Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Schwalbe dekk -Hvilken modell er beste allrounder?

Re: Schwalbe dekk -Hvilken modell er beste allrounder? [Re: Thomas-] #2208770 25/05/2016 13:08
C
Cyload Offline
Entusiast
Entusiast
C
Sitat: oyvin
En av damene i klubben syklet masters Furusjøen Rundt med Thunder Burt. Jeg syklet noe annet. En av oss to punkterte, på begge hjul, mens hun kom uten uhell i mål. Godt jeg ikke hadde sagt hva jeg tenkte før start.

Behovet for grove dekk er ofte litt overvurdert, og bruksområdet til lette tilsvarende undervurdert her inne. Selv om jeg ikke går over til TB på Furusjøen uansett erfaringene fra sist. Men jeg har nok i litt mer luft i hva det nå blir jeg sykler på i år.

Bedre punkteringsbeskyttelse på den versjonen av TB hun brukte enn de du hadde da? Det kan også ha noe med at du kanskje kjører tøffere, og tar litt mer risky linjer? Og selvfølgelig lufttrykket.

Sitat: Thomas-
Sitat: grr
Jeg har ikke gjort noen effektmåling, men opplevelsen er iallfall at TB ruller merkbart lettere enn RoRo.
TB har nok bedre aerodynamiske egenskaper enn RoRo. Det spiller liten rolle i lave hastigheter, men i maratonritt har det litt å si. Har ikke sett tall på det, men ser ikke bort fra at det har større betydning enn rullemotstanden når hastigheten er høy. Noen som tør gi et anslag?

Nei.
Det har utrolig lite å si. Om det skulle vært så viktig, hvorfor går utviklingen på landeveien mot bredere dekk? (Som gir lavere rullemotstand men mer luftmotstand)

Re: Schwalbe dekk -Hvilken modell er beste allrounder? [Re: Eirik84] #2208773 25/05/2016 13:17
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Vi er tre karer som i vår syklet en del sammen. En med RoRo. En med RaRa og en med TB. Vi synes det tre dekkene rullet svært så likt. Svært liten forskjell å merke.

De som påstår at RoRo ruller dårligere tror jeg blir distraert av støyen dette dekket gir.

Re: Schwalbe dekk -Hvilken modell er beste allrounder? [Re: Eirik84] #2208774 25/05/2016 13:17
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O
Feilvurdering av utstyr fra min side. Jeg hadde for lite luft, det var utrolig mange skarpe steinkanter over første fjell. Noen hadde tatt flere kubikkilometer rettvinklede steiner i ymse størrelser og spredd utover, sånn jeg husker det over der. Dobbel snakebite med slangeløst oppsett og kakk i begge felgene på meg...

Men poenget er absolutt ikke at TB var det riktige valget eller at RoRo feil, men at de lettrullende dekkene har et større bruksområde enn mange synes å tro. Jeg har for den saks skyld syklet TSR med Race King, med slanger og uten problemer, dengang jeg hadde 26'' og RK SS var normen.

Hvor mye volum har nok mer å si, i hvert fall at det ikke er for lite volum.

Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Re: Schwalbe dekk -Hvilken modell er beste allrounder? [Re: Eirik84] #2208788 25/05/2016 13:52
E
eryx Offline
Entusiast
Entusiast
E
Jeg kan ikke huske å ha lagt merke til noe forskjell i lyden, men jeg kjørte merkbart saktere med RaRa bak og RoRo foran enn med ThBu på begge på samme sykkel med alt annet identisk.

Så nå har jeg satt ThBu på den raskeste sykkelen, og RaRa og RoRo på "herjesykkelen".

Re: Schwalbe dekk -Hvilken modell er beste allrounder? [Re: Cyload] #2208792 25/05/2016 13:59
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Cyload

Det har utrolig lite å si. Om det skulle vært så viktig, hvorfor går utviklingen på landeveien mot bredere dekk? (Som gir lavere rullemotstand men mer luftmotstand)

Fordi landevegdekk og terrengdekk er to ulike ting. Og det er ikkje berre breidda som er avgjerande her. Størrelse og plassering av knastar vil også ha innverknad.

Re: Schwalbe dekk -Hvilken modell er beste allrounder? [Re: Eirik84] #2208800 25/05/2016 14:24
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Lite om dekk, men artig om aerodynamikk i terrengsykling, siden vi er inne på det:

Re: Schwalbe dekk -Hvilken modell er beste allrounder? [Re: Eirik84] #2209373 26/05/2016 13:11
E
eryx Offline
Entusiast
Entusiast
E
Litt dum tittel på den videoen ICON_SMILE Er det virkelig noen som tror at fysikkens lover har unntak for terrengsykling?

Re: Schwalbe dekk -Hvilken modell er beste allrounder? [Re: Eirik84] #2209569 27/05/2016 05:16
Ottoturbo Offline
Ringrev
Ringrev
Asfalt til jobb og røtter. Jaja. Røtter blir våte og er kanskje de glatteste du kommer over. Dette lar seg ikke kombinere. Pacestar er totalt uegnet for traction i skogen når det er fuktig. Når dette blir litt slitt, så kommer den plastikkharde grunngummien frem. Dette er en av grunnene til at et dekk med så høye knaster som RoRo og NN ruller så godt. Det finnes lite bevegelse i knastene fordi grunnstammen i knastene er plastikkhard gummi. Dette er ikke forenlig med fuktige forhold. Du sykler mest til/fra jobb og et dekk som funker i alle forhold i skogen ruller elelendig på asfalt. Jeg anbefaler å kjøpe deg en billig pendler-sykkel med superraske dekk som ikke punkterer. F.eks Michelin Country rock. Fem bar i disse og du flyr til/fra jobb på en tung sliten sykkel med stiv gaffel.

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support