Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Proteininntak under lange konkurranser?

Proteininntak under lange konkurranser? #2202982 10/05/2016 07:52
Hoaas Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Leste for en tid tilbake om en som drev med ultramaraton, hun anbefalte som de fleste andre å spise/drikke karbo underveis, men også et lite inntak protein i timen for at kroppen skulle "restituere" underveis. Finnes det noe som helst forskning på det området? Protein etter harde økter osv er en annen diskusjon, men er det dødfødt å tro at kroppen kan restituere ekstra under en langvarig konkurranse, mens man enda er i aktivitet på en relativt høy intensitet? Eller bør man kjøre på med kun karbo?
Kjører ikke f.eks Allan Hovda på kun sportsdrikk og gels under hele Norseman?

You are what you eat...mmm nuts
Re: Proteininntak under lange konkurranser? [Re: Hoaas] #2203003 10/05/2016 08:15
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Vil ikke et langt ultraløp ta mye lenger tid enn Norseman? Og dermed naturlig å tenke seg at utøverne ligger på noe lavere intensitet?

Re: Proteininntak under lange konkurranser? [Re: Hoaas] #2203013 10/05/2016 08:35
Hoaas Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Tja, for de fleste vil det vel være snakk om 12-13 timer konkurransetid på Norse. Ultramaraton er jo alt fra 50km og opp på løping. Men konkurransetid fra 6 til 24 timer på ultra-konkurranser er vanlig. Så vil ikke tro at forskjellen i intensitet er veldig stor. Samme går for f.eks OF300 med 15-24 timer konkurransetid.

Re: Proteininntak under lange konkurranser? [Re: Hoaas] #2203017 10/05/2016 08:43
sveinaa Offline
More than words
More than words
Det finnes flere produkter som har litt protein i seg. Regner med at de produseres fordi noen har funnet ut at det er bra.

Herbalife Prolong
Sponser Long Energy (har vel med 5% og 10% protein)
High5 EnergySource 4:1
og sikkert mange fler

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Proteininntak under lange konkurranser? [Re: Hoaas] #2203021 10/05/2016 08:50
sveinaa Offline
More than words
More than words
Om man skal sykle 12 timer pluss så tror jeg det er greit å spise litt vanlig mat, og da får man jo i seg litt protein. Selv har jeg kun syklet 12 timers ritt og da gikk det med kun prolong + en banan og 2 eller 3 barer. I dag ville jeg nok valgt annerledes og gått for noe vanlig mat i og med at intensiteten ikke alltid er like høy og fast føde er mulig.

Re: Proteininntak under lange konkurranser? [Re: Hoaas] #2203022 10/05/2016 08:54
Hoaas Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Klar over at det finnes mange produkter innenfor temaet, spørsmålet er jo om det har noe hensikt? Protein i seg selv har vel neppe noe å si for prestasjonen under en konkurranse, eller?
Finner ikke noe forskning på det heller. Jeg spør fordi jeg lurer, og fordi jeg lurer på om dette bare er noe folk har resonnert seg fram til eller om det faktisk har noe for seg å innta protein under en konkurranse for å "restituere" under aktivitet.

Re: Proteininntak under lange konkurranser? [Re: Hoaas] #2203028 10/05/2016 09:00
sveinaa Offline
More than words
More than words

Re: Proteininntak under lange konkurranser? [Re: Hoaas] #2203029 10/05/2016 09:02
pharynx Offline
Besatt
Besatt
Jeg vil nok (ufrivillig) få i meg endel protein under Nxtri, da jeg nekter å bare spise gels på sykkeletappen og løpingen. Kommer til å ha et voksent utvalg fast føde i bilen for å si det sånn. Med bare gels tror jeg magen knyter seg rett og slett.

Re: Proteininntak under lange konkurranser? [Re: sveinaa] #2203032 10/05/2016 09:07
Hoaas Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: sveinaa
Om man skal sykle 12 timer pluss så tror jeg det er greit å spise litt vanlig mat, og da får man jo i seg litt protein. Selv har jeg kun syklet 12 timers ritt og da gikk det med kun prolong + en banan og 2 eller 3 barer. I dag ville jeg nok valgt annerledes og gått for noe vanlig mat i og med at intensiteten ikke alltid er like høy og fast føde er mulig.

Ja, jeg er enig i at vanlig mat er en god måte å få i seg noe annet enn gels og drikke. Men jeg ser at for egen del på f.eks OF så er det svært vanskelig å spise f.eks brødskiver eller annet tørt mens man er i bevegelse, er eneste under sjekkpunkt det er mulig uten å få pustebesvær. Også blir man gjerne ganske sår i halsen av f.eks brød og røykalaks etterhvert ICON_WINK
Første året jeg sykla OF drakk jeg mealtech, svak sportsdrikk og barer. Førstnevnte har mye protein, og det gikk ca en halv porsjon hver time. Men så er det jo også det at kroppen ikke klarer å ta opp mer enn rundt 300 kalorier pr time, så her bør man vel velge med omhu hva man skal spise for å kunne prestere best mulig.

Re: Proteininntak under lange konkurranser? [Re: Hoaas] #2203039 10/05/2016 09:19
K
KristianJ Offline
Entusiast
Entusiast
K
Kroppens funksjoner er komplekse saker og vi har generelt et daglig behov for proteiner. Så om man skal ut føre en aktivitet i 20 timer i strekk høres det naturlig ut å tilføre proteiner også da. Proteinene som tilføres kroppen har nok andre funksjoner enn kun å bygge og restituere muskler, som også er nødvendige selv om man utfører en aktivitet. Kanskje spesielt når aktiviteten pågår så lenge. Det er i hvertfall mitt resonnement.

Re: Proteininntak under lange konkurranser? [Re: Hoaas] #2203046 10/05/2016 09:31
Hoaas Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Jau, det er kanskje noe i det. Bare synd det finnes så lite forskning på det, som kan si noe konkret om det.
Søster skriver en bachelor om sportsernæring. Det eneste hun kunne si var at proteinet ikke hadde noen påvirkning av prestasjonen underveis, men at det var greit å innta noe for følelsen sin del.

Re: Proteininntak under lange konkurranser? [Re: Hoaas] #2203048 10/05/2016 09:32
sveinaa Offline
More than words
More than words
Jeg hadde prøvd meg litt frem. Helt ut av det blå hadde nok jeg valgt vanlig sportsdrikk uten protein blandet etter produsentens anbefaling. Pakket porsjonspakker med potetlefse med skinke/ost og/eller røkelaks som skulle spises etter en plan (Da kan man senke farten litt når de 2 munnfullene skal spises.). Hadde og droppet barer til fordel for sjokolade ICON_SMILE

Re: Proteininntak under lange konkurranser? [Re: Hoaas] #2203050 10/05/2016 09:38
Hoaas Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Hehe, sjokolade faktisk? Hvorfor det? Blir jo forferdelig sleip i kjeften av sjokolade.
Potetlefse med ost/skinke/laks, det må nesten prøves ICON_SMILE

Re: Proteininntak under lange konkurranser? [Re: Hoaas] #2203059 10/05/2016 10:01
K
KristianJ Offline
Entusiast
Entusiast
K
"Funksjoner
Proteiner er involvert i de aller fleste prosessene i kroppen vår. Aminosyrene vi tar opp fra maten vi spiser brukes til å bygge opp proteiner, og oppskriften på de ulike proteinene finner vi i arvematerialet vårt. Genene våre uttrykker mellom 150-200 000 ulike proteiner, som har ulike funksjoner:

-Oppbygging av muskulatur, bindevev, sener, hud, hår, negler
-Transport av oksygen og næringsstoffer i blodet. F.eks. lipoproteiner som frakter fettstoffer.
-Transportproteiner som frakter stoffer inn og ut av celler.
-Immunrespons
-Enzymatiske reaksjoner (enzymer er proteiner)
-Peptidhormoner som insulin, glukagon og veksthormon er proteiner
-Nerotransmittere som serotonin og dopamin lages av aminosyrer, og konsentrasjonen av de ulike aminosyrene i hjernen er med å avgjøre hvilke neurotransmittere som produseres."

Flere av de punktene er nok greie å ha i behold under lange konkurranser. Spesielt denne med frakt av oksygen ser jo spennende ut ICON_SMILE

Re: Proteininntak under lange konkurranser? [Re: KristianJ] #2203070 10/05/2016 10:18
Hoaas Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Jo, men det er fett og proteiner du gjerne har i kroppen før start. Kroppen vil ikke tære på dette (protein) før du eventuelt er tom for karbo, og det er størst fare for at det er nettopp karbo man går tom for under konkurranser.
En ulempe med protein er også at kroppen bruker mer energi på å fordøye det, enn karbo.

Sier ikke at det skader å innta litt protein under konkurranse, jeg bare lurer om det er nødvendig, eller om det har noe for seg prestasjonsmessig. Eller om det er karbo, elektrolytt og væskebalansen som er det man bør fokusere på.

Det er klart, noen spiser jo kokkosfett under konkurranser og er happy med det. Så det er sikkert mye som funker, men. Har dog ikke hørt om noen høyt oppe på listene som kjører på kokkosfett ICON_WINK

Redigert av Hoaas; 10/05/2016 10:24.

