Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Skader etter eikebrudd

Skader etter eikebrudd #2205054 16/05/2016 10:06
kimare Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Var ute i finværet i går ettermiddag. Noen få km hjemmefra fikk jeg eikebrudd. iom jeg snart var hjemme kjørte jeg forsiktig videre. Et par km hjemmefra må jeg ta en litt krapp sving. Antakelig har eika kommet inn i drivverket resultatet er at girøret knekker, metallet i armen på bakgiret får en vridning, vaieren slites halvveis av. Og nå i dag ser jeg at ramma hvor girvaieren kommer ut har fått noen skader.

Moralen er at fikse eikebrudd selv kort vei hjemmefra.

Uansett må skadene fikses. Se bilder.
Girøre er jo det letteste

Har en Izalco Pro 4.0 2012
For meg ser dette ut til å være det riktige. Men denne er også merket Izalco 2012.

Når deg gjelder bakgiret er det Ultegra 6700. Har det noen som helst hensikt å drive og fikse dette?

Ser Bikeshop har et par deler.
https://bikeshop.no/sykkel/drivverk/bakg...030-p0000034864
https://bikeshop.no/sykkel/drivverk/bakg...030-p0000047813
Aner ikke om disse er riktige heller.

Når det gjelder skaden på karbonet, virker det umiddelbart ikke veldig alvorlig. For meg virker det som skaden sitter i kanalen hvor man fører girvaieren gjennom og ikke i den bærende konstruksjonen. Men det er kanskje lurt å få dette sjekket. Spørsmålet er hvor man gjør dette.

Redigert av kimare; 16/05/2016 10:15.
Re: Skader etter eikebrudd [Re: kimare] #2205056 16/05/2016 10:10
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A

For øvrig kan ha med noen runder med gaffatape på ramma, som bla. kan brukes til å teipe en eike ved eikebrudd..

Redigert av anonym; 16/05/2016 10:36.
Re: Skader etter eikebrudd [Re: anonym] #2205065 16/05/2016 10:22
kimare Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Sitat: anonymous
Sånn... Kan dette gjøres...
For øvrig kan ha med noen runder med gaffatape på ramma, som bla. kan brukes til å teipe en eike ved eikebrudd..

Har aldri tenkt det har vært naturlig å ha med Gaffa tape på tur. Mulig med blir det nye ja. Erfaringsmessig ryker mine eiker i festet til navet, vet ikke helt om det mulig å feste med gaffa der, men kan vel festes i en annen eike slik at den ikke gjør skade frown Alternativet er vel avbiter.

Mulig jeg kan bruke Gaffa for å fikse ramma, men den bør vel sjekkes først, og dersom det ikke er nødvendig med ytterligere reperasjoner ser jeg ikke helt hva Gaffatapen fikser.

Takk for bildene du var rett og slett for rask for meg ICON_SMILE Var i ferd med å legge inn selv.

Re: Skader etter eikebrudd [Re: kimare] #2205073 16/05/2016 10:35
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A
Sitat: kimare
Sånn... Kan dette gjøres...

Har aldri tenkt det har vært naturlig å ha med Gaffa tape på tur. Mulig med blir det nye ja. Erfaringsmessig ryker mine eiker i festet til navet, vet ikke helt om det mulig å feste med gaffa der, men kan vel festes i en annen eike slik at den ikke gjør skade frown Alternativet er vel avbiter.

Mulig jeg kan bruke Gaffa for å fikse ramma, men den bør vel sjekkes først, og dersom det ikke er nødvendig med ytterligere reperasjoner ser jeg ikke helt hva Gaffatapen fikser.

Takk for bildene du var rett og slett for rask for meg ICON_SMILE Var i ferd med å legge inn selv.

For å feste til en annen eike, så du unngår det du nettopp har opplevd...
Grusomt... Rett og slett grusomt... om ikke du da i underbevisstheten egentlig ønsket deg nytt utstyr...
Gaffatapen kan også brukes innvendig i dekket om man skulle få en revne der ved en punktering og man har slange med, så man slipper å gå hjem.

Dropout: Kanskje denne?

Redigert av anonym; 16/05/2016 10:40.
Re: Skader etter eikebrudd [Re: kimare] #2205075 16/05/2016 10:38
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Ryker eiken ved navet er det veldig enkelt å bare skru ut eiken.
Ryker den ved felgen er det greit å vikle den rundt en annen eike for å unngå at eiken subber i ramma eller annet.

Hvis eiker ryker er det et tegn på at noe er galt med hele hjulbygget.

Selvfølgelig gitt at ikke eiken ryker i kontakt med en stein eller annet.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Skader etter eikebrudd [Re: sykkeloyvind] #2205219 16/05/2016 21:21
kimare Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig

Dropout: Kanskje denne?

Lenket til den samme selv, men sammenlignet med bilde ser det ikke ut som den samme som min. Synes den fra wiggle ligner mer.

Sitat: sykkeloyvind
Ryker eiken ved navet er det veldig enkelt å bare skru ut eiken.
Ryker den ved felgen er det greit å vikle den rundt en annen eike for å unngå at eiken subber i ramma eller annet.

Hvis eiker ryker er det et tegn på at noe er galt med hele hjulbygget.

Selvfølgelig gitt at ikke eiken ryker i kontakt med en stein eller annet.

Da har jeg lært noe nytt at det bare er å skru ut eiken. Jaggu greit å vite.

Har heldigvis ikke vært plaget med eikebrudd på landevei, dette er det første etter 3000km på sykkelen.

Har vært flere på terrengsykkelen, men det vel kanskje mer naturlig. Har forøvrig gått gjennom hjulet sist og sykkelmannen på butikken mente det var strammet for mye på samtlige eiker.

Uansett er det noen tanker om feilretting av bakgiret? Og skadene på ramma?

Re: Skader etter eikebrudd [Re: kimare] #2205397 18/05/2016 06:41
A
alfred Offline
Ivrig
Ivrig
A
Kast ultegra-giret (ta vare på trinsene hvis de er rimelig nye). Kjøp ny gir og girøre og sykle videre.
Folk er litt hysteriske når det gjelder karbon. En skal selvsagt være obs på skader på kritiske steder (gaffel, styre, stem) - men stort sett tåler det noen skrammer uten at det skjer noe mer.

Moderator  support, Valentino