Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Fulldemper til ca 25.000. Hva ville du valgt??

Re: Fulldemper til ca 25.000. Hva ville du valgt?? [Re: Supermann] #2207995 24/05/2016 09:21
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: Supermann
Og ja, jeg har faktisk syklet på Scott fra 2014 med twinlock, men det imponerte meg ikke fordi sykkelen funka ganske enkelt ikke med mindre man holdt på med disse hendlene hele tiden. Jeg har hatt så mange gode fulldempede sykler fra andre merker og alle har klart seg fint uten dette twinlocktøyset når de er satt opp riktig.

Ok, du liker ikke Twinlock ICON_SMILE Skal ikke lese mange tester - eller tilbakemeldinger fra meget kapable syklister her på forumet - før man ser at ikke alle er enig.

Å anbefale tilsynelatende nybegynnere brukte sykler basert på nettanonnser kan derfor være en dårlig gest. Om denne sykkelen er lite brukt og er i teknisk bra stand kan det være et brukbart kjøp, men et godt kjøp er det ikke.

Dersom den er i teknisk god stand, er det utvilsomt et meget godt kjøp både med tanke på markedspris og på kvaliteten på ramme og komponenter. Har ikke helt fått med meg alle de andre fulldempede rittsyklene på rundt 10 kg med flere verdensmestertitler å vise til for rundt 20 tusen. Men du har helt rett i at det krever en viss teknisk innsikt å vurdere stand på bruktsykler.

Re: Fulldemper til ca 25.000. Hva ville du valgt?? [Re: Supermann] #2208008 24/05/2016 09:42
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Og ja, jeg har faktisk syklet på Scott fra 2014 med twinlock, men det imponerte meg ikke fordi sykkelen funka ganske enkelt ikke med mindre man holdt på med disse hendlene hele tiden. Jeg har hatt så mange gode fulldempede sykler fra andre merker og alle har klart seg fint uten dette twinlocktøyset når de er satt opp riktig.

Du glemte å lese denne.
Sitat: Stefan77

Et viktig poeng med Twinlock som mange motstandere ikke får med seg er hvor enkelt det faktisk er i funksjon. Man bruker den hele tiden, og det er ikke noe stress.

Red: Når det er sagt så er jeg til en viss grad enig at Scott Spark har fått en viss Iphone-status, jeg er bare ikke enig i at sykkelen er ubrukelig.

Redigert av Stefan77; 24/05/2016 09:45.

- Stefan
Re: Fulldemper til ca 25.000. Hva ville du valgt?? [Re: Stefan77] #2208015 24/05/2016 09:50
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S

Du glemte å lese denne.

Et viktig poeng med Twinlock som mange motstandere ikke får med seg er hvor enkelt det faktisk er i funksjon. Man bruker den hele tiden, og det er ikke noe stress.

Det er da din personlige mening? At du mener at det "ikke er noe stress" betyr ikke at alle andre vil oppleve det slik.

Legg også merke til at jeg ikke har hevdet at Spark er en dårlig sykkel. Det er det ikke, men jeg mener at demperopphengene er underlegent det du får fra andre leverandører til tilsvarende pris. Derfor eksisterer twinlock, som igjen blir solgt inn som en feature framfor en bugfix...

Sitter med følelsen at jeg har tråkket på noen tær.

Noterer at du har redigert innlegget ditt over og nå skriver Iphone-status. Da nærmer vi oss å være enige ;-)

Redigert av Supermann; 24/05/2016 09:53.

Ut på tur!

Re: Fulldemper til ca 25.000. Hva ville du valgt?? [Re: Supermann] #2208033 24/05/2016 10:14
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
(...)men jeg mener at demperopphengene er underlegent det du får fra andre leverandører til tilsvarende pris. Derfor eksisterer twinlock, som igjen blir solgt inn som en feature framfor en bugfix...

