Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 5 av 7 1 2 3 4 5 6 7

Beste treningsmetode for "ikke-elite"

Re: Beste treningsmetode for "ikke-elite" [Re: Hoaas] #2344802 12/09/2016 15:21
T
Titanium Man Offline
Fersking
Fersking
T
Skal man få noe særlig effekt av langturer, bør de være på fire timer eller mer. 2-3 timer er ikke langtur.

Re: Beste treningsmetode for "ikke-elite" [Re: Hoaas] #2344846 12/09/2016 17:10
P
Peters Offline
Entusiast
Entusiast
P
Sitat: Hoaas
Vektnedgang bør man helst ta så tidlig som mulig etter endt sesong, ser at i kombo med styrketrening så er det ikke alltid like lett å gå ned. Vekta går vel heller opp, selv med underskudd. Men det kommer vel sannsynligvis av væskeoppsamling i kropp og muskulatur. Men ja, jeg trener likt med kaloriunderskudd som i balanse.

Jeg har brukt vintrene de siste to årene på å kjøre 2 stk sweetspotøkter i uka, lang arbeidstid, fra 40 til 70 minutter + èn steinhard økt, ritt på Zwift eller knallhard skitur. Resten rolig i1/z2. Det var etter jeg begynte med de lange SS/terskeldragene at kjørestyrken virkelig fikk seg en boost. Mot sesong krydres det med 30/15 intervaller, 4x4, bakkeløp, karuseller osv.

Hei Hoaas,

Kan du si litt mer om hvordan du kjører dine sweetspotøkter gjennom vinteren. Samme arbeidstid, med økende watt etterhvert som FTP øker ? Intervaller eller simpelthen sammenhengende 40 til 70 min ? Hva er intensiteten på SS øktene dine ?

Jeg kjøpte meg rulle som jeg bruker med Zwift, og har opplevd kjempefremgang i år ved å kjøre 2x20 på FTP, 2*30 SS og 2x20 over/under FTP. 2-3 slike økter i uka fra oktober til mars, pluss en rolig skitur. Har økt med 5 watt ca hver 3. uke. Har du noen innspill til endring/forbedring av opplegget for neste vinter?

Re: Beste treningsmetode for "ikke-elite" [Re: Titanium Man] #2344873 12/09/2016 18:05
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Titanium Man
Skal man få noe særlig effekt av langturer, bør de være på fire timer eller mer. 2-3 timer er ikke langtur.

Det er jo bare tull..

You are what you eat...mmm nuts
Re: Beste treningsmetode for "ikke-elite" [Re: Peters] #2344876 12/09/2016 18:13
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Har variert litt, både sammenhengende arbeidstid 40-50 minutter og 4x10, 5x10, 6x10 osv. 10minutterne har jeg pleid å kjøre med 120% overdrag hvert 2.min også, så det blir litt mer terrengspesifikt.

Watt øker med FTP, ja. Samme arbeidstid. En måte å gjøre det på er å begynne på f.eks 30min arbeidstid, så øke arbeidstid utover i perioden til du f.eks klarer å gjennomføre 60-70min greit. Ta en restitusjonsperiode, test, så ny periode.

Synes det opplegget du har kjørt minner veldig mye om det jeg har kjørt, og min erfaring er lik din. God og jevn framgang gjennom vinteren. Det er vanskelig å komme med noen konkrete tips. Selv har jeg i år redusert til 2 SS økter i uka, resten rolig. Men legger på 2 styrkeøkter. Jeg skal prøve dette fram til jul, for jeg mangler mye på den eksplosive biten. Jeg gjør det bra på lange ritt på 90min+, kort rundbane har jeg ikke så mye å stille opp med selv mot de som er 10kg tyngre og har lavere FTP enn meg. De knuser meg rett og slett på eksplosivitet.
Må forske litt selv på om ekstra styrketrening kan gi meg den eksplosiviteten jeg mangler. Ser jeg dårlig eller ingen framgang på dette fram mot jul får jeg heller prøve å trene dette opp på sykkelen, med langspurt, 30/15 intervaller o.l.

