Bør mine første karbonhjul komme fra kina??
|
Bør mine første karbonhjul komme fra kina??
13/05/2016 14:25
|
Dølle
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Er det noen der ute som har handlet karbonhjul fra Kina i det sista? Ser at en får de med DT-Swiss 240 nav og både 25 - 27mm felgbredde. Krona er svak, men det speiler vel prisen her hjemme også. Anbefal gjerne produsent/leverandør om dere skulle være fornøyde med det dere har kjøpt 
|
|
|
Re: Bør mine første karbonhjul komme fra kina??
[Re: Dølle]
13/05/2016 15:03
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Du har alt bestemt deg. Så om jeg sier; Nei, de bør være håndbygde å komme fra Holland. Så betyr ikke det noe 
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
[Re: sveinaa]
13/05/2016 16:13
|
Dølle
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Du har alt bestemt deg. Så om jeg sier; Nei, de bør være håndbygde å komme fra Holland. Så betyr ikke det noe Har nok ikke bestemt meg, men en prisforskjell på 10.000kr gjør nok at jeg heller kraftig mot det. Har googlet litt, men en finner like mange innlegg for som mot. Det er derfor jeg gjerne vil ha tilbakemelding fra ryttere som har gjort dette og brukt hjulsettet under norske forhold. Ser at raskere slitasje av bremseflatene (basaltbelegget) kan være et temai følge enkelte. Det er i så fall et sterkt argument mot! Fant en norsk nettbutikk som heter Velostrada, og deres hjulsett er fornuftig priset og blir produsert i Kina, men jeg vil nok ikke få et uhildet svar jeg tar kontakt ang kvaliteten på hjulsettene de selger.
|
|
|
13/05/2016 19:36
|
CyberTrack
Veteran
|
Veteran
Har kjøpt to sett fra Farsports. Et 50 mm tubularsett for et par - tre år siden, og et 50 mm clincher i år. Ingenting å utsette på Farsports.
Begge med EdHub og CX. Tror begge er 23 mm bredde. Litt rundere profil på de nyeste hjulene.
Tubularsettet er veldig lett, ruller bra, god komfort. Har fått et sidekast på ca 1 mm. Har kjørt mye på veldig dårlig vei. Ingen problemer med bremseflatene hittil. Kjørt noen hundre mil.
Clinchersettet har jeg ikke kjørt mer enn snaue 60 mil. Virker helt OK. Måtte ha et ekstrasett siden jeg synes det er litt mye knot å skifte limedekk.
Kronekursen gjorde den siste handelen litt mindre gunstig, men jeg synes likevel man får mye for pengene.
Det er ikke så enkelt å være menneske som folk tror
|
|
|
[Re: CyberTrack]
13/05/2016 20:12
|
Dølle
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Har kjøpt to sett fra Farsports. Et 50 mm tubularsett for et par - tre år siden, og et 50 mm clincher i år. Ingenting å utsette på Farsports.
Begge med EdHub og CX. Tror begge er 23 mm bredde. Litt rundere profil på de nyeste hjulene.
Tubularsettet er veldig lett, ruller bra, god komfort. Har fått et sidekast på ca 1 mm. Har kjørt mye på veldig dårlig vei. Ingen problemer med bremseflatene hittil. Kjørt noen hundre mil.
Clinchersettet har jeg ikke kjørt mer enn snaue 60 mil. Virker helt OK. Måtte ha et ekstrasett siden jeg synes det er litt mye knot å skifte limedekk.
Kronekursen gjorde den siste handelen litt mindre gunstig, men jeg synes likevel man får mye for pengene.
Det er veldig fristende å handle, så har svinget innom Far Sports etter å ha lest innlegget ditt. Ser ut til å ha et veldig godt utvalg. Likte godt at de har miksede hjulsett. Har du prøvd "high-end" hjulsett for å sammenligne egenskaper?
|
|
|
14/05/2016 00:26
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvorfor karbonhjul?
Jeg mener: Bortsett fra kombinasjonen høyprofil og lett for pariservariantene er de lite å trakte etter med mindre sesongens store mål er rullekjøring og best mulig aerodynamikk. Resten av egenskapene, de du setter pris på når været er dritt og/eller utforbakkene er lange og vanskelige får man i et lavprofilhjul med aluminiumsfelg.
|
|
|
[Re: Valentino]
14/05/2016 07:22
|
Dølle
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Hvorfor karbonhjul?
