|
|
Opprop: La syklister få lov til å sykle på rødt
|
Opprop: La syklister få lov til å sykle på rødt
25/05/2016 15:54
|
yngvelo
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Kjære medsyklister! Eg har opprettet ein sak på "minsak" om at syklister i enkelte kryss skal få lov til å sykle på rødt. https://minsak.no/sak/1002Dette for å bedre sikkerheten og gjøre det raskere å bevege seg rundt i byen. I Nederland er dette vanleg praksis og fleire europeiske byer har hatt stor suksess med prøveordninger dei seinaste årene. Dersom saken får 300 underskrifter vil den komme opp til vurdering i bystyret. Dette gjelder for Oslo så det er kun innbyggere der som kan signere oppropet. Eg setter veldig stor pris på alle underskrifter, og del gjerne saken med andre. Takk  Helsing Yngve
|
|
|
Re: Opprop: La syklister få lov til å sykle på rødt
[Re: yngvelo]
25/05/2016 16:03
|
CarlGustav
Entusiast
|
Entusiast
Yngve det var en knakenes god ide !
jeg foreslår fri fart for motorsyklister etter klokka 23.00 på lørdager >:)
|
|
|
25/05/2016 16:15
|
anonym
Besatt
|
Besatt
Vil vel redusere sikkerheten betraktelig siden gangfeltene er full av folk ved rødt lys. Og er det ikke folk, så er det kryssende biler.. Skal man herme etter noen, så se til Kjøben...
Redigert av anonym; 25/05/2016 16:16.
|
|
|
25/05/2016 16:19
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Det klarer jeg ikke å se at er en god ide - vi trenger få tydeliggjort at syklister har de samme rettigheter (og plikter) i veibanen som bilister, ikke gjøre det mer uklart hvorvidt vi skal regnes som kjørende eller gående.
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
[Re: Torshov-Simen]
25/05/2016 16:47
|
RoyK
Besatt
|
Besatt
Det klarer jeg ikke å se at er en god ide - vi trenger få tydeliggjort at syklister har de samme rettigheter (og plikter) i veibanen som bilister, ikke gjøre det mer uklart hvorvidt vi skal regnes som kjørende eller gående. Der det er forsøkt, har det ført til både bedre trafikkflyt og lavere ulykkesrate, så jeg ser ikke noe poeng å ikke prøve det. Den eneste ulempa jeg kan se, er flere misunnelige bilister, men det kan vel ikke bli så mye verre uansett.
|
|
|
25/05/2016 16:55
|
yngvelo
OP
Fersking
|
OP
Fersking
CarlGustav: Eg foreslår at du leser saken i linken.
anonymous: Det skjer mykje spennende på sykkelfronten i Oslo. Også inspirert av København. Erfaringer fra andre byer viser at dette tiltaket ikkje gir ein auke ulykker. Det vil heller bli tryggere ved at bilister og syklister ikkje hoper seg opp og krangler om plassen når lyset blir grønt.
Torshov-Simen: Syklister er ikkje meir bilister enn forgjengere er syklister. Det er forskjellige grupper som har forskjellige behov. Syklister kan allereie sykle (på sykkelfelt) mot kjøreretningen i einvegskjørte gater. Uten at det er eit problem. Erfaringer fra Nederland, Danmark og Paris har vist at dette fungerer veldig godt.
|
|
|
25/05/2016 16:57
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det klarer jeg ikke å se at er en god ide - vi trenger få tydeliggjort at syklister har de samme rettigheter (og plikter) i veibanen som bilister, ikke gjøre det mer uklart hvorvidt vi skal regnes som kjørende eller gående. Syklistar har jo allerede rettigheiter som bilistar ikkje har, f.eks. forbikøyring på høgre side og sykling mot einvegskøyring (enkelte plassar).
|
|
|
[Re: -Jan]
25/05/2016 17:06
|
RoyK
Besatt
|
Besatt
Det klarer jeg ikke å se at er en god ide - vi trenger få tydeliggjort at syklister har de samme rettigheter (og plikter) i veibanen som bilister, ikke gjøre det mer uklart hvorvidt vi skal regnes som kjørende eller gående. Syklistar har jo allerede rettigheiter som bilistar ikkje har, f.eks. forbikøyring på høgre side og sykling mot einvegskøyring (enkelte plassar). Poenget er vel å få mer flyt i trafikken, slik de har klart i andre byer. Det er fremdeles flere enveiskjøringer hvor det *burde* vært lov å sykle mot, se f.eks. den likke snutten i Sofiesgate i kvartalet ovafor Bislett stadion - det er bredt nok til sykkel og bil, men nei, der må man opp på fortauet og miste den farta man har fått ned bakken. Det er mange silke tilfeller.
|
|
|
25/05/2016 17:08
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Torshov-Simen: Syklister er ikkje meir bilister enn forgjengere er syklister. Det er forskjellige grupper som har forskjellige behov. Syklister kan allereie sykle (på sykkelfelt) mot kjøreretningen i einvegskjørte gater. Uten at det er eit problem. Erfaringer fra Nederland, Danmark og Paris har vist at dette fungerer veldig godt.