Re: Beste treningsmetode for "ikke-elite" [Re: Hoaas] #2344892 12/09/2016 18:51
P
Peters Offline
Entusiast
Entusiast
P
Tenker vel å kjøre samme opplegg som i fjor, siden det fungerte så bra. Mulig at jeg justerer litt med noe økt arbeidstid utover vinteren, særlig på SS øktene. Supplerer med noe mer langrenn, enn i fjor, for variasjon, fine turer og for å gjennomføre Birkebeinerrennet.

I fjor startet jeg med FTP test på 230 i november og endte på 270 på siste inneøkta i mars. I år håper jeg å starte på 260 når Zwift sesongen starter i midten av oktober og ende på 290-300 i slutten av mars.

Re: Beste treningsmetode for "ikke-elite" [Re: johanhs] #2344900 12/09/2016 19:02
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det er nok fullt mulig å få til. Jeg starta på 265 i fjor høst, endte på 305 i april før jeg tok sykkelen ut. Har nok mista noe watt på terskel nå, så 290-300 et sted er vel sannsynlig. Håper å komme meg opp på godt over 300, med økt eksplosivitet ICON_SMILE
Jeg forventer ikke samme framgang som jeg hadde i fjor, er alltid tyngre å øke jo høyere opp man kommer, spesielt om man ikke har mulighet til å øke mengden. Men mange har en del å gå på mtp kosthold, søvn osv. Så det finnes vel alltids noen grep kan ta om man ikke har helt den framgangen man synes man fortjener ICON_WINK Lykke til, kjør på!

Re: Beste treningsmetode for "ikke-elite" [Re: Hoaas] #2344921 12/09/2016 20:00
T
Titanium Man Offline
Fersking
Fersking
T

Det er jo bare tull..

Det er dessverre (heldigvis) sant, i stor grad sant. For å stimulere fettforbrenningen og bedre arbeidsøkonomien, som jeg antar er hva som er ønskelig, bør man prøve å få langturene sine opp mot fire timer og lengre.

Re: Beste treningsmetode for "ikke-elite" [Re: johanhs] #2344929 12/09/2016 20:26
stosu Offline
Besatt
Besatt
At man bør opp mot 4 timer er jeg enig i, men økta er ikke bortkasta hvis man sykler 2,5-3 timer. De færreste har tid til 4-timers turer 2 ganger i uka.

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: Beste treningsmetode for "ikke-elite" [Re: johanhs] #2344948 12/09/2016 21:30
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Man BØR jo trene 20 timer i uka, men det er det dessverre få som har tid til. Men å si at en 2 timers økt z2 ikke har noen særlig effekt er langt fra sannheten.
Hvis det hadde vært sant, er det jo mange kontinentalryttere som trener grusomt feil. Eller har økter som er spesielt effektive...

Re: Beste treningsmetode for "ikke-elite" [Re: johanhs] #2344953 12/09/2016 21:41
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Igjen vil jeg påpeke at man må se alt i sammenheng, hva vil man bli god på? Javel, skal du sykle maratonritt eller halv/heldistanse triatlon osv, så bør langturene være 2, helst 3 timer og mer. Holder man på for lenge, så kan det gå utover de tilgjengelige fettsyrene, og det tærer på muskulaturen, som igjen resulterer i lang restitusjonstid.
Synes det blir tullete å si at en 2 timers økt i z2 ikke har noen særlig effekt. Alt av anbefalinger på langtur i sone 1 eller z2 er fra 90 minutter og opp. Jo kortere konkurransetid du har, jo mindre har du bruk for de virkelig lange turene.

Langturene er ikke eneste måte å forbedre arbeidsøkonomi på. Det er riktig at kroppen går over til en langt større andel fettforbrenning etter 3 timer, men det betyr ikke at langturene MÅ være 4 timer eller mer for å ha noen som helt effekt. Men du må gjerne dokumentere påstandene dine, så innrømmer jeg gjerne at jeg tar feil.

