|
|
|
Hjelp! Er det en gartner i salen?
|
Hjelp! Er det en gartner i salen?
10/05/2016 20:24
|
Niels
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Naboeiendommen er solgt og det skal bygges en 4-mannsbolig med parkeringskjeller tett på grensen med panoramavinduer mot vår eiendom. Vi ønsker derfor å plante hekk for å begrense innsyn i vår hage. Vi har fått tilbud om å få en alperips-hekk fra en annen nabo. Spørsmålene er;
1. Kan den flyttes når som helst på året? 2. Bør den beskjæres før flytting eller etter flyttingen? 3. Hvor stor rotklump bør flyttes med plantene? 4. Bør det gjødsles etter flyttingen, eller er vanning nok? 5. Hvor høy kan vi forvente at Alperips kan bli? 6. Hvor tett planter vi når vi skal flytte en voksen hekk?
2013.5 Specialized Enduro Expert Carbon 29SE Moulton TSR9
|
|
|
Re: Hjelp! Er det en gartner i salen?
[Re: Niels]
11/05/2016 09:48
|
tron
Besatt
|
Besatt
Jeg er ingen gartner, men jeg pleier en alperipshekk som jeg prøver å få tett (og på sikt 1-1,5 meter).
Du bør flytte planter når det er minst mulig aktivitet, det vil si tidlig på våren eller sent på høsten. Jeg flyttet selv noen alperips sent i mai i fjor, og de ble det aldri skikkelig fart på det året. Mistet liksom en vekstsesong. Men de ser ut til å komme i slag igjen nå i år.
Alperips plantes gjerne med 20-30 cm avstand. Avstanden endrer seg jo ikke selv om plantene har vokst seg store. Tenk senter-til-senter-avstand.
Jeg beskar vår alperips 3-4 ganger i fjor. Først og fremst for å få den tett, siden den ble plantet for bare to år siden. Om jeg skulle ha flyttet noen planter nå, hadde jeg nok latt dem være i fred for hekkesaksen denne sesongen, med mindre det viser seg at de kommer skikkelig i gang igjen utpå sommeren.
Ta med mest mulig av røttene. Jo større plante, dess mer omfattende røtter. Jeg har sett flotte, tette alperipshekker på to meter, men også pjuskete greier som aldri blir høyere enn meteren. Tror god beskjæring er ganske avgjørende for å få den tett og høy.
|
|
|
11/05/2016 10:45
|
svine
Entusiast
|
Entusiast
Tron skriver fornuftige ting her.
1. Kan den flyttes når som helst på året?
Ville også sagt vår/høst. Ideelt sett skal man forberede sesongen før flytting ved å beskjære røttene, regner med at du ikke får gjort det. Det gjelder under som over bakken, at beskjæring fremmer forgreining (Og det er derfor du beskjærer for å få den tett). Jo mer forgreinede røtter, jo bedre mulighet til opptak av vann og næring.
2. Bør den beskjæres før flytting eller etter flyttingen?
Ville beskåret før. Beskjæring over bakken reduserer fordamping av vann fra bladmassen, og det er en god ting når den flyttes og skal finne ny kontakt mellom røtter og jord.
3. Hvor stor rotklump bør flyttes med plantene?
Som Tron skriver over - så mye som praktisk mulig.
4. Bør det gjødsles etter flyttingen, eller er vanning nok?
Gjødsling, gjerne med kukompost, et par ganger i sesongen er aldri feil. Og vann mye den første sesongen. Selv om juli vel ofte kalles fellesregnet på din breddegrad, er det greit å ikke flytte den rett før i tilfelle det blir en av supersomrene som også av og til velsigner Trøndelag... (og avhengig av hvordan nabobygget blir, kan dreneringen rundt parkeringskjelleren slurpe til seg vannet buskene skulle hatt...)
5. Hvor høy kan vi forvente at Alperips kan bli?
Ca. 1,5 til 2 m avhengig av vekstforholdene.
6. Hvor tett planter vi når vi skal flytte en voksen hekk?
Ca 3 planter pr. meter. Du kan jo se hvor tett den står nå, og vurdere om den er for tett eller åpen.
It doesn't get any harder - you just go slower
|
|
|
11/05/2016 11:15
|
Niels
OP
Veteran
|
OP
Veteran
For ett fantastisk forum ! Jeg spør litt til; 7. Vannspreder eller svetteslange lagt ned i/oppå grøfta? 8. Skal eventuelle kapper røtter etter utgraving behandles. Eller er kapping med stikkspade det samme som beskjæring av røttene 
|
|
|
11/05/2016 11:17
|
Niels
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Og 9. Hvor langt fra tomtegrensen bør senterlinje hekk være om vi satser på 2m høyde?
|
|
|
11/05/2016 11:24
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Det siste kommer vel an på om og hvem som skal klippe hekken i fremtiden.
Skal du vedlikeholde hekken selv trenger du plass bak hekken og da er 1,5-2 meter ikke for liten. Kommer naboene til å ta seg av hekken (virker ikke som tilfelle her) er 0,5-1 meter nok tilstrekkelig. Men kommer litt an på type hekkplante. Trenger planten volum for å holde seg tett trenger du mer plass enn når planten tåler kraftig beskjæring uten at dette går utover 'gjennomsynet'.
|
|
|
|
|
|
|