|
Når er et styrelager egentlig gåent?
|
Når er et styrelager egentlig gåent?
17/05/2016 22:50
|
mroek
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Jeg kjøpte en ny Aeroad i fjor vår, og den har nå trillet ca 13000 km på knapt halvannen sesong. Ikke vinterbrukt, og alltid godt påpasset med vask og smurning. Veldig godt fornøyd med sykkelen generelt sett.
Så merket jeg nå i vår at det hadde blitt ørlite slark i styrelageret (-ene), og jeg plukket derfor ut lagrene og inspiserte dem. Visuelt sett er de greie, men de er litt røffe, og man kan lett kjenne at de er slitte, og har groper og/eller evenuelt urunde kuler. Lagrene er temmelig slanke/spinkle, og såvidt jeg vet er dette custom-lagre som er laget av Acros for Canyon.
Jeg rengjorde alt, og fettet opp og monterte dem igjen, men man kan jo høre ørlite ulyd (som en slags mild knasing) når styret vris på. Jeg tightet det jo opp forskiftsmessig, så slarken er forsåvidt borte, og dette er ikke noe man merker under bruk av sykkelen.
Spørsmålet er da: Når synes folket at det er på tide å skifte styrelagre? Jeg hadde nok forventet meg litt lenger levetid enn dette, men er jeg da kravstor?
Nå skal det sies at jeg ikke har spurt Canyon enda, men jeg tipper vel at de vil toe sine hender, og si at dette er normal slitasje. Nye lager vil jeg vel også måtte kjøpe via dem, antar jeg?
|
|
|
Re: Når er et styrelager egentlig gåent?
[Re: mroek]
18/05/2016 06:32
|
SoneX
Avhengig
|
Avhengig
hadde jeg hatt en ulyd eller noe antydning til slakk etter 13000 km hadde jeg byttet og tenkt, dette lageret har gjort jobben 
|
|
|
18/05/2016 06:38
|
Christian82
Ivrig
|
Ivrig
Tror jeg å ville sagt meg fornøyd med å få 13000 ut av ett styrelager.. Off topic, men hvordan klarer du 13000 km på halvannen sesong? Ingen familie eller små barn? Hilsen en i tidsklemma...
it´s better to have a more advanced example of a lesser material than a lesser example of a more advanced one
|
|
|
18/05/2016 06:47
|
perbl
More than words
|
More than words
Maskinlagre er forbruksvare.
Sett opp mot lengden du har kjørt er det vel ikke helt unormalt å måtte bytte selv på landeveissykkel. Har du vært ivrig på vaskingen kan det jo være det har trukket vann inn i lagrene pga dette, jeg mistenker kanskje jeg har vært litt uvøren med hageslangen på mitt lager på gjørmete stisykkel hvertfall, der jeg bytta lenge før titdelen av rullelengden din.
Er det så custom at du må bytte hele lageret, eller kan du finne løse maskinlagre? Det er vel ganske stor forskjell i holdbarhet på forskjellige lagre.
Redigert av perbl; 18/05/2016 06:48.
Per B.
|
|
|
18/05/2016 06:59
|
mroek
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Jeg benekter jo ikke at styrelager er en slitedel, men jeg ville nok likevel forventet litt lenger levetid enn dette. Kranklagrene er f.eks fremdeles OK, og de har jo i prinsippet en enda tøffere jobb enn styrelagrene.
@Christian82: Joda, har familie, men ikke små barn lenger. Dessuten trener jeg nesten utelukkende hardt (=sykler fort), så derfor tar det ikke så lang tid å få ganske mange kilometer. Det er sjelden jeg er over 10 timer per uke med trening (i utesesongen, inne om vinteren blir det svært lite).
|
|
|
18/05/2016 07:04
|
mroek
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Lagrene er forsåvidt løse maskinlagre, men jeg tror ikke det er standarddimensjoner på dem.
|
|
|
18/05/2016 08:52
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Lager skal i utgangspunktet vare i to år eller mer. Synes også det hørtes rart ut at styrelageret skal slites ut før kranklageret. Jeg ville ha reklamert på sykkelen. Var dette en dyr sykkel så vil jeg si det må stilles høyere forventninger til holdbarheten enn hvis det er en billig sykkel.
|
|
|
[Re: Paulus]
18/05/2016 09:05
|
perbl
More than words
|
More than words
Lager skal i utgangspunktet vare i to år eller mer. Synes også det hørtes rart ut at styrelageret skal slites ut før kranklageret. Jeg ville ha reklamert på sykkelen. Var dette en dyr sykkel så vil jeg si det må stilles høyere forventninger til holdbarheten enn hvis det er en billig sykkel. Slitedeler slites jo gjerne minst like mye av bruk som av tid. TS har jo sykla mye med lageret, så lite relevant å se bare på antall år i dette tilfellet. Men jeg ville nok forsøkt meg med en mail til Canyon først, men tviler på om jeg ville lagt veldig mye energi i å krangle om de ikke gir medhold i klagen.