Jeg mener at sikkerheten blir høyere jo mer forutsigbart trafikkbildet er. Det innebærer at alle som befinner seg i veibanen bør følge de samme reglene ettersom det øker forutsigbarheten - jamfør hvordan "snille" bilister som stopper når de ikke har vikeplikt etc. er mer farlige enn hensynsfulle ettersom de skaper brudd i det vante trafikkbildet.
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
25/05/2016 17:15
|
yngvelo
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Jeg mener at sikkerheten blir høyere jo mer forutsigbart trafikkbildet er. Det innebærer at alle som befinner seg i veibanen bør følge de samme reglene ettersom det øker forutsigbarheten - jamfør hvordan "snille" bilister som stopper når de ikke har vikeplikt etc. er mer farlige enn hensynsfulle ettersom de skaper brudd i det vante trafikkbildet. Ser poenget ditt, men erfaringer fra andre byer viser ingen auke i ulykker. Viktig å få med seg at eg foreslår ein prøveordning først. Dersom det er ein suksess her også, er det ingen grunn til å ikkje iverksette dette tiltaket.
|
|
|
[Re: RoyK]
25/05/2016 17:57
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Det klarer jeg ikke å se at er en god ide - vi trenger få tydeliggjort at syklister har de samme rettigheter (og plikter) i veibanen som bilister, ikke gjøre det mer uklart hvorvidt vi skal regnes som kjørende eller gående. Der det er forsøkt, har det ført til både bedre trafikkflyt og lavere ulykkesrate, så jeg ser ikke noe poeng å ikke prøve det. Den eneste ulempa jeg kan se, er flere misunnelige bilister, men det kan vel ikke bli så mye verre uansett. Det har stort sett vært testet ut i områder der bysykling i stor skala allerede var solid etablert, det er et veldig stor steg derfra til å teste det ut i et sykkel u-land som Oslo
|
|
|
25/05/2016 18:04
|
yngvelo
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Det klarer jeg ikke å se at er en god ide - vi trenger få tydeliggjort at syklister har de samme rettigheter (og plikter) i veibanen som bilister, ikke gjøre det mer uklart hvorvidt vi skal regnes som kjørende eller gående. Der det er forsøkt, har det ført til både bedre trafikkflyt og lavere ulykkesrate, så jeg ser ikke noe poeng å ikke prøve det. Den eneste ulempa jeg kan se, er flere misunnelige bilister, men det kan vel ikke bli så mye verre uansett. Det har stort sett vært testet ut i områder der bysykling i stor skala allerede var solid etablert, det er et veldig stor steg derfra til å teste det ut i et sykkel u-land som Oslo Eg er ikkje einig i at Oslo er eit "sykkel u-land". Det har skjedd mykje positivt dei siste åra og dette tiltaket vil bare føye seg inn i den rekka. Skal Oslo bli bedre for syklister så må byen sette igang slike tiltak.
|
|
|
25/05/2016 18:11
|
RoyK
Besatt
|
Besatt
Kan jo ikke stole på statistikk, da - synsing er mye bedre!
|
|
|
25/05/2016 18:20
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Kan jo ikke stole på statistikk, da - synsing er mye bedre! Statistikk kan bare si deg noe fornuftig så lenge du anvender den på sammenlignbare felt - å sammenligne København med Oslo og tro at statistikk rundt sykkeltiltak kan overføres direkte er i beste fall naivt. Men for all del; enkle løsninger for enkle folk...
Redigert av Torshov-Simen; 25/05/2016 18:21.
|
|
|
25/05/2016 18:27
|
yngvelo
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Kan jo ikke stole på statistikk, da - synsing er mye bedre! Statistikk kan bare si deg noe fornuftig så lenge du anvender den på sammenlignbare felt - å sammenligne København med Oslo og tro at statistikk rundt sykkeltiltak kan overføres direkte er i beste fall naivt. Men for all del; enkle løsninger for enkle folk... Det er derfor me skal ha ein prøveordning først. Som dei hadde i Paris og Danmark før dei fant ut at det fungerte. Viss du aldri prøver, kommer du ingen vei.
|
|
|
25/05/2016 18:43
|
RoyK
Besatt
|
Besatt
Kan jo ikke stole på statistikk, da - synsing er mye bedre! Statistikk kan bare si deg noe fornuftig så lenge du anvender den på sammenlignbare felt - å sammenligne København med Oslo og tro at statistikk rundt sykkeltiltak kan overføres direkte er i beste fall naivt. Men for all del; enkle løsninger for enkle folk... Tja - stort sett all forskning er basert på statistikk, forsøk, mer forsøk, dokumentering og evaluering underveis, og ikke synsing. Det kan jo hende samme metodikk har noe for seg her også? 
