadene har blitt svært høye. F.eks. Birken er helt horribelt dyrt å delta på med påmelding, buss, overnatting og annen transport, uansett hva arrangøren mener kostnadene er. Dessuten synes jeg det er helt på trynet at NCF skal ha 150 kr hver gang jeg skal starte i et lokalt ritt. Svaret er heller ikke å betale årslisens for å delta på to-tre ritt. Her må noen kunne tenke litt nytt. Innspill: Se på turrittene (f.eks. i NL), uten fast starttidspunkt og koster typisk E15 å delta. Dette lavterskel-formatet tror jeg mangler i Norge og kan få med flere. Senke terskelen litt og samtidig få møte andre syklister som er like gira som deg sjøl.
Ellers kunne jeg selv tenke meg å være med på å arrange et lokalt 1-2t lavterskel-stiritt basert på GPS-timing: påmelding på nett, betaling på vipps, evt base ved et lokalt klubbhus, ellers ingen inkludert drikke, mat, trøyer, dasser eller andre ting som kompliserer. Minimal merking, løypa blir kjent dagen før rittet som et GPS-spor. Alle må ha sekk med mat og førstehjelpsutstyr. Catering: vi fyrer opp grillen og holder pølser eller du slenger på noe medbragt. Maks for hva jeg selv ønsker meg av rittformat. Resultater på Strava. Done deal.
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
27/05/2016 08:49
|
Bishop007
Avhengig
|
Avhengig
Jeg må sige at jeg også synes at priserne er ganske høje heroppe i det flotte nord.
I sidste weekend deltog jeg i Rold24Race, et 24 timersløb i Danmark. Det kostede 700dkr all inclusive . Hvilket inkluderede 15m2 soveplads til vores 4mands hold, kage og kaffebord alle 24 timer, + aftensmad, natmad, morgenmad og lunsj. Frugt og energidrik var desuden ad libiutum alle 24 timer.
Derudover var der fine forhold til vask af cykel samt fri afbenyttelse af olie til kæden og bad til kroppen osv.
Altså 700 kr var ALT hvad jeg måtte ud med (og jeg har ikke helårslicens), for et arrangement på 24 timer med fuld forplejning.
Jeg ved godt at tingene ofte er lidt dyrere heroppe i Norge, og kursen betyder også lidt.
Men det er altså ganske bemærkelsesværdigt hvad man får for pengene i dk.
Det er iøvrigt et ritt jeg stærkt vil anbefale, stemningen er i top, forholdene er fantastiske og ruten er vel omtrent 90% sti og 10% grus.
|
|
|
27/05/2016 09:01
|
bcbc
Avhengig
|
Avhengig
De to siste innleggene må jeg si meg veldig enig i, og det belyser noe av utfordringene. Forbundet krever penger i stedenfor å støtte? Galskap! Jeg tror ikke folk sitter på gjerdet, de har ikke klatret opp en gang, så argumentasjon med at en skal melde seg på i tide er noe som ikke er i nærheten av å hjelpe på med deltakelsen, etter min mening. Dugnadsånden og viljen til å arrangere ritt/renn/løp er stor i Norge, men det stopper seg når det blir økonomisk belastende. Friidrettsforbundet har også innført avgift på lokale løp som går ut over arrangør. Det er forbundene og størrelsen/viljen til å støtte som er nøkkelen. Intet tre vokser inn i himmelen, verken for Grenserittet eller Birken. Produkt og pris henger overhodet ikke sammen, og forbundene må på banen!
|
|
|
[Re: bcbc]
27/05/2016 09:40
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
De to siste innleggene må jeg si meg veldig enig i, og det belyser noe av utfordringene. Forbundet krever penger i stedenfor å støtte? Galskap! Jeg tror ikke folk sitter på gjerdet, de har ikke klatret opp en gang, så argumentasjon med at en skal melde seg på i tide er noe som ikke er i nærheten av å hjelpe på med deltakelsen, etter min mening. Dugnadsånden og viljen til å arrangere ritt/renn/løp er stor i Norge, men det stopper seg når det blir økonomisk belastende. Friidrettsforbundet har også innført avgift på lokale løp som går ut over arrangør. Det er forbundene og størrelsen/viljen til å støtte som er nøkkelen. Intet tre vokser inn i himmelen, verken for Grenserittet eller Birken. Produkt og pris henger overhodet ikke sammen, og forbundene må på banen! Kan være greit å ta med litt facts; - Alt av gamle rittavgifter er for lengst fjernet, og NCF's direkte og indirekte arrangementsstøtte er flerdoblet de siste årene. - Utøverlisens har vært holdt uendret i mer enn 10 år, mens startkontingenter i de store rittene er bortimot doblet i samme periode.
|
|
|
27/05/2016 10:13
|
Sondrelized
Medlem
|
Medlem
Som rittarrangør er det interessant å lese denne tråden. Flott at mange deler sine meninger og antagelser for nedgangen i rittdeltagelser, med tanke på hvordan man kan skape attraktive tilbud i fremtiden.