Per B.
|
|
|
18/05/2016 09:07
|
henrikh
Ringrev
|
Ringrev
Det er nesten garantert kjørt med slark, eller spylt inn møkk som har tatt livet av de. Det er jo ikke rare kostnaden for nytt styrelager- og har du fått 1300 mil ut av det så hadde jeg vært fornøyd. Tviler på at du kommer bedre ut av det med å sende styrelageret til tyskland for å høre hva canyon har å si, egentlig.
Det er neppe så spesielt at det ikke kan kjøpes hos en oppegående sykkelbutikk her til lands, både komplett erstatning m tetninger etc eller bare løse lagre.
|
|
|
18/05/2016 09:11
|
mroek
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Jeg har nettopp snakket med Canyon Norge, og vedkommende (som er deres mekaniker i Norge) mente det ikke var uvanlig å skifte styrelager årlig.
Han mente også at lagrene ikke var spesielle (mtp dimensjoner), men jeg målte dem dessverre ikke da jeg hadde dem ute, så om jeg skal prøve å skaffe dem løst fra andre steder, så må jeg plukke det opp igjen for å sjekke. Forsåvidt fort gjort, men teit av meg å ikke gjøre det når jeg sto med lagrene i hånda...
Google klarer ikke heller å hjelpe meg med å finne dimensjonene.
|
|
|
18/05/2016 09:16
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Kan ikke Canyon support gi deg dimensjonene?
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
18/05/2016 09:19
|
mroek
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Misforstå meg ikke, jeg lager slett ikke noe nummer ut av dette, jeg lurte bare på hva folket mener er normal levetid på styrelager på en landeveissykkel. Det blir jo ikke like mye møkk på landeveien som i terrenget, men det er jo klart at noe blir det uansett. Og siden sykkelen blir vasket forholdsvis ofte (og alltid etter en våt tur), så er det uunngåelig at lagrene utsettes for noe fukt.
Jeg lever greit med å kjøpe nye lager årlig om nødvendig, men da håper jeg at det faktisk er lagre som kan skaffes uavhengig, og ikke må bestilles via Canyon.
|
|
|
[Re: perbl]
18/05/2016 12:44
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Lager skal i utgangspunktet vare i to år eller mer. Synes også det hørtes rart ut at styrelageret skal slites ut før kranklageret. Jeg ville ha reklamert på sykkelen. Var dette en dyr sykkel så vil jeg si det må stilles høyere forventninger til holdbarheten enn hvis det er en billig sykkel. Slitedeler slites jo gjerne minst like mye av bruk som av tid. TS har jo sykla mye med lageret, så lite relevant å se bare på antall år i dette tilfellet. Men jeg ville nok forsøkt meg med en mail til Canyon først, men tviler på om jeg ville lagt veldig mye energi i å krangle om de ikke gir medhold i klagen. Helt enig. Som jeg sier så må man og se på prisen for produktet. Hva det er ment for. Hvilke forventninger kjøper kan ha til produktet. Om hvordan produktet er markedsført og hvilke opplysninger som er gitt kjøper, og mange flere hensyn må legges til grunn i vurderingen. Ikke bare tid eller antall km. Det er rimelig å forvente at et produkt som koster mye penger skal ha en høyere kvalitet og holdbarhet enn et produkt som er billig. Dette er ofte et sentralt hensyn i reklamasjonssaker. Jeg er ikke ute etter å lage en stor diskusjon om lager og reklamasjon. Men jeg vil bare poengtere at etter hvert som produktene de siste årene har blitt veldig dyre, så er det også rimelig at vi som forbrukere kan stille høyere krav til dem. Dette kravet mener jeg ikke begrenser seg til selve ramma på sykkelen, men må også omfatte lager og andre "slitedeler" som sykkelen er utstyrt med fra produsenten/selger. Jeg synes ikke at man uten videre skal akseptere at hjullager eller styrelager skal ryke etter ett års bruk på en sykkel til kanskje over 15-20.000 kroner. Jeg er jo imponert over at trådstarter har fått brukt sykkelen så mye som han har gjort. 1300 mil på sykkel på et år er noe jeg bare kan drømme om. Trener du annen hver dag i løpet av året så er det over 7 mil per treningstur (det vil si nesten hver dag hvis man trener kun på vår/sommer/høst litt avhengig av hvor man bor i landet). Men likevel synes jeg kanskje ikke 1300 mil nødvendigvis skulle tilsi at lagrene skal være utslitte. Det synes tydeligvis ikke trådstarter heller, derfor ville jeg anbefale å reklamere. Jeg vil også anbefale å klage til forbrukerrådet om man ikke er enig i eventuelle avslag på reklamasjon. De vil da hjelpe til og mekle i saken, og gi råd og veiledning slik at man forhåpentligvis kommer til en løsning uten at man trenger å trekke saken inn for FTU. Hver enkelt må selvsagt selv bestemme om de vil reklamere eller om de vil la være. Vi har et godt forbrukervern i Norge. Bruk det!
|
|
|
[Re: Paulus]
18/05/2016 13:07
|
perbl
More than words
|
More than words
Jeg er ikke ute etter å lage en stor diskusjon om lager og reklamasjon. Men jeg vil bare poengtere at etter hvert som produktene de siste årene har blitt veldig dyre, så er det også rimelig at vi som forbrukere kan stille høyere krav til dem. Dette kravet mener jeg ikke begrenser seg til selve ramma på sykkelen, men må også omfatte lager og andre "slitedeler" som sykkelen er utstyrt med fra produsenten/selger. Jeg synes ikke at man uten videre skal akseptere at hjullager eller styrelager skal ryke etter ett års bruk på en sykkel til kanskje over 15-20.000 kroner.
Jeg er jo imponert over at trådstarter har fått brukt sykkelen så mye som han har gjort. 1300 mil på sykkel på et år er noe jeg bare kan drømme om. Trener du annen hver dag i løpet av året så er det over 7 mil per treningstur (det vil si nesten hver dag hvis man trener kun på vår/sommer/høst litt avhengig av hvor man bor i landet). Men likevel synes jeg kanskje ikke 1300 mil nødvendigvis skulle tilsi at lagrene skal være utslitte. Det synes tydeligvis ikke trådstarter heller, derfor ville jeg anbefale å reklamere. Jeg vil også anbefale å klage til forbrukerrådet om man ikke er enig i eventuelle avslag på reklamasjon. De vil da hjelpe til og mekle i saken, og gi råd og veiledning slik at man forhåpentligvis kommer til en løsning uten at man trenger å trekke saken inn for FTU.
Hver enkelt må selvsagt selv bestemme om de vil reklamere eller om de vil la være. Vi har et godt forbrukervern i Norge. Bruk det! Den desidert dyreste sykkelen jeg noensinne har hatt har også hatt styrelageret med desidert korteste levetid. Jeg velger å se på en sykkel som en samling deler, og når det er satt på et styrelager som ikke er kjent for å vare sånn superlenge, kjøpte jeg meg bare et nytt maskinlager da det var på tide å bytte det. Ditto med kranklageret jeg akkurat satte på etter å ha kjent litt skurring da jeg demonterte for å bytte krankdrev nylig. En sykkel som er mye i bruk, og som vaskes ofte vil gjerne være veldig sårbar for lagre som ikke klarer å holde all fukten ute. Hadde det vært et Chris King-lager som sto på ville jeg nok klaget til CK, men de relativt rimelige lagrene som sto på sykkelen i utgangspunktet regner jeg med har begrenset levetid.
Per B.
|
|
|
18/05/2016 14:25
|
mroek
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Jeg er prinsipielt enig i at man bør reklamere når man mener ting ikke holder mål, men jeg synes dette er et grensetilfelle. At styrelager er en slitedel er utvilsomt, så det hele koker jo ned til hva man kan si er forventet levetid (og derfor denne tråden). At sykkelen kostet rundt 30k er kanskje en faktor som skal styre forventningen noe, men det er jo ikke så enkelt å vekte dette.
Forøvrig ser jeg nå at jeg har løyet mhp kjørelengden. Den har "bare" gått 11 000 km, ikke 13 000 som jeg skrev. Årsaken er at en import-plugin i Sporttracks har sørget for å legge på rulle-kilometre på denne sykkelen som egentlig tilhører det dedikerte rulle-vraket. Hvorfor? Jo, fordi jeg flytter wattmåleren mellom syklene, og der var det en assosiasjon som jeg ikke tenkte på...
|
|
|
[Re: perbl]
18/05/2016 14:33
|
RoyK
Besatt
|
Besatt
Den desidert dyreste sykkelen jeg noensinne har hatt har også hatt styrelageret med desidert korteste levetid.
Kan det være på grunn av at noen har gått litt vel langt ned på vekt, kanskje? 
|
|
|
18/05/2016 14:45
|
Supermann
Besatt
|
Besatt
Jeg synes egentlig at det her reises en prinsipielt interessant problemstilling. Hvorfor skal styrelager vare vesentlig kortere enn f.eks. endeledd på en bil? Og hvorfor skal vi akseptere at sykler som koster en arm og et bein ikke holder lenger? Chris King har jo bevist at det ikke er noe problem overhode å lage holdbare styrelager, kranklager og nav som samtidig er lette nok til å vinne TdF på(Lance, men dog). Det er veldig tydelig at planned obsolesence praktiseres sykkelbransjen og dette bare underbygger det faktum.
Rent praktisk så tipper jeg at Cane Creek har en nedre lagerkopp liggende i en nettbutikk et sted for rundt 10 euro som vil erstatte knirk med smil :-) Allikevel så er det hassle å måtte lete etter slike ting.
Redigert av Supermann; 18/05/2016 14:46.
Ut på tur!
|
|
|
[Re: Supermann]
18/05/2016 15:02
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Jeg synes egentlig at det her reises en prinsipielt interessant problemstilling. På landevei eller er terreng også interessant, er sistnevnte bare akseptert at sånn er det? Ja det er litt interessant, har vel bare all vekthoring å takke for all søpla vi må slite med som ikke virker. Jeg syns det er helt hårreisende at omtrent alt på sykkelen skal forventes å måtte byttes i løpet av en sesong eller senest etter endt sesong og reklamasjon blir stort sett møtt med at dritten er brukt. Bill.mrk Ett år gammel sykkel gis bort
Redigert av JoachimV; 18/05/2016 15:04.
|
|
|
18/05/2016 16:34
|
Skorp
Ivrig
|
Ivrig
Opplever at styrelager slites fortere på landevei enn noe annet. Man sykler ofte tilnærmet rett frem, noe som fører til at kulene får mye slitasje akkurat de 10grader man bruker mest. Harde dekk og stiv gaffel gir små slag som banker godt på lageret Prøv deg frem og spør om nye lager fra Canyon Norge. Har hørt mye godt om de, så det kan jo hende 
|
|
|
[Re: Supermann]
19/05/2016 18:21
|
henrikh
Ringrev
|
Ringrev
Jeg synes egentlig at det her reises en prinsipielt interessant problemstilling. Hvorfor skal styrelager vare vesentlig kortere enn f.eks. endeledd på en bil? Og hvorfor skal vi akseptere at sykler som koster en arm og et bein ikke holder lenger? Chris King har jo bevist at det ikke er noe problem overhode å lage holdbare styrelager, kranklager og nav som samtidig er lette nok til å vinne TdF på(Lance, men dog). Det er veldig tydelig at planned obsolesence praktiseres sykkelbransjen og dette bare underbygger det faktum.
Rent praktisk så tipper jeg at Cane Creek har en nedre lagerkopp liggende i en nettbutikk et sted for rundt 10 euro som vil erstatte knirk med smil :-) Allikevel så er det hassle å måtte lete etter slike ting. Vi kan vel konstatere at for det første er kulelager ikke helt ideelt i applikasjoner som ikke roterer ( styret på en landveissykkel går vel knapt noen grader sideveis i bruk). Dessuten vil vi jo ha racing-vekt på syklene. Da må det fires ett sted. “Strong. Light. Cheap. Pick two.” Standardene som er i bruk dekker jo alt fra tdf til gutteklubben øl&wiener. Hadde vi hatt samme delene på toyotaen i garasjen som brukes i rally eller formel 1 hadde vi sannsynligvis ikke vært veldig imponert over levetiden. CK var vel tidlig ute med skikkelig herding og tetning av sine styrelagre som gjorde at de varte betydelig lengre enn konkurrentene. Idag tror jeg det er hipp som happ hvilken produsent du velger, sålenge du kjøper "kvalitet". https://www.vpg.no/avdelinger/sykkel/coc...133-p0000473347Blir du svett av tanken på att styrelager koster over 1000 kroner, er det bare å kjøpe €10-lageret, og satse på at det holder. Noen av de varer evig, andre ikke. Erfaringsmessig trenger ikke "det meste" skiftes etter hver sesong, dersom man er flink med vedlikehold, men "det meste" er slitedeler med begrenset levetid. Hvis man skal ergre seg over at ting slites og koster penger ved utskiftning har man HELT klart funnet seg feil hobby 
|
|
|
19/05/2016 18:44
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Når det uhelbredelig knirker eller når styret blir stående i fast stilling i forhold til rett frem som tilsvarer (360/N) * Z grader hvor Z<N/2 og N er antall kuler i nederste kulelager.