|
|
|
25/05/2016 18:48
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Kan jo ikke stole på statistikk, da - synsing er mye bedre! Statistikk kan bare si deg noe fornuftig så lenge du anvender den på sammenlignbare felt - å sammenligne København med Oslo og tro at statistikk rundt sykkeltiltak kan overføres direkte er i beste fall naivt. Men for all del; enkle løsninger for enkle folk... Tja - stort sett all forskning er basert på statistikk, forsøk, mer forsøk, dokumentering og evaluering underveis, og ikke synsing. Det kan jo hende samme metodikk har noe for seg her også? Det kan hende, men det var nå engang ikke det vi diskuterte - spørsmålet var hvorvidt det at et sykkeltiltak fungerer i København automatisk betyr at det kommer til å gå bra i Oslo også
Redigert av Torshov-Simen; 25/05/2016 18:49.
|
|
|
25/05/2016 18:55
|
yngvelo
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Kan jo ikke stole på statistikk, da - synsing er mye bedre! Statistikk kan bare si deg noe fornuftig så lenge du anvender den på sammenlignbare felt - å sammenligne København med Oslo og tro at statistikk rundt sykkeltiltak kan overføres direkte er i beste fall naivt. Men for all del; enkle løsninger for enkle folk... Tja - stort sett all forskning er basert på statistikk, forsøk, mer forsøk, dokumentering og evaluering underveis, og ikke synsing. Det kan jo hende samme metodikk har noe for seg her også? Det kan hende, men det var nå engang ikke det vi diskuterte - spørsmålet var hvorvidt det at et sykkeltiltak fungerer i København automatisk betyr at det kommer til å gå bra i Oslo også Igjen, derfor skal det være ein prøveordning først for å teste akkurat det. Kom igjen, bli med på sykkelutviklingen i Oslo 
|
|
|
[Re: anonym]
25/05/2016 19:04
|
anderssb
Ringrev
|
Ringrev
Vil vel redusere sikkerheten betraktelig siden gangfeltene er full av folk ved rødt lys. Og er det ikke folk, så er det kryssende biler.. Skal man herme etter noen, så se til Kjøben... Dette er jo nettop noe som er innført i Køben...
|
|
|
25/05/2016 19:07
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Tja - stort sett all forskning er basert på statistikk, forsøk, mer forsøk, dokumentering og evaluering underveis, og ikke synsing. Det kan jo hende samme metodikk har noe for seg her også? Det kan hende, men det var nå engang ikke det vi diskuterte - spørsmålet var hvorvidt det at et sykkeltiltak fungerer i København automatisk betyr at det kommer til å gå bra i Oslo også Igjen, derfor skal det være ein prøveordning først for å teste akkurat det. Kom igjen, bli med på sykkelutviklingen i Oslo Takk, står over denne, men lykke til :-)
Redigert av Torshov-Simen; 25/05/2016 19:07.
|
|
|
25/05/2016 19:15
|
d0ppler
Avhengig
|
Avhengig
|
|
|
25/05/2016 20:36
|
Thomas-
Ivrig
|
Ivrig
Usikker på om dette er en god ide, men Oslo innenfor Ring2 + sykkel fungerer i dag så dårlig at det er lav risiko forbundet med å prøve nye ting.
|
|
|
[Re: Thomas-]
26/05/2016 05:32
|
yngvelo
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Usikker på om dette er en god ide, men Oslo innenfor Ring2 + sykkel fungerer i dag så dårlig at det er lav risiko forbundet med å prøve nye ting. La oss teste det ut, Thomas! Eg ser uansett ingen grunn til at det ikkje skal fungere i Oslo når det gjør det i andre byer.
|
|
|
26/05/2016 07:32
|
Furu
/Stig
|
/Stig
På vei til jobb (i bil) i dag funderte jeg over realiteten i dette. Langs Toftes gt mellom Ring 2 og Schous Plass tror jeg dette vil fungere veldig bra. Der trikken krysser kan det ikke være tillatt og kanskje ikke der Sannergata krysser. Utover det tror jeg det vil bli bra ved de andre lysreguleringene. Det er sikkert mange andre lignende eksempler i byen. Skal fundere litt til før jeg skiver under....
Til trådstarter: Du kan gjerne utdype litt om regelverk for dette. Viktig med vikeplikt blant annet. Fri flyt på rødt vil nok ikke gå bra.
Redigert av Furu; 26/05/2016 07:35.
