Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hodepine etter harde økter

Hodepine etter harde økter #2205307 17/05/2016 19:22
erijon Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Etter stort sett alle hardøkter får jeg hodepine. Denne oppstår ca 1 time etter økta og vedvarer resten av dagen. Noen som har en formening om hva dette kan skyldes?

Prøver å drikke ofte gjennom øktene. Er jeg på rulla drikker jeg vann, er jeg ute drikker jeg sportsdrikk og spiser ca hver halvtime. Etter hver økt drikker jeg et glass sjokolademelk og spiser 3-4 brødskiver før det har gått 30 min så jeg tror ikke det skyldes næring/væske tap. Men jeg vet jo ikke...

Jeg har visst begynt å trene igjen...

Er på utkikk etter:
Spinergy hjul
Coda sykkeldeler
Re: Hodepine etter harde økter [Re: erijon] #2205308 17/05/2016 19:27
H
Homecast Offline
Avhengig
Avhengig
H
Hva gjør du / spiser du i forkant?
Er du passe uthvilt eller er dette etter stressende dager hvor kroppen kanskje er på etterskudd allerede?

Re: Hodepine etter harde økter [Re: erijon] #2205311 17/05/2016 19:31
Kake Offline
Veteran
Veteran
For min del går det greit med "harde økter", men etter stort sett alle ritt jeg har vært med er det hodepine resten av dagen.. (mulig jeg er pingle på trening,,,)
Har ikke funnet noe annet en Paracetamol/NSAIDs osv. som fungerer..

Sikkert ok når en deltar i få ritt... ikke så kult når en trener hardt flere ganger i uka.

Redigert av Kake; 17/05/2016 19:33.

Never, ever make absolute, unconditional statements.
Re: Hodepine etter harde økter [Re: Homecast] #2205315 17/05/2016 19:41
erijon Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Sitat: Homecast
Hva gjør du / spiser du i forkant?
Er du passe uthvilt eller er dette etter stressende dager hvor kroppen kanskje er på etterskudd allerede?

Kommer litt an på. Noen dager er jeg godt uthvilt og spiser middag før trening. Andre dager kan jeg være ganske sliten og lenge siden jeg har spist.

I går for eksempel hadde jeg en 2x20min terskeløkt kl 1200. Kl 1100 spiste jeg en god porsjon yoghurt med granola. Hadde 2 hviledager før denne økta. Spiste godt etter økta men fikk allikevel hodepine utpå ettermiddagen.

Er på utkikk etter:
Spinergy hjul
Coda sykkeldeler
Re: Hodepine etter harde økter [Re: Kake] #2205317 17/05/2016 19:42
erijon Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Sitat: Kake
For min del går det greit med "harde økter", men etter stort sett alle ritt jeg har vært med er det hodepine resten av dagen.. (mulig jeg er pingle på trening,,,)
Har ikke funnet noe annet en Paracetamol/NSAIDs osv. som fungerer..

Sikkert ok når en deltar i få ritt... ikke så kult når en trener hardt flere ganger i uka.

Etter ritt har jeg ALLTID hatt hodepine....

Er på utkikk etter:
Spinergy hjul
Coda sykkeldeler
Re: Hodepine etter harde økter [Re: erijon] #2205324 17/05/2016 19:55
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Mistenker èn av to ting. Men det trenger ikke bety at jeg har rett i noen av de ICON_WINK

1: At du er anspent når du skal sykle hardt, dette forsterkes nok under ritt hvor du i tillegg er spent og nervøs. Spesielt nakkemuskulaturen er utsatt Har hendt meg flere ganger, men spesielt merkbart tidlig på sesongen når man kommer ut i terrenget igjen og skal gi jernet. Voltarol (diclofenackalium) kan fungere om dette er grunnen.

2: Jeg opplevde dette når jeg hadde jernmangel, da fikk jeg hodepine etter konkurranser og harde økter.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Hodepine etter harde økter [Re: erijon] #2205346 17/05/2016 20:47
erijon Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Ang 1 så er det dette jeg mistenker. Bytter mye mellom racer og fulldemper for tiden og sittestilling er veldig forskjellig på disse. På FS så føler jeg at sittestillingen er bra men har aldri tilpasset stillingen på racer. Den er satt opp likt som da den var n for 2 år siden.

Merker selv at jeg anspenner meg mye i skulder/nakke region, på raceren. Også på FS når jeg sykler med sekk. Prøver å være bevisst på dette og slappe av men det glipper veldig når jeg nærmer meg sweet spot og oppover.

Ang 2 så var dette et godt tips som jeg ikke har vurdert. Mistenker egentlig ikke jernmangel da jeg spiser mye kjøtt og jernrik mat til daglig. Men det skader vel ikke å ta en tur til legen for å finne ut av dette?