|
|
|
19/05/2016 21:17
|
Aero
Medlem
|
Medlem
Kan det være at du har kjørt uten å stramme lageret skikkelig? Jeg har en Canyon Endurace med Acros the Clamp lager. Det tok meg litt googling for å finne ut hvordan jeg strammet inn slarken med den lille torx-skruen. Se denne videoen for hvordan det gjøres: https://www.youtube.com/watch?v=znpZy3sLbL0
|
|
|
19/05/2016 22:10
|
mroek
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Aeroad har tradisjonelt styrelager, ikke "the clamp"-typen. Jeg kan selvfølgelig ha kjørt noe med for lite strammet lager, men ikke mye. Jeg er rimelig nøye med sjekk og vedlikehold av sykkelen.
Jeg tror nok rett og slett at 1100 mil på norske veier har vært nok for disse lagrene. Som nevnt av flere, de får jo relativt mye juling på samme sted, så at lagerbane og kuler kan få skader og deformasjoner er nok ikke så rart.
@tange: Hehe, da er nok ikke mine lagre helt utslitte enda...
|
|
|
27/05/2016 09:43
|
mroek
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
En liten oppdatering: Da jeg kjøpte sykkelen så var det litt rot med bestillingen min, og jeg fikk da som plaster på såret et tilbud om å bestille noe i nettbutikken deres til under 350,- kr, som jeg da ville få kostnadsfritt.
Dette tilbudet benyttet jeg meg ikke av (hadde vel egentlig glemt det ut), men i forbindelse med denne saken så spurte jeg om jeg da kunne få tilsendt nye styrelagre med bakgrunn i dette tilbudet som jeg da hadde til gode.
Og i dag kom Bring på døren med nye styrelagre til meg, uten noen kostnad (med mindre jeg da får en faktura senere, men det håper jeg ikke).
Om jeg kunne ha fått nye lagre på reklamasjon vet jeg da ikke, men siden dette uansett er en slitedel, så synes jeg forsåvidt dette var en helt grei løsning. Jeg vet jo heller ikke hva Canyon tar betalt for lagrene, men jeg ville nok tippe at det fort ville bli minst 350,- kr inkludert frakt og mva.
|
|
|
27/05/2016 10:20
|
mroek
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Nå har jeg notert meg ned målene på lagrene, og det ser faktisk ut for at dette er lagre som ikke enkelt kan skaffes fra uavhengige leverandører. Det er ikke så kult.
Øvre lager er merket: AC3544-36/45-RS Nedre lager er merket: AC3344-36/45-RS
Begge lagrene har altså en ytre diameter på 44 mm, mens det øvre lageret har en innerdiameter på 35 mm, og det nedre er 33 mm. 36/45 er jo vinklene på anleggsflatene. Høyden/tykkelsen er ikke angitt, men det øvre måler jeg til 5.5 mm, mens det nedre er 6 mm.
Siden holdbarheten i mitt tilfelle var bare en drøy sesong (men med mange mil, for all del), så skulle jeg gjerne hatt muligheten for å bestille fra en mer standard nettbutikk. Det ser imidlertid ut til å være rimelig vanskelig, dette er tydeligvis spesialdimensjoner. Om noen vet om en leverandør, så skrik ut. Acros sin egen nettbutikk har dem heller ikke, forøvrig.
|
|
|
27/05/2016 10:59
|
quattro
Ringrev
|
Ringrev
Det må vel være det øvre lageret som har dia på 33? Er dette lagrene til forrige generasjon Aeroad? Lurer på om mine også bør byttes, synes sykkelen er litt ustabil når underlaget endrer seg, i middels hastigheter, og dette har jeg ikke merket før. Gått 12000 km, så er omtrent samme lengde som din.
Lars Olav
|
|
|
27/05/2016 12:59
|
mroek
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Nei, det er riktig som jeg skriver. Begge lagrene har samme ytterdiameter, men det nedre er litt kraftigere, og har mindre innerdiameter. Dette er til 2015-modellen av Aeroad, men jeg *tror* ikke det er gjort endringer til 2016-modellen. 2014 var jo en helt annen ramme, så der er det nok helt sikkert ikke likt.
Ellers ser jeg nå at det står en pris på merkelappen på posene som lagrene kommer i, og der står det at de koster 5.50 euro pr stykk. Ergo veldig billige.
|
|
|
|
|