Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Knekt pinch bolt/skrue ved drop out

Knekt pinch bolt/skrue ved drop out #2205692 18/05/2016 18:19
kjenrik Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Fortvilelsen er stor da jeg har klart å knekke skruen som strammer ramma rundt bakhhjulsakslingen. Dette er en lukket drop out varint. Sykkelen er en GT Sanction Team 2016.
Skruen sitter godt strammet med locktite for og gjøre det ekstra utfordende. Har vært i kontakt for firma som kunne forsøke å borre ut krue og gjenge opp inni ramma på nytt. Må plukke bakramma av og strippe den for komponenter før innlevering. Ville koste 2-3000kr og de var i tvil og kunne ikke garantere et lykkelig utfall. Alternativet vil være ny bakramme, dersom mulig og få tak i eller...vel ingen sykkel i det store og hele.
Er denne skruen som strammer ramma rundt akslingen 100% nødvendig? Akslingen i seg selv skrues inn og strammes til slik at alt sitter fast.
Må bare spørre da situasjonen er så j*vlig fortvilende. At en så liten skrue skal sette hele sykkelen ut av drift.
Får ikke til å laste opp bilde, beklager men håper jeg har forklart greit nok.

Re: Knekt pinch bolt/skrue ved drop out [Re: kjenrik] #2205739 18/05/2016 20:21
RoyK Offline
Besatt
Besatt
Borring med stabilt feste og grisepikk bør funke

Re: Knekt pinch bolt/skrue ved drop out [Re: RoyK] #2205751 18/05/2016 20:48
kjenrik Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Sitat: RoyK
Borring med stabilt feste og grisepikk bør funke

Det har blitt forsøkt uten hell. Knakk grisepikken for sikkerhets skyld.

Redigert av kjenrik; 18/05/2016 20:49.
Re: Knekt pinch bolt/skrue ved drop out [Re: kjenrik] #2205857 19/05/2016 07:58
M
MortenRE Offline
Ringrev
Ringrev
M
Får du ikke boret den ut selv og gjenget opp opp på nytt selv?

Siden du både vet hva grisepikk er og har prøvd høres det jo ikke ut som du er helt grønn på mekk.
Godt mulig du kan kjøre uten fiks også, er ikke noe pinchbolt på min Spectral.

Re: Knekt pinch bolt/skrue ved drop out [Re: MortenRE] #2205939 19/05/2016 10:53
kjenrik Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Sitat: MortenRE

Siden du både vet hva grisepikk er og har prøvd høres det jo ikke ut som du er helt grønn på mekk.

Joda litt mekking klarer jeg fint, men denne gangen møtte jeg veggen. Har ikke annet utstyr enn ordinær drill, metallborr og grisepikk. Utstyr for å eventuelt å lage nye gjenger har jeg ikke.
Firma som har sagt seg villig til å gjøre et forsøke et industrimekanisk verksted. De må kun ha bakramma og sette den opp i en maskin, for så å presisjonsdrille ut skruen. Samtidig gjenger de opp på nytt dersom behov.

Du skriver at det ikke er pinchbolt på din Spectral. Betyr det at den er fjernet i etterkant eller levert uten?
Er det lukket drop out med en liten glippe som pinch bolten skal klemme sammen?

Re: Knekt pinch bolt/skrue ved drop out [Re: kjenrik] #2206274 20/05/2016 07:22
H
hcb Offline
Entusiast
Entusiast
H
Er det alu eller stålbolt? Er det stål så kan en bare sveise på en passende bits f.eks og deretter skru den ut, evnt en mutter dersom hodet på skruen er helt borte. Gjorde dette nylig selv.
Varmen som kommer av sveisingen gjør at ting løsner litt, og knekker den av ved første forsøk så kan en bare prøve igjen ofte.

Re: Knekt pinch bolt/skrue ved drop out [Re: kjenrik] #2206347 20/05/2016 09:05
M
MortenRE Offline
Ringrev
Ringrev
M
Sitat: kjenrik
Sitat: MortenRE

Joda litt mekking klarer jeg fint, men denne gangen møtte jeg veggen. Har ikke annet utstyr enn ordinær drill, metallborr og grisepikk. Utstyr for å eventuelt å lage nye gjenger har jeg ikke.
Firma som har sagt seg villig til å gjøre et forsøke et industrimekanisk verksted. De må kun ha bakramma og sette den opp i en maskin, for så å presisjonsdrille ut skruen. Samtidig gjenger de opp på nytt dersom behov.

Du skriver at det ikke er pinchbolt på din Spectral. Betyr det at den er fjernet i etterkant eller levert uten?
Er det lukket drop out med en liten glippe som pinch bolten skal klemme sammen?

En gjengetapp koster ikke voldsomt mye, men fordrer jo at du enten får ut bolten eller borer rett.

På Spectral er det kun lukket drop out ikke noe pinch bolt - du ser det vel på kanskje på bildet her:
https://www.canyon.com/no/mtb/spectral/f-spectral-al.html

Moderator  support