Re: Beste treningsmetode for "ikke-elite" [Re: Hoaas] #2345010 13/09/2016 07:14
K
keo Offline
Ringrev
Ringrev
K
"Ikke elite" er et veldig vidt begrep. Det er vel alt fra den dårligste halvdelen i elitefeltet i Birken, til de som ikke klarer å gjennomføre? Mindre man trener jo mer utbytte vil man ha av 2t i sone 2, tror jeg. Trener man allerede 10-12 t i uka, har man mindre igjen for å legge inn en økt til på 2t. Det kan like gjerne gi et negativt utslag, om man allerede er sliten.

keo
Re: Beste treningsmetode for "ikke-elite" [Re: Hoaas] #2345026 13/09/2016 07:45
T
Titanium Man Offline
Fersking
Fersking
T
To timer i pulssone 1 blir sett på som en restitusjonstur for en kontinentalrytter. Det er heller ikke en særlig vanlig økt.

Å tro at en tur på 90 minutter i pulssone 1 skal stimulere evnen til å forbrenne fett i betydelig grad, ser JEG på som tullete. I løpet av disse minuttene har ikke kroppen rukket å tømme karbohydratlagrene en gang. Kroppen kan forbrenne fett selv om man har karbohydrater tilgjengelig, men det må læres, og det mest effektive metoden å gjøre det på, er å trene lange turer opp mot fire timer og lenger. Som du så fint påpeker, går kroppen over til en langt høyere andel av fettforbrenning når man har vært ute i noen timer, ikke minutter.

Denne debatten handler om beste treningsmetode for ikke-elite. Ikke-elite nivået ble, etter min oppfatning, definert som å sykle Birken på 3 timer eller mer. Når konkurransetiden er i dette segmentet, blir det naivt å tro at en 90-120 minutters tur i pulssone 1 vil være fornuftig utnyttelse av tiden man har til rådighet.

Angående arbeidsøkonomi: det viser seg at maksimal styrketrening kombinert med langturer (4 timer+) er en av de mest effektive metodene for å forbedre denne. Det som er fint, er at effektene blir synlige allerede etter bare 2-3 timer.

Poenget mitt er at om man ønsker å sykle fortest mulig, er det lite hensiktsmessig å bruke 2 timer på en "langtur", om man bare har 4-8 timer i uka til rådighet. Da bør man prioritere intervalløkter. Har man ikke tid til å sykle 4 timer en søndag, og samtidig få inn to intervalløkter i løpet av uka, ja da kutter man langturen. Dette må sees i lys av et ønske om å sykle fortest mulig med lite trening. Om man prioriterer trivsel på sykkelen høyest, ville jeg valgt annerledes.

Re: Beste treningsmetode for "ikke-elite" [Re: johanhs] #2345030 13/09/2016 07:54
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Enklest mulig prinsipp:
Slutt å sykle sakte på trening. Hvis du ikke er i bedre form enn at du kan sykle fort i sone1-2, har du mer igjen for en hardere økt, sone 3, terskel eller intervalløkt.

Re: Beste treningsmetode for "ikke-elite" [Re: johanhs] #2345033 13/09/2016 08:04
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Akkurat, så om man trener 5-6 dager i uka (8-10 timer) bør alle være i3/terskel eller hardere? Eller bør man da droppe de 2-3 rolige 2-3 timersøktene, siden de ikke gjør noe bra for deg?

Re: Beste treningsmetode for "ikke-elite" [Re: Hoaas] #2345035 13/09/2016 08:08
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Hvis du trener
5-6 dager i uka (8-10 timer) bør alle være i3/terskel eller hardere?
håper jeg for guds skyld at du sykler "fort" også i sone 1-2.

