Hei,
Sorry for litt lang post, men skulle gjerne hatt non råd her.
Jeg kjøpte meg en Scott Spark 910 i fjor og etter et hardt møte med ett tre brakk jeg en en gir-skifter og, som jeg merket etter en stund, så brakk også begge kabel-hettene på Twinlock skifteren for bak/front demper. (se bilde)
Er det ikke rimelig å forvente ar når man kjøper en så dyr sykkel så:
1. medfølger en veldig spesifikk og korrekt liste av delene som sitter på sykkelen
2. er det enkelt å å få tak i reservedeler på nettet gitt at man vet hva man skal ha
Folk som ikke kan mekke går nok rett til en butikk for å få ordnet ting, men jeg og mange andre ønsker å bestille på nett og fikse ting selv. Synes dette er veldig vanskelig
Girskifter
I spesifikasjonen til sykkelen står det følgende under Shifters:
Shimano XT SL-M780-I Rapidfire Plus / 2 way release Ispec clamp
Det er jo klin umulig å bruke denne beskrivelsen til å bestille den jævla delen på nytt. Modellen de har på bikeshop er en annen model, ser litt annerledes ut, og kundesupport har ikke oppdatert kunnskapene sin om girskifteren. Ditto for andre sykkel nettbutikker jeg snakket med. Jeg snakket også med de på telefon og de sa oppdatering av spec-detaljer på slikt utstyr var en stor utfordring i varelageret deres. Til bikeshop's forsvar var det ikke bedre på CR eller bike24. Burde ikke Scott (og andre fabrikanter) tilrettelegge for at folk kan i det minste identifisere eksakt hvilken del de skal ha, eventuelt i samarbeid med komponent fabrikanter?
Jeg fant denne artikkelen på nettet
http://www.bikeradar.com/mtb/gear/article/shimano-i-spec-a-b-and-ii-mounts-explained-44410/På bakgrunn av dette fant jeg ut at jeg hadde en Ispec-B skifter. Men i alle nettbutikkene jeg lette hos var det umulig å se om Ispec skifteren som de solgte var den jeg trengte. Etter *mye* frem og tilbake fikk omsider bikeshop B modellen fra Shimano i en ny større bestilling de fikk inn og problemet var løst.
Og så har jeg kommet til Twinlock mekanismen. Der er det samme helvetes rot, som jeg ennå ikke har løst.
I spesifikasjonen for sykkelen står det :
SCOTT TwinLoc Remote Technology
3 modes front and rear. Grip clamp
Men hvordan får jeg tak i en erstatning for denne? De selger ikke TwinLock på CR, men på bike24.com har de 3 typer TwinLock mekanismer, og hver av disse ser ut til å være for andre typer bakdempere, som (se her:
https://www.bike24.com/1.php?content=13&search=twinlock )
Jeg aner jo ikke om en av disse tilfeldigvis skulle fungere med min bakdemper, som har tre moduser. Så da tar jeg ikke sjansen å bestille. Dessuten vil jeg ha en TwinLock som er helt lik min. Og min er merket med tekst på kabelutgangene, med navn på hver demper-type. På min står det “Top, Nude/CTD” og “RS-DNA3 / FOX-CTD” . Fordi bakdemperen er en FOX Nude CTCD-3 og fremdemperen er en FOX 32 CTD.
Siden nettbutikkene ikke kan tilby meg det jeg trenger, kan jeg kontakte en slags Scott support ? Dersom jeg tar med problemet til en Scott forhandler, hvilke kilder har forhandeleren til å finne ut eksakt hvilken TwinLock jeg skal ha og få bestillt denne? De har jo ofte slike kataloger med dele-lister osv. Hvorfor kan ikke disse gjøres tilgjengelig på nett???
Takknemlig for alle råd og kommentarer .
Bilde av TwinLock med brukkede kabel "hetter" :