Jeg mener: Bortsett fra kombinasjonen høyprofil og lett for pariservariantene er de lite å trakte etter med mindre sesongens store mål er rullekjøring og best mulig aerodynamikk. Resten av egenskapene, de du setter pris på når været er dritt og/eller utforbakkene er lange og vanskelige får man i et lavprofilhjul med aluminiumsfelg. Joda, og den er jeg fulstendig klar over  Så jeg blir nok svar skyldig på det store behovet for denne sesongen, men jeg har vært innom mange aluhjul og har de fleste enda. Det er nok mest lysten til å prøve og utforske noe nytt som ligger til grunn, men de kommer til sin rett neste år! Når det gjelder tubular så virker det litt pes?
|
|
|
14/05/2016 08:04
|
Dahlsveen
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Tubular er ikke så pes som ryktene skal ha det til. Jeg sykler i Bergen og har tubular dekk på både commuteren og raceren. Har ikke punktert på over to år, sykler over grus, hull i veien, kantstein og kumlokk daglig. Den dagen jeg må bytte på grunn av punktering eller utslitte dekk, så tar jeg enten den andre sykkelen, eller så limer jeg over natta. Har aldri opplevd noe kvalitets- sikkerhets- eller ytelsesforskjell på det å lime først dekk, så felg og så dekk på felg, med ørten timers mellomrom, og jeg har prøvd det meste. Det som funker for meg er å påføre lim på felgen, la det bli klissete og halvtørt mens jeg påfører lim på dekket, så lar jeg det tørke mens jeg tar en runde til på felgen og så hiver jeg dekket på felgen og lar det stå over natten på badet som har varme i gulvet. Kan fint sykles på morgenen etter 
|
|
|
14/05/2016 09:16
|
kaiost
Ivrig
|
Ivrig
Kona og jeg var to uker på Mallorca rundt påsketider. Hun med sin Scott Addict med full duraace- med 22 mm lavprofilhjul. Jeg hadde min Giant TCR Advanced med duraace og American classic 420.
Følte oss nesten litt "amatører" når vi så alle de flotte høyprofilhjulene som var i bruk. En dag ble vi tatt igjen av en Rye gjeng som hadde aerohjelmer, flott sykler og minst 60 mm hjul. Daglig var det en nydelig sykkel utenfor hotellet i Palma Beach med 90 mm profil (hjemmehørende på Hadeland)). Og slik var det nesten overalt. Minimalt å se til Kjetils alu lavprofil..Så må ikke komme her og si at høyprofil karbon ikke er viktig for norske syklister.
Neste gang jeg skal på tur bare MÅ jeg ha med karbonhjulene mine...så da blir spørsmålet...Zipp 303, FFWD F4, F5, F9 eller Noname Karbon 60 mm..eller kanskje jeg skal trå til med platehjul bak..det må vel være det ultimate høyprofilhjulet?
|
|
|
[Re: Dahlsveen]
14/05/2016 14:24
|
Dølle
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Tubular er ikke så pes som ryktene skal ha det til Har ikke prøvd å sykle på tubular, men ryktene sier at fremdriften selv på ganske grovt dekke blir mye mer behagelig. Var på nippet til å kjøpe tubular en gang tidligere, men liminga er bøygen for min del  Men om det ikke er så dritt som jeg frykter kan det hende jeg skal prøve. ...og i alle fall om det er noe en gjør bare en gang eller to i året!
Redigert av Dølle; 14/05/2016 14:30.
|
|
|
[Re: kaiost]
14/05/2016 14:28
|
Dølle
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Kona og jeg var to uker på Mallorca rundt påsketider. Hun med sin Scott Addict med full duraace- med 22 mm lavprofilhjul. Jeg hadde min Giant TCR Advanced med duraace og American classic 420.