Re: Beste treningsmetode for "ikke-elite" [Re: anonym22] #2345040 13/09/2016 08:12
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: anonymous22
Enklest mulig prinsipp:
Slutt å sykle sakte på trening. Hvis du ikke er i bedre form enn at du kan sykle fort i sone1-2, har du mer igjen for en hardere økt, sone 3, terskel eller intervalløkt.

Låter väldigt subjektivt vad som menas med fort. Min erfaring är att skidåkare på topp niva åker rätt sakta når de (antagligen) tränar i sone 1. Men det är självklart enligt min subjektiva oppfattning av sakta.

Re: Beste treningsmetode for "ikke-elite" [Re: Titanium Man] #2345041 13/09/2016 08:14
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
To timer i pulssone 1 blir sett på som en restitusjonstur for en kontinentalrytter. Det er heller ikke en særlig vanlig økt.

Å tro at en tur på 90 minutter i pulssone 1 skal stimulere evnen til å forbrenne fett i betydelig grad, ser JEG på som tullete. I løpet av disse minuttene har ikke kroppen rukket å tømme karbohydratlagrene en gang. Kroppen kan forbrenne fett selv om man har karbohydrater tilgjengelig, men det må læres, og det mest effektive metoden å gjøre det på, er å trene lange turer opp mot fire timer og lenger. Som du så fint påpeker, går kroppen over til en langt høyere andel av fettforbrenning når man har vært ute i noen timer, ikke minutter.

Denne debatten handler om beste treningsmetode for ikke-elite. Ikke-elite nivået ble, etter min oppfatning, definert som å sykle Birken på 3 timer eller mer. Når konkurransetiden er i dette segmentet, blir det naivt å tro at en 90-120 minutters tur i pulssone 1 vil være fornuftig utnyttelse av tiden man har til rådighet.

Angående arbeidsøkonomi: det viser seg at maksimal styrketrening kombinert med langturer (4 timer+) er en av de mest effektive metodene for å forbedre denne. Det som er fint, er at effektene blir synlige allerede etter bare 2-3 timer.

Poenget mitt er at om man ønsker å sykle fortest mulig, er det lite hensiktsmessig å bruke 2 timer på en "langtur", om man bare har 4-8 timer i uka til rådighet. Da bør man prioritere intervalløkter. Har man ikke tid til å sykle 4 timer en søndag, og samtidig få inn to intervalløkter i løpet av uka, ja da kutter man langturen. Dette må sees i lys av et ønske om å sykle fortest mulig med lite trening. Om man prioriterer trivsel på sykkelen høyest, ville jeg valgt annerledes.

Nå er vi inne på en helt annen diskusjon. Først påstår du at 2 timer ikke har noe for seg, så vrir du det over på om det er fornuftig bruk av dine 4-8 treningstimer i uka.
Først synes jeg du skal dokumentere påstanden din om at 2 timer i1/z2 ikke har noen effekt på en vanlig mosjonist. Er det altså like greit for en mosjonist med 6 timer trening tilgjengelig, å droppe denne? Han vil sykle akkurat like raskt med 3 timer fordelt på 3 intervaller, som 6 timer med 3 intervaller og 1 "langtur"?

Det er vel ingen/få som trener på tomme karbohydratlagre, det vil i så fall være dødfødt, siden kroppen da tærer på muskulaturen. Det er en grunn til at det anbefales å spise karbo på turen.

Å sykle 2 timer, ta tre kvarters kaffestopp med vafler, så sykle 2 timer igjen, tror du det stimulerer veldig mye mer på fettforbrenninga enn en 2-3 timers tur uten stopp?

Re: Beste treningsmetode for "ikke-elite" [Re: anonym22] #2345047 13/09/2016 08:19
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hvis du trener
5-6 dager i uka (8-10 timer) bør alle være i3/terskel eller hardere?
håper jeg for guds skyld at du sykler "fort" også i sone 1-2.