Det hadde vel holdt med remote lock til bakdemper for å "fikse" det dårlige opphenget? Twinlockens "fordel" er jo at du slipper å justere foran/bak hver for seg. Selv hadde jeg nok stort sett kjørt med gaffelen åpen nitti prosent av tida hvis det kun var remote lock bak og vært minst like fornøyd med det. Men jeg synes det er en fordel med tre innstillinger på bakdemper, slik som Fox har, framfor kun helt låst og åpen.

Re: Fulldemper til ca 25.000. Hva ville du valgt?? [Re: Sutrekoppen] #2208039 24/05/2016 10:20
Horgen Offline
Veteran
Veteran
Jeg har hatt flere forskjellige sykler med forskjellige bakdemper oppheng. Og jeg er enig med Supermann i at det er av den enklere sorten på Spark i forhold til f.eks Giant.
Jeg ble litt bekymret over sykkelvalg når jeg var ute på første tur med min spark 910. Til å begynne med syklet jeg med den i åpen slik som jeg hadde gjort med min Anthem 27.5. Det gynget for mye og sank sammen bak i første klatring.. Så begynte jeg å bruke twinlock aktivt, da ble det noe helt annet ICON_SMILE Hvis man bruker twinlock aktivt har man muligheten til å variere fra pinne stiv/litt demping/full åpning med et tommeltrykk.
Twinlock er nok en bugfix på svakhetene i single pivot, men det er også en feature siden flere liker funksjonaliteten det gir.
Vil man ikke bruke lockout/twinlock aktivt velger man en annen sykkel, det er vel oppsummeringen for min del.

ps. For ordens skyld bruker jeg ikke twinlock på gaffel, kun bakdemper. Blir vel singlelock det da ICON_SMILE

Redigert av Horgen; 24/05/2016 10:24.

Cube Agree SLT Di2
Trek Superfly 100 m/DB inline og Pike 120mm
Re: Fulldemper til ca 25.000. Hva ville du valgt?? [Re: Sutrekoppen] #2208072 24/05/2016 11:17
K
Khoel Offline
Fersking
Fersking
K
Har en Lux 8.9 og montert på Reverb heve/senkepinne. Fungerer helt supert på både grus og sti! Du skal lete lenge etter en sykkel som er bedre i dette prissegmentet. Kvalitet og finish er helt utmerket på sykkelen, så den kan virkelig anbefales. Har en Spesh Stumpjumper FSR 29" også, som er en utmerket stisykkel. Men det er stor forskjell på klatre egenskapene på de. Lux har en helt annen effektivitet i oppoverbakker og er mye raskere. Så til litt sti og litt ritt er Lux et utmerket valg!

Stumpjumper FSR Expert 29"
Cannondale F29 Carbon custom
Canyon Lux 8.9
Canyon Ultimate SLX 9.0
Re: Fulldemper til ca 25.000. Hva ville du valgt?? [Re: Sutrekoppen] #2208573 25/05/2016 08:34
G
grr Offline
Ivrig
Ivrig
G
Uavhengig av det som minner om Androidbrukeres kamp mot iPhone lenger oppe her, så vil jeg bare si at jeg, i likhet med trådstarter, kom fra HT og kjøpte meg brukt Spark 29 for å komme meg litt ut i skauen. Skulle jeg nå kvittet meg med alle syklene mine (racer, fatbike, 3xHT, BMX race, Spark) og hatt én sykkel, så hadde jeg beholdt Sparken jeg allerede har (1x11 og på 10-tallet vektmessig). Skal man dekke flere områder så må man inngå kompromisser, og jeg mener at Sparken dekker ekstremt mange felt uten store negative sider. Sparken står alltid på Rocket Ron og funker helt fint til og fra jobb, den funker fint til å trille langs landeveien i 30km/t+ i snitt, den funker bra i skauen (nok til at jeg iallfall klarer topp 10 på noen Strava-segmenter i ny og ne), og jeg hadde ikke nølt med å stille i grusritt med den og allikevel forventa å ikke være altfor langt bak de første. Med et ekstra hjulsett og utstyrt det ene med f.eks. TB og det andre med gjerne noe litt grovere enn RoRo, så hadde den gjort mye av jobben for meg.