Følte oss nesten litt "amatører" når vi så alle de flotte høyprofilhjulene som var i bruk. En dag ble vi tatt igjen av en Rye gjeng som hadde aerohjelmer, flott sykler og minst 60 mm hjul. Daglig var det en nydelig sykkel utenfor hotellet i Palma Beach med 90 mm profil (hjemmehørende på Hadeland)). Og slik var det nesten overalt. Minimalt å se til Kjetils alu lavprofil..Så må ikke komme her og si at høyprofil karbon ikke er viktig for norske syklister.
Neste gang jeg skal på tur bare MÅ jeg ha med karbonhjulene mine...så da blir spørsmålet...Zipp 303, FFWD F4, F5, F9 eller Noname Karbon 60 mm..eller kanskje jeg skal trå til med platehjul bak..det må vel være det ultimate høyprofilhjulet? Ikke tvil om at det i tillegg pynter sykkelen med noe slikt 
|
|
|
14/05/2016 14:30
|
Dahlsveen
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Liminga i seg selv er bare litt grisete, men bruk hansker og legg ei avis under så slipper du søl. Den aller største bøygen er å risikere punktering mens du er ute på langtur. Det er upraktisk å skulle ha med seg et ekstra tub dekk og en liten limtube på tur, men igjen. Holdbarheten på tubs er fenomenal etter det jeg kan erfare. Sykler på 25mm Continental Gator Skin på fjerde sesongen og jeg har ikke hatt punkteringer enda. Brukte et par Vittoria 23mm sommeren 2014 og gikk gjennom fire dekk på tre måneder.. aldri mer 
|
|
|
[Re: Dahlsveen]
14/05/2016 16:24
|
Dølle
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Liminga i seg selv er bare litt grisete, men bruk hansker og legg ei avis under så slipper du søl. Hmmm... Spørs om jeg skal ta det til vurdering da! Hvilket hjulsett har du på racern?
|
|
|
14/05/2016 16:27
|
Dølle
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Neste gang jeg skal på tur bare MÅ jeg ha med karbonhjulene mine...så da blir spørsmålet...Zipp 303, FFWD F4, F5, F9 eller Noname Karbon 60 mm..eller kanskje jeg skal trå til med platehjul bak..det må vel være det ultimate høyprofilhjulet? Ikke tvil om at det i tillegg pynter sykkelen med noe slikt Har du alle disse i sykkelboden? Det var samlingen sin det 
|
|
|
14/05/2016 17:20
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Når det gjelder tubular så virker det litt pes? Det er litt zen  Og kjørefølelsen er something completely different, med mindre det er Tufo eller Conti Gatorskin og slikt.
|
|
|
14/05/2016 17:28
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Huff, jeg driver med blasfemi. F2R med DT190 og TUFO dekk 
|
|
|
14/05/2016 17:35
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Du har alt bestemt deg. Så om jeg sier; Nei, de bør være håndbygde å komme fra Holland. Så betyr ikke det noe Har nok ikke bestemt meg, men en prisforskjell på 10.000kr gjør nok at jeg heller kraftig mot det. Har googlet litt, men en finner like mange innlegg for som mot. Det er derfor jeg gjerne vil ha tilbakemelding fra ryttere som har gjort dette og brukt hjulsettet under norske forhold. Ser at raskere slitasje av bremseflatene (basaltbelegget) kan være et temai følge enkelte. Det er i så fall et sterkt argument mot! Fant en norsk nettbutikk som heter Velostrada, og deres hjulsett er fornuftig priset og blir produsert i Kina, men jeg vil nok ikke få et uhildet svar jeg tar kontakt ang kvaliteten på hjulsettene de selger. Du kan jo kjøpe komponenter og få noen til å sette dem sammen for deg også  Jeg har aldri vært så interessert i kinahjul, men hadde vært interessant å vite om aerodynamikken er like god på disse som på noe dyrere hjul? Noen som vet noe om det?
|
|
|
14/05/2016 17:53
|
Panda
Besatt
|
Besatt
Har et par carbon clincher 40 mm høye med Novatec nav. De ble fort dårlige, navene måtte smøres opp etter en (1!) tur i regn. Har solgt de...
Har et annet par med Powerway nav lavprofil tubular. De har funket bra også i regn. Men det er litt kast i de, som sykkelbutikken ikke greier å rette. Har de fortsatt og bruker de mest på bakkete ritt.
Begge er kjøpt på Ebay til cirka 3000 kr.
