Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Integrert vaierføring - møkk!

Integrert vaierføring - møkk! #2204438 13/05/2016 23:49
ko-stens Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Vel, da har jeg vel gjort det store. Har trøblet litt vel mye med å få skiten til å funke, men ikke f... om det vil. Vaierstrømpa som er med girvekslerne (Shimano Deore) forsvinner inn i ramma. Den stopper ikke i hullet. Med andre ord er det umulig å få giret. Tenkte da rett og slett å dra vaieren ut igjen og sette på en skive av noe slag slik at vaieren stopper i hullet. Men selvsagt, den innvendige vaierstrømpa ble med ut... Sannsynligvis sitter det igjen noe innvendig og, for under kranken er det nemlig strømpe, så det ser ut som om det bare er i selve underrøret den er borte.

Hva gjør jeg nå? Kaster driten? Det er da ikke mulig å få til noe utvendig her. Det er for øvrig en karbonramme fra Kina.

Knut O.

Re: Integrert vaierføring - møkk! [Re: ko-stens] #2204445 14/05/2016 05:37
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Å drive med sånt midt på natta er ikke lurt. Fører fort til frustrasjon.

Det beste er å trekke strømpe hele veien fra sjalter til bakgiret, bytte til 1x10/11 og kaste resten.

Det er vel hovedsakelig to typer intern wireføring. Med små hull til kun innerwiren og stoppere til strømpene "støpt inn" i rammen. Og den andre med store hull hvor du trenger hylser/stoppere for å holde strømpen igjen. Mistenker at du har den siste typen.
Er det helt ny ramme som du har bygd opp? Følgte ikke med en liten pose med noe 'dingser'?

Legg gjerne ved noen detaljbilder, blir det lettere å se en løsning.

Re: Integrert vaierføring - møkk! [Re: ko-stens] #2204446 14/05/2016 05:38
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Hvis du har tenkt å kaste den, send PM ICON_WINK

Re: Integrert vaierføring - møkk! [Re: ko-stens] #2204517 14/05/2016 12:10
ko-stens Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Ramma er helt ny, Flyxii fra Kina, kjøpt på Ebay og elendig lakkert av undertegnede. Skulle egentlig ha med utvendig vaierføring, men det var tomt, så fikk denne i stedet. Skepsisen slo til...

Vel, her er et bilde av skiten:

Vaierstrømpa stopper ikke mot noe, bare fortsetter inni ramma. Det samme gjør den der vaieren kommer ut mot bakgiret. Med andre ord får en ikke giret. Inni røret var det en tynn strømpe som vaieren skal føres gjennom, men som ble med ut da jeg trakk vaieren ut igjen og som selvsagt gir en ekstra utfordring. Under krankhuset er det "åpent". Dvs at strømpene for både bak- og framgir kommer ut før de forsvinner inn igjen, om du/dere forstår.

Om noen har en fin løsning på hvordan få vaierstrømpa til å stoppe i hullet, hadde det vært kjekt. Skulle egentlig tro det er en feil med selve hullet her siden strømpa bare fortsetter. Burde vært såpass tett at bare vaieren fortsetter.

Det var ikke med noen andre deler.

Redigert av ko-stens; 14/05/2016 12:10.

Knut O.

Re: Integrert vaierføring - møkk! [Re: ko-stens] #2204525 14/05/2016 12:45
V
vehe Offline
Besatt
Besatt
V
Hva er diameteren på strømpen? De fås i forskjellige størrelser så kanskje det kan være en enkel fix.

Re: Integrert vaierføring - møkk! [Re: ko-stens] #2204533 14/05/2016 13:04
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Merkelig, ser ut som om det er bare en slags propp for å beskytte under lakeringa (ramma hadde klarlakk fra før).

Ligner mye på Jamis':

Denne bør passe og.