Stig
|
|
|
[Re: Furu]
26/05/2016 07:42
|
yngvelo
OP
Fersking
|
OP
Fersking
På vei til jobb (i bil) i dag funderte jeg over realiteten i dette. Langs Toftes gt mellom Ring 2 og Schous Plass tror jeg dette vil fungere veldig bra. Der trikken krysser kan det ikke være tillatt og kanskje ikke der Sannergata krysser. Utover det tror jeg det vil bli bra ved de andre lysreguleringene. Det er sikkert mange andre lignende eksempler i byen. Skal fundere litt til før jeg skiver under....
Til trådstarter: Du kan gjerne utdype litt om regelverk for dette. Viktig med vikeplikt blant annet. Fri flyt på rødt vil nok ikke gå bra. Flott du ser mulighetene her, Furu. Eg foreslår i første omgang ein prøveordning for å teste det ut i utvalgte kryss i byen. Takk for innspel, skal oppdatere innlegget i starten.
|
|
|
26/05/2016 07:44
|
Supermann
Besatt
|
Besatt
Jeg støtter dette forslaget. Finnes så mange steder i Oslo hvor det er tryggere å sykle på rødt.
Torshov-Simen: Ta deg en bolle. Statistikk fra et miljø anvendt på et annet vil aldri bli helt riktig, men om man skal følge dine prinsipper så vil man aldri kunne bruke forskningsresultater til noe fordi miljøene ikke er identiske.
Et par eksempler for å illustrere: Medisin: Et preparat funker på rotter. Prøver _aldri_ på mennesker. Er jo ikke sikkert at det funker... Køprising: Funker i Bergen og Stockholm. Vil aldri fungere i Oslo. Folk er nemlig så gniene i Bergen og Stockholm, mens samfunnseliten sitter i Oslo og suger penger ut av landet og har selvfølgelig råd til betale uavhengig pris.
Skjønner du hvor gal din tankegang nå blir? Likhetene mellom nederlendere, dansker og nordmenn er ganske stor, jeg vil nesten si påfallende. Ihvertfall større enn mellom rotter og mennesker, og bergensere og andre nordmenn ( :-) )
Ut på tur!
|
|
|
26/05/2016 07:50
|
yngvelo
OP
Fersking
|
OP
Fersking
For å utgreie litt så gjelder dette kun sykling til høgre i vanlege kryss og rett fram i T-kryss.
Dersom ein sykler på rødt har ein automatisk vikeplikt. Ein må altså vente til det er klart, og har dermed dårlige kort på handa dersom det oppstår ein kollisjon.
Eg forslår i første omgang ein prøveordning. Dette har fungert veldig godt andre byer, så eg ser ingen grunn til at det ikkje kan fungere også i Oslo.
|
|
|
26/05/2016 07:55
|
Stefan77
Besatt
|
Besatt
For å utgreie litt så gjelder dette kun sykling til høgre i vanlege kryss og rett fram i T-kryss.
Dersom ein sykler på rødt har ein automatisk vikeplikt. Ein må altså vente til det er klart, og har dermed dårlige kort på handa dersom det oppstår ein kollisjon.
Eg forslår i første omgang ein prøveordning. Dette har fungert veldig godt andre byer, så eg ser ingen grunn til at det ikkje kan fungere også i Oslo. Jeg kjøper alle argumenter for at det er fornuftig og burde fungere, men jeg tror rett og slett ikke vi har nok sykkelkultur blant syklister og andre trafikanter til at dette skal være vellykket. Enig med folkene over at det er greiest å ha et sett med like regler.
- Stefan
|
|
|
26/05/2016 07:58
|
Supermann
Besatt
|
Besatt
Eg forslår i første omgang ein prøveordning. Dette har fungert veldig godt andre byer, så eg ser ingen grunn til at det ikkje kan fungere også i Oslo. Det sier seg litt selv. Det må, som du sier, følge en generell vikeplikt ved å kjøre på rødt lys. Med en generell vikeplikt så følger det også implisitt at man må være særlig aktsom. Relativt fornuftige mennesker som kjører på rødt i dag praktiserer faktisk dette. Skriver relativt fordi det per dags dato ikke er lov. Jeg kunne være villig til å forsøke venstresving også, da dette er noe man allerede i dag må praktisere i kryss med sensor om man er alene.
Ut på tur!
|
|
|
[Re: Stefan77]
26/05/2016 08:03
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Jeg kjøper alle argumenter for at det er fornuftig og burde fungere, men jeg tror rett og slett ikke vi har nok sykkelkultur blant syklister og andre trafikanter til at dette skal være vellykket. Enig med folkene over at det er greiest å ha et sett med like regler.
Jeg er helt enig i dette - spesielt "å innføre som prøveordning i visse kryss". Hvordan i skal folk som kjører i dette krysset for første (eller 2.-10. gang) få med seg at det nettopp i dette krysset er prøveordning med at syklister får kjøre på rødt?
|
|
|
|
|