Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Tilpasse CX til landevei

Tilpasse CX til landevei #2202142 07/05/2016 16:48
Registrert: May 2016
Innlegg: 6
C
CYA Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
C
Registrert: May 2016
Innlegg: 6
Hei,

Kjøpte meg en Caadx i fjor sommer etter å ha fått litt sykkeldilla. Sykkelen ble kjøpt inn som pendler / treningssykkel - noe den fortsatt er. Jeg har imidlertid fått mer sansen for lengre turer på asfalt enn for stier og grus (som egentlig fram til i år har vært det jeg har synes har vært kult med sykkel...), og har derfor begynt å tilpasse den i større grad til landeveien.

For å si det først som sist; det er ikke aktuelt å anskaffe en ekstra sykkel. Jeg har som en ufravikelig målsetning om at jeg skal være minst 10 kg lettere før jeg kjøper meg ny sykkel. Jeg måler i underkant av 190 cm på sokkelesten, og 95kg+ på vekten, så ingen lettvekter å regne.

Jeg har satt på Mavick Aksium med Durano Plus-dekk (28mm) på Caadx'en og det føltes som en helt annen sykkel.

Jeg er dog fortsatt interessert i å gjøre ytterligere tilpasninger, men til en rimelig penge. Girene er 46/36 (standard CX), som oppleves pt å være et relativt tett register med 28/11 bak.

Er det noen lettvindt løsning til å få et større gir-register (både i forhold til klatring, men også på flaten / nedover)? Har mine anelser om at dette vil involvere å skifte klinger framme (vil ny kassett med annen fordeling på tennene gi noe særlig utslag?), men jeg er likevel ingen dreven kar innenfor sykkelverden.

Som antydet ovenfor; jeg er ikke spesielt opptatt av vekt på sykkelen pt. Vektbesparelsen vil komme naturlig med progresjon...

Edit; Tragikomisk å legge innlegg i feil underforum i debyen! ICON_BLUSH

Redigert av CYA; 07/05/2016 16:53.
Re: Tilpasse CX til landevei [Re: CYA] #2202143 07/05/2016 16:52
Registrert: Oct 2014
Innlegg: 2,000
Trond Helge Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Oct 2014
Innlegg: 2,000
Definitivt anbefaler å oppgradere klinger/drev fremme til 50/34 (må sjekke boltsirkel, men normalt skal dette fungere fint).

Betyr at du må justere fremgir på nytt siden det må lengre opp, og potensielt kan du ha behov for nytt kjede om det allerede er relativt stramt.

Med 50/34 fremme og 11-28 bak så er du (etter min mening) sikret et godt register for omtrent alt av veier.


// Too many roads, too little time
Re: Tilpasse CX til landevei [Re: Trond Helge] #2202144 07/05/2016 16:57
Registrert: Jan 2015
Innlegg: 96
ccRacer Offline
Medlem
Offline
Medlem
Registrert: Jan 2015
Innlegg: 96
+1
gjort d samme selv

Re: Tilpasse CX til landevei [Re: CYA] #2202149 07/05/2016 17:06
Registrert: May 2016
Innlegg: 6
C
CYA Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
C
Registrert: May 2016
Innlegg: 6
Takk for lynraskt svar. En slik jobb tenker jeg meg at sykkelsjappen kan ta seg av; hvordan ligger en slik jobb i pris tenker dere?

Re: Tilpasse CX til landevei [Re: CYA] #2202154 07/05/2016 17:13
Registrert: Oct 2014
Innlegg: 2,000
Trond Helge Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Oct 2014
Innlegg: 2,000
Det er et veldig godt spørsmål, drev/klinger kan fort koste litt, avhenger av utstyrsnivå/produsent (jeg oppgraderte min 105-nivå til 50/34 og slapp unna med rundt 50 euro for nye klinger).

Legg til den tiden det tar å bytte delene (en erfaren mekaniker gjør det nok kjapt).

Jeg tør ikke tippe hva din lokale sjappe tar for jobben + deler, jeg gjør det meste selv (+ orker ikke ventetiden på ledig time), men jeg ville ikke bli veldig overrasket om det ligger på rundt 1500-2000,-


// Too many roads, too little time
Re: Tilpasse CX til landevei [Re: CYA] #2202158 07/05/2016 17:21
Registrert: May 2016
Innlegg: 6
C
CYA Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
C
Registrert: May 2016
Innlegg: 6
Skulle gjerne fikset dette selv, men har ikke tid til å lese meg opp; i det minste ikke før sommerferien. 2.000 høres ikke avskrekkende ut med tanke på hva det koster å ha doningen inn på service.