Er det fler som tenker at økende antall grener innen terrengsykling kan være en av grunnene til nedgang i klassiske terrengritt? Tenker da på sterk økning i f.eks enduro og det at vi har fått et bedre tilbud av festivaler med stor grad av tilrettelegging for guidede turer og sosial hygge.
Eller beveger sporten seg tilbake til sine røtter med turer og lek i skog og mark med gode venner, fremfor ritt og cuper?
-Sondrelized- --------------------- Krokskogen CK
|
|
|
[Re: Oystein L]
27/05/2016 10:20
|
bcbc
Avhengig
|
Avhengig
De to siste innleggene må jeg si meg veldig enig i, og det belyser noe av utfordringene. Forbundet krever penger i stedenfor å støtte? Galskap! Jeg tror ikke folk sitter på gjerdet, de har ikke klatret opp en gang, så argumentasjon med at en skal melde seg på i tide er noe som ikke er i nærheten av å hjelpe på med deltakelsen, etter min mening. Dugnadsånden og viljen til å arrangere ritt/renn/løp er stor i Norge, men det stopper seg når det blir økonomisk belastende. Friidrettsforbundet har også innført avgift på lokale løp som går ut over arrangør. Det er forbundene og størrelsen/viljen til å støtte som er nøkkelen. Intet tre vokser inn i himmelen, verken for Grenserittet eller Birken. Produkt og pris henger overhodet ikke sammen, og forbundene må på banen! Kan være greit å ta med litt facts; - Alt av gamle rittavgifter er for lengst fjernet, og NCF's direkte og indirekte arrangementsstøtte er flerdoblet de siste årene. - Utøverlisens har vært holdt uendret i mer enn 10 år, mens startkontingenter i de store rittene er bortimot doblet i samme periode. Dersom støtten er stor nok, avgiftene lave nok, men startkontigentene er så mye høyere i forhold til, så er noe galt? Hva er grunnen til at noen kan arrangere et topp titt til under 400 kr, mens andre må ha 1000kr? Hva av lisens og startavgiften tilfaller forbundet, eller andre enn arrangøren? Et eksempel kan være at dersom politiet skal ha en altfor stor del av kaka for å være en del av et landeveisritt, så må noen andre enn arrangørene ta den biten for å få kontigenten ned og gjøre det billigere for deltakere og arrangør. Samme gjelder kostnader til sikkerhet og førstehjelp ved alle ritt. Vil anta at hovedmålet er å rekruttere flest mulig til sykling og fysisk aktivitet i alle aldre!
|
|
|
27/05/2016 10:20
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Var det noen som leste hva jeg skrev om antall ritt? Det arrangeres 24 ritt denne helgen og 26 ritt neste helg. Det kan da umulig være en nedgang i det totale antallet som sykler ritt.
Utfordringen må ligge i konkurransen mellom rittene. Her spiller pris og opplevelse inn. Det interessante er jo at feks Elgrittet og Skjebergrittet får til knall arrangement til en billig penge innenfor de samme rammene andre må ta opp mot 700-1000, uten at man får mer igjen.
Vil gjerne at noen dokumenterer at det er færre som sykler ritt i dag enn for feks 5 år siden (per år).
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
[Re: sveinaa]
27/05/2016 10:25
|
bcbc
Avhengig
|
Avhengig
Var det noen som leste hva jeg skrev om antall ritt? Det arrangeres 24 ritt denne helgen og 26 ritt neste helg. Det kan da umulig være en nedgang i det totale antallet som sykler ritt.
Utfordringen må ligge i konkurransen mellom rittene. Her spiller pris og opplevelse inn. Det interessante er jo at feks Elgrittet og Skjebergrittet får til knall arrangement til en billig penge innenfor de samme rammene andre må ta opp mot 700-1000, uten at man får mer igjen.
Vil gjerne at noen dokumenterer at det er færre som sykler ritt i dag enn for feks 5 år siden (per år). Helt enig med deg. Har poengtert tidligere at det er for mange ritt og rittene har blitt for dyre!
|
|
|
27/05/2016 10:31
|
j.bruu
Entusiast
|
Entusiast
Blir få ritt grunnet familieliv og prioriterer sterkt opplevelsesrammen. Å reise bort en dag med venner og guide på ukjente stier blir lett prioritert før tradisjonelle ritt.
|
|
|
[Re: simenf]
27/05/2016 10:32
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ellers kunne jeg selv tenke meg å være med på å arrange et lokalt 1-2t lavterskel-stiritt basert på GPS-timing: påmelding på nett, betaling på vipps, evt base ved et lokalt klubbhus, ellers ingen inkludert drikke, mat, trøyer, dasser eller andre ting som kompliserer. Minimal merking, løypa blir kjent dagen før rittet som et GPS-spor. Alle må ha sekk med mat og førstehjelpsutstyr. Catering: vi fyrer opp grillen og holder pølser eller du slenger på noe medbragt. Maks for hva jeg selv ønsker meg av rittformat. Resultater på Strava. Done deal.
Jeg er enig. Men er det i det hele tatt lovlig, så lenge man ikke gjør det som en kompisgjeng?
|
|
|
[Re: bcbc]
27/05/2016 10:35
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hva av lisens og startavgiften tilfaller forbundet, eller andre enn arrangøren? Et eksempel kan være at dersom politiet skal ha en altfor stor del av kaka for å være en del av et landeveisritt, så må noen andre enn arrangørene ta den biten for å få kontigenten ned og gjøre det billigere for deltakere og arrangør. Samme gjelder kostnader til sikkerhet og førstehjelp ved alle ritt. Vil anta at hovedmålet er å rekruttere flest mulig til sykling og fysisk aktivitet i alle aldre!
Brorparten av lisensen går til forbundet (deler av det igjen til forsikringen), resten går til arrangøren. Politi er en stor kostnad for mange arrangører. Der jubber NCF opp mot Dep. og Dir, og har nå klart å få kostnadsreduksjoner til ungdomsritt
|
|
|
[Re: Sondrelized]
27/05/2016 10:43
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Som rittarrangør er det interessant å lese denne tråden. Flott at mange deler sine meninger og antagelser for nedgangen i rittdeltagelser, med tanke på hvordan man kan skape attraktive tilbud i fremtiden.
Er det fler som tenker at økende antall grener innen terrengsykling kan være en av grunnene til nedgang i klassiske terrengritt? Tenker da på sterk økning i f.eks enduro og det at vi har fått et bedre tilbud av festivaler med stor grad av tilrettelegging for guidede turer og sosial hygge.
Eller beveger sporten seg tilbake til sine røtter med turer og lek i skog og mark med gode venner, fremfor ritt og cuper? Tror det ligger mye i det. Du har noe av det samme på landevei med nye triathlon og "lagrulleritt" som tar fra tradisjonelle fellesstartritt, og startkontingenter som går til himmels
|
|
|
27/05/2016 11:17
|
Tgabriel
Besatt
|
Besatt
Ser det legges vekt på høye startavgifter.
Mitt inntrykk er at prisene har holdt seg stabile de siste 5-6 åra, men at deltakerne får mindre igjen i form av stæsj, pins, buttons, premier og give-aways. Ingen flasker på drikkestasjonene, ingen trøye med "Finisher Skryterittet" på, ikke egen meny når man kommer i mål. Noe skyldes nok at sponsormarkedet har sviktet (terrengsykkel)rittene de siste par årene. Det betyr ikke bare at arrangører mister en ekstrainntekt, men må i tillegg bekoste ting som mat, drikke og premier i turklassene. Kostanden til Politiet er nevnt. Her har etaten og veimyndighetene innskjerpet kravene for å gi tillatelser til ritt, noe som fordyrer gjennomføringen av ritt som krysser trafikkert vei. Politiet fakturerer 990,- pr mann pr time, inkludert reise til og fra. (Funksjonærer har ikke lov til å stoppe/dirigere trafikk). I tillegg må man utplassere fareskilt iht en norm (900 - 2000 kr pr stk).
Tidtaking og resultatsservice har blitt eksepsjonelt mye bedre både for arrangører og deltakere, men det har en kostnad. Teknologien har utkonkurrert gratis, men tidkrevende, funksjonærarbeid.
Leie av arena og infrastruktur kommer også i tillegg for noen arrangører.
Det er mange ritt å velge i, noe som resulterer at rittarrangører opplever svikt "på alle fronter". Dette er grei markedsdynamikk. Håpet er at det resulterer i bedre tilbud over tid, og at syklistene får det slik de vil ha det.
|
|
|
[Re: Tgabriel]
27/05/2016 11:29
|
EgilS
More than words
|
More than words
En annen sak er også at dugnadsånden heller ikke er den samme som tidligere. Jeg vet ikke hvor stort problemet er, men når mange av medlemmene i en sykkelklubb ikke gidder å bruke noen få timer i året på dugnadsarbeid så betyr det at for eksempel vakter må leies inn fra andre klubber/lag. Dette er heller ikke gratis.
|
|
|
[Re: EgilS]
27/05/2016 11:34
|
Tgabriel
Besatt
|
Besatt
Bortsett fra noen ildsjeler består nok mange funksjonærlister av foreldrene til de unge syklistene i klubbene. Voksne uten syklende barn melder seg ofte inn i "SK Dugnadsfri". Dette er ikke noe nytt, og en del av denne markedsdynamikken som rittarrangører må forholde seg til.