Jau, jeg trener faktisk 5-6 ganger i uka, har sjelden mer enn 10 timer. Har tross alt full jobb, 3 barn, kone og et hjem som skal tas vare på.
Men jeg skjønner at jeg bare kan trene 3 ganger steinhardt i uka å komme like langt, om ikke lengre ICON_SMILE

Re: Beste treningsmetode for "ikke-elite" [Re: Hoaas] #2345052 13/09/2016 08:24
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
De som trener den mengden du trener, sykler også (relativt sett) fort i sone 1-2 og kan da sykle økter i sone 1-2 (som fint kan vare to timer). Er man ikke bedre trent enn at sone 1-2 blir (igjen relativt sett) sakte, så er det bedre med hardere økter fram til treningsmengden og formen er bedre.

Re: Beste treningsmetode for "ikke-elite" [Re: Titanium Man] #2345057 13/09/2016 08:30
sveinaa Offline
More than words
More than words

Det er jo bare tull..

Det er dessverre (heldigvis) sant, i stor grad sant. For å stimulere fettforbrenningen og bedre arbeidsøkonomien, som jeg antar er hva som er ønskelig, bør man prøve å få langturene sine opp mot fire timer og lengre.

Jeg tror dette er en sannhet med modifikasjoner som kun står godt om den tas ut av kontekst. Det man sier er vel at større mengde (totaltid) gir bedre arbeidsøkonomi (Det er faktisk ikke det samme som at turene må være over 4 timer.). Tradisjonell utholdenhetstrening i Z2 kan godt være på 2-3 timer kontinuerlig arbeid. Man kan og legge sånne økter på dager man er "sliten" etter annen trening og få godt utbytte. Fordrer selvfølgelig at man restituerer godt etterpå.

Jeg lurer litt på hvorfor du mener at kroppen ikke har noen igjen for utholdenhetstrening i Z2: Hva bygger du det standpunktet på?

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Beste treningsmetode for "ikke-elite" [Re: johanhs] #2345058 13/09/2016 08:30
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Landeveisturene går på 200-220w i z2, snitter 31-33km/t på disse. Lengste turen i sommer hadde jeg 225w i snitt, 33km/t i 8 timer. Er det dette du tenker på? Merk at dette er alene, ikke i rulle med kompiser.
Å trene i2 (pulssone 2) har ikke noe særlig for seg i forhold til sone i2. Eneste man oppnår er omtrent samme stimuli, men lengre restitusjonstid.

Redigert av Hoaas; 13/09/2016 08:32.

Re: Beste treningsmetode for "ikke-elite" [Re: anonym22] #2345060 13/09/2016 08:31
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Inte direkt oenig men som det är formulerat blir det meningslöst.

Det är nog så att eliten ofta tränar saktare än man kan tro och att folk i sämre form tränar för hårt när de tänker träna rolig.

Re: Beste treningsmetode for "ikke-elite" [Re: Hoaas] #2345063 13/09/2016 08:34
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Jeg forsøkte å få fram et enkelt prinsipp om man bør trene en del gode, harde økter jevnlig og med kontinuitet, før man begynner å være nøye med å ha rolige økter. Jeg tror faktisk mange som bare gjør dette gammeldags og enkelt, gønner på, ender opp med bedre form enn de som på død og liv skal ha rolige økter selv om de bare trener 5-6 timer i uka.

Re: Beste treningsmetode for "ikke-elite" [Re: fredriks] #2345064 13/09/2016 08:35
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: fredriks
Inte direkt oenig men som det är formulerat blir det meningslöst.

Det är nog så att eliten ofta tränar saktare än man kan tro och att folk i sämre form tränar för hårt när de tänker träna rolig.

Sykla et par turer med en kontirytter i sommer, hans langturer går ikke noe raskere enn mine, selv om han har 400w+ terskel. Jeg ligger nok i øvre z2, mens han ligger i z1 eller lav z2. Forskjellen er selvsagt at han gamper 20+ timer i uka, mens jeg knapt har halvparten.

Re: Beste treningsmetode for "ikke-elite" [Re: fredriks] #2345065 13/09/2016 08:35
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: fredriks

Det er jeg helt enig i.