Og uavhengig av hva noen måtte mene om TwinLoc, så digger jeg den!

Re: Fulldemper til ca 25.000. Hva ville du valgt?? [Re: Horgen] #2208681 25/05/2016 10:42
ØysteinS Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Horgen

Twinlock er nok en bugfix på svakhetene i single pivot, men det er også en feature siden flere liker funksjonaliteten det gir.

Dette her har jo ikke noe å gjøre med single pivot.

Svakheten med single pivot er jo stort sett relatert til at det ikke er trivielt å velge omsetningskurve mellom bakaksel og demper, og at oppførselen ved bremsing også er noe karakteristisk for opphenget.

Delta-opphenget som Evil bruker er også single pivot, men det er et ekstra ledd som fikser det slik at omsetningskurven blir mer progressiv, og dette kan justere og tilpasses på, også.

Om opplagringspunktet er høyt i forhold til kranken så vil strekket i kjedet oppveie for at bakopphenget komprimeres pga. aksellerasjon. Dette har ca kun å gjøre med hvor opplagrinspunktet befinner seg til enhver tid i forhold til hvor kjedet forlater klinga på kranken, og vinkelen, dvs. hvilket bakgir man bruker.

Scott har gjort et valg, med å plassere opplagringspunktet lavt, for å redusere at pedalene påvikes av komprimering bak, trolig. Da får man lav "anti-squat", og må kompensere med mindre pløsj bakdemper.

De har i tillegg (i likhet med Intense og SC) progressiv/flat/regressiv regressiv/flat/progessiv omsetningskurve, så opphengert er laget for å kunne blåse gjennom midpartiet ganske lett, men uten å botne ut på grusomt vis.

På sti er jeg ihvertfall ganske klar på hva jeg foretrekker, "anti squat" på rundt 100%, og progressivt oppheng. Jeg har tre fulldempere med ganske forskjellig oppheng, som jeg har eksperimentert endel med.

Intense, SC og Scott ryker ut alle, for min del. En velkonstruert sykkel er bedre enn en kul sykkel, for min del.

Redigert av ØysteinS; 25/05/2016 12:55.
Re: Fulldemper til ca 25.000. Hva ville du valgt?? [Re: ØysteinS] #2208702 25/05/2016 11:02
Horgen Offline
Veteran
Veteran
Sitat: ØysteinS

Twinlock er nok en bugfix på svakhetene i single pivot Spark sitt demper oppheng, men det er også en feature siden flere liker funksjonaliteten det gir.

Dette her har jo ikke noe å gjøre med single pivot.

Rettet det, dette kan du mer om enn meg! yes

Cube Agree SLT Di2
Trek Superfly 100 m/DB inline og Pike 120mm
Re: Fulldemper til ca 25.000. Hva ville du valgt?? [Re: Horgen] #2208719 25/05/2016 11:30
ØysteinS Offline
Ivrig
Ivrig

Rettet det, dette kan du mer om enn meg! yes

Ikke meningen å bråke med deg spesielt, nei, men jeg ser av og til at noen sier generelle ting om f.eks Horst link, VPP, Single Pivot, etc. uten at tingene har noen som helst sammenheng mellom akkurat hvilket prestegjeld patentet sokner til. Så jeg greide ikke å holde meg.

Redigert av ØysteinS; 25/05/2016 12:53.
Re: Fulldemper til ca 25.000. Hva ville du valgt?? [Re: Sutrekoppen] #2210043 28/05/2016 04:24
Ottoturbo Offline
Ringrev
Ringrev

Re: Fulldemper til ca 25.000. Hva ville du valgt?? [Re: Sutrekoppen] #2211420 31/05/2016 20:59
S
Sutrekoppen Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Yes, takker for alle gode råd. Havnet på en litt mer stiorientert sykkel og knallet til med denne karen. Tror jeg blir happy med det!

Re: Fulldemper til ca 25.000. Hva ville du valgt?? [Re: Sutrekoppen] #2211521 01/06/2016 07:15
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Gratulerer, det var mye for penga!

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Side 2 av 2 1 2

Moderator  support