Opprop: La syklister få lov til å sykle på rødt
|
Re: Opprop: La syklister få lov til å sykle på rødt
[Re: baronKanon]
26/05/2016 08:09
|
Supermann
Besatt
|
Besatt
Jeg kjøper alle argumenter for at det er fornuftig og burde fungere, men jeg tror rett og slett ikke vi har nok sykkelkultur blant syklister og andre trafikanter til at dette skal være vellykket. Enig med folkene over at det er greiest å ha et sett med like regler.
Jeg er helt enig i dette - spesielt "å innføre som prøveordning i visse kryss". Hvordan i skal folk som kjører i dette krysset for første (eller 2.-10. gang) få med seg at det nettopp i dette krysset er prøveordning med at syklister får kjøre på rødt? Prinsippet er da at syklisten skal vike hvis vedkommende kjører på rødt? Det betyr jo at andre trafikanter ikke trenger å være klar over at syklister har muligheten til å kjøre på rødt(slik som gående kan gå på rød mann i dag), da man uansett vil ha forkjørsrett som vanlig ved grønt lys. Om syklister ikke er klar over adgangen til å kjøre på rødt og ikke vil prøve så blir de bare stående. Jeg ser ærlig talt ikke problemet som blir forsøkt konstruert? Og hvor i all verden har dere det i fra at vi har så dårlig kultur her i Norge? Har dere opplevd trafikk i andre land? Sånn på ekte, liksom?
Redigert av Supermann; 26/05/2016 08:11.
Ut på tur!
|
|
|
[Re: Supermann]
26/05/2016 08:10
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Skjønner du hvor gal din tankegang nå blir? Likhetene mellom nederlendere, dansker og nordmenn er ganske stor, jeg vil nesten si påfallende. Ihvertfall større enn mellom rotter og mennesker, og bergensere og andre nordmenn ( :-) )
Les hva jeg skriver du, så ser du hvorfor kommentaren din blir malplassert. Jeg har ikke sagt noe om forskjell på dansker, nordmenn og nederlendere (eller ugandere eller kinesere), det jeg har sagt er at det er en kjempeforskjell på å introdusere et slikt tiltak i et miljø hvor bysykling i gigantskala har vært etablert i årevis og å bruke det som et tiltak for å introdusere bysykling.
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
[Re: baronKanon]
26/05/2016 08:15
|
yngvelo
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Jeg kjøper alle argumenter for at det er fornuftig og burde fungere, men jeg tror rett og slett ikke vi har nok sykkelkultur blant syklister og andre trafikanter til at dette skal være vellykket. Enig med folkene over at det er greiest å ha et sett med like regler.
Jeg er helt enig i dette - spesielt "å innføre som prøveordning i visse kryss". Hvordan i skal folk som kjører i dette krysset for første (eller 2.-10. gang) få med seg at det nettopp i dette krysset er prøveordning med at syklister får kjøre på rødt? Dei aktuelle kryssene vil bli godt merket med skilt som seier at syklister kan svinge til høgre eller sykle rett fram på rødt lys. Det har fungert bra i dei andre byene. Mangler det skilt, må du vente.
|
|
|
[Re: Torshov-Simen]
26/05/2016 08:20
|
Supermann
Besatt
|
Besatt
Skjønner du hvor gal din tankegang nå blir? Likhetene mellom nederlendere, dansker og nordmenn er ganske stor, jeg vil nesten si påfallende. Ihvertfall større enn mellom rotter og mennesker, og bergensere og andre nordmenn ( :-) )
Les hva jeg skriver du, så ser du hvorfor kommentaren din blir malplassert. Jeg har ikke sagt noe om forskjell på dansker, nordmenn og nederlendere (eller ugandere eller kinesere), det jeg har sagt er at det er en kjempeforskjell på å introdusere et slikt tiltak i et miljø hvor bysykling i gigantskala har vært etablert i årevis og å bruke det som et tiltak for å introdusere bysykling. Kjempeforskjell..? Jeg ser ikke forskjellen, og ihvertfall ikke at forskjellen er så stor som du skal ha den til. Antallet syklister i Oslo er da faktisk alt annet enn beskjedent innenfor ring 2. Man vil ikke bruke dette som et tiltak på å introdusere bysykling fordi det er her allerede. Man vil bruke det for å gjøre det enda mer attraktivt. Jeg deler ikke din virkelighetsoppfatning, og vil oppfordre deg til å ta en tur ned i byen.
Ut på tur!
|
|
|
26/05/2016 08:20
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Og hvor i all verden har dere det i fra at vi har så dårlig kultur her i Norge? Har dere opplevd trafikk i andre land? Sånn på ekte, liksom?
Jeg har bare i løpet av den siste uken, både som bilist og syklist, ved fire separate anledninger opplevd å stoppe ved fotgjengerfelt for å slippe over fotgjengere bare for å bli forbikjørt av syklister som deretter passerer bokstavelig talt rett foran nesa på fotgjengerne. Etter totalt ca. 15 uker med sykling i København kan jeg ikke huske å ha sett lignende passeringer, så ja; vi har utfordringer i egne rekker med hensyn til trafikkadferd her til lands.
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
26/05/2016 08:25
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Les hva jeg skriver du, så ser du hvorfor kommentaren din blir malplassert. Jeg har ikke sagt noe om forskjell på dansker, nordmenn og nederlendere (eller ugandere eller kinesere), det jeg har sagt er at det er en kjempeforskjell på å introdusere et slikt tiltak i et miljø hvor bysykling i gigantskala har vært etablert i årevis og å bruke det som et tiltak for å introdusere bysykling. Kjempeforskjell..? Jeg ser ikke forskjellen, og ihvertfall ikke at forskjellen er så stor som du skal ha den til. Antallet syklister i Oslo er da faktisk alt annet enn beskjedent innenfor ring 2. Man vil ikke bruke dette som et tiltak på å introdusere bysykling fordi det er her allerede. Man vil bruke det for å gjøre det enda mer attraktivt. Jeg deler ikke din virkelighetsoppfatning, og vil oppfordre deg til å ta en tur ned i byen. Jeg sykler daglig i byen og har tilbragt 2-4 uker i København hver sommer de siste 5 årene med daglig sykling der - Hvis du ikke ser forskjellen på omfanget av bysykling i Københanvn og Oslo (også relativt til folketall) og hvordan infrastrukturen og trafikkulturen for sykling i Købenahvn har vært på plass i årevis før dette tiltaket kom som en naturlig utvikling, så kan jeg dessverre ikke hjelpe deg.
Redigert av Torshov-Simen; 26/05/2016 08:33.
|
|
|
26/05/2016 08:31
|
EgilS
More than words
|
More than words
Et viktig argument for å kunne ha det som en prøveordning uten for stor risiko mener jeg er at dette i dag allerede (dessverre) i stor grad er praksis.
