Det er vår, stiene er tørre, jeg er lei av dødsangsten på 71* sykkel og har lyst på noe nytt.

I år skal jeg ikke sykle enduro, jeg skal ikke dra til Hafjell, og jeg skal ikke heller ikke sykle Birken. Det jeg derimot skal er å utforske nye gamle og nye stier i Øst- og Lillomarka med Bamsemums i sekken mens jeg har på meg Fox-bunaden.
Jeg har laget meg en kravspec for dette bruksscenarioet:
1. Sykkelen må ha hjul.
2. ~450mm+ reach i størrelse large.
3. Ikke gjøre meg til kanditat for Luksusfellen. Mao. koste mellom 20 000 - 25 000.
3. Må kunne sykles nedover uten dødsangst. Min nåværende sykkel er fin oppover og bortover, men når det går nedover må jeg hele tiden være på hugget for å ikke ramle over styret.
4. Må også la seg sykle bortover og oppover.
Basert på mye googling, nevrotisk introspeksjon, og litt Excel har jeg kommet frem til et knippe realistiske kandidater:
1. Canyon Spectral AL 6.0 - Ser pen ut. Riktig geometri. Hyggelig priset. Men litt lang leveringstid. Jeg vet ikke om jeg vil ha 2x10 eller ikke.
2. Canyon Strive AL 6.0 Race - Enda lengre/riktigere geometri enn Spectralen. Men den skal tross alt sykles oppover også, så blir den for mye å dra med seg? Vil eventuelt Shapeshifteren gjøre den like bra som Spectralen oppover og bortover?
3. BMC Speedfox Trailcrew - Like lang reach som Spectralen, men litt mer vandring, og bittelitt slakere. Spørsmålet er egentlig om den lar den seg sykle oppover? Den er uansett med her fordi jeg synes den er kul.
Sykler som jeg har lyst på, men som er urealistiske1. Mondraker Foxy/Crafty - Fine sykler, men labert utstyrt til prisen. Dermed utgår de.
2. Whyte - Fin geometri (470mm reach og 130mm vandring), men umulig å få tak i her til lands. Selges bare i butikk i Storbritannia og Danmark, og jeg gidder ikke reise til utlandet for kjøpe sykkel.
tl;dr: Østmarkssykkel, hva kjøper man?