|
Slappe flater og harde bakker
|
Slappe flater og harde bakker
21/05/2016 16:47
|
eOpseth
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Jeg har nå omsider skaffet meg erfaring med Stages, og gjør meg noen erindringer. Mulig disse er vanlig.
FTP ble funnet greit, men jeg ser jo at det er en viss forskjell på FTP når jeg gjør dette i flatt landskap kontra f.eks. 20 minutt oppover a la starten på Trysilrittet. Hva blir da riktig? Nå bor jeg i ravinelandskap, så ei slette som takler 20 minutt maks innsats har jeg ganske enkelt ikke tilgang til.
Videre - første langtur med wattmåler ble gjort i dag, og jeg siktet meg inn mot i all hovedsak ligge mellom 55-75% (ish), mens bakkene av og til glir noe over, men gjør det jeg kan for i hvert fall holde bakkene under 90%. Snakker da om bakker, ikke korte kneiker.
Men, så merker jeg at slettene nå går fortere enn jeg er vant til, samt at bakkene går "flaut sakte" og godt under hva jeg normalt sett gjorde tidligere med puls som styrenmiddel. Er dette en vanlig erfaring, eller er det jeg som er bedre i bakkene enn på flatmark? På den hyggelige siden ser jo at langturen går nesten 1.5 km/t kjappere enn jeg vanligvis, så det er tydelig at jeg nok har kjørt meg selv noe hardere enn normalt. Pulsmessig lå jeg 55% i sone 1, 45% i sone 2.
FTP kan jo være satt feil selvsagt - jeg brukte slette-FTP jeg fant - men kan ikke se at den er way off heller.
Opplevere jeg vanlige ting her?
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
Re: Slappe flater og harde bakker
[Re: eOpseth]
21/05/2016 18:40
|
Gynter
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Dette er noe nesten alle opplever. Vil tippe det er normalt å ha ca 10-12% høyere ftp i motbakke kontra flate partier. I en motbakke med mye motvind kjennes det mye lettere å holde høy watt enn i en svak nedoverbakke med medvind.
|
|
|
21/05/2016 18:48
|
mroek
Ivrig
|
Ivrig
De fleste vil oppleve at de holder lavere watt på flater kontra bakker, og at det er lettere å holde intensiteten oppe i bakker. En FTP-test der du kjører all out i 20 minutter er i prinsippet terreng-agnostisk, men det forutsetter at du faktisk klarer å holde trykket oppe. Og det er som sagt ofte lettere å oppnå i bakker.
På en tur der du fokuserer på å holde konstant wattbelastning (men som ligger godt under FTP), så høres det ikke så unormalt ut det du beskriver. Årsaken er at når man ikke kjører på watt, så har man lett for å slappe litt i overkant mye av på flater og nedover.
Ellers anbefaler jeg gjerne å kjøre all out en hel time for å sjekke om din antatte FTP er noenlunde korrekt. Finn deg en passe runde, gjerne i kupert terreng, og gi gass. Fokuser på å holde godt trykk også i lettere partier. Pass på at du ikke starter så hardt at du sprekker på slutten, men heller ikke så slapt at du kan gasse ekstra mot slutten. Se gjerne på wattmåleren underveis, men ikke tenk at du skal forsøke å holde konstant belastning, det er naturlig å la det svinge en hel del, så lenge du føler at du tar i.
|
|
|
21/05/2016 21:42
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Å kjøre 60min all out er en svært krevende øvelse, og den skal kjøres på solid overskudd, med en knall dag, for å få et tall som stemmer nogenlunde med FTP basert på 20min test. Du trenger ikke en flate for å få en ok FTP-test, men det bør ikke være mer enn 50% oppover i alle fall. Når det går opp og ned vil det utligne seg litt, siden du får mer watt opp, og det er tyngre å holde samme trøkk nedover. Finn et strekke hvor du kan kjøre jevnt all out i 20 min, ikke får krappe svinger eller tekniske/svingete bakker.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
22/05/2016 06:45
|
traktoregg
Besatt
|
Besatt
Heller enn å kjøre 60 min all out for å sjekke om FTP er noenlunde korrekt ville jeg ha kjørt feks intervaller ala 6x10min på 100FTP. Klarer du det ved å grave ganske dypt i kjelleren, så stemmer FTPen bra.
Redigert av traktoregg; 22/05/2016 16:28.
|
|
|
|
|
|