Takk for estimat, greit å ha litt benchmark før jeg hører litt rundt. Bor i Bergen, så blir nok å høre med Sykkelsenteret eller Boa Sykler ved anledning.

Re: Tilpasse CX til landevei [Re: CYA] #2202169 07/05/2016 17:56
Registrert: Oct 2014
Innlegg: 2,000
Trond Helge Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Oct 2014
Innlegg: 2,000
Som sagt, veldig grovt estimat ICON_SMILE

Bor i Bergen selv, tror Sykkelsentet (og sikkert også Boa) har relativt lang venteliste nå på verkstedet en måned før Bergen-Voss.


// Too many roads, too little time
Re: Tilpasse CX til landevei [Re: CYA] #2202191 07/05/2016 19:10
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 5,654
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
E
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 5,654
Har du tenkt tanken på å legge en annonse på Finn med "CX byttes i landeveissykkel". Massevis med folk som har flere sykler i stallen som kanskje ligger våkne og svært gjerne skulle hatt en CAADX.


Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Tilpasse CX til landevei [Re: CYA] #2202213 07/05/2016 20:06
Registrert: Jan 2015
Innlegg: 96
ccRacer Offline
Medlem
Offline
Medlem
Registrert: Jan 2015
Innlegg: 96
Dette gjøres svært enkelt selv. Umbraco og 60min er nok. Da tror jeg til og med du rekker en kopp kaffe.

Re: Tilpasse CX til landevei [Re: CYA] #2202230 07/05/2016 21:06
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline
Marka-speider
Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Ser at utgangspunktet ditt er at du ikke vil anskaffe ny sykkel. I så tilfelle kan jeg underskrive på de gode rådene du har fått hva gjelder utveksling og bytte av krankdrev.

Samtidig må jeg si meg enig med EmilZipp. Har selv gått gjennom oppgraderinger av cx i Caadx's klasse, med kompaktkrank og lettere hjulsett og komponenter, og endog investert i fullkarbon ritt-cx, men likevel ikke kommet i nærheten av opplevelsen som en fullblods landeveissykkel gir.

En god landeveissykkel er uovertruffen til sitt bruk og vil inspirere til lengre og hardere turer - den er responsiv oppover og forrykende rask nedover.

Uansett om det blir oppgradering eller bytte - alle gode ønsker om fine turer og at du oppnår målene du har satt deg yes

Re: Tilpasse CX til landevei [Re: CYA] #2202259 07/05/2016 23:19
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 15
N
noland Offline
Fersking
Offline
Fersking
N
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 15
Har samme sykkel og gjorde det samme i vinter. Endret til 50/34 forran.

Tok ikke mange minuttene å bytte selve drevene. Så man måle opp og sette på nytt kjede og justere girene. Tok vell en times tid til sammen.

Tipper jeg brukte rundt 800,- i deler inkl. nytt kjede og ny girwire.

Helt klart verdt det.

Re: Tilpasse CX til landevei [Re: ccRacer] #2202435 08/05/2016 18:58
Registrert: Dec 2013
Innlegg: 14
K
k-odl Offline
Fersking
Offline
Fersking
K
Registrert: Dec 2013
Innlegg: 14
Sitat: ccRacer
Dette gjøres svært enkelt selv. Umbraco og 60min er nok. Da tror jeg til og med du rekker en kopp kaffe.



Diameteren til boltsirkelen på kranken din er høyst sannsynlig 110.
Dette er standard slik at det er enkelt å bytte hvert enkelt drev og størrelse etter behov og slitasje.

Gjorde samme øvelsen på CXŽn min ifjor.
Til mitt bruk fungerer 36/28 som letteste kombinasjon til meste. Behovet for lettere utveksling er mindre en behovet for større en det 46-11 gir ved asfaltsykling.

Jeg byttet største drevet til 50t.
Ved å gå fra 46t til 50t måtte jeg ha nytt kjede, da det gamle ble for kort

En kjedekutter er et must i alle syklisters verktøyskrin så dette er påskuddet du evt trenger for å kjøpe en og kunne gjøre monteringsjobben selv.
Umbraco tar jeg for gitt at du har fra før ;-)

Etter montering av nytt drev og kjede er det en lett justering av framgiret som må til før du kan cruise avgårde.

Re: Tilpasse CX til landevei [Re: CYA] #2202605 09/05/2016 09:17
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,502
E
eirikbk Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
E
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,502
Jeg har nylig byttet klinger på min CX til 50/34, samt kassett til 11-32. Og kjede da.
Trives mye bedre på denne utvekslingen.
Som nevnt i andre tråder er det mer å hente på å bytte kassett enn klinge, hvis målet er lettere utveksling. Men det hjelper jo litt å bytte fra 36 til 34T på klingen også.