|
|
|
26/05/2016 08:36
|
Supermann
Besatt
|
Besatt
Les hva jeg skriver du, så ser du hvorfor kommentaren din blir malplassert. Jeg har ikke sagt noe om forskjell på dansker, nordmenn og nederlendere (eller ugandere eller kinesere), det jeg har sagt er at det er en kjempeforskjell på å introdusere et slikt tiltak i et miljø hvor bysykling i gigantskala har vært etablert i årevis og å bruke det som et tiltak for å introdusere bysykling. Kjempeforskjell..? Jeg ser ikke forskjellen, og ihvertfall ikke at forskjellen er så stor som du skal ha den til. Antallet syklister i Oslo er da faktisk alt annet enn beskjedent innenfor ring 2. Man vil ikke bruke dette som et tiltak på å introdusere bysykling fordi det er her allerede. Man vil bruke det for å gjøre det enda mer attraktivt. Jeg deler ikke din virkelighetsoppfatning, og vil oppfordre deg til å ta en tur ned i byen. Jeg sykler daglig i byen og har tilbragt 2-4 uker i København hver sommer de siste 5 årene med daglig sykling der - Hvis du ikke ser forskjellen på omfanget av bysykling i Københanvn og Oslo (også relativt til folketall) og hvordan infrastrukturen og trafikkulturen for sykling i Købenahvn har vært på plass i årevis før dette tiltaket kom så kan jeg dessverre ikke hjelpe deg. Det er nevnt flere byer en København, ikke at det påvirker konklusjonen. Du snakker om to byer med etablert bysykling, dog på forskjellige nivåer. At forskjellen er av vesentlig betydning ser jeg ikke. Tilbake til rotter vs. mennesker. Bergensere vs. andre mennesker. Forskjell: Ja. Betydning? Sannsynligvis ikke. At kulturen vår skulle være en begrensning virker jeg som en helt merkelig argumentasjon. Trafikantene i Oslo er disiplinerte i all hovedsak, og ikke noe mindre disiplinerte enn andre steder. Du vil ikke finne hold for noen signifikant forskjell. At den historiske forskjellen vil bety en forskjell når syklister i Oslo får lov til å håndtere et rødt lys som et vikepliktskilt gir ikke mening med mindre man finner at Oslo-folk er mer risikovillige enn andre. Det finner du ikke hold for.
Redigert av Supermann; 26/05/2016 08:40.
Ut på tur!
|
|
|
26/05/2016 09:07
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Det er nevnt flere byer en København, ikke at det påvirker konklusjonen. Du snakker om to byer med etablert bysykling, dog på forskjellige nivåer. At forskjellen er av vesentlig betydning ser jeg ikke. Tilbake til rotter vs. mennesker. Bergensere vs. andre mennesker. Forskjell: Ja. Betydning? Sannsynligvis ikke.
Som sagt, at du ikke ser forskjellen kan jeg dessverre ikke hjelpe deg med. Og rotte/menneske analogien holder ikke helt mål - det er veldig begrenset hvilket datamateriale man sitter på etter så kort tid, og man har dessuten (så vidt jeg har sett) bare sett på skadeforekomst og ikke nytteeffekt. Overfører vi det til forskningsanalogien så vil man sende medikamentet ut i vanlig handel etter man etter et par uker ikke har registrert noe som tyder på at rottene tar skade av det. At kulturen vår skulle være en begrensning virker jeg som en helt merkelig argumentasjon. Trafikantene i Oslo er disiplinerte i all hovedsak, og ikke noe mindre disiplinerte enn andre steder. Du vil ikke finne hold for noen signifikant forskjell.
Les igjen; kultur sammen med infrastruktur At den historiske forskjellen vil bety en forskjell når syklister i Oslo får lov til å håndtere et rødt lys som et vikepliktskilt gir ikke mening med mindre man finner at Oslo-folk er mer risikovillige enn andre. Det finner du ikke hold for.
Ikke tolk, les hva jeg faktisk skriver. Dette kom som en naturlig utvikling i Købenahvn/Nederland etter at veldig mange andre tiltak var på plass, tiltak som ikke er på plass i Oslo - man kan ikke begynne å legge takstein på et hus før grunnmuren og reisverket er på plass.
|
|
|
[Re: EgilS]
26/05/2016 09:22
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Et viktig argument for å kunne ha det som en prøveordning uten for stor risiko mener jeg er at dette i dag allerede (dessverre) i stor grad er praksis. Tänkte på samma sak. Idag är det ju redan en hel del syklister som syklar mot rödt utan att det medför så många olyckor om jag husker rett. Det är ju rätt ofta man kommer till ett lyskryss där det skulle vara helt oproblematiskt att svinge till höger på rött. I en del delstater i USA får man ju till och med svinge till höger på rödt (efter att man stoppat tror jag) och min erfaring är att det också fungerar bra.
|
|
|
[Re: fredriks]
26/05/2016 10:10
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
I en del delstater i USA får man ju till och med svinge till höger på rödt (efter att man stoppat tror jag) och min erfaring är att det också fungerar bra.
