Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

10 min intervaller i bratt motbakke

10 min intervaller i bratt motbakke #2203110 10/05/2016 11:04
A
aben Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
A
Hei! Er sylfersk syklist (terrengsykkel) og trenger noen treningstips. Tidl aktiv langrennsløper (20 år siden, ikke spes god). Trener nå med mål å delta på Nibberittet i Geiranger i juni som er over 2 mil kun oppover. Er ikke spes godt trent, men forsøker å gjøre noe med det. Har ca 700 km på sykkelen så langt i år. Har målt min maxpuls til 192 og lurer litt på hvilken intensitet det er best å ligge på under disse 10 min dragene (tatt 3 drag hver gang) som foregår i en skikkelig lang og tidvis bratt motbakke. Har forsøkt etpar ganger og ligger da på over 90% av maxpuls under alle dragene. oppe i 97 % på slutten. Jeg liker å presse meg og tåler smerten, men lurer på om gevinsten er dårligere om jeg roer litt ned. Det er jo ganske lengre å sykle med 95% av maxpuls i over 10 minutter. Bratt oppover gir uansett høy puls, men føler jeg er svært tung i beina mange dager etterpå, og bruker lang tid på restitusjon. VIl det gi like bra effekt om jeg tar det litt mer piano oppover istedet for å gønne på slik jeg gjør?

Er det bedre å kjøre 4x5 eller 4x4 intervaller?

Takk for hjelp!

Re: 10 min intervaller i bratt motbakke [Re: aben] #2203132 10/05/2016 11:21
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Om du klarer 3x10min på 90-97% av makspuls, så tror jeg ikke du har helt riktig makspuls. i4 (87,5 til 92,5% av makspuls) er en intensitet man skal klare i 4-8min i slengen. Men det er en annen sak.

You are what you eat...mmm nuts
Re: 10 min intervaller i bratt motbakke [Re: aben] #2203169 10/05/2016 12:33
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O
Hvis du er tung i mange dager etterpå, ville jeg kjørt litt lettere for få trent økter med innhold oftere. Du får dårligere effekt av treningen når du er kjørt. Hvis du bare presser og presser så ryker strikken på et tidspunkt og det koster enda mer. Joda, med skikkelig grunnlag i bunn kan man kjøre noen perioder med stor belastning og så slippe opp, men da må kroppen tåle det.

Beinhardt - lett - lett - lett og så gjenta fra beinhardt er ikke på langt nær så effektivt som
Hardt - middels - middels - hardt - restitusjon, og gjenta. Veldig omtrentlig og på spissen sagt. Og du kan kjøre deg ned i kjelleren med den siste planen også. Poenget er å kunne kjøre de to harde øktene med kvalitet.

Poenget er å holde jevn trening gjennom ukene, men med rom for å hente seg inn så du ikke får noen ufrivillige lange treningspauser av fysiske eller mentale årsaker. Treningspauser enten de er frivillige eller ufrivillige koster. Kapasitet er et langtidsprosjekt, og du (og alle vi andre) kan (dessverre) bare trene fra det nivået vi er på.

Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee

Moderator  support