|
|
|
27/05/2016 12:07
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ser det legges vekt på høye startavgifter. Mitt inntrykk er at prisene har holdt seg stabile de siste 5-6 åra, men at deltakerne får mindre igjen i form av stæsj, pins, buttons, premier og give-aways. Det kan sikkert stemme mange steder, men de virkelig store har vel hatt årlige økninger som tilsvarer både 2 og 3 ganger vanlig prisstigning... (og der har det aldri vært noe særlig med stæsj å få)
|
|
|
27/05/2016 12:16
|
EgilS
More than words
|
More than words
Bortsett fra noen ildsjeler består nok mange funksjonærlister av foreldrene til de unge syklistene i klubbene. Voksne uten syklende barn melder seg ofte inn i "SK Dugnadsfri". Dette er ikke noe nytt, og en del av denne markedsdynamikken som rittarrangører må forholde seg til. Jeg oppfatter at problematikken har blitt verre de siste årene, eller ...?
|
|
|
27/05/2016 12:18
|
Tgabriel
Besatt
|
Besatt
Det kan jeg ikke svare på. Har bare anekdotisk erfaring fra én klubb 
|
|
|
27/05/2016 12:40
|
Tråkk'n roll
Avhengig
|
Avhengig
Nå har jeg ikke lest hele tråden, men er det kanskje slik at noen ritt har mer påkostede løsninger enn nødvendig? Må man ha lange traseer med en rittid på tre timer og mange grunneiere involvert? Må man ha printa startnummer med mulighet for rytterens navn? Må man ha emit eller rittresultater.no eller kan man klare seg med sprittusj og stoppeklokke? Jeg har kjørt et par skikkelig lavterskelritt med enkle løsninger, kort trasé og lavt deltakerantall. Mindre tidsbruk, kostnader og risiko for arrangør, minst like gøy for deltakerne.
|
|
|
27/05/2016 12:41
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Kostanden til Politiet er nevnt. [klipp] (Funksjonærer har ikke lov til å stoppe/dirigere trafikk).
Har syklet ganske mange ritt, men kan ikke komme på at det på et eneste ett av dem har vært politi til stede som har dirigert eller stanset trafikk. Kona tok "min" vakt på et lokalt ritt forleden, og hennes oppgave var å stanse trafikk i et kryss og sørge for klar bane for oss som syklet. Er det ulik praksis rundt om, eller er det arrangørene som ikke kan reglene?
|
|
|
[Re: EgilS]
27/05/2016 12:54
|
sveinaa
More than words
|
More than words
En annen sak er også at dugnadsånden heller ikke er den samme som tidligere. Jeg vet ikke hvor stort problemet er, men når mange av medlemmene i en sykkelklubb ikke gidder å bruke noen få timer i året på dugnadsarbeid så betyr det at for eksempel vakter må leies inn fra andre klubber/lag. Dette er heller ikke gratis. Da må kanskje klubben revurdere om de bør arrangere ritt? Interne utfordringer er på en måte ikke noe man kan skylde på deltagere eller NCF for? De rittene jeg opplever som best er de rittene der klubbene er bredt/sterkt involvert selv.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
[Re: Øyvind V]
27/05/2016 13:39
|
Tgabriel
Besatt
|
Besatt
Er det ulik praksis rundt om, eller er det arrangørene som ikke kan reglene? Jeg velger å kommentere dette ved å sitere vår tillatelse fra Statens vegvesen: Vakter / trafikkposter skal rettlede syklister, de skal ikke stanse/dirigere øvig trafikk jfr "Forskrift om sykkelritt på veg" og Vegtrafikklovens §9.Trafikkbestemmelsene gjeder for rittdeltakere. Der syklister har vikeplikt, og hvor det er usannsynlig at syklistene kommer til å overholde den (f.eks i en innspurt e.l.), må Politiet dirigere / stanse trafikken.
|
|
|
[Re: sveinaa]
27/05/2016 13:45
|
EgilS
More than words
|
More than words
En annen sak er også at dugnadsånden heller ikke er den samme som tidligere. Jeg vet ikke hvor stort problemet er, men når mange av medlemmene i en sykkelklubb ikke gidder å bruke noen få timer i året på dugnadsarbeid så betyr det at for eksempel vakter må leies inn fra andre klubber/lag. Dette er heller ikke gratis. Da må kanskje klubben revurdere om de bør arrangere ritt? Interne utfordringer er på en måte ikke noe man kan skylde på deltagere eller NCF for? De rittene jeg opplever som best er de rittene der klubbene er bredt/sterkt involvert selv. Det er vel ikke så mye snakk om å legge skylden på hverken NCF eller deltagere for dette, men det er jo noe som bidrar til økte kostnader, og som kan gi utslag i prisen for å delta.
|
|
|
|
|