Har også et sett Carbomania carbon clincher høyprofil. De ruller meget bra, men bråker en del.
Vil jeg kjøpe Kina hjul igjen? Nei aldri.
De beste hjul jeg har er Dura Ace cl24 9000 med 25 mm dekk. Slår alle de tre ovenover!
Ser det kult ut med carbonhjul? Ja. Men det er kulere å ha utstyr som presterer hver gang!
|
|
|
14/05/2016 18:02
|
kaiost
Ivrig
|
Ivrig
Neste gang jeg skal på tur bare MÅ jeg ha med karbonhjulene mine...så da blir spørsmålet...Zipp 303, FFWD F4, F5, F9 eller Noname Karbon 60 mm..eller kanskje jeg skal trå til med platehjul bak..det må vel være det ultimate høyprofilhjulet? Ikke tvil om at det i tillegg pynter sykkelen med noe slikt Har du alle disse i sykkelboden? Det var samlingen sin det Selvsagt, selvsagt..og da har jeg ikke tatt med kona sine hjul:-) glemte vel å ta med at platehjulsamlingen består av 2 stk FFWD og 1 Mavic Comete..av forhjul kan man da variere mellom 3 spoke, Mavic Cosmic Carbone:-) Det går visstnok rykter i klubben om at det går an å kontakte meg om man mangler noe:-)
Redigert av kaiost; 14/05/2016 18:14.
|
|
|
[Re: sveinaa]
14/05/2016 19:04
|
Dølle
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Du har alt bestemt deg. Så om jeg sier; Nei, de bør være håndbygde å komme fra Holland. Så betyr ikke det noe Har nok ikke bestemt meg, men en prisforskjell på 10.000kr gjør nok at jeg heller kraftig mot det. Har googlet litt, men en finner like mange innlegg for som mot. Det er derfor jeg gjerne vil ha tilbakemelding fra ryttere som har gjort dette og brukt hjulsettet under norske forhold. Ser at raskere slitasje av bremseflatene (basaltbelegget) kan være et temai følge enkelte. Det er i så fall et sterkt argument mot! Fant en norsk nettbutikk som heter Velostrada, og deres hjulsett er fornuftig priset og blir produsert i Kina, men jeg vil nok ikke få et uhildet svar jeg tar kontakt ang kvaliteten på hjulsettene de selger. Du kan jo kjøpe komponenter og få noen til å sette dem sammen for deg også Har hatt det i tankene, men sikert ikke gratis å få bygget hjul (og jeg kjenner ingen som gjør det heller). Skulle liksom være litt på budsjett det her, ellers hadde jeg gått rett på hjul til 20lapper++ 
|
|
|
[Re: kaiost]
14/05/2016 19:05
|
Dølle
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Neste gang jeg skal på tur bare MÅ jeg ha med karbonhjulene mine...så da blir spørsmålet...Zipp 303, FFWD F4, F5, F9 eller Noname Karbon 60 mm..eller kanskje jeg skal trå til med platehjul bak..det må vel være det ultimate høyprofilhjulet? Ikke tvil om at det i tillegg pynter sykkelen med noe slikt Har du alle disse i sykkelboden? Det var samlingen sin det Selvsagt, selvsagt..og da har jeg ikke tatt med kona sine hjul:-) glemte vel å ta med at platehjulsamlingen består av 2 stk FFWD og 1 Mavic Comete..av forhjul kan man da variere mellom 3 spoke, Mavic Cosmic Carbone:-) Det går visstnok rykter i klubben om at det går an å kontakte meg om man mangler noe:-) Kudos 
|
|
|
[Re: Panda]
14/05/2016 19:10
|
Dølle
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Vil jeg kjøpe Kina hjul igjen? Nei aldri.
De beste hjul jeg har er Dura Ace cl24 9000 med 25 mm dekk. Slår alle de tre ovenover!
Ser det kult ut med carbonhjul? Ja. Men det er kulere å ha utstyr som presterer hver gang!