Er på utkikk etter:
Spinergy hjul
Coda sykkeldeler
Re: Hodepine etter harde økter [Re: erijon] #2205352 17/05/2016 20:58
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Man reagerer vel gjerne forskjellig på jernmangel, har du f.eks god framgang og synes ting går like lett/tungt som tidligere så er det lite sannsynlig at det er jernmangel. Skader uansett ikke å få tatt en blodprøve for å sjekke at alt er på stell når det trenes ganske mye.

Jeg bytter også på racer og FS, sykler klubbritt og treninger på begge. Om du har veldig aggressiv sittestilling på raceren får du en litt uheldig knekk i nakken som fort kan gjøre muskulaturen stram og vond, som igjen gir hodepine. Har du i tillegg noe svekket kjernemuskulatur, noe vi syklister gjerne har, får du mye vekt på håndledd, skuldre osv, som også kan gi hodepine.
Så er det vel ikke til å stikke under en stol at skallen ristes godt når man sykler fort på grov stiv.

Kanskje du har en litt dårlig sekk for anatomien din om du sliter med skulder og nakkesmerter når du har den på? Det bør være på stell når du skal sykle OF ICON_WINK

Re: Hodepine etter harde økter [Re: erijon] #2205406 18/05/2016 07:01
Frank H Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg har slite med det samme. Og etter mye fram og tilbake fant jeg ut at det var nakken. Brukte flere år på og finne det ut og var helt desperat tilslutt! Prøv å slappe av i skuldrene når du sykler hardt. Skuldrene bak og ned!
Tøying og trening hjelper også.

https://www.youtube.com/watch?v=pjwHL8-b-VM
https://www.youtube.com/watch?v=pjwHL8-b-VM
https://www.youtube.com/watch?v=Ub8afedu5GQ

Før jeg fant ut dette prøvde jeg ALT!! Trodde tilslutt jeg var syk... Og begynte nesten og bli helt skrullete... fryktet kreft osv.. Ikke gå dit!

Begynn og se på sittestilling, fokuser på nakken din, få massasje av nakke av noen som er flinke, og tren rygg, skuldre... Strekk brystet.

Redigert av Frank H; 18/05/2016 07:10.
Re: Hodepine etter harde økter [Re: erijon] #2205414 18/05/2016 07:21
H
Homecast Offline
Avhengig
Avhengig
H
Ut ifra hva som kommer inn her er det kanskje på sin plass med en skikkelig bike fitting?

Re: Hodepine etter harde økter [Re: erijon] #2205496 18/05/2016 10:12
erijon Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Bikefit har jeg vurdert i mange år men har ikke klart å få ut fingeren. Hvordan vet jeg om sekken ikke passer Hoaas? Har 2 stk som jeg bruker om hverandre. En camelbak circuit til korte turer og en Evoc Freeride trail til lengre turer. Føler at begge sitter bra og er behagelig.

Frank, takk for tips. Skal sjekke ut de videoene når jeg kommer hjem. Er nok ikke flink til å tøye skikkelig etter sykkelturer og tror jeg har mye å hente her.

Er på utkikk etter:
Spinergy hjul
Coda sykkeldeler
Re: Hodepine etter harde økter [Re: erijon] #2205514 18/05/2016 10:49
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Er de behagelige, men du får vondt i skuldre, nakke og hodet av å ha de på? Jeg vet at jeg kan få vondt i nakke og hodet om jeg bruker tung sekk på fjelltur. Men det kommer av at sekken ikke passer til meg (kjerringa sin), det gir for mye press på skuldrene og klemmer på trapezius, det gir litt "syrefølelse" og dårlig sirkulasjon = hodepine som øker i intensitet med lengden på gåturen.
Men med så lette sekker som man bruker under sykling bør ikke dette være noe problem. Mulig du bare spenner deg mer når sekken kommer på.

Jeg fikk gode tøyeøvelser hos fysioen min for trapezius og nakke generelt når jeg begynte på behandling. Har jeg ulmende hodepine som begynner i bakhodet hjelper de veldig.
Ikke så ulik disse: http://kiropraktorgruppen.no/problemomrader/nakke/ovelser-for-vond-nakke/

Prøver å trekke haka inn mot halsen, da tar det ekstra godt.

Re: Hodepine etter harde økter [Re: erijon] #2207146 22/05/2016 18:22
erijon Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
De er behagelig ja. Om det er på grunn av disse jeg får vondt er det jeg ikke vet. Men som du sier, de er såpass lette at jeg ikke tror det er problemet.

Siden jeg skrev dette innlegget har jeg hatt 3 turer. 1 stitur på torsdag på 4,5t og en tur på racer på fredag på 2t.

Etter turen på torsdag tøyde jeg godt etterpå. Brukte en blanding av yoga øvelser og tøyeøvelsene i linken din Hoaas. Hodepinen kom men ikke like kraftig som vanlig. Etter turen på fredag gjorde jeg det samme og kjente ingenting men denne turen var ikke spesielt hard.