Re: Proteininntak under lange konkurranser? [Re: Hoaas] #2203078 10/05/2016 10:28
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Hoaas
Hehe, sjokolade faktisk? Hvorfor det? Blir jo forferdelig sleip i kjeften av sjokolade.
Potetlefse med ost/skinke/laks, det må nesten prøves ICON_SMILE

Ja. Et par snickers og kanskje et gullbrød eller to ICON_SMILE

Re: Proteininntak under lange konkurranser? [Re: Hoaas] #2203082 10/05/2016 10:41
K
KristianJ Offline
Entusiast
Entusiast
K
Ettersom jeg leser er det ikke så enkelt som at protein kun er energi. Først brukes proteinet, gjennom en kompleks prosess, til livsnødvendige funksjoner (men man dør jo ikke i løpet av 20 timer). Så omdannes overskuddet til energi. Proteiner som inntas lagres ikke i kroppen, men brukes kontinuerlig for å holde endel funksjoner i gang. Det er sikkert en "sweet spot" en plass hvor det er mest gunstig å kun tilføre karbos, men har jeg forstått det rett, så må det være gunstig å tilføre proteiner på et eller tidspunkt. Om det er etter 2 timer eller 50 vet ikke jeg. Og det er vel kanskje det du er ute etter.

Re: Proteininntak under lange konkurranser? [Re: KristianJ] #2203096 10/05/2016 10:55
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: KristianJ
Ettersom jeg leser er det ikke så enkelt som at protein kun er energi. Først brukes proteinet, gjennom en kompleks prosess, til livsnødvendige funksjoner (men man dør jo ikke i løpet av 20 timer). Så omdannes overskuddet til energi. Proteiner som inntas lagres ikke i kroppen, men brukes kontinuerlig for å holde endel funksjoner i gang. Det er sikkert en "sweet spot" en plass hvor det er mest gunstig å kun tilføre karbos, men har jeg forstått det rett, så må det være gunstig å tilføre proteiner på et eller tidspunkt. Om det er etter 2 timer eller 50 vet ikke jeg. Og det er vel kanskje det du er ute etter.

Det er ikke så rart at du ikke har funnet ut av dette selv, da forskningen sliter med å dokumentere en sammenheng. Veldig mye av det som er opplest og vedtatt er vel egentlig ikke så mye mer en kvalifisert gjetting ICON_SMILE

Jeg tror med bakgrunn i ovennevnte at hver enkelt bare må prøve seg frem.

Re: Proteininntak under lange konkurranser? [Re: Hoaas] #2203106 10/05/2016 11:02
Hoaas Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Nei, protein er ikke kun energi, det brukes i mange andre prosesser i kroppen, som du skriver.

Det er helt sikkert ikke dumt å tilføre noe protein, og de aller fleste gjør vel nettopp det. Men tror ikke det er store greiene man trenger å tilføre på et så kort tidsrom som 6-24 timer er, her tenker jeg utelukkende prestasjonsmessig.

Ja det er noe sånt jeg er ute etter. De fleste vet jo at tilførsel av protein etter en hard treningsøkt vil være gunstig, for restitusjon og spesielt immunforsvaret. Var ikke klar over, før inntil nylig, at protein førte til en stimuli på immunforsvaret og hindrer hyppigheten av infeksjoner i uken som følger.

Det er vel neppe noen som sitter på veldig mye kunnskap om akkurat det. Merker meg bare at mange også kjører på ren sportsdrikk og gels, også ultradistanser.

Re: Proteininntak under lange konkurranser? [Re: Hoaas] #2203112 10/05/2016 11:07
K
KristianJ Offline
Entusiast
Entusiast
K
Har sett en dokumentar om en ultra-maratonløper som kun livnærte seg på KUN frukt og grønnsaker. Han gjorde det ikke så verst heller. Så alt går tydeligvis an ICON_SMILE

Re: Proteininntak under lange konkurranser? [Re: sveinaa] #2203120 10/05/2016 11:09
Hoaas Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!

Det er ikke så rart at du ikke har funnet ut av dette selv, da forskningen sliter med å dokumentere en sammenheng. Veldig mye av det som er opplest og vedtatt er vel egentlig ikke så mye mer en kvalifisert gjetting ICON_SMILE

Jeg tror med bakgrunn i ovennevnte at hver enkelt bare må prøve seg frem.

Du har kanskje rett i det. Det viktigste er kanskje å finne noe som fungerer for seg selv, og som gjør at man ikke blir dårlig i magen eller kjører seg fullstendig tom underveis.
Tror jeg må prøve sportsdrikk, gels og potetlefse på neste langtur ICON_SMILE

Re: Proteininntak under lange konkurranser? [Re: KristianJ] #2203124 10/05/2016 11:10
Hoaas Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Har sett en dokumentar om en ultra-maratonløper som kun livnærte seg på KUN frukt og grønnsaker. Han gjorde det ikke så verst heller. Så alt går tydeligvis an ICON_SMILE

Hehe! En superveganer altså? Finnes jo noen av de. Kroppen har en fantastisk tilpasningsevne, det er i alle fall sikkert.

