Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Holmenkollstafetten - hvor høyt skal man i puls?

Holmenkollstafetten - hvor høyt skal man i puls? #2202888 09/05/2016 20:52
Radival Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Hvor høyt ligger dere i puls på en litt lengre etappe i Holmenkollstafetten?
Relativt i forhold til makspuls, selvsagt.
Det å presse seg selv skikkelig hardt på slike korte økter har aldri vært min greie, så jeg lurer alltid på om jeg klarte å ta i nok

Løp 4. etappe, den er ca 1800m. Løp på 7.53, 15 sek dårligere enn i fjor

Det ser ut som om jeg lå og duppet på rundt 173 (av maks rundt 181) når pulsen kom opp på platå, det tok ca 2 minutter. Var på 175 når jeg vekslet. Hadde faktisk en liten topp opp i 181 litt før midten.
Ser ut som om jeg avsluttet litt dårligere enn i fjor, klarte å presse litt mer i dumpa under t-banen i fjor.

Hvor nær makspuls klarer dere å ligge?
Lurer som sagt alltid på om jeg klarer å presse meg selv hardt nok.

Det var forholdsvis tomt når jeg veklset, opplevde det som helt grusomt at hun jeg skulle veksle til hadde stilt seg helt bakerst i vekslingsfeltet.....

(Det var jo vårslipp av bjørkepollen også, mulig det også påvirket tiden)

Redigert av Radival; 09/05/2016 20:56.
Re: Holmenkollstafetten - hvor høyt skal man i puls? [Re: Radival] #2202903 09/05/2016 21:31
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Hvis en etappe i Holmekollstafetten en gang i året er sånn ca. den gangen du løper en kort konkurranseøkt, så klarer du neppe å presse deg hardt nok. Det gjelder de fleste av oss ICON_TONGUE

Noen år siden jeg løp Holmekollstafetten, men jeg har løpt samme etappe som deg iallfall tre ganger. Løp med pulsklokke en gang, avsluttet med ca. 99,7 % av makspuls.

Min tabbe var vel stort sett å starte litt for rolig, glemte alltid hvor langt parti det er med flatt og nedover midtveis, og tok alltid igjen mange opp siste langbakken.

Jeg så Ingerid Stenvold løpe i mål på samme etappe en stund etter meg et år. Hun presset seg hardt nok. Noen kan dette.

Re: Holmenkollstafetten - hvor høyt skal man i puls? [Re: Radival] #2203040 10/05/2016 09:19
B
Bukowski Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
B
Vel, jeg har en beregnet maxpuls (basert på egen erfaring og en watt-terskel-måling) på 182.
Løp etappe 10 av stafetten i år. Kom ganske raskt opp i 92-93% av max. Det synes jeg vanligvis er ganske lett på løping over korte distanser (f.eks 1.000 meters intervaller) - litt verre på sykling.
Det siste minuttet lå pulsen mellom 180 og 181, og det føltes som om kroppen nesten lukket ned. Bråkte så mye i pust og stønning at mine "motstandere" snudde seg.
Har aldri oppnådd så høy puls før, så mitt svar er nok at mellomlang løpeøkt med startnummer på brystet er en ypperlig maxpulstest hvis man er i slag :-)

/Ole

Re: Holmenkollstafetten - hvor høyt skal man i puls? [Re: Radival] #2203063 10/05/2016 10:08
?
Øystein Eriksen Offline
Medlem
Medlem
?
Målte 4 etappe til litt over 1900 meter på klokka.

Maxpuls på 195 slag, hadde 191 i det jeg veksla.

Påvirket av lett forkjølelse, astma og allergi så var det ikke beste komboen, men kom inn på 6:45. Merka det bra på pusten, beina var veldig bra.
Disponerte bra, kjørte ut forholdsvis rolig og kjørte hardere og hardere gjennom etappen.

Re: Holmenkollstafetten - hvor høyt skal man i puls? [Re: Radival] #2203066 10/05/2016 10:14
sveinaa Offline
More than words
More than words
Anbefaler flere til å ta en makspuls test på lab. Før man har gjort det blir det for de aller fleste tullete å snakke om makspuls som en maksimal verdi man kan oppnå (Det er sikkert 5-10 slag mer å gå på for de fleste.).