Har akkurat kommet inn fra en kort 1t stitur. Har ikke tøyd i det hele tatt, for å se om jeg merker noe murring i hode/nakke. Normalt vil jeg ikke kjenne noe etter en såpass kort tur men jeg tror nok at det er for lite spesifikk tøying på problemområder som er løsningen.

Er på utkikk etter:
Spinergy hjul
Coda sykkeldeler
Re: Hodepine etter harde økter [Re: erijon] #2207226 22/05/2016 20:38
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jau, du får prøve det en periode å se om det gir seg. Hadde en 5t 30m tur i går på racer, da kjente jeg at nakken var ganske kjørt etterpå og en ulmende hodepine. Tøyde godt ut og det gikk over etter en liten stund.

Re: Hodepine etter harde økter [Re: erijon] #2215677 13/06/2016 11:00
A
Alem Offline
Fersking
Fersking
A
Jeg slet med samme problemet leeenge, prøvde alt mulig rart av både forskjellige doser av væskeinntak, elektrolytter osv...

Eneste som hjalp umiddelbart var å tøye ryggen godt rett etter økta. Strakk armene ut og passet på å få skikkelig tøy på muskulaturen langs rygg graden og opp mot nakken.

Føler med deg...;)

Re: Hodepine etter harde økter [Re: erijon] #2216016 14/06/2016 09:01
Frank H Offline
Ringrev
Ringrev
Siste nytt for min nakke er at massøren "min" anbefalte meg å IKKE bruke hjelm. Det har jeg praktisert en liten perioden nå. Kun med sykkelkaps. Får en del blikk, men sånn får det bare værra!

De 2-300 grammene er masse for muskulaturen i nakken, hvis man har en skade eller liknende.

Jeg kan skrive under på at det hjelper og nakken er bedre.

Jeg vil derfor anbefale alle som sliter med nakken og IKKE bruke hjelm ICON_COOL

Re: Hodepine etter harde økter [Re: erijon] #2216021 14/06/2016 09:13
pharynx Offline
Besatt
Besatt
For å skyte inn: jeg har fått hodepine noen ganger etter økter, og da har jeg funnet ut at det er fordi brillestengene har klemt på arterier i hodet, mer spesifikt den som kalles "superficial temporal artery", ligger rett ved tinningen på godt norsk. Kan dette være årsak hos deg?

Re: Hodepine etter harde økter [Re: erijon] #2216024 14/06/2016 09:27
thomassen Offline
Ringrev
Ringrev
kiropraktor!

-Sykkelverksted, hjulbygging, sykkelreparasjoner.
-Ibis forhandler på sørlandet. Ripmo som demosykler.
http://sykkelsor.no
Re: Hodepine etter harde økter [Re: pharynx] #2216051 14/06/2016 10:36
Frank H Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: pharynx
For å skyte inn: jeg har fått hodepine noen ganger etter økter, og da har jeg funnet ut at det er fordi brillestengene har klemt på arterier i hodet, mer spesifikt den som kalles "superficial temporal artery", ligger rett ved tinningen på godt norsk. Kan dette være årsak hos deg?

Kunne jo vært det. Men jeg vet at hvis jeg bruker S Works Evade hjelmen, får jeg så hodepine at jeg nesten ikke ikke klarer å gå på jobb dagen derpå.
S-Works Previl hjelmen er litt bedre.

Tar gjerne i mot tips her!

Re: Hodepine etter harde økter [Re: pharynx] #2216909 16/06/2016 11:33
erijon Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Sitat: pharynx

Det er nok ikke aktuelt for mitt tilfelle, jeg bruker så og si aldri briller når jeg sykler.

@Frank H, da jeg kræsjet og fikk 4 brudd i ryggen for litt over 1 år siden var det hjelmen som reddet livet mitt. Traff et tre midt oppå hodet i 50 km/t. Hjelmen sprakk men hodet kom uskadet fra hendelsen. Uten hjelmen hadde jeg vært død. Ferdig snakka. Så takk for tipset men jeg kommer ALDRI til å sykle uten hjelm :-) Men du har uansett et poeng. Jeg bruker et Poc Trabec race Mips hjelm når jeg ikke sykler på raceren. Denne er ikke akkurat noen lettvekter. Kanskje styrkeøvelser av nakken kan være en ide?

Har nå vært "flink" til å tøye ut etter sykkelturer. Både nakke, skulder, rygg og bryst. I tillegg kjører jeg noen enkle rygg/mage øvelser. Dette har hjulpet veldig og jeg har ikke hatt særlig hodepine i det siste.

Redigert av erijon; 16/06/2016 11:35.

Er på utkikk etter:
Spinergy hjul
Coda sykkeldeler
Re: Hodepine etter harde økter [Re: erijon] #2316916 17/06/2016 10:23
Frank H Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg vet! Det blir litt sånn å finne unnskyldninger til å kjøre bil uten sikkerhetsbelte. Bare dumt!
Men i mitt tilfelle har jeg prøvd alt.. Tror jeg i alle fall. Alternativet som ikke er et alternativ er å slutte å sykle.

Moderator  support