|
Bytte gyngehest og hardtail mot lett fulldemper?
|
Bytte gyngehest og hardtail mot lett fulldemper?
16/05/2016 09:06
|
BjKj
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Har i dag to eldre, enkle sykler til bruk i terreng. Den ene er en 26" ikkedemper (stiv gaffel). Den andre er 26" fulldemper med 15cm vandring ( Genius 40). Undrer meg nå på om jeg skulle kvitte meg med disse og skaffe meg feks en Trek Superfly FS 8 i stedet. jeg er veldig glad i å sykle på sti og bor midt i hjertet av Sørmarka. Her synes jeg geniusen generelt blir litt grov bortover og tung oppover. Noen få segmenter nedover gir demperne noe å jobbe med, men jeg er ikke hardbarka nok til å utnytte dette. Brukte den på terrengsykkelrittet ifjor, og det fungerte den (av mange grunner) ikke særlig godt. Grusraceren er jo heller ikke særlig allsidig. Ka dokke tru? Har hverken rå eller plass til å kjøpe to sykler Mvh
|
|
|
Re: Bytte gyngehest og hardtail mot lett fulldemper?
[Re: BjKj]
16/05/2016 09:34
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Jeg har tenkt i nøyaktig samme baner.
En lett fulldemper kan brukes til det meste. For min del falt valget på en Scott Spark 29". Liker både twinlock-regulering av demping og muligheten til enkelt å gjøre styrevinkelen brattere eller slakkere ved high/low-setting.
Har for enkelhets skyld to hjulsett, hvorav ett med grovere stidekk.
En utfordring er at man må et stykke opp i pris for å få en fulldemper som ikke blir tung og treg i forhold til halvdemper eller helstiv sykkel.
|
|
|
[Re: Sepeda]
16/05/2016 09:40
|
BjKj
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Jeg har tenkt i nøyaktig samme baner.
En lett fulldemper kan brukes til det meste. For min del falt valget på en Scott Spark 29". Liker både twinlock-regulering av demping og muligheten til enkelt å gjøre styrevinkelen brattere eller slakkere ved high/low-setting.
Har for enkelhets skyld to hjulsett, hvorav ett med grovere stidekk.
En utfordring er at man må et stykke opp i pris for å få en fulldemper som ikke blir tung og treg i forhold til halvdemper eller helstiv sykkel. Det er det siste du skriver her som bekymrer...superfly fs 8 ser ut til å være den rimeligste. Men da er den nok neppe den morsomste. Har jo twinlock på geniusen, og det er et genialt system Mvh
|
|
|
16/05/2016 09:50
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Min løsning ble å kjøpe sykkel pent brukt av sponset rytter. Nesten halv pris av veiledende og kun brukt noen korte turer.
Ville holdt øynene åpne for lignende kupp på Finn og her på forumet. Ser at det fra tid til annen legges ut Spark i både 910 og 900.
27.5" er ikke like etterspurt blant rittfulldemperne og er enklere å finne på salg eller som overliggere. En kompis fikk nylig en 2014-modell av Spark 730 med 50% avslag på lokalt G-Sport.
Andre modeller er sikkert utmerket. Min erfaring er begrenset til Scott.
|
|
|
16/05/2016 09:56
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
En god rittfulldemper med senkepinne kan brukes til veldig mye. Tilsvsarende en lett 120mm-fulldemper.
Jeg har nå rittfulldemper og endurosykkel. Rittfulldemperen vil jeg også kalle stisykkelen, mens endurosykkelen kun brukes til ren enduro-trening/sykling. På den blir det fort til at jeg sykler grusveiene oppover, selv om den klatrer bra.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
16/05/2016 09:57
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
+1 for senkepinne 
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
16/05/2016 10:24
|
BjKj
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
En god rittfulldemper med senkepinne kan brukes til veldig mye. Tilsvsarende en lett 120mm-fulldemper.
Jeg har nå rittfulldemper og endurosykkel. Rittfulldemperen vil jeg også kalle stisykkelen, mens endurosykkelen kun brukes til ren enduro-trening/sykling. På den blir det fort til at jeg sykler grusveiene oppover, selv om den klatrer bra. Tenker du en 120mm stisykkel kan funke på ritt som Valdresrittet etc? Må den ikke da være veldig dyr før den er lett nok? Har fabuleret om at en spark med 27.5" må passe bra. Har ikke fakta å ty til her, men den fremstår mer stihissig en 29"-varianten. Testen av sistnevnte i siste nr av terrengsykkel antyder at det kan være noe i det? Mvh
|
|
|
16/05/2016 10:33
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Hvis jeg skulle brukt en rittfulldemper som stisykkel, ville jeg i enda større grad hellet mot 29er. 27,5-rittsykler er for spesielt interesserte, eller for dem med anatomiske trekk som krever mindre sykkel, etter min mening.
27,5 kan føles mer leken og kvikk enn 29, men de fleste er villig til å ofre slikt for evnen til å takle grovere terreng bedre. Bruker du en lett rittsykkel som stisykkel er sykkelen allerede kvikk og kjapp nok, da er det viktigere med litt ekstra kapabilitet i hjulene.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
16/05/2016 10:44
|
BjKj
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Så dere konkluderte i den retning i parallelltesten av 27,5, 27,5+ og 29. Har ikke prøvd rittfulldemper av noe format enda. Har bare erfaring med 150mm med 26", 27,5" og bittelitt 27,5+. Må nok rett og slett få testet ut ting i praksis selv
Mvh
|
|
|
18/05/2016 09:23
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Så dere konkluderte i den retning i parallelltesten av 27,5, 27,5+ og 29. Har ikke prøvd rittfulldemper av noe format enda. Har bare erfaring med 150mm med 26", 27,5" og bittelitt 27,5+. Må nok rett og slett få testet ut ting i praksis selv
Mvh Jeg har tatt en reise - for det det er verd. Gikk fra 26 HT til 29HT når jeg gjenoppdaget syklingen for noen år siden. Funka fint, men fant fort ut at jeg var veldig glad i sti, og kom inn i lokalt miljø. Fikk testa fulldemper, og ble hekta. Kjøpte mtp ritt a la TSR og Ultrabirken, og endte opp med en 29" 120mm, og to hjulsett. Det var helt gull! Et par år senere følte jeg for en sykkel som tålte mer juling, og kjøpte 160mm endurosykkel. Den var gøy, men ikke gøy nok til annet enn nedover og cruxing. Ble veldig tungt og seigt. Nå sykler jeg relativt lange turer på grov sti, oppover og bortover, og da ble den for mye, og 120mm ble foretrukket. Solgte endurosykkelen, og kjøpte 100mm rittfulldemper. Tanken var å delegere 120mm til reserve/vintersykkel. Rittfulldemperen er fantastisk, om ikke litt nervøs. Ikke noen komfortmaskin, men utrolig rask. Dog sparer jeg den litt bevisst da det kostet noen kroner, så de største crux og høkk lar jeg være. Familien kjøpte så hytte på fjellet, og der ble savnet etter mer vandring og solid ramme atter stort, og 120mm ble for spett. Dermed ble det kjøp av 140mm relativt lett stisykkel, og nå har jeg endelig landet min favoritt. Den er god nok til alt av transport og bortover, leken og kjapp nedover, og er mer enn nok for mine skills som voksen pappa. Samtidig er erfaringen at vintersykling er noe dritt for utstyret, så den gamle 120mm-sykkelen beholdes til det formålet (hvis kona ikke truer med skilsmisse...) Hvis du skal kjøre ritt, kanskje noen "grusritt" innimellom, og har ambisjoner, gå for en rittfulldemper. Skal du kjøre fort på sti, men uten å gjøre noe annet enn å knive litt på Strava, ville jeg gått for 120-140mm på en passe lett sykkel. Har noen kompiser som kjører 140mm Trek Remedy på alt fra grus til enduro, og det funker som fjell. Alt mitt i 29" da jeg er 190cm, og XL-rammer på 27.5 er stygt 
|
|
|
18/05/2016 09:39
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ville nå uansett beholdt hardtailen om du ikke har plasmangel. Sannsynligheten er liten for at du får noe særlig igjen av det du har investert i den og da har du en fin sykkel til grus og vintersykling. Også kan du med god samvittighet kjøpe deg noe litt mer grovt enn en rittfulldemper.
Min erfaring, som selvsagt er begrenset, er at geometri er vel så viktig som vandring, særlig om du ikke kjører veldig hardt.. Har gått fra en ganske allround sykkel, Canyon Nerve, til Transition Smuggler. Bare litt mer vandring, men slakkere og mer rendyrket stisykkel.
Har aldri testet rene rittfulldempere, men jeg merker godt hvor mye stødigere sykkelen er nedover.
|
|
|
18/05/2016 09:49
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Gikk fra 140 vandring med ca 68 grader HA i fjor til 120/100 vandring og 70ish HA rittfulldemper i år. Begge 29".
Til alt mulig sykkel var 140 ok, kunne sykle temmelig grovt nedover uten noe stress. Men en slik sykkel blir gjerne litt seigere og tyngre enn en sykkel med mindre vandring. Sleit også litt med at fronten ville opp når det gikk oppover. Den jeg har nå tåler også rimelig grov kjøring, og er kjapp og leken på sti. Den er mye raskere på ritt og veier over 2kg mindre. Skulle jeg hatt en sykkel som taklet det meste, også rittsykling, ville jeg gått for 120mm uten for slakk geometri.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
18/05/2016 15:45
|
daktari
Ringrev
|
Ringrev
Jeg vil nesten hevde at 29" 100mm erstatter 26“ 140. Da jeg byttet ut Canyon nerve med Scalpel for 3-4 år siden fikk jeg vesentlig bedre klatreegenskaper, (behøver ikke Talas Etc), tilsvarende funksjon utfor og i sum vesentlig morsommere sykkel. Også til grusetapper. Har ikke prøvd 27,5 eller årets modeller.
Lykkelig på sti i mer enn 25 år!
|
|
|
|
|