Hvis det er likt der hvor wiren kommer ut kan du kjøre heltrukket strømpe, men det forutsetter at det ikke er såne etapper med kun hull til wiren underveis. Og det fungerer bare for bakgiret. Frontgiret trenger noe å holde i gjen før wiren går opp/ned til giret.

Trur at det også finnes stoppere som kan monteres i 'hullene' som tillater ekstern wireføring.

Re: Integrert vaierføring - møkk! [Re: vehe] #2204534 14/05/2016 13:06
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: vehe
Hva er diameteren på strømpen? De fås i forskjellige størrelser så kanskje det kan være en enkel fix.

Tenkte litt på det med tanke på Jamis' løsning, men plasthylsa bør egentlig passe.

Re: Integrert vaierføring - møkk! [Re: ko-stens] #2204539 14/05/2016 13:14
ko-stens Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Denne Jamis-greia så lik ut. Kanskje bare slike kopper kan funke. Får en kjøpt slikt noe sted da? :-)

Knut O.

Re: Integrert vaierføring - møkk! [Re: ko-stens] #2204541 14/05/2016 13:18
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Da er det disse du trenger trur jeg. Fra Jagwire:

De går per 30 stk. men du finner dem sikker i mindre forpakninger evt.

http://centercycle.com/product/jagwire-hooded-end-cap-257743-1.htm

Re: Integrert vaierføring - møkk! [Re: ko-stens] #2204621 14/05/2016 18:18
ko-stens Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Lurer på om superlim kan funke...

Har sett på Jagwirecaps, men de er jo bare opp til 5 mm. Shimanocaps'ene er 6 mm og går akkurat ikke. Glir rett gjennom. 7 mm hadde gått. Prøvde med en runde elektrikertape, og da går det bra.

Rart det ikke er noen form for kant eller noe slik inni dette lokket som hindrer at dette skjer. Akkurat passe irriterende. Vet ikke om det er mulig å få tak i noe annet som kan passe, men det spørs vel.

Fruen vil også at jeg skal krongle i hop sykkel til henne. Gjett hvem som ikke skal kjøpe ramme med internt vaiersystem...

Ikke nok med det, jeg må også kjøpe oliven til den ene skivebremsen da jeg har kappet lengden på slangen. Det var selvsagt ikke med i pakka! Da er det bare å vente på ny i posten. Ikke var det med spacere til styret heller, så da blir det enda mer venting... Tenk om alt hadde vært slik det skulle være. Da hadde frøkna syklet rundt på ny sykkel i dag. Nå må vi vente et par, tre uker til... :-(

Knut O.

Re: Integrert vaierføring - møkk! [Re: ko-stens] #2204722 15/05/2016 07:59
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
At det ikke er noe kant på innsiden tyder på min opprinnelige mistanke, at det ikke er wirestoppere, men en eller annen dummie. Hylsene skal ligge an til en kant og ikke klemmes i åpningen ved hjelp av teip eller superlim.

Og når jeg leser dette om skivebremsene.

Bruker du riktig hull for wireføringen?

Hullene til skivebremsene skal ikke ha kant. Du skrev at det var innerwire der fra før. Er stopperne til skivebrems og girstrømpe kanskje bare byttet om?

Ellers ville jeg sendt mail til Jamis. Hørt om hvor du kan få kjøpt sånne stoppere. Kanskje AntonSport (hadde vel Jamis før).

Re: Integrert vaierføring - møkk! [Re: ko-stens] #2204726 15/05/2016 08:11
H
hrukin Online
Besatt
Besatt
H
Birk sport selger vel Jamis

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Re: Integrert vaierføring - møkk! [Re: ko-stens] #2204763 15/05/2016 10:34
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Her fant jeg et bilde (også fra Jamis) som viser de forskjellige typene.

Re: Integrert vaierføring - møkk! [Re: ko-stens] #2204812 15/05/2016 13:53
ko-stens Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Spørs om det ikke er den lengst til venstre jeg skulle hatt, mens jeg har nr to, den ved siden av. Men å få tak i noe slik da!?

