Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hjul landevei disc - alu vs karbon

Hjul landevei disc - alu vs karbon #2206379 20/05/2016 10:02
A
AudunT Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
A
Er i innkjøpsmodus om dagen, skal bygge meg en landeveissykkel med skivebremser. Rammen er bestilt, det blir en Mason Definition. Gruppe blir Ultegra Di2, og det blir ellers karbon styre og setepinne, så ganske OK spec uten å ta helt av.

Jeg har forhåndsbestilt et hjulset fra HUNT, Aero Light Disc. Disse er i aluminium, veier 1469 gram for settet, er 28mm høye og 23mm breie.

Jeg merker at jeg er i ferd med å bli litt jålete, og vurderer å oppgradere hjulsettet til 38 acrbon wide disc , også fra HUNT. Dette hjulsettet er 60 gram tyngre, 38mm høyt og 26mm breie.

Sykkelen skal bli brukt til sykling rundt på Jæren. Med utganspunkt i dette, hva er eventuelle fordeler med det dobbelt så dyre karbonhjulsettet? Er kanskje det litt lettere aluminiumshjulsettet minst like bra for 75 kg tunge og ikke så veldig sterke meg?

Kjør debatt ICON_SMILE

Re: Hjul landevei disc - alu vs karbon [Re: AudunT] #2206390 20/05/2016 10:32
gare Offline
More than words
More than words
De 60 grammene vil du jo aldri merke(men det vet du forhåpentlig), og jeg vil våge å påstå at forskjellen i aero ikke er stor, særlig ikke når jobben din ikke er å vinne sykkelritt ICON_WINK

Du må jo gjerne bruke masse penger på hjul om du vil, og det vil kanskje se litt kulere ut, men du vil nok(dessverre)ikke sykle fortere med de 10 ektra millimeterene og det vil nok heller ikke gå fortere opp bakken til Karlsbu ICON_SMILE

Jeg ville vel sett på mulighetene som ligger i custombygg, og jeg er jo blitt svak for lavprofil-aluhjul med 32 eiker, ikke (spesielt)lett, ikke aero, men comfy som fy!

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Hjul landevei disc - alu vs karbon [Re: AudunT] #2206396 20/05/2016 10:38
A
AudunT Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
A
Grammene merker jeg jo ikke, det vet jeg godt. Det sykles ikke ritt, så aero egenskapene er ikke så viktige, nei. Og jeg bryr meg ikke om hvor fort det går, men jeg bryr meg om å ha det gøy på tur, og jeg liker bra utstyr.

Jeg tenkte mer på følelse etc. Det nå jo være noe mer enn bare jåleri som gjør at folk kjøper karbon? Eller?

Re: Hjul landevei disc - alu vs karbon [Re: AudunT] #2206422 20/05/2016 11:34
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Sitat: AudunT

Jeg tenkte mer på følelse etc. Det nå jo være noe mer enn bare jåleri som gjør at folk kjøper karbon? Eller?

Et godt hjul er et godt hjul, uansett om det er alu eller karbon. For det meste så er det nok jåleri som gjør at folk kjøper karbon, men det får være lov ;-)
Det skal dog sies at det å sykle sakte med svindyre deler er så harry at da går jåleriet litt opp i spinninga ;-) :-P

Re: Hjul landevei disc - alu vs karbon [Re: AudunT] #2206435 20/05/2016 11:57
kjasmas Offline
Ivrig
Ivrig
Begge hjulsettene er jo moderne brede (17c på alu og 18c på karbon).

Utseendemessig er det vanskelig å se forskjell siden begge er helsvarte.

En fordel med skivebremser er jo at man kan sykle karbonhjul hele tiden siden man ikke trenger å tenke på slitasje på bremsebanen om man bryr seg om det.

Edit: kjøp det du tror kommer til å få deg til å smile mest når du går ut i garasjen for å ta frem sykkelen...

Redigert av kjasmas; 20/05/2016 11:58.
Re: Hjul landevei disc - alu vs karbon [Re: AudunT] #2206455 20/05/2016 12:33
A
AudunT Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
A
I-landsproblemer, altså...

Egentlig ser det litt teit ut med høyprofilhjul på komfortracer. Det taler for alu, som har litt lavere profil. Alu er kr. 6000,- billigere, det er jo et stort pluss. Så jeg heller nok mot alu.

Men følelsen, er den forskjellig? Jeg (tror jeg) merker forskjell på en setepinne eller et styre i alu vs karbon, hvor karbon føles mer komfortabelt.

Moderator  support, Valentino