I hvert fall er svart steike tøft, og 26 tommer hjul er stadig en leken og fin hjulstørrelse. Vinteren har gått med til å sette opp godsaken nedenfor med ramme og byggesett fra Friksjon Sykkel, lett suplert med ting fra internettbutikken. Ettersom normale hjul ikke er helt i vinden for tida, kom jeg over Specialized Roval hjul i karbon på VeloCity til en overkommerlig penge. Med 1350 gram som utgangspunkt er disse en sykkelopplevelse i seg selv.
Sykkelen er ellers en blanding av bling og funksjon. SLX bremser holder i massevis, mens Thomson senkepinne og Pike RCT3 er fra øverst på ønskelista over deler. EVO G2 ramma fra amerikanske Chumba er en grov og herlig sak som desverre nå er en saga blott sammen med alle andre fulldmpere fra Chumba. Karbonstyre, stem og andre komponeneter fra Kore er derimot stadig tilgjengelig fra Friksjon. Gode deler til fin pris.
Sykkelen har nå vært testet noen ukers tid, og all skepsis med å sette opp sykkel selv med deler fra små nisjeprodusenter involvert er forlengst fortrengt. Dimensjonene er kanskje litt grove for min sykling i Oslomarka, men de lette hjulene og effektivt VPP-oppheng gjør at sykkelen blir en fest så fort den forlater grusen og småteknisk og grovt terreng dukker opp. Oppover opplever jeg G2en som kanskje vel så effektiv som Remedyen min, som i utgangspunktet er perfekt for stiene rundt Oslo, riktignok uten karbonhjul, og bortover er sykkelen leken og responsiv. Selv med fem og en halv tommer vandring bak og seks i fronten er den lette å poppe over røtter og småstein, og ramme med oppheng inviterer hele tiden meg som rytter til å pumpe terrenget for jeg er godt for. Nedover har jeg egentllig ikke prøvd sykkelen så mye ennå, men det er det den er bygd for, så her gleder jeg meg bare til henge med utfor etterhvert.
Og så er det jo artig å ha tøffeste sykkelen i byen, da
Liker at kragen på senkepinnen ser ut som en del av ramma, ser ut som du har en vanlig blank setepinne. Fin detalj. Var du så heldig med lengden på seterøret, eller er pinnen bare satt slik i anledning fotografering? (:
Re: Black is allways the new black...
[Re: knut77]
#220246208/05/201619:43
Nesten så heldig. Pinna ble justert etter skrotten, og jeg sykler med den slik. Den må strengt tatt litt opp, men jeg glemmer det det fort når jeg trår.
Må nevnes at noe som ikke ble riktig er bakdemperen på bildene fra Kanadiske Elka, som først og fremst lager dempere til motorsport og har solg MTB-delen til MRP.
Jeg fikk akkurat testet demperen og hadde bestemt meg at den betydelige ekstavekten demperen innebærer, også med titanfjør, nok kunne være verdt å tåle, da oljen kom piplende. Dermed fikk jeg bekreftet mange års erfaring med high-end nisjemerker: det blir fort mikk-makk. Folkene i MRP har svart på rappen og vært hyggelige de, men de som skal ta service i norden er mindre på hugget og ser ikke ut til å være interessert i å levere service til et ikke-marked i Norge. Dermed må service gjøres i Colorado...
Heldigvis er situasjonen berget av trauste Fox, som jeg tenker får beholde plassen på sykkelen. Kneip med brunost er godt, det også.
Men, 26" er jo den mest etiske hjuldimmen, da. Nå antimaimstream og det hele...
Ellers er det ikke et mål i seg selv å ha noe smalere enn Fox, men det finnes (enda) bedre dempere. Remedyen min er opp mot optimal med både bakboing og gaffel fra Fox, men når man først bygger det beste man får til, vil man jo ha det lille ekstra. ELKA demperen var det i funksjon, men den er veldig tung, og har mest lyst til å sitte på en utfor- eller freeriderigg. Et halvt kilo ekstra blir litt dumt på en sykkel der man har betalt dungevis for hjul og styre i karbon og superlette pedaler.
Foxen både disser litt og bånner på måter som ikke oppleves med ELKAen når man måler, men så begynner man å sykle og glemmer det hele...