Re: Tilpasse CX til landevei [Re: eirikbk] #2202616 09/05/2016 09:22
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline
Marka-speider
Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Eirik - måtte du bytte girarm bak også?

Re: Tilpasse CX til landevei [Re: Sepeda] #2202663 09/05/2016 10:39
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,502
E
eirikbk Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
E
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,502
Sitat: Sepeda
Eirik - måtte du bytte girarm bak også?


Nei. Jeg var litt usikker på om jeg har medium eller short cage. Jeg synes det mest ser ut som en medium, men har bare hatt noen bilder og hukommelsen å forholde meg til.
Fant ut at jeg makset ut tannkapasiteten i alle variabler for giret. Makset ut B-skruen også. Synes det så langt virker bra. Når jeg har aller letteste utveksling slurer det litt bak. Dvs, at giret skulle nok stått noen mm til ut fra kassetten, men det fungerer bra nok. Er ikke så ofte jeg sykler på 34-32 uansett.
11-delt Shimano 105 5800 forresten.

Eller har girarmen kanskje mest å si for å ta opp slark i kjedet, når jeg tenker etter? Virker ikke som noe problem. Giringen fungerer veldig bra. Faktisk like bra som det noen gang har vært fra verksted. Gjorde jobben selv.

Re: Tilpasse CX til landevei [Re: eirikbk] #2202715 09/05/2016 12:28
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 689
M
mpe Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
M
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 689
Sitat: eirikbk
Sitat: Sepeda
Eirik - måtte du bytte girarm bak også?


Nei. Jeg var litt usikker på om jeg har medium eller short cage. Jeg synes det mest ser ut som en medium, men har bare hatt noen bilder og hukommelsen å forholde meg til.
Fant ut at jeg makset ut tannkapasiteten i alle variabler for giret. Makset ut B-skruen også. Synes det så langt virker bra. Når jeg har aller letteste utveksling slurer det litt bak. Dvs, at giret skulle nok stått noen mm til ut fra kassetten, men det fungerer bra nok. Er ikke så ofte jeg sykler på 34-32 uansett.
11-delt Shimano 105 5800 forresten.

Eller har girarmen kanskje mest å si for å ta opp slark i kjedet, når jeg tenker etter? Virker ikke som noe problem. Giringen fungerer veldig bra. Faktisk like bra som det noen gang har vært fra verksted. Gjorde jobben selv.


Prøv med en skive mellom gir og girøre. Har ikke prøvd selv, men sett tips på nett om at dette er et triks som funker.

Re: Tilpasse CX til landevei [Re: CYA] #2204483 14/05/2016 09:24
Registrert: May 2016
Innlegg: 6
C
CYA Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
C
Registrert: May 2016
Innlegg: 6
Har sjekket litt rundt nå.

Boltsirkelen foran er 110, og jeg har et lite overblikk over hvilke drev jeg evt. vil kjøpe. Men noen praktiske spørsmål før jeg begynner - jeg har ikke gjort denne øvelsen før; kan jeg få av begge drevene, og montere nye, uten å skru av krank (krankarm)?

Har også snust litt på Ultegra 11/32-kassett, men vet ikke riktig. Utvekslingen vil bli lettere, men pris/nytte er jo en annen ting. 105'en med 11/28 som jeg har er jo brukenes lenge enda. En 11/32 vil vel ikke gi utslag ved høyere fart, så da er jeg i grunn like langt. Jeg tenker derfor at 50/34 med 11/28 bak er en farbar vei i forhold til å gjøre sykkelen litt mer allsidig målt opp mot mitt bruk.

Kreativiteten min har også tenkt tanken 11/32 med 50/36. Men da beveger jeg meg inn på områder jeg egentlig ikke kan noe om. Eller?

Redigert av CYA; 14/05/2016 09:32.
Re: Tilpasse CX til landevei [Re: CYA] #2204516 14/05/2016 12:01
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 15
N
noland Offline
Fersking
Offline
Fersking
N
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 15
Jeg byttet begge drevene forran uten å demontere kraken. Så hvis det er likt her så burde det gå greit.

Re: Tilpasse CX til landevei [Re: CYA] #2204568 14/05/2016 15:16
Registrert: May 2016
Innlegg: 6
C
CYA Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
C
Registrert: May 2016
Innlegg: 6
Takk for hjelp! Endte til slutt opp med å bestille verkstedstime et par uker fram for å få bytte til 50/34 (+ litt småjusteringer) utført av proffer; så får jeg heller knote med verktøy selv ved neste anledning. Da er et bare å glede seg!


Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå