Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Deler til Scott Spark 910, hvorfor så vanskelig?

Deler til Scott Spark 910, hvorfor så vanskelig? #2204191 13/05/2016 10:19
B
bintang Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
B
Hei,

Sorry for litt lang post, men skulle gjerne hatt non råd her.

Jeg kjøpte meg en Scott Spark 910 i fjor og etter et hardt møte med ett tre brakk jeg en en gir-skifter og, som jeg merket etter en stund, så brakk også begge kabel-hettene på Twinlock skifteren for bak/front demper. (se bilde)

Er det ikke rimelig å forvente ar når man kjøper en så dyr sykkel så:

1. medfølger en veldig spesifikk og korrekt liste av delene som sitter på sykkelen
2. er det enkelt å å få tak i reservedeler på nettet gitt at man vet hva man skal ha

Folk som ikke kan mekke går nok rett til en butikk for å få ordnet ting, men jeg og mange andre ønsker å bestille på nett og fikse ting selv. Synes dette er veldig vanskelig

Girskifter
I spesifikasjonen til sykkelen står det følgende under Shifters:

Shimano XT SL-M780-I Rapidfire Plus / 2 way release Ispec clamp

Det er jo klin umulig å bruke denne beskrivelsen til å bestille den jævla delen på nytt. Modellen de har på bikeshop er en annen model, ser litt annerledes ut, og kundesupport har ikke oppdatert kunnskapene sin om girskifteren. Ditto for andre sykkel nettbutikker jeg snakket med. Jeg snakket også med de på telefon og de sa oppdatering av spec-detaljer på slikt utstyr var en stor utfordring i varelageret deres. Til bikeshop's forsvar var det ikke bedre på CR eller bike24. Burde ikke Scott (og andre fabrikanter) tilrettelegge for at folk kan i det minste identifisere eksakt hvilken del de skal ha, eventuelt i samarbeid med komponent fabrikanter?

Jeg fant denne artikkelen på nettet

http://www.bikeradar.com/mtb/gear/article/shimano-i-spec-a-b-and-ii-mounts-explained-44410/

På bakgrunn av dette fant jeg ut at jeg hadde en Ispec-B skifter. Men i alle nettbutikkene jeg lette hos var det umulig å se om Ispec skifteren som de solgte var den jeg trengte. Etter *mye* frem og tilbake fikk omsider bikeshop B modellen fra Shimano i en ny større bestilling de fikk inn og problemet var løst.

Og så har jeg kommet til Twinlock mekanismen. Der er det samme helvetes rot, som jeg ennå ikke har løst.

I spesifikasjonen for sykkelen står det :

SCOTT TwinLoc Remote Technology
3 modes front and rear. Grip clamp

Men hvordan får jeg tak i en erstatning for denne? De selger ikke TwinLock på CR, men på bike24.com har de 3 typer TwinLock mekanismer, og hver av disse ser ut til å være for andre typer bakdempere, som (se her: https://www.bike24.com/1.php?content=13&search=twinlock )

Jeg aner jo ikke om en av disse tilfeldigvis skulle fungere med min bakdemper, som har tre moduser. Så da tar jeg ikke sjansen å bestille. Dessuten vil jeg ha en TwinLock som er helt lik min. Og min er merket med tekst på kabelutgangene, med navn på hver demper-type. På min står det “Top, Nude/CTD” og “RS-DNA3 / FOX-CTD” . Fordi bakdemperen er en FOX Nude CTCD-3 og fremdemperen er en FOX 32 CTD.

Siden nettbutikkene ikke kan tilby meg det jeg trenger, kan jeg kontakte en slags Scott support ? Dersom jeg tar med problemet til en Scott forhandler, hvilke kilder har forhandeleren til å finne ut eksakt hvilken TwinLock jeg skal ha og få bestillt denne? De har jo ofte slike kataloger med dele-lister osv. Hvorfor kan ikke disse gjøres tilgjengelig på nett???

Takknemlig for alle råd og kommentarer .

Bilde av TwinLock med brukkede kabel "hetter" :

Re: Deler til Scott Spark 910, hvorfor så vanskelig? [Re: bintang] #2204193 13/05/2016 10:23
B
bintang Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
B
Merk, bikeshop har oppdatert sidene sine rundt Ispec produktene og det er mye mer detaljer rundt produktene nå. Mine kommentarer over baserer seg på opplevelser i fjor høst, da jeg holde på å lete etter gir-skifteren, altså før de hadde oppdatert sidene sine.

Problemet med TwinLock er fortsatt uløst.

Re: Deler til Scott Spark 910, hvorfor så vanskelig? [Re: bintang] #2204196 13/05/2016 10:28
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Du klager over at du ikke får tak i deler til din Scott, men du har altså ikke vært hos en Scott-forhandler....?

