Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Råd til tur i Nordmarka (Oppkuven - Gyrihaugen)

Råd til tur i Nordmarka (Oppkuven - Gyrihaugen) #2208645 25/05/2016 10:04
X
xvartframtid Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
X
Hei, jeg skal på tur og har lyst å overnatte ved Oppkuven, for å så ta turen videre neste dag til Gyrihaugen, gjerne via Mørkgonga (eller ned via Mørkgonga) - jeg regner med at jeg kan derfra komme meg til Hønefoss og ta bussen tilbake til Oslo? Er det noen som har erfaring med dette?

Jeg har gått til Oppkuven og overnatta i området før, men jeg har alltid dratt tilbake til Oslo derfra - er det i det hele tatt mulig å rekke å gå fra Oppkuven til Gyrihaugen og ned Mørkgonga, også komme seg til Hønefoss på en dag? Er det skiltet sti eller må man belage seg på å bruke kompass og kart litt? Har aldri vært i Hønefoss eller i området der.

Anyone? ICON_SMILE

Re: Råd til tur i Nordmarka (Oppkuven - Gyrihaugen) [Re: xvartframtid] #2208693 25/05/2016 10:53
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Kart og kompass er alltid greit, men det er blåmerket sti hele veien. Har ikke gått hele ruta, men tror det skal gå greit om du er i normal form. Det blir en del trasking på vei. Personlig ville jeg vurdert å enten starte i motsatt ende og ta ekspressbuss 200 fra Oslo til Hønefoss og hoppet av på Sundvolden, eller å gjøre turen litt lenger og avslutte i Lommedalen.

Redigert av larsdx; 25/05/2016 11:13.
Re: Råd til tur i Nordmarka (Oppkuven - Gyrihaugen) [Re: xvartframtid] #2208727 25/05/2016 11:38
X
xvartframtid Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
X
Takk for tipset : )

Re: Råd til tur i Nordmarka (Oppkuven - Gyrihaugen) [Re: xvartframtid] #2209035 25/05/2016 21:38
jaknudsen Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg har gått Sørkedalen - Oppkuven - Gyrihaugen - Mørkgonga - Sundvollen på to dager, tipper det skal gå fint med én overnatting hvis du starter tidlig i Sørkedalen. Fin tur!

Re: Råd til tur i Nordmarka (Oppkuven - Gyrihaugen) [Re: jaknudsen] #2209988 27/05/2016 19:36
X
xvartframtid Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
X
Sitat: jaknudsen
Jeg har gått Sørkedalen - Oppkuven - Gyrihaugen - Mørkgonga - Sundvollen på to dager, tipper det skal gå fint med én overnatting hvis du starter tidlig i Sørkedalen. Fin tur!

Der sa du det. Startet ikke så tidlig heller, men det er jo lyst lenge nå : ) Dette var en flott tur. Så to andre mennesker hele turen (og masse andre kule(re) dyr).

Det første jeg gjorde da jeg kom hjem var å kikke litt på kart over sykkelruter der, fordi jeg fikk for megat Hønefoss - Oslo hadde vært en sykt nice dagstur gjennom marka, gjerne på en comfy CX eller (egentlig ka så helst). Noen med erfaring der?

Re: Råd til tur i Nordmarka (Oppkuven - Gyrihaugen) [Re: xvartframtid] #2210182 28/05/2016 17:07
S
Svenjoh Offline
Fersking
Fersking
S
Jeg er så heldig (?) at jeg bor i Hønefoss og jobber i Oslo, og har syklet denne strekningen til/fra jobb noen ganger. Jeg sykler da raskeste vei, og har ingen erfaring med dagsturer. Jeg ser at Skiforeningen har et godt forslag: http://www.skiforeningen.no/marka/turer/?id=73. Ellers er jo Strava sin Heatmap ganske kul: http://labs.strava.com/heatmap/#12/-349.51149/60.10431/gray/bike.

Re: Råd til tur i Nordmarka (Oppkuven - Gyrihaugen) [Re: xvartframtid] #2211461 01/06/2016 00:15
chalshus Offline
More than words
More than words
Hei.

Har gått til Oppkuven og syklet til Gyrihaugen/ Mørkgonga. Tenker du å sykle eller å gå på beina? Hvis du tar beina fatt og starter fra Skansebakken, synes jeg første etappe blir litt kort hvis du skal overnatte i Oppkuvområdet. Gå gjerne innom Oppkuven før du går ned til demningen mellom Øvre og Nedre Heggelivann. Gå opp på Kustein(funker fint å overnatte på toppen. Se etter L-en for Leuch som var eier av Sørkedalsgodset før Peder Anker. Det er et gammelt grensemerke.) og videre bort til Løvlia. Derfra er det fire km på sti til Gyrihaugen. Kanskje du kan ovetnatte her? Spektakulær utsikt ved klarvær. Mørkgonga er super. Et must å oppleve. Du kan gå ned gjennom sprekken eller så finnes det en gammel oppbygd hestevei ned til Randsfjorden(? ) hvis du følger stien en liten km sørover fra Mørkgonga.

Krokskogen er storartet og mektig så det er bare å glede seg.

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå