Etter å ha googlet tror jeg det meste har falt på plass:
XT 780 og 781 er uten clutch som gjør at kjedet kan slå litt mer opp og ned i ulendt terreng mens 785 og 786 har clutch også merket med Shadow+. Ulempen er bittelitt striere giring for sarte sjeler. Som regel anbefalt med clutch for MTB.
SGS betyr long cage, noe de med 3 drev foran må ha, i tillegg til de med store tannhjul bak, angitt som Capacity. Dog er Capacity beregnet for folk som girer helt feil, altså veldig konservativt. F.eks største tannhjul både foran og bak. CG betyr medium cage og ofte bra for 2x10 oppsett. Ofte fordel med minst mulig cage pga at den da kan stramme bedre, blir lettere og kommer ikke like ofte nedi hindringer.
781 og 786 har Direct Mount mulighet som gjør at en på enkelte rammer slipper en ekstra del/plate. Men disse kan også brukes med plate på konvensjonelle rammer. 780 og 785 kan kun brukes med plate.
Og så selges det i sølv og svart.
Virker som mange XTR-eiere er sykt fornøyd, på tross av at det kun er ca 30 gram forskjell (pga karbon-etellerannet). Så det må sikkert være noe annet og som er bedre? Men begge er veldig bra.
Og Top-Normal betyr bare at fjøren i giret dytter girarmen mot det miste tannhjult bak, mens du må trekke giren opp igjen mot de største tannhjulene. Dette er det mest normale - kun ca 3 modeller som gjør motsatt.
Så konklusjonen for meg med 3x10 i terrenget er vel å gå for XT 786 SGS evt XTR RD-M986 SGS om jeg er totalt irrasjonell...og det blir man jo fort når en leser for mye på tester...
Redigert av Tormod..; 15/05/2016 21:38.