Re: Deler til Scott Spark 910, hvorfor så vanskelig? [Re: bintang] #2204201 13/05/2016 10:35
Horgen Offline
Veteran
Veteran
Kontakt Ramo
https://ramo.no/

Cube Agree SLT Di2
Trek Superfly 100 m/DB inline og Pike 120mm
Re: Deler til Scott Spark 910, hvorfor så vanskelig? [Re: bintang] #2204204 13/05/2016 10:36
sveinaa Offline
More than words
More than words
Hvorfor har du ikke kontaktet RAMO? Evt. en Scott forhandler?

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Deler til Scott Spark 910, hvorfor så vanskelig? [Re: bintang] #2204237 13/05/2016 11:12
SykkelGlenn Offline
Veteran
Veteran
Jeg lurer også på hvorfor du ikke har kontaktet en Scott forhandler?

Scott selger jo sine sykler etter normalt distributør/forhandler salg.

Jeg har ikke opplevd å få tak i deler til noen av de Scott jeg har eid, men jeg mekker ikke veldig avanserte ting selv. Men det å kjøpe korrekt TwinLock bryter fra en forhandler burde jo ikke være et stort problem?

Men klarte å ødelegge sete på min 2015 modell Scott... Ikke gjør det. Samme sete til Scott Genius kan nemlig ikke skaffes på nytt!! Selv ikke fra forhandler. Slå den!

//Glenn
----------------
Sykler for Aron Sykkelklubb (Aron SK)
Instagram @sykkelglenn
Re: Deler til Scott Spark 910, hvorfor så vanskelig? [Re: bintang] #2204241 13/05/2016 11:21
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Hvis du liker å mekke og fikse selv, så følger også forutsetningen at du finner ut hva du skal ha selv. Enkleste måten å finne ut hvilken skifter du skal ha er å se på den du har ødelagt og notere seg modellnr. og alt annet som står. Modellnr er viktigere enn hva bikeshop og andre har som beskrivelse. Så kjøper du den.

Rammespesifikke deler skaffer man fra merkebutikk. Enkelt og greit. Du må ikke få butikken til å bytte for deg hvis du vil fikse selv, men de fikser delen for deg.

Redigert av baronKanon; 13/05/2016 11:22.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Deler til Scott Spark 910, hvorfor så vanskelig? [Re: baronKanon] #2204251 13/05/2016 11:41
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Enig med "alle" over.
Når det gjelder skifteren så har jo Bikeshop kludra det til. Du har alt du trenger. 780 skifterne er kun Ispec A eller B. A skifter passer kun på A bremser. B skifter passer på både A og B bremser. De burde bare solgt deg en 780 skifter med Ispec B.

- Stefan
Re: Deler til Scott Spark 910, hvorfor så vanskelig? [Re: bintang] #2204654 14/05/2016 19:50
B
bintang Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
B
> Hvorfor har du ikke kontaktet RAMO? Evt. en Scott forhandler?

Gå i en butikk? Det er jo så 90 tallet... ICON_WINK

Tenkte ikke på å kontakte Ramo siden de er en importør og ikke forhandler. Men har sendt epost til de.
Sist jeg var hos en forhandler ble jeg robbet for nesten 300 spenn for et girøre til Hardrocx'n min, som jeg fant på nettet til $23.

Re: Deler til Scott Spark 910, hvorfor så vanskelig? [Re: bintang] #2204751 15/05/2016 09:36
G
grr Offline
Ivrig
Ivrig
G
Lager sutretråd på interwebben om at det er vanskelig å skaffe deler til Scott, og så har du ikke hørt med en forhandler?

Det tok XXL lokalt her et par dager å skaffe TwinLoc-hendel til Sparken min, fikk til og med SMS når den var klar, og ikke kostet det stort heller, kom vel på rundt 500,-. Såvidt jeg kan se er det billigere enn nettbutikken du roter rundt på i Tyskland. Hvis du PLENT må handle via nett kan du helt sikkert få hvilken som helst Scott-forhandler til å sende deg dette i posten.

Selve skivene i TwinLoc-hendelen (de som er merket med type demper) er utskiftbare og om ikke dine er ødelagte kan du flytte de rett over på annen TwinLoc og få akkurat likt oppsett som du har nå. Det har kun med posisjonene på vaierfeste/vandring å gjøre.

Re: Deler til Scott Spark 910, hvorfor så vanskelig? [Re: bintang] #2209393 26/05/2016 14:08
B
bintang Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
B
XXL fikset ting rask for meg også, og til rimelig pris. Beklager sutretone. Uansett, en pris-skepsis til forhandlerledd er vel ikke urimelig for slike innkjøp.
Hvis XXL kan bestille en del via en epost og motta den ila noen dager, hvorfor ikke la sluttbrukere gjøre dette selv? Greit nok, har vel noe med å oppretteholde en verdikjede med butikker osv...

Moderator  support