En Idaho right.
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
26/05/2016 10:18
|
Furu
/Stig
|
/Stig
Det sier seg litt selv. Det må, som du sier, følge en generell vikeplikt ved å kjøre på rødt lys. Med en generell vikeplikt så følger det også implisitt at man må være særlig aktsom.. Poenget mitt med å poengtere vikeplikten er at det er utrolig hva folk velger å tolke ved endringer, hvis det ikke bli eksplisitt uttalt. Se for deg sykkelhatende bilister sin reaksjon på et sånt forslag, hvis de får tolke fritt om regelverk.
Stig
|
|
|
[Re: yngvelo]
26/05/2016 15:29
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Kan tilføre litt om regelverket i noen andre land. Det er forøvrig ikke slik at denne regelen nødvendigvis var en slags belønning på eksemplarisk oppførsel av syklister som noen kanskje trur.. I hvert fall i Nederland og Belgia var det en tilpasning til en eksisterende situasjon; syklister sykler en masse på rødt, det registerres forholdsvis få ulykker hos de som bevist sykler på rødt, vi tillater sykling på rødt når det er lite fare for konflikter og setter opp skilt hvor det er tillatt. (Og endrer regelverket slik at skilt går for lysregulering i nevnte tilfeller). I Belgia har man inført to skilt. B22 og B23. Det ene tillater syklng på rødt ved høyresving, det andre tillater syklng på rødt rett frem (spis den!).  I Nederland gelder regelen også for mopeder når skiltet tilsier det.  Og før jbelen står i taket. Det er ikke slikt at innføring av denne regelen nødvendigvis har ført til mer lovlydig trafikkdeltakelse. Hver fjerde syklist sykler på rødt også der hvor det ikke er tillat I hvert fall i følge en undersøkelse i Nederland. Viktigeste faktor he , ikke overraskende, ventetiden på grønt lys. I Paris er det lignede skilting som i Belgia: 
|
|
|
[Re: Tange]
26/05/2016 15:35
|
yngvelo
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Kan tilføre litt om regelverket i noen andre land. Det er forøvrig ikke slik at denne regelen nødvendigvis var en slags belønning på eksemplarisk oppførsel av syklister som noen kanskje trur.. I hvert fall i Nederland og Belgia var det en tilpasning til en eksisterende situasjon; syklister sykler en masse på rødt, det registerres forholdsvis få ulykker hos de som bevist sykler på rødt, vi tillater sykling på rødt når det er lite fare for konflikter og setter opp skilt hvor det er tillatt. (Og endrer regelverket slik at skilt går for lysregulering i nevnte tilfeller). I Belgia har man inført to skilt. B22 og B23. Det ene tillater syklng på rødt ved høyresving, det andre tillater syklng på rødt rett frem (spis den!).  I Nederland gelder regelen også for mopeder når skiltet tilsier det.  Og før jbelen står i taket. Det er ikke slikt at innføring av denne regelen nødvendigvis har ført til mer lovlydig trafikkdeltakelse. Hver fjerde syklist sykler på rødt også der hvor det ikke er tillat I hvert fall i følge en undersøkelse i Nederland. Viktigeste faktor he , ikke overraskende, ventetiden på grønt lys. I Paris er det lignede skilting som i Belgia: Flott! Takk for bra innlegg, Tage!
|
|
|
[Re: yngvelo]
27/05/2016 21:07
|
Moonlit
Ringrev
|
Ringrev
Veldig bra forslag. Signert!
Orbea landevei, Focus CX, On-One sti - Rittrank
|
|
|
[Re: Moonlit]
28/05/2016 09:32
|
yngvelo
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Veldig bra forslag. Signert! Supert! Del det gjerne med andre sykkelvenner også 
|
|
|
|
|