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Holmenkollstafetten - hvor høyt skal man i puls? [Re: Radival] #2203099 10/05/2016 10:56
B
BjKj Offline
Ringrev
Ringrev
B
Er veldig uerfaren med kort mellomdistanse og ganske treig i steget. Løp 6. etappe fra Vindern til Slemdal skole. Er vel ca 60 hm på 1200 m, så det var tunge saker for en tungdøl. Løp i følge strava på 5:45. Klarte ikke å komme opp i sone 5 og brukte to minutter på å komme opp i sone fire. Beina nådde grensa lenge før pulsen mao. Men slik blir det vel når en sykler mest, og det lille som er av løping blir superlangsomme lengre joggeturer.

I fjor løp jeg etappe fem. Da lå jeg ganske jevnt i lav sone fire hele veien.

Mvh

Re: Holmenkollstafetten - hvor høyt skal man i puls? [Re: BjKj] #2203105 10/05/2016 11:02
kao Offline
Ivrig
Ivrig
På sånne syrefester er det i hvert fall viktigere enn noen gang med en god oppvarming, som også inkluderer litt puls.

Re: Holmenkollstafetten - hvor høyt skal man i puls? [Re: kao] #2203111 10/05/2016 11:05
B
BjKj Offline
Ringrev
Ringrev
B
Sitat: kao
På sånne syrefester er det i hvert fall viktigere enn noen gang med en god oppvarming, som også inkluderer litt puls.

Der er du nok helt sikkert inne på noe. Ble ikke mye av den sorten!

Mvh

Re: Holmenkollstafetten - hvor høyt skal man i puls? [Re: sveinaa] #2203195 10/05/2016 13:34
boltzmann Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: sveinaa
Anbefaler flere til å ta en makspuls test på lab. Før man har gjort det blir det for de aller fleste tullete å snakke om makspuls som en maksimal verdi man kan oppnå (Det er sikkert 5-10 slag mer å gå på for de fleste.).
Sorry, men makspulstest på lab er om mogeleg endå meir ubrukelig enn ein makspulstest ute. Makspuls kan ein ikkje få på ein spesiell dag, heilt uavhengig av oppladning og fysisk form. I tillegg er pulsen lågare innandørs, antagelegvis pga færre stimuli frå sanseapparatet. Faktisk er maks av 200m spurt på to forskjellige dagar ein betre prediktor for makspuls enn inkrementell auke på tredemølle (labtest). Det er nok fordi fleire datapunkt er betre enn eitt, og jo fleire du har di betre blir det.

http://sweatscience.com/testing-your-max-heart-in-30-seconds/

P.S. Pulsklokke er dårleg til pacing på denne type løp. Det er berre å springe alt ein klarer!

Re: Holmenkollstafetten - hvor høyt skal man i puls? [Re: boltzmann] #2203202 10/05/2016 14:00
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: boltzmann
Sitat: sveinaa
Sorry, men makspulstest på lab er om mogeleg endå meir ubrukelig enn ein makspulstest ute. Makspuls kan ein ikkje få på ein spesiell dag, heilt uavhengig av oppladning og fysisk form. I tillegg er pulsen lågare innandørs, antagelegvis pga færre stimuli frå sanseapparatet. Faktisk er maks av 200m spurt på to forskjellige dagar ein betre prediktor for makspuls enn inkrementell auke på tredemølle (labtest). Det er nok fordi fleire datapunkt er betre enn eitt, og jo fleire du har di betre blir det.

http://sweatscience.com/testing-your-max-heart-in-30-seconds/

P.S. Pulsklokke er dårleg til pacing på denne type løp. Det er berre å springe alt ein klarer!

Jeg har testet dette noen ganger (flest på sykkel.). Noe av fordelen ved å gjøre det inne er at man har noen med seg som kan pushe. Når det er sagt så er jeg ikke uenig med deg. Jeg blir bare litt oppgitt av mange legger til grunn en makspuls som er for lav. Er man vant til å løpe korte distanser "all-in" så blir det lettere.

Poenget med å nevne en sånn test var mer at det er den måten det er lettest å få til en sånn test for mannen i gata (at man pusher seg til utmattelse.).

Vedr. linken din. Klarer man virkelig å nå makspuls på 30 sekunder? Jeg tror ikke det. Når jeg har testet makspuls er det under VO2max test og da er det trappetest på 4-6 min hvor siste belastning holdes min 1 minutt, og man holder på til utmattelse. Ofte beregner man makspuls litt høyere en det man klarer å oppnå og.

Noe av det vanskeligste om man ikke løper mye, og kjenner kroppen godt, er å vite hvor hard man kan gå ut. Løper man feks 4 minutter og maks kommer så tidlig at man har lavere puls når man går i mål så har man startet for hardt....

Redigert av sveinaa; 10/05/2016 14:05.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Moderator  support