Det er slike situasjoner jeg helst ikke vil komme i  Jeg har gitt Ardnnes-hjula en hel h..... mye juling, og de er dønn!!! Men ville nok ikke brukt et karbonhjul på samme måten som disse. De har tildels tjent jobben som sykkelkross og til bruk på ganske grove grusveier...
|
|
|
14/05/2016 19:13
|
Dølle
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Når det gjelder tubular så virker det litt pes? Det er litt zen  Og kjørefølelsen er something completely different, med mindre det er Tufo eller Conti Gatorskin og slikt. Er kluet å få noen som har gjort det før til å kurse, eller er det mulig å finne ut av selv? Regner med at både mengde lim og teknikk med å få vridd på plass tubben er det verste?
|
|
|
14/05/2016 20:07
|
Panda
Besatt
|
Besatt
Kjøp brukt evt? Ligger et sett Fulcrum Racing Zero med keramiske lagre ute på Sykkelbørsen til 5k.
|
|
|
14/05/2016 21:55
|
asap
Avhengig
|
Avhengig
Etter flere sesonger med tubular på skogsykkelen, prøver jeg for første gang tubs på raceren i år. Konemor hadde jammen pakket inn et par Zipp 303 og lagt under juletreet. Har limt på Veloflex Arenberg og satt de på en Scott Addict. Fantastisk følelse og komfort ! Om jeg sykler fortere med disse hjulene, er høyst usannsynlig, men jeg storkoser meg og sender varme tanker til hun som kjøpte dem til meg hver gang jeg bruker dem!
|
|
|
15/05/2016 12:47
|
Zwartander
Veteran
|
Veteran
Jeg har akkurat fått 38mm tubeless clinchere med Novatec nav fra Farsports i hus. Har bare fått brukt dem på et par korte turer hittil så jeg kan ikke si noe om holdbarhet etc. De kjennes bra ut og ble levert snorrette. Jeg gjorde en del research på forhånd og vurderte hjul fra både LightBicycle og Yoeleo, men endte opp men Farsports. (Alle disse «går for» å være solide produsenter, de har holdt på lenge og det virker på meg som om de har stort sett fornøyde kunder.)
The quick brown fox jumps over the lazy dog.
|
|
|
[Re: Panda]
15/05/2016 13:03
|
Dølle
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Kjøp brukt evt? Ligger et sett Fulcrum Racing Zero med keramiske lagre ute på Sykkelbørsen til 5k. Kommer ikke inn der jeg 
|
|
|
[Re: asap]
15/05/2016 13:04
|
Dølle
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Etter flere sesonger med tubular på skogsykkelen, prøver jeg for første gang tubs på raceren i år. Konemor hadde jammen pakket inn et par Zipp 303 og lagt under juletreet. Har limt på Veloflex Arenberg og satt de på en Scott Addict. Fantastisk følelse og komfort ! Om jeg sykler fortere med disse hjulene, er høyst usannsynlig, men jeg storkoser meg og sender varme tanker til hun som kjøpte dem til meg hver gang jeg bruker dem! Jeg må nok kjøpe selv, men kjørefølelsen er vel den samme likevel 
|
|
|
[Re: Zwartander]
15/05/2016 13:10
|
Dølle
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Jeg har akkurat fått 38mm tubeless clinchere med Novatec nav fra Farsports i hus. Når det gjelder Novatec navene så ser jeg at disse kan kjøpes hos Bikeshop for rundt 300kr, så det er vel å betrakte som en billigløsning. Men en kollega av meg kjøpte et hjulsett til sykkelkrossen, og han er sånn passe fornøyd. Om jeg skal handle vil jeg om mulig gå for DT240 eller 350-navene, men det ser ikke ut til at disse er å få på alle hjulene? Edit: Joda, det er de. Fant ut av det nå
Redigert av Dølle; 15/05/2016 13:25.
|
|
|
15/05/2016 14:47
|
Sixtus
Entusiast
|
Entusiast
Nettopp bestilt 50mm tubeless carbonclincher fra Farsports. Gikk for EDhub som nav, som skal være toppserien til BiTex.
Veldig spent på hvordan hjulene blir, men til under 6000 kr og stort sett gode erfaringer fra andre kunder ser det unektelig ut til å være "value for money". Farsports var også svært raske til å svare meg på mail om noen spørsmål jeg hadde, så det lover bra.
Redigert av Sixtus; 15/05/2016 14:47.
|
|
|
|
|