Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

ny kassett og kjede til racer

ny kassett og kjede til racer #2202632 09/05/2016 09:47
U
ulvenett Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
U
Hei
Kjøpte følgende i robindelse med utslitt kjede og ny kassett. Gikk opp fra 25 til 27 på største tannhjul
Shimano Tiagra (CS-HG50) 12-27T Kassett
Shimano HG-93 Kjede
Er det noe som tilsier at kjede og kassett ikke passer sammen. I instruksjonen til kassetten var det nevnt kjeder med andre type betegnelser. Husker ikke helt men typisk HG-53 og ett annet nummer jeg ikke husker.

I og med jeg endret til større tannhjul bestilte jeg litt lengre kjede enn det jeg hadde. Etter montering så føler jeg det virker litt langt. Finnes det en tommelfinger regel for hvor langt kjede bør være.

Sliter litt med giringen etter bytte. Giring mellom særlig fra tannhjul nummer 3 fra minste tannhjul og 3 hakk oppover og nedover sliter. Vil ikke alltid hoppe opp og ned.
Opplevde litt for mange hva som kan beskrives som litt brutale girskifter, i den forstand at det er akkurat som kjede "smeller" på plass.

TorArne
Skulle ønske jeg fikk syklet mer.
Re: ny kassett og kjede til racer [Re: ulvenett] #2202638 09/05/2016 09:52
gare Offline
More than words
More than words
Dette er vel både 9-delt kjede og kassett? Det passer jo sammen, så må du ha korrekt kjedelengde, og det kan være litt mer tricky. Legger du kjedet på stor-stor utenom giret og legger til to hele ledd blir det riktig. Jeg pleier å tre kjedet slik det skal være i giret, legge på stor-stor og strekke girarmen omtrent så mye som det går og kappe kjedet på den lengden.

For ytterligere hodebry, kan det være slik at klingene dine fremme er veldig slitt? Det kan gi problemer som er lette å tilskrive til bakgirene.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: ny kassett og kjede til racer [Re: ulvenett] #2202666 09/05/2016 10:41
M
mroek Offline
Ivrig
Ivrig
M
Det høres nesten ut som du ikke har tilpasset kjedelengden? Et nytt kjede må som regel kortes litt inn, og gare har beskrevet den vanligste og greieste prosedyren.

Re: ny kassett og kjede til racer [Re: ulvenett] #2202689 09/05/2016 11:40
U
ulvenett Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
U
Hei

Takk for svar. Ser nok at jeg må kutte kjedet litt iallefall. Satser på at det går seg til.

TorArne
Re: ny kassett og kjede til racer [Re: ulvenett] #2203820 12/05/2016 09:57
U
ulvenett Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
U
Hei igjen

Etter å ha lest litt rundt dette, og når jeg først har begynt å skru litt på sykkelen, tenker jeg å bytte ut gir wire og strømper også. Hvilke type wire (og strømper) må jeg kjøpe. Det er vel tiagra/105 jeg har. Har forsåvidt ikke helt skjønt hva som er hva her.

Kan jeg bare kjøpe hvilke som helst Shimano gir wire set og passende strømper.
Vurderer og bytte trinsehjul også, eller er det ikke nødvendig. Hvilke vil eventuelt være riktig trinsehjul. Ser de kommer i utallige utgaver også.

TorArne
Re: ny kassett og kjede til racer [Re: ulvenett] #2203831 12/05/2016 10:16
RoyE Offline
Besatt
Besatt
Shimano har ferdige pakker med strømper og vaiere, der ligger alt du trenger. Selv går jeg som regel til sykkelbutikken her i byen og kjøper i løsvekt, det blir billigere og jeg merker ikke forskjell på dette og Dura Ace-pakken.

Trinsehjul bytter du når de er slitt. De er slitt når de blir slerkete og tennene er spisse.

#10 It never gets easier, you just go faster.

Strava

Moderator  support