Mulig jeg lures litt, men ser ikke den ene bordplata litt konveks ut. Ser ut som den buler opp. Er nok ikke bare å få en slik plate 100 % plan. Men kanskje det er en del av sjarmen?
Jeg så en kar annonsere på Finn.no etter store treemner som drev med den slags for en tid tilbake. Mulig det går an å lete der. Ellers er det nok et fåtall profesjonelle snekkere/møbelverksteder som kan hjelpe med dette. Selve emnene er nok kurrant å få tak i med litt leting.
Det er mye "know-how" i å få dette bra, spesielt med tanke på tørkeprosess for å unngå sprekker og kuving. Det må tørkes ned kontrollert og sakte, og maskineres i flere omganger. Det er nok ikke utenfor rekkevidde for hjemmesnekkeren, men absolutt tøft å få til.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Du vil nok mulig ha limtre, ferdigtørket og du får masse fint om du tåler å se at det er limtre og ikke heltre.
Jeg fikk laget ett skrivebord med plate tiltenkt kjøkkenbenk, altså fikk jeg den fra en fyr som driver med custom kjøkkeninnredning uten at jeg husker mer. Tror vi endte opp med mørk valnøtt. Du må nok regne med å olje inn og slikt etter alle kunstens regler så skal det holde seg greit.
Fikk den skjært på jobb etter CAD-fil i treakset fres. Møbelsnekkere har ofte sånt.
Min far, som var professor i forming med hovedvekt på tre, har bygget tre av disse bordene, hvorav vi har ett.
Han lot materialene tørke i et helt år før han limte sammen plata (200x110) og det trengtes usannsynlige mengder høvling for å få den rette finishen var helt. Jeg fikk se deler av prosessen og det står for meg som ekstremt kunnskapskrevende og tar veldig lang tid selv for de som vet hva de gjør.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
selv så har jeg fått beskjed om at jeg skal produsere ett bord for å ha ute. å blir det bra så skal prosjektet utvides med spisebord inne og kanskje til og med benkplater på kjøkkene.
til meg så var det betong som sto på material bestillingen.
************ @Supersand82 at Insta Strava athlete 972825
2023 Scott Foil RC 10 2022 Scott Spark RC 900 Team Issue 2021 Scott Addict RC 10 2016 Scott Speedster 10 CX 2015 Giant TCR Advanced 1 ************
Som den drevne bygger av et spisebord for terrassen, kan jeg melde om at treverk tørker mye og kryper, samt krummer seg. Det lar seg gjøre å få det fint om man, som GeirK sier, tørker materialene lenge høvler til man blir trehvit på knokene.
Ellers er mine to øre i saken at det er mye stress med slike trebord. De må oljes, de blir sykt hakkete på kort tid (spesielt med barn i hus), og de er et herk å flytte med mindre man har sterk kone eller kompiser som stiller opp på kort varsel...
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Hei, jeg vil ha et bord på 2500x1000 i type 60-80mm tykkelse. Tenker i utgangspunktet å kutte ut en plate av et helt tre med diamter på 1000mm.
Vel , der tror jeg du skal slite med å få et godt resultat. Jeg bygder et bord på noenlunde den størrelsen for noen år siden, men satsa på laminering av 2"x4" på høykant. Ble ikke bra - slo seg etter en stund og fikk et rimelig kort liv på kjøkkenet
Lego var et artig forslag! Tanken har ikke slått meg, men det er jo faktisk ganske smart, all den tid man har kassevis med dette stående. Med litt forsiktig bruk tåler de gjenbruk i mange runder også..
Jeg har støpt mine egne plantekasser, og der har jeg brukt gamle og utrangerte skapstammer til å lage formen. Det er ganske enkelt så lenge man planlegger godt og er nøye med detaljene før man støper.
(De står fylt med vann lengst mulig for å gi optimale herdeforløp for betongen.)
Redigert av Anders A-R; 25/05/201612:17.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Har tørking på gang for et slikt bord. det blir to plank på 50+ riktignok. sagde plank med motorsag med overmål. tørke 2 år på" tommen" ligger til tørk enda. Vurderer å kjøre disse i tykkelseshøvel en gang til (svær russisk) ble gjort en gang etter saging. men må rette av noe kantkrok(etter tørk) Finnes noen publikasjoner av treteknisk ang tørk og bøying etc.. Isteden for høvling kan man lage sleide og ramme for overfres.
Mange feite stokker ender opp med å ligge å råtne på tømmervelter da disse er for store for slip og sag. Jeg snublet over almestokker som bonden hadde satt en polakk til å lage ved av.
Ser ofte premium emner ligge igjen etter kommunens "oppryddinger" - ta kontakt med flere kommuner eller spør på gårdsbruk/ skogeiere.
ML1 virker som han har god peil. Såfremst planken er "ferdigtørket" burde den være høvelig stabil, men vil jo selvfølgelig påvirkes av årstidene og luftfuktighetsendringer. Og høvler man et spisebord rett for hånd har man for mye fritid! Overfres på vogn er kjapt, billig og effektivt.
Kan jo liste litt flere tips da det kan komme godt med.
Emnene tørkes på avrettet strø(små plankebiter) med mye vekt oppå. jeg har vel 200 kg + oppå mine. kunne hatt mer. Endeved smøres inn med rikelig med trelim (hindrer sprekking fra endene) mugger litt til å begynne med men det slutter etter litt tørk.. ingen sprekker foreløpig.
har jo ikke kommet lenger enn til tørken men skal føye sammen planken med gjengejern og skiver +muttere. beina blir klosser av bunnstokk en ca 60 ×10-15 × passe høyde. disse får "utriggere" av jern e.l.
Honen har jeg laget sofabord og benk. pluss noen "moderne" grovskjærte settbord (massive klosser med fine sprekkdannelser patinert gjennom et år i vær og vind.
Jeg fikk laget et digert spisebord hos Brubakken home http://brubakkenhome.no/ Fikk lagd ett av premium hel lengde eikestaver. Ser nesten ikke at det er staver. God pris har de også.