Har sendt en forespørsel til Flyxii, men om jeg får svar, spørs vel. Har googlet mye på "cable stop internal" og får opp mange typer, men selvsagt ikke akkurat den jeg skulle hatt.

Knut O.

Re: Integrert vaierføring - møkk! [Re: ko-stens] #2204825 15/05/2016 15:01
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Du skal ha både den første og den andre.
Den første til girføringen og den andre til skivebremsene.

Det er derfor at jeg spør om de kanskje har forbyttet de to.

Re: Integrert vaierføring - møkk! [Re: ko-stens] #2204842 15/05/2016 16:15
ccRacer Offline
Medlem
Medlem
På min fr217 fra flyxii er det heltrukken strømpe gjennom ramma. Det er enkelt og greit. Tipper det er meningen hos deg også.

Re: Integrert vaierføring - møkk! [Re: ko-stens] #2206155 19/05/2016 20:21
ko-stens Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Det er garantert ikke heltrukken strømpe gjennom ramma. Det er ikke plass inni fra krankhuset og bakover til giret. Har prøvd å tre strømpa der, men nei.

Før jeg fant ut det, prøvde jeg ca søtti ganger å få tredd vaierhelvetet gjennom ramma, med bomullsdott og støvsuger. Det ser jo så enkelt ut på Youtube. Vel, faren for at jeg tar i bruk storskyts, drill og stort bor, er overhengende. Jo større hull, jo større sjans for å få dritten gjennom.

Vet om en som i all framtid kommer til å sky rammer med intern vaierføring som pesten...

Å få riktige stoppere er vel som å tro på en viss Herre, vil jeg anta. Sendte epost til Flyxii og fikk regning på 290 dollar i stedet. de trodde jeg bestilte ny ramme... Hva som fikk de til å tro at jeg bestilte ramme, kan en jo lure på i og med at jeg spesifikt spurte om Cable routing... Fikk da svar i det minste... Dette kan ta tid!

Edit: Kan nevne at det på den andre siden, altså vaierstoppen der, er slik den skal være.

Redigert av ko-stens; 19/05/2016 20:24.

Knut O.

Re: Integrert vaierføring - møkk! [Re: ko-stens] #2206262 20/05/2016 07:16
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Intergrert vaierføring er noe skit på en sykkel som utsettes for mye møkk og dritt. På min stisykkel har jeg lagt heltrukken strømpe langs underrøret og under krankhuset. Altså hele veien mellom girsjalter og bakgir. Stripset det fast. Funker helt knall.

Re: Integrert vaierføring - møkk! [Re: ko-stens] #2206300 20/05/2016 08:01
perbl Offline
More than words
More than words
Når jeg først har fått gummipakninger på plass synes jeg det funker helt fint på Nomaden min.

Men der har man rør som tar hele strømpa inni.

Per B.
Re: Integrert vaierføring - møkk! [Re: ko-stens] #2206309 20/05/2016 08:07
magnusjh Offline
Fersking
Fersking
På min IP-106 fra Xmiplay så er det delvis intern vaierføring, men der kommer bakgiret ut under kranken. Det var ikke meningen å trekke full strømpe hele veien, men etter et par runder med drillen så funket det fint. Utvidet stopperen i front (litt annen variant enn den du har) og utvidet plastikkbraketten under kranken (noe ala Scott Spark).

magnusjh
Re: Integrert vaierføring - møkk! [Re: ko-stens] #2210156 28/05/2016 15:30
ko-stens Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Noen som har tips til hva jeg kan gjøre? Ikke har jeg de riktige dekslene i hus, og ikke har jeg hørt noe fra fabrikken. Ikke har jeg funnet noen som har slike løst. Har prøvd å bruke superlim på strømpeenden og lime dem fast i dekslene. Det holdt i nøyaktig fem sekunder, så nå må jeg tre alt på nytt igjen...

Er bare en smule frustrert her, for sykkelen blir jo aldri ferdig slik det ser ut nå. Blir vel å knote og banne og styre litt til, men...

Jeg har en lang strømpe liggende. Tanken om å legge den under, sammen med bremseslangen begynner å friste litt...

Knut O.

Re: Integrert vaierføring - møkk! [Re: ko-stens] #2210165 28/05/2016 16:12
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Som sagt før, til bakgiret her det bare å bruke heltrukken strømpe og stripse fast i rammen.

Til frontgiret må du ha noe som holder igjen strømpen. Uten å kunne se nærmere på sykkelen er det noe som jeg linker til i første innelgget. Hylser med en kant som holer igjen strømpen.

Hvis du ikke alt har gjort det, google -cable stop frame-, alternativ -cable guide frame- og se på images (bilder). Der er det mange forskjellige type hylser og stoppere som kanskje kan hjelpe deg videre.

Re: Integrert vaierføring - møkk! [Re: ko-stens] #2210337 29/05/2016 09:55
ko-stens Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Vurderer hel strømpe utvendig og strips, ja... Må bare prøve bittelitt til først. Må da for f.. gå an å "bygge" om de kabelstopperne/dekslene der på et vis.

Det er utrolig mange varianter å finne på nett, men det er sikkert like utrolig mange som ikke passer. En hylse kan ellers passe, men de jeg har funnet etter kjapt søk, blir for små i diameter. Får vel lete litt mer, men det er passe frustrerende hele tiden å måtte gå og vente på deler som kanskje ikke passer. Det går fort et par uker fra bestilling. Ellers kjedelig å bestille noe til en tier, som med frakt blir til en tohundrelapp...

Knut O.

Re: Integrert vaierføring - møkk! [Re: ko-stens] #2210393 29/05/2016 14:03
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Ser ut til å være Sport1 som selger Jamis. Har du sendt en mail til dem?

Re: Integrert vaierføring - møkk! [Re: ko-stens] #2212167 02/06/2016 17:42
ko-stens Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Har levert sykkelen til et lokalt verksted, Sykkel&Fritid. Ba dem rett og slett gjøre den ferdig, for dette dritet gidder jeg ikke dille mer med. Så får det koste hva det koste vil.

Har ikke sent mail til Sport1, nei. Har rett og slett ikke hatt tid til å se på sykkelen den siste uka, og det er lenge til neste gang og, og når det stort sett bare har vært frustrasjon den siste tiden, får det være.

Knut O.

Re: Integrert vaierføring - møkk! [Re: ko-stens] #2212339 03/06/2016 07:41
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Er lov å håpe at kvaliteten ikke gjenspeiles i resten av kina-ramma da? :-D

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Integrert vaierføring - møkk! [Re: ko-stens] #2212442 03/06/2016 11:11
ko-stens Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Det eneste problemet med ramma er at fabrikken har montert feil slike kabelstoppere. Dvs det skal være stoppere ikke slike som hele strømpa skal gå gjennom. Det er jo riktig på den andre siden. Med andre ord er det ikke kvaliteten det er snakk om. Det er heller kommunikasjon.

Det dumme med hele greia er at det ser vanskelig ut å få tak i akkurat disse dekslene, og fabrikken tror jeg bestiller ramme når jeg påpeker at jeg IKKE bestiller ramme, men bare ønsker å få tilsendt deksler, noe jeg selv ikke skjønte før etter at jeg hadde rotet nok med det. Etter at jeg påpekte det en gang til for en stund siden, har jeg ikke hørt mer fra dem. De skjønte vel bare enda mindre. På den annen side, det kan jo hende de er å vei i posten! Det er jo ikke akkurat over-natta-post derfra. Men nå vil jeg få den ferdig, og når jeg ikke har tid selv, får andre lov til å tukle på den. :-)

Har en ramme til fra samme fabrikant, bygget opp for to år siden. Null problem.

Nå er også syklene til bruk for to "småttiser", med vekt omkring 40 til etter hvert 50 kilo og til hverdagsbruk. De er heller ikke "rabiate, eventyrlystne, dødsønskende jackass-guttunger" (har vi ikke alle vært det en gang!?), men to forholdsvis rolige jenter, så beinharde påkjenninger kommer de ikke til å bli utsatt for. :-)

Tror nok altså at kvaliteten på disse rammene er mer enn bra nok til deres bruk. Til og fra skole, venninner og butikk er vel stort sett det meste. Unga har en far som ikke lenger har skikkelig sykkel selv (bygde meg en av en Trek karbonramme for tre år siden, men solgte den i et svart øyeblikk...), men bare en tretten år gammel HR med ramme av "bly" og gyngehestdemper. Ufattelig seig å sykle på og dreper enhver glede vet å tråkke rundt på pedaler. Er sikker på at tyggegummi er mer vridningsstabil enn denne... At jeg i det hele tatt klarte å fullføre et par Birkenritt kan jeg ikke fatte nå etterpå etter å ha syklet på karbonsykkel med halve vekten og sytten ganger så stiv ramme og uendelig mye bedre hjul (hjul som nå sitter på eldstemor sin sykkel). Dette var grunnen til at jeg ville bygge karbonsykler til unga. De må ha noe som er artig å sykle på og som føles sprekt. Minstemor gidder ikke bruke White 24ern sin lenger. Selv om det er en god sykkel, er det kun storesøster sin som brukes nå, på lån.

Går svanger med planer om å bygge et par sykler til, tross alt er det jo artig når en får til skikkelig, og da blir det nok å få tak i karbon med kjent merke på. Er sikkert laget i Kina mye av de og, men kanskje med mer kvalitetssikring, ala Trek eller Cannondale. Uhyre lett sykkel er uansett målet. Gidder ikke bygge tungt når jeg kan bygge lett, så får en heller ta slankediskusjon en annen gang! I løpet av det siste halvåret har jeg nemlig gått opp en terrengsykkel med aluramme i vekt (det positive ved å røyke er at det begrenser apetitten, og nå røyker jeg ikke lenger...)

Rammene til unga er for øvrig Flyxii, og det har jeg faktisk hørt om før. Mulig det er et greit merke det og?

Knut O.

Re: Integrert vaierføring - møkk! [Re: ko-stens] #2212476 03/06/2016 12:33
Raoul Duke Offline
Avhengig
Avhengig
Om du skulle ryke på flere kinarammer anbefaler jeg "Peter" hos xmcarbonspeed.com. Har gode erfaringer med engelskkunnskaper og kommunikasjon der.

"Everybody has a plan until they get punched in the face"

- Mike Tyson
Re: Integrert vaierføring - møkk! [Re: ko-stens] #2212767 04/06/2016 22:57
ko-stens Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Da er endelig sykkelen ferdig... Verkstedet var utrolig kjappe og fikset alt i hop, så nå er den testet og funnet i orden. De gjorde det enkelt, freste ut sporet til vaieren under, og nå er det gjennomgående strømpe "fra start til mål". Det ble nok den beste løsningen.

Frøkna ble en halv smule glad og smilte rimelig bredt da hun prøvde den. :-)

Og her er "vidunderet":

Og med det er sykkelbygg nr 3 over. Fruen har ymtet frempå at hun har lyst på ny sykkel... Og jammen skulle jeg ikke hatt en selv og. Uansett blir det ikke på denne siden av nyttår.

Kanskje tullete å bygge selv, men det er mye artigere enn å kjøpe ferdig i butikk. I hvert fall om ting funker. :-)

Knut O.

Re: Integrert vaierføring - møkk! [Re: ko-stens] #2212768 04/06/2016 23:01
ko-stens Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Her er forresten de to andre prosjektene:

Eldstemor sin (Crest-hjul som sitter på nå):

Og den jeg fikset til meg selv (med hjulene som sitter på eldstemor sin):

Knut O.

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support