|
Stisykling med hund i trondheim
|
Stisykling med hund i trondheim
15/05/2016 11:52
|
sj0mann
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Hallais! Har stisyklet en del i bymarka, granåsen og vikåsen, men felles for alle plassene er et stykke med transport i populære stier før man kommer "godt inn" i marka hvor man møter sjeldnere på folk. Jeg har en hund som digger å være med på sykkeltur, men han er sykt glad i å hilse på andre vi møter på stiene. Dette kan bli litt slitsomt når man sitter på sykkel og må kontrollere hunden i bånd til stadighet. Lurer derfor på om det er andre med hund i trondheimsmarka som har gode råd til plasser hvor det ferdes lite folk og dermed egner seg litt ekstra med hund? Er det partier som man kan kjøre litt inn i marka slik at man slipper unna de mest populære stiene? Edit: Må presisere at jeg har hunden i bånd/langline, altså dette gjelder ikke hvor jeg kan slippe hunden løst uten å møte folk. Dette er forresten duden som vil bli med! Takker for alle råd! :-) - Simen
Redigert av sj0mann; 15/05/2016 15:29.
Stisykkel: Canyon Spectral Landevei: Gavia Ghisallo Pendling: Retro Merida-landevei
|
|
|
Re: Stisykling med hund i trondheim
[Re: sj0mann]
15/05/2016 12:19
|
CarlGustav
Entusiast
|
Entusiast
mange steder er det forferdelig forbudt å la hunder gå løse og enkelte personer har fobier mot hunder generelt hunden din kan se ganske mannevond ut og er sikkert veldig aggresiv. mine råd er, lær hunden å gå på venstre side, høyre side, bak og å komme på innkalling. Tren først på åpne plasser der dere er alene. Når det går greit så kan dere trene der det er mange, bysentrum, handlesenter, parkeringsplasser, gågater etc. tren regelmessig, dvs daglig/ukentlig Når dere møter noen så stopp opp og la fotgjengere gå på den ene siden mens hunden din står ved siden av deg på motsatt side. hvis du har noe supergodt hundedigg i baklomma så pleier det å hjelpe 
Redigert av CarlGustav; 15/05/2016 12:20.
|
|
|
15/05/2016 12:32
|
sj0mann
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Nå var det ikke akkurat et dressurkurs jeg spurte etter, men heller tips til hvor det er bedre egnet å ta han med på. Kurs er vi støtt og stadig på, så han er relativt dyktig i lydighet - noe pudlene også er som rase. Men at han skal løpe "ved fot" en hel tur er ikke å forvente, ei heller trygt for hunden. Han er på ingen måte aggressiv (?!) og han løper naturligvis i bånd, som nevnt over :-)
Stisykkel: Canyon Spectral Landevei: Gavia Ghisallo Pendling: Retro Merida-landevei
|
|
|
15/05/2016 14:14
|
perbl
More than words
|
More than words
Jeg antar du vet at det er båndtvang i hele kommunen fra og med 1. april til og med 20. august.
Per B.
|
|
|
[Re: perbl]
15/05/2016 15:09
|
EgilS
More than words
|
More than words
I den sørlig delen av Bymarka kan du finne masse stier hvor du sjelden eller aldri treffer folk. Her beveger folk seg stort sett etter noen få hovedårer.
|
|
|
15/05/2016 15:31
|
sj0mann
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Jeg antar du vet at det er båndtvang i hele kommunen fra og med 1. april til og med 20. august. Kanskje jeg formulerte meg uklart, men dette gjelder med hunden i bånd/langline, ikke løst. :-)
|
|
|
15/05/2016 17:23
|
perbl
More than words
|
More than words
Jeg antar du vet at det er båndtvang i hele kommunen fra og med 1. april til og med 20. august. Kanskje jeg formulerte meg uklart, men dette gjelder med hunden i bånd/langline, ikke løst. :-) Aha, jeg antok at du syntes det var knotete å kontrollere hunden i line og var ute etter en plass der du slapp dette. My bad.
Per B.
|
|
|
15/05/2016 19:12
|
universalis
Ringrev
|
Ringrev
TS var jo veldig tydelig på at han ikke skulle slippe hunden løs. Å sykle med hund i langline/drag i terrenget er kjempegøy, så lenge bikkja klarer å holde farten oppe og ikke farer til venstre og høyre i tide og utide. Jeg møtte et rådyr med pointeren med trekkline foran sykkelen i en bratt og glatt nedoverbakke, og som den jakthund tispa er, ville den sette etter rådyret. Heldigvis gikk det bra, selv om eieren gikk over styret.