Re: Proteininntak under lange konkurranser? [Re: KristianJ] #2203135 10/05/2016 11:25
Girona Offline
Ringrev
Ringrev
Det er vel Scott Jurek, kanskje, som er veganer? Har lest boka hans, Eat & Run. Den er veldig lesverdig, men dietten hans er nok for spesielt interesserte. Treningsmessig var han som ung blant annet veldig insipirert av norske langrennsløpere, og resultatene hans som ultraløper er imponerende!

Re: Proteininntak under lange konkurranser? [Re: Hoaas] #2203143 10/05/2016 11:46
K
KristianJ Offline
Entusiast
Entusiast
K
Mike Arnstein heter han når jeg søker litt. Er endel videoer på tuben. Lenge siden jeg sjekket det ut, men jeg mener han var råere enn veganere da han ikke spiste noe form for mel / kornprodukter heller.

Re: Proteininntak under lange konkurranser? [Re: Hoaas] #2203154 10/05/2016 12:09
jan erik Offline
Besatt
Besatt
Hørt om en skikkelig råtass jeg og. Greide seg kun på elokserte spikere samt vann.

Re: Proteininntak under lange konkurranser? [Re: Hoaas] #2203322 10/05/2016 21:21
Gammelogdesperat Offline
Veteran
Veteran
Leste for en tid tilbake om en som drev med ultramaraton, hun anbefalte som de fleste andre å spise/drikke karbo underveis, men også et lite inntak protein i timen for at kroppen skulle "restituere" underveis. Finnes det noe som helst forskning på det området? Protein etter harde økter osv er en annen diskusjon, men er det dødfødt å tro at kroppen kan restituere ekstra under en langvarig konkurranse, mens man enda er i aktivitet på en relativt høy intensitet? Eller bør man kjøre på med kun karbo?
Kjører ikke f.eks Allan Hovda på kun sportsdrikk og gels under hele Norseman?

Leste en studie for mange år siden som gikk på tilførsel av protein/karbo versus bare karbo under en styrkeøkt. Et funn var økt/bedret blodtilførsel til arbeidende muskler på potein/karbo-blandinga og bedre utnytting av karben. Det kan jo indikere noe.
Har ikke link her. Google den som vil.

edit: Kan s

iq
Re: Proteininntak under lange konkurranser? [Re: Hoaas] #2203325 10/05/2016 21:35
Hoaas Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Vet ikke om styrketrening er direkte sammenlignbart med langdistanse utholdenhetsidrett. Vil man få økt blodtilførsel til arbeidende muskler uansett arbeid, eller bare ved tungt arbeid med få repetisjoner? Økt blodtilførsel under selve arbeidstiden, eller etterpå?

Re: Proteininntak under lange konkurranser? [Re: Hoaas] #2203337 10/05/2016 22:51
ledfly Offline
Entusiast
Entusiast
bcaa er vist effektivt for styrketrening. hovedgreia er ivertfall at de er i fri form så det blir ikke fordøyd men blir tatt opp med en gang. skal virke mot stølhet dagen etterpå samt økte testo osv. hvis det inntaes under trening. ikke ekspert på d men. kort sagt som jeg forsto det ivertfall.

Re: Proteininntak under lange konkurranser? [Re: sveinaa] #2203339 10/05/2016 23:06
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Hadde og droppet barer til fordel for sjokolade ICON_SMILE

For noen år siden testet bladet Kondis barer, gel, sjokolade etc.
Den klare vinneren ble Nugatti på liten tube.

Re: Proteininntak under lange konkurranser? [Re: Hoaas] #2203411 11/05/2016 07:44
sveinaa Offline
More than words
More than words
Vet ikke om styrketrening er direkte sammenlignbart med langdistanse utholdenhetsidrett. Vil man få økt blodtilførsel til arbeidende muskler uansett arbeid, eller bare ved tungt arbeid med få repetisjoner? Økt blodtilførsel under selve arbeidstiden, eller etterpå?

Mer blod er vel mer oksygen? Jeg vil allikevel tro at det er viktig å finne ut om magen kan fordøye "mat" på den intensiteten man skal ha. Er intensiteten for høy går det på en måte tregt med magen (Men tror kanskje ikke man er der på veldig lange ritt.). Tipper man kommer langt med et fornuftig inntak med masse "sukker" og litt protein i form av fast føde. Uansett så er det treningen før konkurransen som er viktig. Her handler det jo mer om utholdenhet i musklene enn å ligge å "vake" på terskel.....

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support