Re: Beste treningsmetode for "ikke-elite" [Re: anonym22] #2345072 13/09/2016 08:40
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg forsøkte å få fram et enkelt prinsipp om man bør trene en del gode, harde økter jevnlig og med kontinuitet, før man begynner å være nøye med å ha rolige økter. Jeg tror faktisk mange som bare gjør dette gammeldags og enkelt, gønner på, ender opp med bedre form enn de som på død og liv skal ha rolige økter selv om de bare trener 5-6 timer i uka.

Det kan godt være, men jeg utviklet meg veldig mye mer etter jeg kutta ut hardt eller halvhardt hver gang, og ble mer nøye på å skille på intensiteten. Selv om jeg da bare trente 360 timer i året. Har man 3 økter i uka, er jeg enig med deg. Men skal man ha flere økter, så tror jeg du bommer om man alltid skal gønne på, da blir ikke hardøktene harde nok, siden du er for sliten. Spørsmålet da blir jo, mener du at man ikke trenger de 2 øktene i sone 1 som varer rundt 2 timer?

Re: Beste treningsmetode for "ikke-elite" [Re: anonym22] #2345073 13/09/2016 08:41
sveinaa Offline
More than words
More than words
Enklest mulig prinsipp:

Nå vet ikke jeg hva sakte eller fort er. Ønsker man å trene mer enn 3 økter blir det sjelden super suksess om økt nr 4 og 5 er harde også. Hvorfor skal man egentlig sykle langturer på restitusjonsintensitet? Det er i alle fall tull om man ikke har hele dagen til trening...

Re: Beste treningsmetode for "ikke-elite" [Re: Hoaas] #2345080 13/09/2016 08:48
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A

Det kan godt være, men jeg utviklet meg veldig mye mer etter jeg kutta ut hardt eller halvhardt hver gang, og ble mer nøye på å skille på intensiteten. Selv om jeg da bare trente 360 timer i året. Har man 3 økter i uka, er jeg enig med deg. Men skal man ha flere økter, så tror jeg du bommer om man alltid skal gønne på, da blir ikke hardøktene harde nok, siden du er for sliten. Spørsmålet da blir jo, mener du at man ikke trenger de 2 øktene i sone 1 som varer rundt 2 timer?

Jeg burde nok skrevet 3-4 timer, siden 5-6 timer kan være så mye som 5-6 økter og da kan ikke alle være harde.

Jo, jeg mener man trenger "de 2 øktene i sone 1 som varer rundt 2 timer" straks man trener nok harde økter til at flere harde økter blir for mye og da er også formen god nok til at sone1-2-økt på to timer ikke går sakte. Da sakte som omtrent i det vanlige folk oppfatter som sakte. Turtempo i bratte oppoverbakker.

Det er ingen tvil om at du trener nok harde økter og er i mer enn god nok form til at du bør ha rolige økter!

Re: Beste treningsmetode for "ikke-elite" [Re: sveinaa] #2345085 13/09/2016 08:52
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: sveinaa
Hvorfor skal man egentlig sykle langturer på restitusjonsintensitet? Det er i alle fall tull om man ikke har hele dagen til trening...
Også er eksempel på at man bør sykle litt fortere ICON_WINK

Re: Beste treningsmetode for "ikke-elite" [Re: johanhs] #2345091 13/09/2016 08:59
sveinaa Offline
More than words
More than words
Gikk raskt igjennom en av mine treningsplaner. I snitt er det satt opp 10-12 timer i uka fordelt på 4 økter. 2 intervalløkter (Z4/Z5) a 2 timer. 1 langkjøring med intervall a 3 timer (Z2/Z4) samt en langtur a 4 timer (Z2).

Man kan mene veldig mye om ditt og datt, men man får faktisk igjen for å kjøre langturer på en intensitet som bygger utholdenhet. Det blir jo tull å kjøre langturer på restitusjonsintensitet når det gir svært liten adapsjon.

Side 5 av 7 1 2 3 4 5 6 7

Moderator  support