Hvis du sykler inn fra Granåsen, vil jeg tro at så snart du passerer Rønningen vil du møte lite folk, spesielt hvis du sykler utenom rushtiden. Sist jeg var i Bymarka med bikkja mi, var det lite folk så snart du kom oppom Rønningen. Og det var heller ikke å forakte litt drahjelp oppover:-)
******************** Div. sportsremedier ...
|
|
|
[Re: universalis]
15/05/2016 20:15
|
perbl
More than words
|
More than words
TS var jo veldig tydelig på at han ikke skulle slippe hunden løs. Sånn innlegget er redigert nå er det ingen tvil nei  Det er ikke lett at lina hekter seg om man sykler i mer røft stiterreng? Høres uansett morsomt ut om man har en hund som er flink til å følge sti og fram-kommandoen 
Per B.
|
|
|
15/05/2016 21:16
|
CarlGustav
Entusiast
|
Entusiast
Nå var det ikke akkurat et dressurkurs jeg spurte etter, men heller tips til hvor det er bedre egnet å ta han med på. Kurs er vi støtt og stadig på, så han er relativt dyktig i lydighet - noe pudlene også er som rase. Men at han skal løpe "ved fot" en hel tur er ikke å forvente, ei heller trygt for hunden. Han er på ingen måte aggressiv (?!) og han løper naturligvis i bånd, som nevnt over :-) Hvis hunden din er lydig er tipsene mine såpass bra at du kan ha hunden løs når dere er på tur, men hvis puddelen din løper i line og du fremdeles ikke har kontroll når du møter andre så er den vel ikke særlig lydig ?
|
|
|
[Re: universalis]
16/05/2016 07:31
|
sj0mann
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
TS var jo veldig tydelig på at han ikke skulle slippe hunden løs. Å sykle med hund i langline/drag i terrenget er kjempegøy, så lenge bikkja klarer å holde farten oppe og ikke farer til venstre og høyre i tide og utide. Jeg møtte et rådyr med pointeren med trekkline foran sykkelen i en bratt og glatt nedoverbakke, og som den jakthund tispa er, ville den sette etter rådyret. Heldigvis gikk det bra, selv om eieren gikk over styret.
Hvis du sykler inn fra Granåsen, vil jeg tro at så snart du passerer Rønningen vil du møte lite folk, spesielt hvis du sykler utenom rushtiden. Sist jeg var i Bymarka med bikkja mi, var det lite folk så snart du kom oppom Rønningen. Og det var heller ikke å forakte litt drahjelp oppover:-) Ja det kan være litt skummelt av og til, men heldigvis er det sikkert ikke så ofte at du springer deg på rådyr med hund på sti. Men granåsen og rønning-tipset ditt høres bra ut, det er forsåvidt den marka jeg bor nærmest også. Takker så mye!
|
|
|
[Re: EgilS]
16/05/2016 07:32
|
sj0mann
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
I den sørlig delen av Bymarka kan du finne masse stier hvor du sjelden eller aldri treffer folk. Her beveger folk seg stort sett etter noen få hovedårer. Blir det Granåsen, rønningen, leinstrand, etc., du tenker da eller? :-)
|
|
|
16/05/2016 07:38
|
sj0mann
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
TS var jo veldig tydelig på at han ikke skulle slippe hunden løs. Sånn innlegget er redigert nå er det ingen tvil nei  Det er ikke lett at lina hekter seg om man sykler i mer røft stiterreng? Høres uansett morsomt ut om man har en hund som er flink til å følge sti og fram-kommandoen Klart det er litt ekstra å tenke på, og det blir ikke akkuratt (for min del ihvertfall) "bombing" på sti når jeg har hund i line. Hunden min løper ofte med langline uten noen knuter på, slik at er han i ferd med å hekte seg så slipper jeg bare båndet og tar det opp igjen når det har sklidd forbi der det hektet seg, evt kaller han inn. Litt kluss er det da, men utrolig gøy når man får det til :-)
|
|
|
20/05/2016 08:12
|
jarlemann
Medlem
|
Medlem
Nå er hunden min for gammel til å være med på sykkelturer, men de turene vi hadde var hun alltid løs. Hvis du er litt obs så ser/hører du som regel folk slik at du rekker å stoppe og kalle inn, men de gangene jeg ikke rakk det sykla jeg bare på og hunden fulgte etter meg i stedet for å stoppe :-) Sikkert veldig sykt skummelt for enkelte starte sjeler, men var aldri noen som hadde noe i mot det. Nå skal det sies at hunden min ikke bryr seg bæret om dyr/fugler og aldri har vist tegn til aggressivitet overfor hverken dyr eller mennesker, og jeg hadde ikke gjort dette på veier/stier som er mye brukt. Kos deg med hunden i skogen på stier som er lite brukt. Det er gull for begge to!
|
|
|
22/05/2016 15:41
|
stosu
Besatt
|
Besatt
hvis hunden er lydig nok til å løpe i bånd mens dere er på stitur, så vil jeg påstå at hunden også er lydig nok til å løpe løs ved siden av sykkelen mens dere er på stitur. Dette kan by på et par caser i båndtvangstiden, men i store deler av båndtvangstiden er det alt for varmt til å ta med hund på noe annet enn gåtur eller svømming. Husk at en hund kun kan kvitte seg med overskuddsvarme vha poter og tunge, slik at en hund opplever varme og svetting på mye mer dramatisk måte enn oss.
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
23/05/2016 10:37
|
EgilS
More than words
|
More than words
I den sørlig delen av Bymarka kan du finne masse stier hvor du sjelden eller aldri treffer folk. Her beveger folk seg stort sett etter noen få hovedårer. Blir det Granåsen, rønningen, leinstrand, etc., du tenker da eller? :-) Leinstrandmarka og deler av Bynesmarka.
|
|
|
|
|