Slitedeler koster litt. Du får komme med en tilbakemelding når du har prøvd. Test dem litt før du slipper deg ned de værste bakkene

Da har jeg en tilbakemelding på billige kinaklosser. Jeg kjøpte noen av de billigste bremseklossene jeg fant som var av metall. Bremseklossene jeg kjøpte var
disse fra ali og jeg betalte ca 100 kroner for 4 par, altså 25 kroner paret inklusive frakt. Altså ca. en tidel av shimano sin sintrede kloss. Det er helt åkkei synes jeg. Har sykla på disse en hel sesong nå med alt fra lange turer i kupert terreng, til lange bratte nedkjøringer hvor bremsen gjerne er på 2-3 minutter i strekk for så at de får seg noen sekunders pause.
Bremsene er Shimano XT 785 og skivene er shimano ice tech.
Jeg målte tykkelsen på belegget, og jeg kunne ikke se at det var noen nevneverdig forskjell i tykkelse når jeg sammenlignet med bremseklosser fra en mer anerkjent produsent. Denne var dog ikke shimano.
Levetiden er minst like bra som Shimano sine sintrede klosser med kjølefinner. Men jeg mistenker at de kanskje holder lengre enn shimano sine. Dette med slitasje er vanskelig å måle objektivt siden vær og føre har mye å si for slitasjen. Så for levetiden vil jeg si at det er uavgjort 1-1.
Når det gjelder lyd så er de betydelig mer høylytte enn Shimano. Faktisk så lager de stort sett lyd hele tiden uansett. Når det er sagt så er Shimano sine heller ikke lydløse. Men de slår gjerne på alarmen først når de begynner å få litt temperatur eller når det er vått. Shimano vinner på lyd 1-2.
Så kommer nok kanskje det viktigste kriteriet. Bremsekraft. Her vinner kinaklossen. Faktisk er det ganske merkbart bedre bremsekraft i kinaklossen enn i klossen fra shimano. Shimano mister mye mer av bremsekraften når bremsene blir varme enn kinaklossen, og generelt er bremsekraften bedre på kinaklossen. Her vinner kinaklossen 2-2.
Jeg hadde tenkt å ha pris som et kriterie, og det er jo åpenbart at kinaklossen gruser shimano her. Men jeg synes egentlig det er passende at det blir uavgjort. Begge er kanonbra klosser. Men den som har den beste balansen mellom støy, levetid og bremsekraft er helt klar shimano. Hvis pris er viktig for deg, og du kan leve med hylinga, så gå for kinaklossen. Hvis bremsekraft er det eneste av betydning kan du også trygt velge kinaklossen. Men hvis du vil ha god bremsekraft med lite lyd og pris ikke er et tema så er shimano den beste klossen av de to i mine øyne.
Personlig tror jeg ikke jeg kommer til å kjøpe noen av de to igjen. Jeg bryr meg egentlig ikke så mye om hyling, men disse kinaklossene er på kanten selv for meg. Jeg kommer nok likevel til å holde ut en stund til med disse siden jeg skal bruke dem opp først.
Jeg har fått mer tro på at den perfekte kinaklossen finnes, og jeg skal prøve noen av de andre sintrete klossene fra samme produsent, men som er mindre aggressive. Hvis noen av de andre klossene leverer i nærheten av bremsekrafta som de røde kinaklossene, og venter med å skru på lyden til de får litt temperatur så er jeg fornøyd. Ideelt sett kanskje en kloss som har noen lunde samme balansen som shimano, men til en tidel av prisen.